|

Repülési tilalom az F-35-ösökre

Repülési tilalmat vezetett be a Lockheed Martin F-35 Lightning II típusú vadászbombázókra az Amerikai Egyesült Államok légiereje, majd röviddel utána a haditengerészet is.

Földhöz szögezte július 29-én a Villámok nagy részét az USAF, majd a US Navy és a Marines is. A szigorú döntés hátterében egy katapultülésekkel kapcsolatos biztonsági aggály állt, mely miatt átvizsgálást rendeltek el a flottán. A Martin-Baker Mk16 típusú katapultülésenből kifejlesztett US16E változat mindegyik F-35 verzió esetében azonos, így mindhárom haderőnemet érinti. Egy gyártási hibás alkatrész miatt feltételezhető meghibásodás vészelhagyás közben a pilóta éleltét veszélyeztetheti, emiatt kiadott direktíva 90 napot ad az ellenőrzések végrehajtására, de az amerikai fegyveres erők vezetői sorra úgy döntöttek, hogy a következő repülés előtt átvizsgáltatják a gépeket. Azok a gépek, melyeknél az átvizsgálás során nem találnak problémát, az inspekciót követően újra repülhetnek.

F-35A gépek a Hill légibázison U.S. Air Force photo by Paul Holcomb,

Az eset előzményei korábban kezdődtek, a haditengerészet vezetése vizsgálatot indított egy “pirotechnikával működtetett eszköz” darabszámának, gyártási idejének és gyártási minőségének ellenőrzésére. Július 24-én már pótalkatrészek is érkeztek több karbantartó központhoz is az eset miatt. Az F-35 Egyesített Programiroda (JPO) csak ezután adta ki a technikai direktívát, melyet az amerikai haderőnemek részéről az említett repüléstilalom követett.

#Frissítés: Az USAF szóvivője megerősítette, hogy nem csak az F-35-ös flotta érintett, részükről 203 darab T-38 Talon és 76 darab T-6 Texan II is. Ez megerősíteni látszik azt a tényt, hogy nem csak az US16E változattal van probléma, hanem az Mk16-ossal és annak több variánsával is. Ilyen ülést építettek a Talon és Texan II mellett a Eurofighter Typhoon, valamint a Dassault Rafale vadászbombázókba, de utóbbiak kapcsán egyelőre nem került nyilvánosságra érintettség.