|

Lezuhant egy gárdista Apache

December 28-án vízbe zuhant és elsüllyedt a Texasi Nemzeti Gárda egyik AH-64 Apache típusú harci helikoptere a houstoni La Porte közelében. A fedélzeten tartózkodó pilóta és fegyveroperátor életét vesztette.

A balesetet valószínűleg műszaki hiba okozta, a forgószárnyas még a levegőben több darabra esett, az egyik főrotort a becsapódás helyszínétől távolabb találták meg.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Majd kiderül. De sajnos idáig a legtöbb légibemutatón megesett meredek szögű földnek csapódás oka egy elnézett magasságú looping volt. És majd mindegyiket nagyon tapasztalt, gyakorlott pilóta hozta össze :(
    Rutinból repülnek.
    De volt olyan eset is, ha jól emlékszem a Thunderbird egyik gépével, hogy "elfelejtették" beállítani a barometrikus magasságmérőt, ami a tengerszint magasságát mutatta a repülőnap helyszínén, ami sajnos fent volt a hegyekben, és a pilóta azt hitte van még vagy 100 métere, sajnos nem volt.....
  • szuvorov
    Rutinból repülnek.
    De volt olyan eset is, ha jól emlékszem a Thunderbird egyik gépével, hogy "elfelejtették" beállítani a barometrikus magasságmérőt, ami a tengerszint magasságát mutatta a repülőnap helyszínén, ami sajnos fent volt a hegyekben, és a pilóta azt hitte van még vagy 100 métere, sajnos nem volt.....
    Az igen...
  • szuvorov
    Rutinból repülnek.
    De volt olyan eset is, ha jól emlékszem a Thunderbird egyik gépével, hogy "elfelejtették" beállítani a barometrikus magasságmérőt, ami a tengerszint magasságát mutatta a repülőnap helyszínén, ami sajnos fent volt a hegyekben, és a pilóta azt hitte van még vagy 100 métere, sajnos nem volt.....
    Csakhogy az az "elfelejtették" az nem valakik műve volt, hanem magáé a pilótáé. Ő nem állította be, ezért a sikeres katapultálását követően az alakulattól is távozni kényszerült és íróasztal lett az új típusa...

    [​IMG]
  • Érdekes, amúgy az is, hogy itt a Typhoon pilóta tenger felett repült, ahol is elég nehéz a magasság pontos felmérése. Lásd a Rafale végül is szerencsés megmenekülését, amit már linkeltek itt pár oldallal korábban.
    De, hogy a rutinnál maradjunk. A szovjet Buran programban számos, a Szu-27-es berepülésében részt vevő pilóta is dolgozott. Igor Volk, Magomed Tolbojev, vagy akár a litván származású Rimantasz Sztankiavicsiusz. Ő is kiváló berepülőpilóta volt, igen nagy tapasztalattal.
    Olaszország, Treviso, 1990:







    Itt se volt megfelelő magasságon a looping teteje.
  • zsolti
    Legalább Ő túlélte...
    Ráadásul ritka hidegvérű/őrült fickó lehetett, katapultálás előtt még bemondta a rádióba hogy "Six out" - vagyis hogy a "Hatos kiszáll" - és egy másodperccel a kattintás után az F-16 becsapódott!!
  • A legtobben abba halnak bele, hogy remelik kiadja... majd meg probaljak menteni a gepet. Az egyik jobb minosegu videon latszik, hogy forszazs nelkul csinalja a lejovetelt, majd csak a legvegen szurja ra az utanegetot, mikor mar keso. A katapultalas gondolata se juthatott eszebe...
  • galland
    Nem igen értem, miért nem lőtte ki magát. Ideje lett volna.
    Persze, lett volna... A földről ezt nagyon könnyű megmondani,az esemény/ katasztrófa után. A gépben ez máshogy néz ki,főleg, ha víz felett hajtja végre a feladatot. A vitorlázórepülésben az egyik oktató szokta mondani mindenkinek, hogy legyen ott mindenki nagyon fejben, és legyen penge elméletben is, mert "amit a földön 5-ösre tudtok, azt a levegőben,3-asra" (az a kiképzés során kapható legrosszabb osztályzat, ami automatikus feladat ismétléssel jár a nem megfelelő, akár veszélyes végrehajtás miatt).
    Vagyis mindig koncentráljunk 100%-ban az adott feladat végrehajtására, semmi másra( előző napi moziélmény a barátnővel, stb..), mert még úgy is lehet baj, amit utána le kell tudni küzdeni,amennyiben van rá magasság. És az csak a vitorlázórepülés. Például dugóhúzó manőverben 1 pördület alatt típustól függően 80-100 métert merül egy gép, de van olyan ami többet is. Kicsit elnézi az ember, vagy akaratlanul bepördül, máris ott a baj,ha alacsonyan van. Ez egy Eurofighter Typhoon. A manőver nem dugóhúzó volt, de attól még egy azonos magasságról jóval hamarabb a földön/tengerben van, mint egy vitorlázórepülőgép, mivel sokkal gyorsabb. Ez a manőver sajnos nem jött ki a pilótának. Ezzel már túl sokat nem lehet kezdeni. Csak ismét egy példa arra, hogy a repülésben a legjobbakkal is, a legnagyobb odafigyelés mellett is történhet baj.A katapultálás időzítésével kapcsolatban tudom ajánlani Anatolij Kvocsur nyilatkozatát, aki az utolsó pillanatban katapultált egy MiG-29-esből Párizsban. Az ő nyilatkozata elég jól összefoglalja, hogy mi játszódik le egy ilyen döntés meghozatalakor a pilótában.
  • Ebben a dokumentumfilmben van Anatolij Kvocsur nyilatkozata. A filmben vannak félrefordítások(pl,hogy 3.2 Mach a MiG-29 végsebessége),de ettől még egy egész színvonalas alkotás.
  • Panzerfaust
    Pár amatőr felvétel.
    Összehasonlítva az utolsó loopingot az u.ebben a műsorban előadott korábbiakkal, tisztán látszik hogy az utolsónál sokkal nagyobb a sebesség a looping merülő szárán.
    Szerintem szegény úgy járt mint Blue Angels pilótája: elfelejtette levenni az utánégetőt a looping felső tetőpontján...
    (Blue Angels kivizsgálás eredménye: http://lmgcorporate.com/wsmv/documents/BlueAngelsCrash.pdf ld.: 36.old 1/C. pont)
  • Allesmor Obranna
    Csakhogy az az "elfelejtették" az nem valakik műve volt, hanem magáé a pilótáé. Ő nem állította be, ezért a sikeres katapultálását követően az alakulattól is távozni kényszerült és íróasztal lett az új típusa...

    [​IMG]
    Hálátlan bagázs, neki köszönhetik az egyik legpazarabb fotót repülésről, katapultálásról, ettől kiválóbb marketinget!
    Na jó, nem direkt hozta össze:confused:
  • Pár elnézett magasságú looping, vagy függőleges figurából megkésett felvétel, ahol nem a katapultálással volt elfoglalva a pilóta (ezért is extrém eset a Thunderbirds hatosának mutatványa, mivel sajnos általánosan elfogadott, hogy ahol humán faktor az ok, ott nem nagyon van gépelhagyási kísérlet.De van néhány szerencsésebb eset is)

    Mirage 2000, hasonló mint 2002-ben a pozsonyi SIAD-on, csak itt leért a gép fúvócsöve a földre, de még tudott katapultálni:



    F/A-18A, El Toro, 1988, szögletes looping (szabvány Hornet demo elem, mióta világ a világ, csinálja amerikai, finn, svájci, kanadai, ausztrál és spanyol is), látható, hogy a második belehúzás túl hamar jött, így a looping teteje túl alacsonyra jött ki, a leszálló ágban nem jutott hely két 90 fokos irányváltásnak, csak egyetlen, kétségeesett belehúzásnak, ami sajnos nem adta ki:







    Japán Blue Impulse kötelék függőlegesen lefelé végrehajtott oszolj! manőverénél (azt hiszem eszt hívják Bombának, ami a Rózsa fordítottja) az egyik gép pilótája későn vette fel a gépet, talán elájult (g-lock?)



    Pozsony, 1999, Hawk 200, függőleges figura leszálló ágánál nem jött ki a magasság, sajnos egy földön tartózkodó személy is az áldozatok közt:

    https://www.youtube.com/watch?v=nBF52ai6ivc

    Blue Angels katasztrófa:

    https://www.youtube.com/watch?v=N4WKX1yVHhQ

    Ezek valóban kiragadott esetek, de ettől még sajnos gyakori, hogy ezt rontják el a pilóták.


  • A ZAPAD 2017 gyakorlaton felszallas kozben tulfutott Tu-22M3 videofelvetele. Tehat az elozetes info volt a helyes es felszallas kozben esett meg a dolog. A fekernyok mar csak lassitottak a fure kifutast, mersekelve a seruleseket.
  • Ez eltört...:( (Air France - A380)
    a hajtómű típusa: Engine Alliance (General Electric, Pratt & Whitney, MTU, Safran, Volvo) GP 7000
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Ez igen, "kissé" hiányos lett a ventilátor-fokozat, jól lebontotta saját magát!! Az volt a szerencséjük, hogy a szárnyat nem csonkolták le az elrepülő darabok. Kezd nekem gyanús lenni, hogy minden tesztelés ellenére nem teljesen 100%-os az a hajtómű, ez már min. a második nagyon súlyos szerkezeti sérülés.
  • emel
    ez már min. a második nagyon súlyos szerkezeti sérülés
    Amennyiben ez alatt a Qantas baleseted érted akkor ott egy Rolls Royce Trent 900-as nagy nyomású turbina tárcsa repült szét és vitt mindent magával. Ott a Fan fokozat egyben maradt. ld. lenti kép:
    [​IMG]
    mindenesetre a Qantas gép is és az Air France is nagyon szerencsés volt....
  • emel
    Ez igen, "kissé" hiányos lett a ventilátor-fokozat, jól lebontotta saját magát!! Az volt a szerencséjük, hogy a szárnyat nem csonkolták le az elrepülő darabok. Kezd nekem gyanús lenni, hogy minden tesztelés ellenére nem teljesen 100%-os az a hajtómű, ez már min. a második nagyon súlyos szerkezeti sérülés.
    Nem fogja letépni a szárnyat vagy szaggatja szét a törzset, ettől nem kell félni...
    Mikor a venti elnyírta a tengelyt, simán ment tovább előre, meg a gravitációnak köszönhetően lefelé. Valszeg a tengerben ott van egész egyben :D
  • angelsoul
    Valszeg a tengerben ott van egész egyben
    Hát ha nem is igazán egyben, meg nem a tengerből, de lassan megkerülnek az Air France A-380-as széthullott ventilátor fokozatának a darabjai a Grönlandi jégmezökről...
    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz