|

Év végi összefoglaló – ez történt a haditechnika világában 2016-ban

Olvasóink bizonyára megszokhatták, hogy minden év január 1-jén jelentkezünk egy hosszabb összefoglalóval, amiben sorra vesszük az elmúlt esztendő legfontosabb eseményeit, híreinkre mutató linkek formájában. Idén ezt – az eddig megszokott gyakorlattól kissé eltérően – havi bontásban vezetjük végig, egy kalap alá véve a hazai és a nemzetközi híreket. Reméljük, ez nem okoz majd gondot senkinek, és ugyan olyan élvezhető és értelmezhető marad a híranyag, mint eddig. A szöveges rész mellé pedig igyekeztünk összeszedni néhányat 2016 legjobban sikerült fotóiból, lefedve a szárazföldi erők, a harci repülés és a haditengerészet világát – mindezekhez kellemes gyönyörködést, az összefoglalóhoz tartalmas perceket kívánunk. Lássuk tehát, mi történt 2016-ban!

Erősen kezdődött az év: a hazai hírekben a honvédelmi keret megkétszerezéséről, a Gripen-szerződés módosításáról és orosz helikopterek beszerzéséről is volt szó (ez utóbbiból azóta sem lett semmi). Ha pedig már oroszok: január óta már 4 Sz-400 légvédelmi rakétaezred is őrzi a fővárost, ahol döntés született további Szu-35-ösök beszerzéséről és egy új, érdekes konstrukciójú kiképzőgépet is bemutattak, valamint nagy örömre adott okot az 5. modernizált Tu-160-asuk átadása.

Több esetben is volt szó a JF-17-esről, egy ízben még azt is megírhattuk (bár később ezt megcáfolták a felek), hogy megszületett első exportsikere. Jóval nagyobbat ment nála a Jak-130-as, amire Mianmar adott le megrendelést. Új repülőgépet a Japánok is bemutattak januárban, mégpedig egy lopakodó technológiai demonstrátorát. Mindeközben a KC-46A, amely a USAF új „repülő benzinkútja” lesz, levizsgázott légi-utántöltésből. Hasonló, de kisebb volumenű sikerekre vágyik az Airbus is, amely nekilátott egy új tanker tesztelésének. A németek szállítóhelikopter keresésébe fogtak, valamint Tornadókat küldtek Törökországba, India repülőgép-hordozója pedig elindult utolsó útjára.

Az új, alacsony észlelhetőségű japán technológia demonstrátor | Forrás: AP Photo/Emily Wang ,

Sajnos balesetekből sem volt kevés: az Egyesült Államok egy Hornetet, egy F-16-ost és két nehéz szállítóhelikoptert veszített, az oroszok egy MiG-31-est, míg Egyiptom szintén egy Fighting Falcont.

A tél utolsó hónapja viszonylag kevés eseményt hozott, de azért történtek érdekes dolgok februárban is. Egyiptom például megrendelt 50 darab MiG-29-est, a brit RAF pedig jelentős összeget invesztált a pilótaképző rendszerének megújításába. India kiképzőgépet, az Amerikai Egyesült Államok pedig 5. generációs bombázót mutatott be – utóbbi persze csak terv formájában tárult elénk. Washington egyben kijelentette, hogy nem szeretnének még egy olyan volumenű fejlesztési programot, mint a JSF. Mindeközben Románia további használt F-16-osok beszerzése mellett határozta el magát.

A tavaszi szél néhol vizet áraszt, Oroszországban viszont 2016-ban egy új Il-76-os verzió első felszállását hozta el a március. A lendület később is kitartott: Moszkva 6. generációs vadászbombázó fejlesztését jelentette be, az első modernizált Tu-160-as elkészültét pedig 2019-re datálták. Az Amerikai Egyesült Államok eközben nyilvánossá tette az A-10 kivonásának ütemtervét, viszont cserébe örülhettünk a CH-53K King Stallion első repülésének. Az olaszok megduplázták az M346-osok mennyiségét (egyelőre természetesen csak megrendelés formájában), a svédek pedig CV90 harcjárműveik felének teljes modernizációjáról döntöttek, ami 2020-ig megy végbe. Kevésbé volt pozitív, hogy Dél-Afrika kormánya elgondolkodott a JAS-39-esek nyugdíjba küldésén.

A CH-53K King Stallion első repülése | Forrás: Sikorsky ,

Az április több helyen is meghozta a vásárlási lázat: Oroszország Szu-30SzM-eket, Mi-28-asokat és Mi-26-osokat, Kuvait Eurofightereket rendelt, és Türkmenisztán is elköltött egy csinosabb összeget haditechnikai eszközökre. Bulgáriában új évaddal folytatódott a „Vásároljunk harci repülőgépet!” című szappanopera, Románia pedig első, már saját légierejének színeiben pompázó F-16-osát üdvözölhette. Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje drónvadász drónra írt ki pályázatot, Indiában hosszú huzavona után véglegesítették a Rafale beszerzést, Japán pedig bemutatta új, alacsony észlelhetőségű technológiai demonstrátorát.

Jól indult a május az F-35 számára: Dániában döntés született róla, hogy a Lightning II váltja az F-16-osokat. Svédország, egészen pontosan a SAAB bemutatta a világnak a legújabb Gripen-verziót, a Boeing pedig F-15 Advanced néven hozott létre koncepciót az Eagle továbbfejlesztésére. Oroszországban zöld lámpát kapott a Ka-27 utódjának fejlesztése, a US Navy pedig végre átvehette a futurisztikus USS Zumwalt (DDG-1000) hadihajót. A britek megkezdték legendás repülőgép-hordozójuk, az HMS Illustrious értékesítését, India pedig újabb tender előkészítésébe fogott – ezúttal szállítógépeket keresnek. A Leopard MBT harckocsi-család részére tuningcsomagot mutattak be, és kigurult a gyárból az első Berijev Be-200CsSz amfíbia. Sajnos májusban már balesetről is hírt kellett adnunk: az Egyesült Államokban összeütközött két F/A-18 Hornet vadászbombázó.

A legújabb JAS-39-es | Forrás: Saab AB ,

A kánikula beköszöntével felforrósodtak az események a világban. Júniusban felröppent a hír, hogy Ukrajna csúnyán átejtette Horvátországot a MiG-21-esek modernizálása kapcsán, Szlovákia pedig tovább halasztotta MiG-29-eseinek cseréjét, mivel még mindig drágának találták a SAAB ajánlatát a Gripenre. Malajzia utóbbi típus további üzemben tartása mellett döntött, Oroszország pedig kiképzőgépekre költött jelentős összeget. Levegőbe emelkedett az első T-50A kiképzőgép, ami a KAI és a Lockheed Martin közös produktuma, valamint elkészült Lengyelország első M346 Master trénere. Kínában szolgálatba állt az Y-20, az F-35 pedig bemutatkozott a nemzetközi közönségnek is. Az A400M és az Airbus nagy bánatára pedig Németország megszellőztette, hogy közös európai C-130 Hercules flottát szeretne az Atlas kiegészítésére.

Olvasóink emlékeiben bizonyára élénken él a júniusi katasztrófa-sorozat, ami a világ nagy műrepülő-kötelékein söpört végig: a Blue Angels, a Thunderbirds, az Orosz Lovagok és a Patrouille Suisse is veszített repülőgépeket. Ezeken kívül két amerikai F-16-os is veszteséglistára került.

A július egyszerre indult pozitív, és tragikus eseményekkel Magyarországon. Megérkezett a 44-es oldalszámú JAS-39D Gripen vadászbombázónk, ami a caslavi balesetben megrongálódott példányt helyettesíti. Sajnos nem sokkal később, a hortobágyi lőtéren, szolgálatteljesítés közben életét veszítette négy tűzszerész. A szovjet eredetű bombákat hatástalanító honvédek halálát egy 250 kilogrammos, felrobbantásra szánt repeszromboló bomba okozta. Hősi halottaink családjai és hozzátartozói részére ezúton is szeretnénk ismételt részvétünket kifejezni – Isten nyugosztalja az elhunytakat!

A korábban balesetet szenvedett 42-es számú gép helyett érkezett 44-es számú kétüléses magyar Gripen. , Honvédelmi Minisztérium

Nemzetközi szinten sem szenvedtünk hiányt hírekben: kiderült, hogy 2020-ig biztosan lesz aktív Typhoon-osztályú tengeralattjáró, Dél-Koreába pedig THAAD rakétavédelmi rendszer települhet. Fehéroroszország Szuhojokkal kezdett szemezgetni, az Egyesült Királyság pedig végre meghozta a döntést a Boeing P-8 Poseidon beszerzése mellett, amivel sok év után újra lesz potens tengerészeti járőrgépük. Az európai Meteor légiharc-rakéta szolgálatba állt júliusban, és megismerhettük az első, 2000 órás Typhoon-pilótát is. Oroszország állami támogatás folyósításáról döntött új, különleges kialakítású kiképzőgépének, a kínaiak pedig elkészültek az első AG600 amfíbiával.

Balesetek terén egy portugál Herculesről és két brazil A-4 vadászbombázóról esett szó.

Gurulópróbán a Northrop Grumman Model 400 | Fotó: David Kern ,

Augusztus első napjaiban jelentette be az Amerikai Egyesült Államok Légiereje, hogy elkezdte Minuteman III ballisztikus rakétáinak cseréjét, a NATO közös tanker-flottájához pedig megrendelték a repülőgépeket. Irak némi késéssel, de átvehetett egy újabb adag F-16IQ-t, az M346 Master pedig begyűjtött még egy megrendelést. Kuvait 1 milliárd euró értékben vásárolt H225M helikoptereket, Japánban pedig bejelentették a védelmi kiadások jelentős növelését – ebből például hajók elleni rakéta fejlesztésére is futja majd. A Northrop Grumman bemutatta T-X tenderre szánt, új típusát, és a nyár legmeglepőbb híre is megszületett: Kína újrakezdené az Antonov An-225 “Mrija” sorozatgyártását.

Sajnos az augusztusban három F/A-18 Hornet is veszteséglistára került: egy svájci és két amerikai példány.

Szeptemberben kiderült, hogy az oroszok új szállítógépen és a Szu-25 utódján is dolgoznak, végrehajtottak egy sikeres Bulava szalvót, valamint eldöntötték, hogy új repülőgépeket kapnak az Orosz Vitézek. Indiában levegőbe emelkedett egy új helikopter-típus, a Boeing pedig bemutatta új kiképzőjét, ami a T-X tenderen fog versenyezni. Franciaország a HK416-ot választotta ki a FAMAS leváltására, és átadott Egyiptomnak egy új helikopter-hordozót. Mindeközben Románia átvette első 6 F-16 Fighting Falcon vadászbombázóját.

Egyiptom legújabb, Mistral-osztályú helikopter-hordozója, az ENS Anwar el-Sadat (L 1020) |Fotó: AHMED XIV ,

Az Amerikai Egyesült Államok elveszített egy U-2-est és egy AH-64-est – utóbbiból sajnos Görögországban is veszteséglistára került egy példány.

Érdekes hírrel indult az október: a USAF bejelentette, hogy befejeződött az újbóli szolgálatra alkalmassá tétele annak a B-52H-nak, amit az arizonai Boneyard-ból „ástak elő”, egy korábban elveszített példány pótlására. Szintén Amerikából érkezett hír az Apache helikopterek jövőjét illetően, valamint sor került a USS Zumwalt (DDG-1000) szolgálatba állítására. Európában a lengyelek okoztak meglepetést a hónap során: visszavonták a H225M helikopterekre vonatkozó megrendelésüket, és egyből váltottak is S-70i Black Hawk-okra. Németországban hibás csavarok szögezték a földhöz a Tornadókat, a csehek pedig nekiláttak kiválasztani a KUB utódját. Az oroszok mindeközben megreptették az első Mi-28NM-et.

Cseh Kub-ok éles légvédelmi gyakorlaton |Forrás: Cseh Légierő ,

Sajnos balesetekből sem volt hiány: egy maláj helikopter iskolára zuhant, valamint elveszett egy afgán Mi-17-es is. Izraelben egy F-16-os, Pakisztánban egy Mirage, az Egyesült Államokban pedig – 2016-ban már sokadszor – egy F/A-18-as került veszteséglistára.

Novemberre elkészült az új pápai hangárkomplexum, ami többek között a HAW C-17-eseinek szolgál majd otthonául. Bulgária tovább bonyolította amúgy sem egyszerűen követhető harcigép-beszerzési programját – Katar és Kuvait viszont a tettek mezejére lépett, és bevásárolt vadászbombázókból. Kanada szintén igényt formált 18 darab Super Hornetre, amik az F-35 érkezéséig töltenék ki az űrt. Nagy-Britannia meghozta a döntést a Harpoon kivonásának ügyében, és felmerült a Red Arrows műrepülő kötelék típusváltása is. A Boeing új, alacsony észlelhetőségű koncepciót mutatott be, a kínaiak pedig kijelentették: a J-20 nem eladó! Az európai A400M bemutatta, hogy képes típustársainak légi-utántöltésére, a frissen szolgálatba állított USS Zumwalt viszont nem volt ilyen sikeres: a Panama-csatornán történő átkelés közben komoly műszaki problémái akadtak.

A kínai Augusztus 1. bemutatócsapat egyik J-10-ese | Fotó: Peng Chen ,

A hónap legszomorúbb hírei között volt, hogy elhunyt Ivan Mikojan, legendás repülőgép-tervező, és a kínai légierő bemutató kötelékének egyik gépe is katasztrófát szenvedett.

Az év utolsó hónapja sem hagyott minket hírek nélkül. Decemberben a lengyelek bejelentettek egy 1,1 milliárd dolláros, önjáró tarackokról szóló beszerzést, valamint megtörtént két amerikai típus első repülése is: a Boeing T-X tenderre szánt új típusa és a Textron AirLand Scorpion második példánya is levegőbe emelkedett. Svédországban elkezdődtek a JAS-39E gurulópróbái, Horvátországba pedig megérkeztek az OH-58 Kiowa Warrior helikopterek. A veszteségek pótlására, valamint a fokozott elhasználódás miatt növelné F/A-18E/F vadászbombázóinak mennyiségét a US Navy, amelynek hányatott sorsú rombolója, a USS Zumwalt megérkezett honi kikötőjébe. India haditengerészete mindeközben elkaszálta a Tejas repülőgép-hordozó fedélzetére szánt verziójának fejlesztését, a gazdag olajmonarchiák pedig tovább folytatták a fegyverkezést – ezúttal helikoptereket rendeltek.

A USS Zumwalt San Diego közelében |Fotó: US Navy, Petty Officer 1st Class Ace Rheaume U.S. Navy Combat Camera photo by Petty Officer 1st Class Ace Rheaume,

A december emellett sajnálatosan sok balesetet is tartogatott: Japánban és Kanadában is lezuhant egy-egy F/A-18-as, az oroszok elveszítettek egy újabb Szu-33-ast a Földközi-tengeren, és egy Il-18-ast is. Kazahsztánban egy Szu-27-essel lett kevesebb, Jordániában és Törökországban pedig egy-egy F-16-ossal. Indonéziában katasztrófát szenvedett egy C-130-as, az év utolsó napjaiban pedig egy gárdista Apache semmisült meg az Egyesült Államokban.

Kedves Olvasóink, ez volt 2016, ahogy a HTKA hírein keresztül láthattuk. Természetesen a fenti hírek nem fedik le teljes egészében az év eseményeit – tudjuk, hogy számos fontos esemény kimaradt a felsorolásból. Ezek egy részéről a Hírhalom keretében emlékeztünk meg, ezért mindenkinek figyelmébe ajánlunk ezeknek a heti összefoglalóknak a végig böngészését is. Ha pedig valaki késztetést érez, hogy tovább bővítse a listát, ne habozzon ezt megtenni a kommentekben! :)

Bár nem szeretjük az ígérgetést, de minden erőnkkel azon leszünk, hogy 2017-ben még több hírrel, még magasabb színvonalon tájékoztassuk a Nagyérdeműt – egyben sikerekben gazdag, áldott, boldog újévet kívánunk minden kedves Olvasónknak! Hálásak vagyunk a bizalomért, amire igyekszünk rászolgálni ezt követően is.