|

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Két fontos programot is „lelőtt” a napokban a US Army vezetése: a Bell OH-58 Kiowa váltótípusáról és a Black Hawk modernizációs programjáról is negatív hírek érkeztek.

A US Army csütörtökön bejelentette, hogy törlik a következő generációs támadó és felderítő helikopter (Future Attack Reconnaissance Aircraft – FARA) programját, melyre már több mint 2 milliárd dollárt költöttek. A Bell OH-58 Kiowa / OH-58D Kiowa Warrior leváltására elindított tender döntőjébe a Sikorsky Raider X és a Bell 360 Invictus jutott, ezekből rendelt meg a US Army repülőképes prototípusokat, melyeknek 2024 során kellett volna végrehajtani az első repülést. De erre már aligha fog sor kerülni, ugyanis a hadsereg vezetése leállította a programot. A hadsereg parancsnoka, Randy George tábornok azt az indoklást adta, hogy a modern kori harctér alapos vizsgálata kétségbe vonja a fegyveres felderítő szerepben használt helikopterek túlélőképességét. A különösen az ukrajnai háborúból, de kisebb mértékben a gázai konfliktusból levont tanulságok a légi felderítés újszerű felfogását mutatják. Kiemelte, hogy a pilóta nélküli eszközök és az általuk hordozott érzékelők és fegyzerzet, valamint a műholdal alkalmazása sokkal olcsóbbak és sokkal hatékonyabb, mint korábban.

Forrás: FARA , NGAUS

A US Army számára ez már kezd kabaréba illő történet lenni, ugyanis harmadjára törlik a Bell OH-58 Kiowa leváltása kiírt beszerzési programot. Az 1982-ben kiírt LHX (Light Helicopter Experimental) program és a győztesként kikerülő Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche története sokak számára ismert, a költségtúllépés miatt 2004-ben törölt programot követően indított ARH (Armed Reconnaissance Helicopter) tender és a 2005 decemberében győztesként kihírdetett Bell ARH-70 Arapaho sem volt hosszú életű, újfent a vaskos számla miatt került lakat a projektre 2008-ban. Mindezeket tekintve nem meglepő, hogy a 2018-ban indított FARA esetében sem sikerült dűlőre jutni a Bell OH-58 Kiowa / OH-58D Kiowa Warrior leváltása kapcsán.

Forrás: US Army , US Army

A FARA szanálása mellett ment a levesbe az UH-60V projekt is: az „L” verziójú Black Hawkok modernizációs programját 2025-öt követően leállítják. A korábbi tervek szerint 760 darab UH-60L kapott volna avionikai korszerűsítést. Eddig 151 gép felújítását fizették ki és közel 80 példány készült el.

A GE Aerospace sem örülhet, a FARA projekt, valamint az AH-64E Apache és UH-60M Black Hawk helikopterek újrahajtóművezéshez kinézett T901 ITEP gázturbina is kapott egy pofont: ezt (egyelőre) még nem törölték, csak az előszériák gyártási ütemét lassították le.

Bár a projekteket sorra szanálja el a hadsereg, a fegyvernem beszerzési vezetője, Doug Bush szerint igyekeznek majd beszerzésekkel segíteni a pórul járt cégeket. Két példát emllített, a Sikorsky-t az UH-60V projekt helyett új gyártású UH-60M Black Hawkokkal kárpótolnák, míg a Boeing a CH-47F Chinook Block II változatából számíthat megrendelésekre.