|

Mozgásba lendült az új Gripen

Megkezdődtek a Saab JAS-39 Gripen legújabb verziójának gurulópróbái a svédországi Linköpingben. A Gripen E első, májusban bemutatott, “39-8” jelzésű tesztpéldányát Marcus Wandt tesztpilóta bírta mozgásra.

A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb, mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)

Fórum hozzászólások

  • pöcshuszár
    A Mezőkövesdi repülőtérről idei felvételek:

    Ez pedig tavalyról, felülről:

    2018-ban előrehaladott tárgyalások voltak a kínai HNA Grouppal a repülőtér hasznosításáról. A Kínaiak óriás logisztikai központot akartak itt/ott létrehozni. Nem tudom ennek az eredményét.
    A miskolci reptér átalakítása (helikopter bázis lesz belőle) kapcsán felmerült, hogy a Klementina venné át a szerepét (a sportszakosztály szinten), de ez nem lett megerősítva. Elvileg Miskolc város is tulajdonos a területben.
    Ha rossz állapotban lenne a beton, akkor szerintem nem lehetne driftversenyeket rendezni rajta, objektív okokból.
    Ez pedig a katonai logisztika egyik cikke.
    2014-ben azt írták róla, hogy kitűnő állapotban van.
    Az ilyen kretén "tanulmányokból" van nekem rendesen elegem.
    2014-ben ez a Dr.Keszthelyi Gyula aktív katonai repülőterek közé sorolja Taszárt.
    Az MH Kapos Bázisrepülőtér kilenc évvel korábban(!), 2005-ben zárt be, a Honvédség teljesen kivonult onnan, 2010 óta Somogy megye, Kaposvár város és Taszár önkormányzatai a tulajdonosok.
    Illetve, 2015 óta Kaposvár, Taszár, a Magyar Állam és egy úgynevezett Kapos Busz Kft tulajdonában áll a terület.
    Az ott minden, csak nem repülőtér.

    Mezőkövesden ha rossz állapotban lenne a beton, akkor szerinted...

    Akkor szerintem nézd meg magad, milyen állapotban volt a beton három éve:



    Ezen még egy An-2-es is kitöri a bokáját...
  • Allesmor Obranna
    A mezőkövesdi reptérből csak a beton van meg. Az idézett cikk írói meg utánajárhattak volna rendesen a témának, nem pedig a hülye városi legendákra alapozzák a felfedező expedíciójukat.
    Szégyen, hogy még napjainkban is előjön ez a föld alatti hangáros téma ezzel a reptérrel kapcsolatban.
    Mezőkövesd az egyetlen olyan repterünk, amelyen nem volt soha semmilyen komolyabb infrastruktúra. Sokakat a legendásan hosszú betonpályája késztet fantáziálásra.
    Egy darab kisméretű irányító torony volt az összes nem fából készült építmény.
    A néhai üzemanyag hálózat a föld alatt volt, ezt egy mára már felszámolt iparvágányról biztosították.
    Mivel anno ez a bázis volt az egyetlen olyan szovjet repülőtér, ahová magyar alakulat időnként ideiglenesen áttelepült (mert a szovjeteknek itt nem állomásozott légierős alakulata, csak egy őrszemélyzet, meg egy kihelyezett toronyszolgálat), így az elszállásolás és az operatív munka kisméretű, dohos fa bungalókból történt.
    Ezeket ették meg a helybéliek legelsőként, aztán jöttek a csövek, tartályok...
    Falat a kaparom attól, hogy ennél a "reptérnél" miket haluztak be egyesek...

    2014-ben azt írták róla, hogy kitűnő állapotban van.
    [​IMG]

    Allesmor Obranna
    Az ilyen kretén "tanulmányokból" van nekem rendesen elegem.
    2014-ben ez a Dr.Keszthelyi Gyula aktív katonai repülőterek közé sorolja Taszárt.
    Az MH Kapos Bázisrepülőtér kilenc évvel korábban(!), 2005-ben zárt be, a Honvédség teljesen kivonult onnan, 2010 óta Somogy megye, Kaposvár város és Taszár önkormányzatai a tulajdonosok.
    Illetve, 2015 óta Kaposvár, Taszár, a Magyar Állam és egy úgynevezett Kapos Busz Kft tulajdonában áll a terület.
    Az ott minden, csak nem repülőtér.

    Mezőkövesden ha rossz állapotban lenne a beton, akkor szerinted...

    Akkor szerintem nézd meg magad, milyen állapotban volt a beton három éve:



    Ezen még egy An-2-es is kitöri a bokáját...
    Amen.
  • rudi
    Ők is mind haluznak?
    (a 2018 as hozzászólásokat olvasd)
    Nem hiszem:
    Megnéztük. Kényszerleszállásra tökéletes, de ép géppel nem lenne bátorságom leszállni rá. Nagyon elkezdtek nőni a bokrok, fák a pálya és a gurulóút mellett, illetve néhol méretes fűcsomók vannak a betonkockák illesztésénél, aminek egy gyengébb orrfutójú gép nem örülne
  • alali77
    Nem hiszem:
    Megnéztük. Kényszerleszállásra tökéletes, de ép géppel nem lenne bátorságom leszállni rá. Nagyon elkezdtek nőni a bokrok, fák a pálya és a gurulóút mellett, illetve néhol méretes fűcsomók vannak a betonkockák illesztésénél, aminek egy gyengébb orrfutójú gép nem örülne
    Egy használaton kívüli reptérre én sem javasolnám senkinek a leszállást de szerintem ezen a betonon napok alatt lehetne egy olyan 600x16 m es szakaszt rittyenteni ahonnan egy Gripen elüzemel.

    Egy igazi RSZ An-2 nek meg kb. az egész pályafutása során ennél csak rosszabb pályákról üzemelt...
  • rudi
    Egy használaton kívüli reptérre én sem javasolnám senkinek a leszállást de szerintem ezen a betonon napok alatt lehetne egy olyan 600x16 m es szakaszt rittyenteni ahonnan egy Gripen elüzemel.

    Egy igazi RSZ An-2 nek meg kb. az egész pályafutása során ennél csak rosszabb pályákról üzemelt...
    És mire lenne ez elég? Semmire. Mert 600 méteren max. fél keróval fegyvertelnül szállna fel, de még a fegyvergerendákat is le kéne venni.

    Celebra
    Ami azt illeti,elég szomorú,hogy hagynak mindent lerohadni.
    Egy egyszázados légierőnek nincs pénz n+1 üres repteret üzemeltetni főleg azt, ami soha nem volt magyar. Ez pont olyan szovjet tartalék reptér volt, mint ahova a Koalíciós gépek települtek 1990-ben Szaúd-Arábiában sátorvárosokkal. Kb. egy betoncsík minimális vagy 0 közeli infrastruktúrával egy valódi üzemelő és használt reptérhez képest.
  • Allesmor Obranna
    Az ilyen kretén "tanulmányokból" van nekem rendesen elegem.
    2014-ben ez a Dr.Keszthelyi Gyula aktív katonai repülőterek közé sorolja Taszárt.
    Az MH Kapos Bázisrepülőtér kilenc évvel korábban(!), 2005-ben zárt be, a Honvédség teljesen kivonult onnan, 2010 óta Somogy megye, Kaposvár város és Taszár önkormányzatai a tulajdonosok.
    Illetve, 2015 óta Kaposvár, Taszár, a Magyar Állam és egy úgynevezett Kapos Busz Kft tulajdonában áll a terület.
    Az ott minden, csak nem repülőtér.

    Mezőkövesden ha rossz állapotban lenne a beton, akkor szerinted...

    Akkor szerintem nézd meg magad, milyen állapotban volt a beton három éve:



    Ezen még egy An-2-es is kitöri a bokáját...
    Dr. Keszthelyi Gyula
  • molnibalage
    És mire lenne ez elég? Semmire. Mert 600 méteren max. fél keróval fegyvertelnül szállna fel, de még a fegyvergerendákat is le kéne venni.


    Egy egyszázados légierőnek nincs pénz n+1 üres repteret üzemeltetni főleg azt, ami soha nem volt magyar. Ez pont olyan szovjet tartalék reptér volt, mint ahova a Koalíciós gépek települtek 1990-ben Szaúd-Arábiában sátorvárosokkal. Kb. egy betoncsík minimális vagy 0 közeli infrastruktúrával egy valódi üzemelő és használt reptérhez képest.
    Nemcsak erről az 1reptérről van szó.Kiépitett magyar és szovjet bázisokrol is.Ami azt illeti,a volt szovjet bázisok jol ki voltak épitve.Sármellékit bejártam,csak azon van annyi repülőfedezék,hogy egy ezredet is el lehetne helyezni bennük,
  • pöcshuszár
    A Mezőkövesdi repülőtérről idei felvételek:

    Ez pedig tavalyról, felülről:

    2018-ban előrehaladott tárgyalások voltak a kínai HNA Grouppal a repülőtér hasznosításáról. A Kínaiak óriás logisztikai központot akartak itt/ott létrehozni. Nem tudom ennek az eredményét.
    A miskolci reptér átalakítása (helikopter bázis lesz belőle) kapcsán felmerült, hogy a Klementina venné át a szerepét (a sportszakosztály szinten), de ez nem lett megerősítva. Elvileg Miskolc város is tulajdonos a területben.
    Ha rossz állapotban lenne a beton, akkor szerintem nem lehetne driftversenyeket rendezni rajta, objektív okokból.
    Ez pedig a katonai logisztika egyik cikke.
    2014-ben azt írták róla, hogy kitűnő állapotban van.
    Mezőkövesdről helyiként mondom, hogy hagyjuk a francba.Az ott teljesen alkalmatlan repülésre jelentős ráfordítás nélkül.De olyan szinten kéne hozzányúlni, hogy annyiból kijönne egy komplett repülőtér felépítése.Korábban már tervben volt a rendbehozatala, el is adták többször az érintett önkormányzatok, soha nem lett belőle semmi.Legutóbb talán azt ígérték, hogy 2009-re nagy méretű gépek( a helyi újságban 747-eseket reklámoztak :D ) fognak oda/onnan közlekedni.Ez 10 éve lett volna.
    Az üzemanyag tárolására szolgáló tartályokat jó sok pénzért bányászták ki úgy, hogy egy kisebb tó alakult ki a helyén.Ott van az aprontól délre.
    A közelben amúgy van üzemanyag tárolására szolgáló létesítmény.A nagy vasútállomástól nyugatra a gazosban (47.79,20.55) van egy a mai napig őrzött kis terület, ott még van gázolaj, meg talán kerozin is.A repülőtér és az említett tároló közötti utat is a hadsereg húzta fel.
    Semmilyen infrastruktúra nincs meg ahhoz, hogy onnan bármilyen repülőgépet lehessen üzemeltetni.Se áram, se víz nincs, se semmi.A betonból nem tudnál egy olyan összefüggő területet találni, amit aránylag rendbe lehetne hozni anélkül, hogy szét kéne verni az egészet.Szabad szemmel nem tűnik szörnyűnek, de azért akár a Gripen, akár egy A320 270-300 km/h-val érkezik, aminél egy egy centis bukkanó is nem kicsit rázza ki a sz@rt is az emberből.
    Ha a helyi önkormányzatok(Mezőkövesd, Mezőkeresztes, Szentistván) hamarabb gondolkoznak mint Debrecenben, akkor ma Mezőkövesd lenne azon a szinten, ahol most Debrecen van.De ez a hajó ott és akkor elment.elsősorban a helyi önkormányzatok alkalmatlansága miatt nem lett semmi soha az egészből.Volt, hogy 1 millió forintért adták el az egész területet valami vállalkozónak vagy 5-6 éve.Abból se lett semmi.
    A helyzet az, hogy még a miskolci sportrepülősök is a helyi önkormányzatok hozzá nem értése miatt nem tudnak odamenni.Több repülőklub próbálkozott már elérni, hogy üzemelhessenek onnan, de valamelyik önkormányzat mindig megmakacsolta magát és kútba esett a dolog.Nem beszélve a hisztis vénaszonyokról és egyéb jajgatókról, akik már-már azt hiszik a Heathrow költözne be oda.Nekik meg szavazati joguk van, tehát ki kell őket szolgálnia a helyi politikusoknak.
  • KoviUbi
    Mezőkövesdről helyiként mondom, hogy hagyjuk a francba.Az ott teljesen alkalmatlan repülésre jelentős ráfordítás nélkül.De olyan szinten kéne hozzányúlni, hogy annyiból kijönne egy komplett repülőtér felépítése.Korábban már tervben volt a rendbehozatala, el is adták többször az érintett önkormányzatok, soha nem lett belőle semmi.Legutóbb talán azt ígérték, hogy 2009-re nagy méretű gépek( a helyi újságban 747-eseket reklámoztak :D ) fognak oda/onnan közlekedni.Ez 10 éve lett volna.
    Az üzemanyag tárolására szolgáló tartályokat jó sok pénzért bányászták ki úgy, hogy egy kisebb tó alakult ki a helyén.Ott van az aprontól délre.
    A közelben amúgy van üzemanyag tárolására szolgáló létesítmény.A nagy vasútállomástól nyugatra a gazosban (47.79,20.55) van egy a mai napig őrzött kis terület, ott még van gázolaj, meg talán kerozin is.A repülőtér és az említett tároló közötti utat is a hadsereg húzta fel.
    Semmilyen infrastruktúra nincs meg ahhoz, hogy onnan bármilyen repülőgépet lehessen üzemeltetni.Se áram, se víz nincs, se semmi.A betonból nem tudnál egy olyan összefüggő területet találni, amit aránylag rendbe lehetne hozni anélkül, hogy szét kéne verni az egészet.Szabad szemmel nem tűnik szörnyűnek, de azért akár a Gripen, akár egy A320 270-300 km/h-val érkezik, aminél egy egy centis bukkanó is nem kicsit rázza ki a sz@rt is az emberből.
    Ha a helyi önkormányzatok(Mezőkövesd, Mezőkeresztes, Szentistván) hamarabb gondolkoznak mint Debrecenben, akkor ma Mezőkövesd lenne azon a szinten, ahol most Debrecen van.De ez a hajó ott és akkor elment.elsősorban a helyi önkormányzatok alkalmatlansága miatt nem lett semmi soha az egészből.Volt, hogy 1 millió forintért adták el az egész területet valami vállalkozónak vagy 5-6 éve.Abból se lett semmi.
    A helyzet az, hogy még a miskolci sportrepülősök is a helyi önkormányzatok hozzá nem értése miatt nem tudnak odamenni.Több repülőklub próbálkozott már elérni, hogy üzemelhessenek onnan, de valamelyik önkormányzat mindig megmakacsolta magát és kútba esett a dolog.Nem beszélve a hisztis vénaszonyokról és egyéb jajgatókról, akik már-már azt hiszik a Heathrow költözne be oda.Nekik meg szavazati joguk van, tehát ki kell őket szolgálnia a helyi politikusoknak.
    Különben a driftes videót nem véletlenül tettem be. Az, hogy koszos, poros meg helyenként gazos, az egy dolog, de a 60-70-nel keresztben közlekedő driftelő autók nagyon komoly gondban lennének, ha komoly szintbeli különbségek lennének a diletációknál. Konkréten menne az orsó, de nagyon durván.
    Én azon a véleményen vagyok, amin rudi, hogy szerintem sokkal kevesebb energia és pénz ráfordítással lehetne belőle szükség repteret pattintani belőle, mint azt sokan gondolják.
    Ami pedig a kínai vonalat illeti. Tállai papa nagyon komolyan rá van/volt azért erre az ügyre csavarodva, mert 2016-ban.
  • molnibalage
    És mire lenne ez elég? Semmire. Mert 600 méteren max. fél keróval fegyvertelnül szállna fel, de még a fegyvergerendákat is le kéne venni.
    Megint dol... 800 meteren felszall, ujrafegyverezve stb.
    Tenyleg meg kellene nezned azt a YT videot, amirol beszelunk, linkelunk honapok ota...


    Egy egyszázados légierőnek nincs pénz n+1 üres repteret üzemeltetni főleg azt, ami soha nem volt magyar. Ez pont olyan szovjet tartalék reptér volt, mint ahova a Koalíciós gépek települtek 1990-ben Szaúd-Arábiában sátorvárosokkal. Kb. egy betoncsík minimális vagy 0 közeli infrastruktúrával egy valódi üzemelő és használt reptérhez képest.
    Latom, elveszett a fonal utkozben, mint szokasosan... a tema abbol indult, hogy megprobaltuk elmagyarazni nektek, hogy 1. igen, egy konfliktus eseten Magyarorszag eseten csakis dispersed legieronek van eselye tulelni, raadasul a Gripen zsenialisan erre oett tervezve, orszaguti leszallasra es 10 perces ujafegyverzeare es -tankolasra 2. ahhoz, hogy legalabb egy szazad tulelje igy az elso 2 napot ugye kell minimum 30-40 gepes indulo legiero 3. nem, nem jol tudod, szinte mindenben rossz infokat hintesz rendlivul magabiztosan es rendszeresen, ezt mar sokszor bebizonyitottuk.
  • Na vissza a Gripen témához (és elnézést a sorozatos offokért).

    Ha valami igazán indokolatlan a svájci újraindított tenderen, az a Super Hornet, mellyel szinte muszájból indul a Boeing, de nem egy kimondott sikertörténet, ha az exportot is nézzük.
    A US Navy rendelése ugyanis kissé felülről vezérelt volt, kezdve az F-14D gépek igen gyors szanálásától az ismert design hibák ellenére rekord gyorsasággal végig vert rendszeresítésig.
    Minden más Super Hornet variáns csak koncepció, nem lett még átültetve a gyakorlatba.

    A Typhoon érdekes kérdés, nekem úgy fest, hogy kissé kifújt a téma. Független attól, hogy a típus még bőséges fejlesztési tartalékkal rendelkezik, minden egyes komponensét tekintve, valahogy mintha megállni látszana a projekt.
    A Rafale évek óta magában hordozza a drasztikus továbbfejleszthetőség ígéretét, de kevés van belőle, túl drága, a franciák beszorultak a kis darabszám, magas költségek problémakörbe, nem tudnak vele erőből megjelenni sehol.

    A Gripen E egy vadonat új gép. Amit az ígér, simán megfelelne a svájci igényeknek, de az a baj, hogy rá lehet sütni a bélyeget, hogy nincs még belőle széria példány.

    Az F-35A az igazi előremenekülés. Progresszív dizájn, de ismertek a fejlesztési hibái, viszont valódi nagy számok állnak a gép mögött. 400 darabot legyártottak már, ezzel lényegében közelítenek a Super Hornet és a Tyyphoon darabszámához, de egy generációval fejlettebb technikával.
    Svájc esetében az alacsony észlelhetőség nem releváns, de a járulékos előnyök igen. A gép jól gyorsul, sokáig képes őrjáratozni, manőverezőképessége az ottani F/A-18C/D gépekével azonos, ha nem jobb.
    Ezen a téren előreláthatólag csak a SH lóg ki, a többi gép is hozza ezeket a paramétereket, bár az F-35A esetében külön érdekes, hogy svájci szempontból fontos azonnal rendelkezésre álló manőverkészség is megvan, nincsenek kezdeti limitációk.

    A Gripen E egybőli kizárása szerintem szakmailag teljesen indokolatlan, erősen politikai jellegű.
    Viszont szemben az F-35A-val, az avionika és az EW színvonal némiképp a repülési jellemzők rovására alakult (vagyis egyelőre ígérkezik), a kimagasló elektronikai képességek szükségessége elképzelhető, hogy vitatható Svájc esetében.
  • kamm
    Megint dol... 800 meteren felszall, ujrafegyverezve stb.
    Tenyleg meg kellene nezned azt a YT videot, amirol beszelunk, linkelunk honapok ota...




    Latom, elveszett a fonal utkozben, mint szokasosan... a tema abbol indult, hogy megprobaltuk elmagyarazni nektek, hogy 1. igen, egy konfliktus eseten Magyarorszag eseten csakis dispersed legieronek van eselye tulelni, raadasul a Gripen zsenialisan erre oett tervezve, orszaguti leszallasra es 10 perces ujafegyverzeare es -tankolasra 2. ahhoz, hogy legalabb egy szazad tulelje igy az elso 2 napot ugye kell minimum 30-40 gepes indulo legiero 3. nem, nem jol tudod, szinte mindenben rossz infokat hintesz rendlivul magabiztosan es rendszeresen, ezt mar sokszor bebizonyitottuk.
    (Az első két nap túléléséhez kell 30-40 gép) Melyik lehetséges ellenféllel számoltál?
  • Allesmor Obranna
    Na vissza a Gripen témához (és elnézést a sorozatos offokért).

    Ha valami igazán indokolatlan a svájci újraindított tenderen, az a Super Hornet, mellyel szinte muszájból indul a Boeing, de nem egy kimondott sikertörténet, ha az exportot is nézzük.
    A US Navy rendelése ugyanis kissé felülről vezérelt volt, kezdve az F-14D gépek igen gyors szanálásától az ismert design hibák ellenére rekord gyorsasággal végig vert rendszeresítésig.
    Minden más Super Hornet variáns csak koncepció, nem lett még átültetve a gyakorlatba.

    A Typhoon érdekes kérdés, nekem úgy fest, hogy kissé kifújt a téma. Független attól, hogy a típus még bőséges fejlesztési tartalékkal rendelkezik, minden egyes komponensét tekintve, valahogy mintha megállni látszana a projekt.
    A Rafale évek óta magában hordozza a drasztikus továbbfejleszthetőség ígéretét, de kevés van belőle, túl drága, a franciák beszorultak a kis darabszám, magas költségek problémakörbe, nem tudnak vele erőből megjelenni sehol.

    A Gripen E egy vadonat új gép. Amit az ígér, simán megfelelne a svájci igényeknek, de az a baj, hogy rá lehet sütni a bélyeget, hogy nincs még belőle széria példány.

    Az F-35A az igazi előremenekülés. Progresszív dizájn, de ismertek a fejlesztési hibái, viszont valódi nagy számok állnak a gép mögött. 400 darabot legyártottak már, ezzel lényegében közelítenek a Super Hornet és a Tyyphoon darabszámához, de egy generációval fejlettebb technikával.
    Svájc esetében az alacsony észlelhetőség nem releváns, de a járulékos előnyök igen. A gép jól gyorsul, sokáig képes őrjáratozni, manőverezőképessége az ottani F/A-18C/D gépekével azonos, ha nem jobb.
    Ezen a téren előreláthatólag csak a SH lóg ki, a többi gép is hozza ezeket a paramétereket, bár az F-35A esetében külön érdekes, hogy svájci szempontból fontos azonnal rendelkezésre álló manőverkészség is megvan, nincsenek kezdeti limitációk.

    A Gripen E egybőli kizárása szerintem szakmailag teljesen indokolatlan, erősen politikai jellegű.
    Viszont szemben az F-35A-val, az avionika és az EW színvonal némiképp a repülési jellemzők rovására alakult (vagyis egyelőre ígérkezik), a kimagasló elektronikai képességek szükségessége elképzelhető, hogy vitatható Svájc esetében.
    Nekem ebből a cikkből az jön le, hogy ez inkább arról szólt, hogy a svédek berágtak. Azok után, hogy megnyerték az előző tendert, lehetetlen feladat elé állítják őket azzal, hogy vagy a tesztelések alatt álló E-t viszik el (aminek a fejlesztésénél a svájciak igényét is figyelembe vették), vagy a már nem mai konstrukciójú C-t, ami nem igazán tisztességes, ha az F35-tel kell versenyezni.
    Nem tudom, hogy tárgyaltak-e egy esetleges késleltetett bemutatóról az E miatt, de a svájciak nem azok az alkudozós fajta.
    Kíváncsi leszek, hogy ezek után akar vagy tud-e a Saab kártérítési igényt benyújtani, de ha nem nyernek, akkor
    Elvileg azt írták, hogy a 2019 januári ajánlatuk áll, csak a C-vel nem akarnak beszállni a "ki tud nagyobbat kamuzni az 5 év múlva rendelkezésre álló gépükkel kapcsolatban" versenybe.
    Szerintem a svájciak részéről az lenne a minimum, hogy bevárják az E-t.
  • pöcshuszár
    Elvileg azt írták, hogy a 2019 januári ajánlatuk áll, csak a C-vel nem akarnak beszállni a "ki tud nagyobbat kamuzni az 5 év múlva rendelkezésre álló gépükkel kapcsolatban" versenybe.
    Ez a komment annak fényében megmosolyogtató, hogy emlékeim szerint a pontozásos rendszer végeredményét ismertették és a meglevő Hornet gépek több területen magasabb pontszámot kapott, mint az C Gripen.

    A Rafale-nak semmit nem kellett kamuznia, mert hardveresen több téren is mindig a C Gripen felett volt. Pl. ESA alapú radar, MAWS is van rajta tudtommal, meg talán IRST is, de bevallom fejből annyira nem ismerem a gépet, de pusztán képesség oldalról nem kell kamuzni ott semmit. Az ára az más tészta.

    Szerintem a svájciak részéről az lenne a minimum, hogy bevárják az E-t.
    Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt? Szerinted erről szól a piaci verseny...? A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
  • molnibalage
    Ez kb. olyan szintű duma, mintha a Microsoft beszólna a SONY-nak, hogy teeeee, naaaaaaaaaaaaa várjátok meg már a PS5-tel az új XBOX-ot. Te magad előtt látod ezt? Szerinted erről szól a piaci verseny...? A megrendelőnek kell a vásárló elvárásait teljesíteni. Időre.
    Szerintem akkor ezt most gondold végig még egyszer. Ki kinek a versenytársa? A Saab nem versenytársa a svájci államnak, míg a Sony a Microsoftnak az.
    A svájciak bármikor dönthetnek úgy, hogy a pályázati határidőt kitolják, mondjuk egy fél-1 évvel, még ha a szállítási határidőkhöz nem is nyúl.
    Ha kérvényez is ilyet egyáltalán a Saab, akkor nem a Boeingnek vagy a Lockheednek fogja címezni, hanem a svájci tender kiírónak.
    Nem egyszer láttunk már ilyet. Pl, elég ha csak az indiaiak baszakodására gondolunk, bármilyen haditechnikai eszközzel kapcsolatban.
    Különben szerintem nem véletlen az E felgyorsított fejlesztési tempója sem. Ok, hogy a svédek, és a brazilok is mihamarabb használni akarják a gépeket, de a svájci ügy miatt sokkal fontosabb.
    Ami pedig a magasabb pontszámokat illeti. A meglévő gépek simán tudnak magasabb pontokat hozni egyes területeken még akár az F-35-ösökkel (vagy bármelyik pályázóval) szemben is, de valahogy csak kijött nyertesnek a Gripen, nem?
    Nem tudom, hogy milyen volt az eredeti kiírás, hogy mit szavatoltak a kiírók, de általános esetben egy ilyen megnyert, és lemondott tender után a nemzetközi partner simán nyújthat be kártérítést.
  • pöcshuszár
    Szerintem akkor ezt most gondold végig még egyszer. Ki kinek a versenytársa? A Saab nem versenytársa a svájci államnak, míg a Sony a Microsoftnak az.
    A svájciak bármikor dönthetnek úgy, hogy a pályázati határidőt kitolják, mondjuk egy fél-1 évvel, még ha a szállítási határidőkhöz nem is nyúl.
    Ha kérvényez is ilyet egyáltalán a Saab, akkor nem a Boeingnek vagy a Lockheednek fogja címezni, hanem a svájci tender kiírónak.
    Nem egyszer láttunk már ilyet. Pl, elég ha csak az indiaiak baszakodására gondolunk, bármilyen haditechnikai eszközzel kapcsolatban.
    Különben szerintem nem véletlen az E felgyorsított fejlesztési tempója sem. Ok, hogy a svédek, és a brazilok is mihamarabb használni akarják a gépeket, de a svájci ügy miatt sokkal fontosabb.
    Ami pedig a magasabb pontszámokat illeti. A meglévő gépek simán tudnak magasabb pontokat hozni egyes területeken még akár az F-35-ösökkel (vagy bármelyik pályázóval) szemben is, de valahogy csak kijött nyertesnek a Gripen, nem?
    Nem tudom, hogy milyen volt az eredeti kiírás, hogy mit szavatoltak a kiírók, de általános esetben egy ilyen megnyert, és lemondott tender után a nemzetközi partner simán nyújthat be kártérítést.
    A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
    Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
  • molnibalage
    A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
    Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
    Hát ezért:
    Article 44
    Financial liabilities when tendering is cancelled

    1. In a case of cancellation of tendering not due to the fault of tenderers, the party calling for tenders shall be responsible to compensate tenderers for their costs of participation in the tendering on the basis of the current State regime and cost levels, except in a case where the tendering was cancelled because no tenderer satisfied the requirements of the tender invitation documents.

    Itt súlyosbító körülmény, hogy egy már megnyert és kihirdetett tenderről volt/van szó.
    Ilyenkor az elmaradt profit miatt is lehet reklamálni...Hogy ebből lesz-e valami, az már az illetékes bíróságon fog eldőlni.
    Amennyiben az eredeti kiírásban szerepelt a visszavonás lehetősége, akkor más lehet a helyzet, de az alap esetben is a Saab tenderrel kapcsolatos költségeit térítenie kell a svájciaknak. Milyen költségek lehetnek? A tender csomag költségei, egyedi fejlesztések (amit a svájciak kértek) befektetett munkaórái, utazási költségek, stb.
  • pöcshuszár
    Hát ezért:
    Article 44
    Financial liabilities when tendering is cancelled

    1. In a case of cancellation of tendering not due to the fault of tenderers, the party calling for tenders shall be responsible to compensate tenderers for their costs of participation in the tendering on the basis of the current State regime and cost levels, except in a case where the tendering was cancelled because no tenderer satisfied the requirements of the tender invitation documents.
    Te itt nem kártérítésről írtál, hanem költség megtérítésről. A költség kompenzáció és kártérítés nálad azonos fogalmak? Hm....

    A leírásod alapján nekem az jött le, hogy SAAB-nak fizessenek azért, mert nem gyártanak le X gépet, amit ők úgy hittek, hogy fognak.

    Ilyenkor az elmaradt profit miatt is lehet reklamálni...Hogy ebből lesz-e valami, az már az illetékes bíróságon fog eldőlni.
    tségek, stb.
    Lám, akkor most nálad is külön van? Mert a linkel 1. pontnak meg kellett történnie. Az, amit lentebb írsz, azt hívják kockázatnak...
  • molnibalage
    A svájci nemzetbiztonsági érdekek nem igazodnak a SAAB fejlesztési és gyártási ütemtervéhez? IJ...
    Eleve azt sem értettem, hogy milyen alapon kéne kártérítést fizetni Svájcnak a SAAB-nak...?
    .
    .
    - Svajcot az elmult evszazadokban senki se tamadta meg, ugy sem, hogy ket vilaghaboru is körbevette öket.
    - Jelenleg sincs senki a tervezett vadaszgepek hatosugaran belul vagy kivul, aki teruleti vagy barmilyen haboruhoz vezetö követelessel elne Svajccal szemben.
    - epp ezert egetö nemzetbiztonsagi kenyszerröl kar beszelni
    - a svajciak minimum cserbenhagytak a svedeket mar egyszer Gripen temaban. A megbizhato es pragmatikus uriember image-uk megörzese szempontjabol is lehetnenek korrektebbek most a svedekkel az uj tendernel.
    .
    .
    Karteritest viszont tenyleg nincs miert fizetni, szerzödest talan nem szegtek. Ha jol emlekszem, a svajci tendert es a Gripent nepszavazas kaszalta el, tehat meg csak nagyon nem is lenne kin szamonkerni karteritest. A svajci "nepen"? :)
  • pöcshuszár
    Különben a driftes videót nem véletlenül tettem be. Az, hogy koszos, poros meg helyenként gazos, az egy dolog, de a 60-70-nel keresztben közlekedő driftelő autók nagyon komoly gondban lennének, ha komoly szintbeli különbségek lennének a diletációknál. Konkréten menne az orsó, de nagyon durván.
    Én azon a véleményen vagyok, amin rudi, hogy szerintem sokkal kevesebb energia és pénz ráfordítással lehetne belőle szükség repteret pattintani belőle, mint azt sokan gondolják.
    Ami pedig a kínai vonalat illeti. Tállai papa nagyon komolyan rá van/volt azért erre az ügyre csavarodva, mert 2016-ban.
    Helyenként több centis hézagok vannak a futópályán.Arrafelé nem drifteltek, mert nekik se tetszene a végeredmény.Tudjuk, hogy a Gripenek így is érzékenyek a futópálya állapotára.Próbálj meg 30-al végigmenni egy macskaköves úton, aztán menj rajta végig 60-al is.bár 120-al kéne menni kb, hogy megfelelő legyen az arány a Lada és a Gripen között, csak 120 már nem túl legális ott, ahol ma macskakövet találni Magyarországon.Mondjuk a 60 se, de érted mire gondolok szerintem.Mezőkövesd csak a helyi politika szerint repülőtér, a gyakorlatban egy betoncsík ami Ladának oké, Saabnak (hacsak nem négykerekű) nem jó.
  • Kunmadarason a kifutó mellett van egy ilyen parkolókban szokásos likacsos betonelemekkel fedett pótkifutó, térdig érő fűvel álcázva. Amikor bukdácsoltam rajta, kiváncsi is voltam, vajon mi tudna ide leszállni?. Saccra 70 centis kerekek kellenének hozzá.

Ugrás a fórum topichoz