|

Képeken a Northrop Grumman legújabb típusa

Teljesen váratlanul képek kerültek fel az internetre az egyelőre csak Model 400 jelzéssel illetett típusról, mellyel a T-X tenderen kíván győzedelmeskedni az amerikai vállalat.

Augusztus 20-án bombaként robbant a hír: képeken a Northrop Grumman új sugárhajtású kiképzőgépe. A N400NT lajstromjelű repülőeszközt a Scaled Composites gyártotta le megbízás alapján, továbbá a repülési tesztek egy részét is ők végzik majd. A GE Aviation F404-102D erőforrásokkal ellátott, a F-5/T-38 gépekhez eléggé hajazó prototípus a képek tanulsága alapján gurulópróbákat végzett a kaliforniai Mojave-sivatagban kialakított repülőtéren.

Gurulópróbán a Northrop Grumman Model 400 | Fotó: David Kern

Gurulópróbán a Northrop Grumman Model 400 | Fotó: David Kern ,

A 2015 márciusában elindított T-X tender keretében a szuperszonikus T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására keresnek olyan típust, mely megfelelő módon képes elvégezni a pilóták képzését az elkövetkezendő 40 évben. Az előzetes darabszámok szerint 350 gép megrendelése biztos, de valószínű, hogy ez a szám tovább fog növekedni. Már csak azért is, mert a korábbi hírek szerint az F-16C agresszorok váltótípusaként is emlegetik a típust.

Az óriási üzletről egyik gyártó sem akar lemaradni, az új típussal induló Northrop Grumman csapata, a szintén új típussal előrukkoló Boeing/Saab, valamint a Korea Aerospace Industries és Lockheed Martin alkotta páros sem, mely (egyelőre) a T-50 Golden Eagle felpiszkált változatával, a a T-50 T-X jelzésű masinával pályázik, de a Lockheed Martin emellett egy új konstrukción is dolgozik. Emellett bejelentkezett még a megmérettetésre a Raytheonnal társuló Alenia Aermacchi is a T-100-assal (mely az M-346 Master “amerikanizált” változata) és gondolkodik az induláson a Textron AirLand is. Továbbá korábban az is felmerült, hogy a kínaiak is versenybe szállnának a US Aerospace segítségével.

Fórum hozzászólások

  • joker
    Molni itt lehet lovagolni a szavakon, de a kiképzőgéppel azt tudják elérni, hogy konkrétan azzal a típussal tudjon a pilóta jól repülni. Ahogy átkerülne a teljes értékű gépre, azt nulláról kell újra tanulja. Más gép. más rendszer mást tud és mást szabad / nem szabad vele csinálni. Az előző tudásával annyival marad, hogy tud repülőt vezetni így nem idegen neki a környezet, azontúl nulláról tanulja az új gépet.
    Fogalmi zavarokat érzek.
    Más az alapképzés, más a műszeres képzés, más a harckiképzés és más a típusképzés.
    Ha repültél volna már pilótaként, tudnád, hogy mekkora különbség van dugattyús, turboprop és sugárhajtású gép viselkedése között, folyamatosan kell hozzászoktatni a pilótákat, mert a feladatterhelés is folyamatosan növekszik. Sok hiányosság nem is az alapképzésen jön ki, hanem amikor már jóval bonyolultabb feladatokat végez a növendék. Nem lehet egyszerűen Jak-52-esről Gripenre ültetni a hajózókat.
    A jól felépített kiképzési rendszert nem véletlenül találták ki. Néz meg az NFTC-t, hogy hány szintet jár végig a növendék, amíg végül vadászbombázóra kerülhet, de még a szállítógépre kerülő pilóták sem beleszületnek az ülésbe.
    Hogy hétköznapi párhuzamot vonjak, nem bivalyerős LaFerrarival képzik az autósiskolában a növendékeket, hanem 60-80 lóerős kisautókon. Csak a légierőnél nem csak "vezetni" kell, hanem közben navigálni, azonosítani, célra vezetni, zavarni, stb, csupa olyat, ami megosztja a pilóta figyelmét és egy felkészületlen hajózó esetében gyorsan megvan a baj. Az éjszakai repülésekről már ne is beszéljünk.
    Elég megnézni Indiát, ahol pocsék minőségű képzés(i kultúra) miatt mennyi balesetet okoz a humánfaktor.
  • beta
    Ebben a Boeing T-X-ben milyen hajtómű leledzik? Csak annyi van írva, hogy General Electric.
    Igen, jó a szemed :)
    A közleményben nem írták, hogy milyen típus, annyira meg nem vagyok pro, mint Allesmor, aki valószínűleg nem csak azt állapítja meg a fúvócső alapján, hogy ez F404 vagy F414, hanem azt is, hogy melyik alverzió :D
    A kisméretű szívócsatorna alapján és a figyelembe véve a tényt, hogy "csak" kiképzőgép és nem szükséges az a plussz tolóerő (ami nagyobb fogyasztással jár), amit az F414 szolgáltat, úgy azt mondanám, hogy 404est raktak bele.
  • joker
    Molni itt lehet lovagolni a szavakon, de a kiképzőgéppel azt tudják elérni, hogy konkrétan azzal a típussal tudjon a pilóta jól repülni. Ahogy átkerülne a teljes értékű gépre, azt nulláról kell újra tanulja. Más gép. más rendszer mást tud és mást szabad / nem szabad vele csinálni. Az előző tudásával annyival marad, hogy tud repülőt vezetni így nem idegen neki a környezet, azontúl nulláról tanulja az új gépet.
    Egy Jak-130 pl 15m körül van, nem 20-30. Egy új harci gép inkább 80-100-120. A 20 milliós F-16-ra meg gondolom még rá kellett költeni 30-50 millót, hogy valaki hajlandó legyen felszállni vele. Ha ez lenne az ára egy repképes vagy akár harcképes karbantartott 4, gen harcigépnek, amiben még van jócskán hátralevő repóra, akkor nem baszódnának Magyarországon sem lízinggel 5x annyi pénzért.
    Joker, ez nem a szavakon lovaglás...

    Nem kell nulláról tanulni. Attól, mert én egy komolyan versenybringára ülök, attól még nem dőlök el vele és az alap dolgok azokkal is mennek.

    A harci gépre való harci pilóta képzés arról szól - kellő repóra esetén - hogy mennyire koppra tudja vinni a gépet a pilóta. (Orosz oktatók visszaemlékezéseiben vannak olyan részek, ahol egyes arab pilóták messze túlvitték a MiG-eket azon, amit a szovjetek biztonságosnak gondoltak. Csak ezek elvesztek a "masszában".)

    A típusátképzés egyes 4+ gen gépek között az alap rendszerismeretekkel van ahol csak 20 óra. Az elvek ugyanazok az MFD és HUD szimbolika az, ami kicsit eltér. Persze az új pilóta nem fogja koppra húzni a gépet, de a nulláról tanulás egyszerűen nevetséges. Ez kb. olyan, mintha Hamilton átülne egy másik F1-be és nem tudna értékelhető időt menni. Ez - már bocs - de ökörség...

    A 15 millás MLU eladás azt volt olcsó, mert support nem volt benne, tényleg csak a vasat adták el. Ezen felül nem 6-8 ezer repóra volt a gépben, hanem ennek töredéke volt hátra. Ezért volt olcsó, meg alkalmi vétel volt.

    Joker, én még mindig azt érzem, hogy borzalmasan erős kijelentéseket teszel úgy, hogy még most sem érted az alapokat. Folyamatosan rákérdezel olyan dolgokra, amik 3+ éve bene vannak a HT összefoglalóban. Nagyon remélem, hogy legalább az újat el fogod olvasni már az nem 125 oldalas lesz, hanem olyan 380-400...
  • Csinosak ezek az új kiképző gépek, de a Talon kecses eleganciáját nem érik utol. Kár, hogy a Northrop nem az F-20-at vette elő a fiókból, ez a model 400 hasonlít rá de nem olyan nyúlánk, bár a tenderen biztos nem az esztétikus kinézet az első szempont. Az F-20 már modern berendezésekkel sem lehetne esélyes váltótípus? A formája nem alkalmas a mai követelmények teljesítésére?
  • ulippo
    Csinosak ezek az új kiképző gépek, de a Talon kecses eleganciáját nem érik utol. Kár, hogy a Northrop nem az F-20-at vette elő a fiókból, ez a model 400 hasonlít rá de nem olyan nyúlánk, bár a tenderen biztos nem az esztétikus kinézet az első szempont. Az F-20 már modern berendezésekkel sem lehetne esélyes váltótípus? A formája nem alkalmas a mai követelmények teljesítésére?
    A gép sárkánya és belső elrendezése minimum 40 évvel ezelőtti szinten van. Teljesen át kéne fésülni az egész gépet. Akkor meg minek.. Inkább újat csinálnak, ami úgy nézni ki, ahogy akarják nincs megkötés, szárnyalhat a fantázia.

    Az F-20 amúgy sem T-38, tehát elve azzal kellene kezdeni, hogy kétülésessé teszed...
  • ulippo
    Csinosak ezek az új kiképző gépek, de a Talon kecses eleganciáját nem érik utol. Kár, hogy a Northrop nem az F-20-at vette elő a fiókból, ez a model 400 hasonlít rá de nem olyan nyúlánk, bár a tenderen biztos nem az esztétikus kinézet az első szempont. Az F-20 már modern berendezésekkel sem lehetne esélyes váltótípus? A formája nem alkalmas a mai követelmények teljesítésére?
    Néztem tegnap este a Lockheed videóját a T-50A-ról és bizonyos kameraállásokból azért hasonlít a Talonra és nem egy csúnya gép. Egyedül a megnövelt gerinc nem illik rá, de nagyon.
    https://www.facebook.com/htka.hu/posts/1288599677830481
  • Szerintem egymásra hasonlít a Golden Eagle, a Master és a 400-as modell is inkább mint a Talonra. Még a Boeing T-X is inkább ezekre hasonlít a dupla függőleges vezérsíkot leszámítva. Mindegyik tömzsibb a Talonnál aminek a hosszú és vékony formája adta meg a kecsességét. De hát ez csak szubjektív esztétikai szempont, emiatt nem érdemes erőltetni a régi sárkányt, az új típusoknak biztos jobbak a képességei, de akkor se néznek ki olyan jól.
  • KAI-Lockheed gépében van a legkisebb kockázat, az alapváltozat már repül több helyen. Ami hátrány lehet nekik, hogy a Loccheed eléggé zsírosan elvan az ötödik generációs rendelésekkel, nem hinném, hogy még egy nagy projectet ők kapnak. Ha Trump tényleg inkább befelé fordul, akkor én a Northrop 400-ra szavazok
  • torsen
    A Nortropé a B-21 tender. Az se kis pénz.
    Várjuk ki, lesz e belőle valami. A TX-ben csak ő indul full amerikaiként. De te akartál tippversenyt. Nem lehet, csak a Boeing/Saabra szavazni? :D
  • Boeing says are ‘not prototypes, but production aircraft.’

    Szerintetek ezt hogyan kell érteni? Nem proto, csak kb techdemo gép?
  • ms07
    Boeing says are ‘not prototypes, but production aircraft.’

    Szerintetek ezt hogyan kell érteni? Nem proto, csak kb techdemo gép?
    Marketingblabla. Azt akarják érzékeltetni, hogy nem kísérleti gép, hanem akár már így is mehetne sorozatgyártásra. (Hogy ne legyenek hátrányban a tenderen az M-346-ossal és a T-50-essel szemben.) Ez azért elég erős kijelentés annak fejében, hogy már akkor is ezt hangoztatták, amikor még nem repült a gép, most is csak 1 óra tapasztalatuk van vele. Ha nyüstölték több ezer órát és nem jön elő konstrukciós hiba, gyerekbetegség, stb, akkor ki lehet jelenteni, hogy sorozatgyártásra alkalmas. Addig lehet hangoztatni, de óriási pofáraesés lesz, ha mégis módosítani kell rajta ezt-azt.
  • https://htka.hu/2017/03/23/beelozne-tobbieket-lockheed-martin/

    Nem igazán vannak "többiek". A korábbi résztvevők is komolytalanok voltak, ha szuperszonikus kiképzőgép az igény továbbra is. A Northrop-é elég bénán nézett ki (bár ez nyilván nme sokat árul el a valós képességekről), a többi meg nem volt szuperszonikus. Szóval a két igazi jelölt eddig is a Lockheed-é, meg a Boeing-Saab-párosé volt. Én személy szerint az utóbbinak drukkolok. Mert kinézetre innovatívabbnak tűnik és a Saab mégis csak európai gyártó és így akár közvetve még nekünk is jobb lenne, na meg a Lockheed-nek amúgy is van megrendelése (F-35 pl.) amúgy is bőven.

Ugrás a fórum topichoz