|

Típusváltás a Red Arrowsnál?

Habár a RAF híres bemutatócsapatának feloszlatása sosem tűnt valós opciónak, fontos hírekkel lettünk gazdagabbak a közelmúltban.

November 1-jén Michael ­Fallon, az Egyesült Királyság védelmi minisztere megerősítette, hogy a híres Red Arrows bemutató csapatot még évekig láthatjuk a repülőnapok sztárjaként, ráadásul szándékukban áll a jelenleg repült, öregecske BAE Hawk T1 típust más, újabb gépekre cserélni. A RAF Scampton támaszponton állomásozó gárda jövőjéről több információ nem hangzott el, de nézzük meg a lehetőséget és azok valószínűségét.

A Red Arrows és az HMS Illustrious

A Red Arrows az HMS Illustrious felett | Forrás ,

Egyedi típus

A legkevésbé valószínű lehetőség egy olyan típus kiválasztása lenne, mely még nem áll rendszerben a Brit Királyi Légierő (RAF) kötelékében. Bár ez járna a legnagyobb költséggel, nem lenne példa nélküli választás, a Kanadai Királyi Légierő Snowbirds köteléke a CT-114 Tutor kiképzőgéppel pont ezt lépte meg.

Snowbirds | Fotó: Robert Bottrill, Forrás: RCAF

Snowbirds | Fotó: Robert Bottrill, Forrás: RCAF ,

Használt gépek

A Hawk típus mellett egy másik kiképzőgéppel is rendelkezik a RAF, ez pedig a Tucano T1, mely a brazil EMBRAER EMB-312 Tucano módosított változata, mely a Hawk előtti lépcsőt képviseli a kiképzési rendszerben és a gázturbinás gépek kezelését, alap műrepülést, kötelékrepülést, valamint alacsony magasságú tájékozódást tanulnak rajta a növendékek. A típust az évtized vége előtt kivonják az aktív szolgálatból, így a viszonylag alacsony költséggel (a többi gépet felhasználva alkatrészforrásként) egy ideig még kielégítő megoldás lehet a csapat számára, bár a turboprop típusra váltás sok rajongóban ébresztene ellenszenvet és mindenképpen változna a kűr is, mivel bizonyos bemutatóelemeket nem (vagy nem az eddigi módon kivitelezve) lehetne végrehajtani.

A Tucano T1 vagy más néven Short Tucano | Fotó: Chris Lofting

A Tucano T1 vagy más néven Short Tucano | Fotó: Chris Lofting ,

Új turboprop

Ahogy már említettük, az évtized vége előtt nyugdíjba küldik a Tucano T1-est, váltótípusa pedig a T-6 Texan II lesz. A T-6C bemutatógépként való alkalmazása nem ördögtől való, Izraelben és Görögországban egyaránt repülik a típust bemutatócsapatok.

Hamarosan brit felségjellel is láthatjuk | Fotó: Hawker Beechcraft

Hamarosan brit felségjellel is láthatjuk | Fotó: Hawker Beechcraft ,

Új Hawkok

Az örökifjú Hawk továbbra is gyártás alatt áll, a legújabb verziója a Hawk T2 néven áll hadrendben a Brit Királyi Légierőben, külföldre pedig Hawk AJT (Advanced Jet Trainer) jelzéssel exportálták. A leginkább észrevehetetlen váltás a T2 választása lenne, melyet még a rajongók is örömmel vennének, más kérdés, hogy ez lenne az egyik legköltségesebb alternatíva is.

A Hawk T2 esetén lenne leggördülékenyebb az átmenet

A Hawk T2 esetén lenne leggördülékenyebb az átmenet ,