|

Mozgásba lendült az új Gripen

Megkezdődtek a Saab JAS-39 Gripen legújabb verziójának gurulópróbái a svédországi Linköpingben. A Gripen E első, májusban bemutatott, “39-8” jelzésű tesztpéldányát Marcus Wandt tesztpilóta bírta mozgásra.

A továbbfejlesztett Gripen erősebb hajtóműveket kapott, a General Electric F414 típusú erőforrás 98 kN tolóerő leadására képes, azaz közel 20 kN-nal erősebb, mint a régi Volvo RM12 sugárhajtómű. Megújult emellett a pilótafülke és az adatátviteli rendszer, a gép orrába Raven ES-05 típusú AESA radart, a szélvédő elé pedig SKYWARD-G IRST szenzort építettek. Szerkezetileg is módosult az új verzió, kiszélesítették a szívócsatornákat, valamint megváltoztatták a főfutók helyzetét is, ezáltal több üzemanyagnak lett hely, valamint nőtt a felfüggesztési pontok száma is. (Az újdonságokat a Gripen Demo elnevezésű repülő próbapadon már évek óta tesztelték.)

Fórum hozzászólások

  • ms07
    Mennyire régi hír, hogy a svájci tenderről kizárták a Gripent? Miért? (mostani AS-ben volt rövidhír)
    Csak olyan gép indulhat, ami már rendszerben áll. A Gripen E/F nem ilyen. A svéd nyilatkozat szerint akkora a különbség a C/D és az E/F között, hogy az előbbi teszteredményei nem lennének relevánsak az utóbbi teljesítményére, ezért nem indulnak.
  • ms07
    Mennyire régi hír, hogy a svájci tenderről kizárták a Gripent? Miért? (mostani AS-ben volt rövidhír)
    2019 június közepe.
  • Igen, komoly és a nagylátószög is kiemeli az új futómű "sutaságát", de ez a gép valójában a szebb. Ugyanis itt az együléses sárkány hossza a mostani kétülésesekével azonos. Ha nem így lenne, a valamivel nagyobbra nőtt új fesztáv miatt sokat terebélyesedett volna a gép. Így viszont arányaiban a kabin ment össze, amitől talán kecsesebb lett a gép.
    Már ha nincsenek kinn a futói :)
  • Allesmor Obranna
    Igen, komoly és a nagylátószög is kiemeli az új futómű "sutaságát", de ez a gép valójában a szebb. Ugyanis itt az együléses sárkány hossza a mostani kétülésesekével azonos. Ha nem így lenne, a valamivel nagyobbra nőtt új fesztáv miatt sokat terebélyesedett volna a gép. Így viszont arányaiban a kabin ment össze, amitől talán kecsesebb lett a gép.
    Már ha nincsenek kinn a futói :)

    Én az orr tetajére szerelt szenzor kinézetére gondoltam...
  • Terminator
    Én az orr tetajére szerelt szenzor kinézetére gondoltam...
    Az első felszálláskor még nem volt rajta és a maketteken sem így nézett ki.
  • Terminator
    Az első felszálláskor még nem volt rajta és a maketteken sem így nézett ki.
    Pedig még a HTKA is beszámolt róla hogy lesz a Gripen E-n IRST és már javában tesztelik.
    Szerintem ez a Skyward G IRST legalább olyan fontos szenzor mint a radar.
    A Svédek már megrendelték saját gépeikre és várhatóan a Brazilok is így tesznek.
    [​IMG]
  • rudi
    Pedig még a HTKA is beszámolt róla hogy lesz a Gripen E-n IRST és már javában tesztelik.
    Szerintem ez a Skyward G IRST legalább olyan fontos szenzor mint a radar.
    A Svédek már megrendelték saját gépeikre és várhatóan a Brazilok is így tesznek.
    [​IMG]
    Csak én azt gondoltam, hogy ha nem utólag lesz felszerelve, hanem szériatartozék lesz, akkor valahogy szebben lesz megoldva.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Legyen meg itt is:

    https://saabgroup.com/media/news-pr...razilian-gripen-e-completes-its-first-flight/

    "The first Saab Gripen E for Brazilian Air Force flew today. Saab's test pilot Richard Ljunberg piloted the jet during a flight from Linkoping that lasted 65 minutes. Serialled 39-6001, the jet will have the FAB tail no, 4100. Its the fourth Gripen E to fly."

    [​IMG]




    (Nem értem, hogy egy ilyen fontos eseményről hogy sikerült ilyen rossz videót csinálni a gyártónak.)
  • Terminator
    (Nem értem, hogy egy ilyen fontos eseményről hogy sikerült ilyen rossz videót csinálni a gyártónak.)
    Ez a kínai módi, szép fokozatosan lessz jó minőség :)
  • Meg magyar nyelven is:
    2019. augusztus 26-án teljesítette szűzfelszállását az első, Brazília részére készülő Gripen E, mely 65 percet töltött a levegőben a repülés során. Az új Gripen a svédországi Linköping repülőteréről emelkedett a levegőbe.

    2019. augusztus 26-án teljesítette szűzfelszállását az első, Brazília részére készülő Gripen E, mely 65 percet töltött a levegőben a repülés során. Az új Gripen a svédországi Linköping repülőteréről emelkedett a levegőbe.

    A mérföldkövet jelentő első repülést Richard Ljungberg tesztpilóta teljesítette: különböző magasságokban és sebességek mellett ellenőrizték a Gripen irányíthatóságát, aerodinamikai jellemzőit, a fedélzeti berendezések és rendszerek működését. A 39-6001 jelzésű repülőgép az első olyan Gripen, mely már az új felszereltségű kabinnal repül (pl.szélesebb képernyők, új HUD). Már a Brazil Légierő színeiben repülő Gripen E szűzfelszállását követően csatlakozik a tesztprogramhoz, a harcászati rendszer és a különböző szenzorok tesztelésében segédkezik majd. A gyártó Saab azt is bejelentette, hogy ezt megelőzően már három Gripen E tesztpéldány repült.

    Brazília már hadrendből kivont Dassault Mirage 2000-esei, továbbá még aktív Northrop F-5-ösei és Alenia/Embraer A-1M-jei leváltására 2013 decemberében válaszotta ki a Saab Gripen E/F típusát. Az 5,8 milliárd dolláros szerződés értelmében 28 JAS-39E és 8 JAS-39F változat kerül a Brazil Légierő flottájába, a gépek leszállítása várhatóan 2024-ig befejeződik. A típusátképzésen résztvevő első két brazil pilóta 2015 januárjában teljesítette szólórepülését a Gripennel a svédországi Satenas-ban.
    https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/video-repult-az-elso-brazil-gripen-e
  • Terminator
    Mi van a képen pirossal bekeretezve? A beömlő alattit sem ismerem fel.
    Mit lehet tudni a kép történetéről?
    pl. hogy milyen gépről (Svéd, Thai, d.afrikai ?) készült és mikor?
  • rudi
    Mit lehet tudni a kép történetéről?
    pl. hogy milyen gépről (Svéd, Thai, d.afrikai ?) készült és mikor?
    Viszonylag régi kép, 2015-16-os cikkekben lehet látni, a fegyver kisztásos grafikonok szerint valami ECM pod lehetett

Ugrás a fórum topichoz