|

Elstartolt a T-X tender

Közzétették a Northrop T-38C Talon típusú sugárhajtású kiképzőgépek leváltására kiírt közbeszerzési eljárás követelményrendszerét.

Az USAF igényei elég szigorúak, szó esik a megbízhatóságról, a terhelési értékekről, manőverjellemzőkről, és még sok minden másról. A teljes dokumentum ide kattintva érhető el (angol nyelvű pdf), most csak néhány fontosabb pontból szemezgetünk.

A Boeing-Saab páros új típust ajánl a T-X tenderre | Forrás: Boeing

A Boeing-Saab páros gépéről készült korábbi fantáziarajz | Forrás: Boeing ,

A követelményrendszer nem írja elő, hogy a szükséges hajtóművek számát, csupán a kívánt emelkedési jellemzőket közölték, melyek egy hajtóműre értendőek (kéthajtóműves gépnél az egyik erőforrás meghibásodása esetén). A manőverezőképesség terén az állandósult G-értéknek legalább 6.5g-nek kell lennie (5000 méter magasságon, 80%-os üzemanyag-terhelés mellett, 0.9M sebesség alatt), 50%-os üzemanyag-terhelésnél pedig bírnia kell a 8g-t. Az állandósult szögsebesség esetében minimum 12.5 fok/másodperc, állásszög esetében minimum 18 fok az előírás.

A hatótávolság meglehetősen kacifántosan lett előadva: adott sebességgel, adott magasságon el kell tudnia repülni minimum 90 mérföldet, majd megadott manőverek végrehajtása után visszatér a bázisra és legalább 10% vagy 20 percre elegendő üzemanyagnak kell maradnia. Az erőforrásnak 10 százalékkal alacsonyabb fajlagos fogyasztást kell tudnia a T-38C-t hajtó J-85 jelű egységhez viszonyítva.

KAI/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle az USAF színeiben

KAI/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle az USAF színeiben ,

Az előírt navigációs és kommunikációs berendezések megléte kötelező, melyek közül az adattovábbító rendszert emelnénk ki: képesnek kell lennie az USAF más típusaival adatcserére. Az avionikának tudnia kell a levegő-levegő és levegő-felszín fegyverek szimultán indítását, emellett a hardver moduláris felépítése is kötelező a későbbi továbbfejlesztések érdekében.

Utoljára a rendelkezésre állást emelnénk ki: 20.000 repült órára vetítve meg kell haladnia a 80 százalékot, az MTBF (két hiba között eltelt repült idő) indexnek nagyobbnak kell lennie, mint 10 óra. A 20 évre számított üzembentartási és szervizköltségek nem haladhatják meg a 20 milliárd dollárt 350 gépre számolva.

A listát nézegetve tehát magasra került a léc, kíváncsian várjuk, hogy melyik nevező képes teljesíteni az előírt követelményeket.