|

Hibás csavarok miatt földön a német Tornadók

A tegnapi, Eurofightereket érintő, nem túl pozitív hír után újabb kellemetlen esetről kell számot adnunk a Luftwaffe kapcsán. A Német Szövetségi Köztársaság légierejére alaposan rájár a rúd az utóbbi időben, ezúttal a Tornado-flottát, konkrétan az ASSTA 3.1 modernizációs lépcsőfokon álló repülőgépeket sújtja hiba. A Luftwaffe tájékoztatása szerint egyelőre 39 példány kapta meg a csomagban található fejlesztéseket, így ezek mindegyikét repülési tilalom alá kellett helyezni a probléma megoldásáig. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy ezek között olyan Tornadók is találhatók, amelyek a törökországi Incirlikben települnek, és szíriai bevetéseket teljesítenek.

Maga a hiba egy rutinellenőrzés során került felszínre, jellege pedig prózai: egy, a pilóta és a fegyverrendszer-kezelő műszerfalán egyaránt megtalálható műszerről derült ki, hogy nem lehet megfelelően rögzíteni a helyére, ugyanis az erre szolgáló csavarkötés az elvártnál kisebb igénybevétel hatására is old. Ez pedig roppant veszélyes egy vadászbombázó pilótafülkéjében, így azonnal elrendelték a hiba kijavítását. „De miért telik ez olyan sok időbe?” – vetülhet fel a kérdés, amelyre a válasz a kanadai illetőségű beszállítóban keresendő. A főszerepet játszó műszer ugyanis a tengeren túlról származik, így beletelik némi időbe, amíg végig fut a rendszeren a javítási folyamat. Addig is, mind a 39 ASSTA 3.1-es Tornadót átvizsgálják, kiderítendő, hogy mindegyik esetében fennáll-e a probléma, illetve, hogy más műszerek csavarkötései is hibásak-e.

Az első, ASSTA 3.1-re modernizált Tornado pilótafülkéje |Forrás: Luftwaffe/Petersen

Az első, ASSTA 3.1-re modernizált Tornado pilótafülkéje |Forrás: Luftwaffe/Petersen ,

A Panavia Tornado, bár az 1970-es évek szülötte, a mai napig a Luftwaffe és több európai légierő gerincét alkotja – és fogja még jó néhány évig. A változtatható szárnynyilazású vadászbombázónak Németországban két változata áll szolgálatban: a csapásmérő IDS és az elektronikai hadviselésre optimalizált ECR. Utóbbi feladata a légvédelem elleni harc is, amihez rendelkezésre állnak az AGM-88 HARM levegő-föld rakéták is. A Luftwaffe jelenleg 90 és 100 közötti példányszámú Tornadóval rendelkezik, amelyek közül 85 (vegyesen a két verzió) kapja meg 2018-ig az ASSTA (Avionics System Software Tornado in Ada) 3.1 korszerűsítési csomagot. A továbbfejlesztés külsőleg semmiben sem módosítja a repülőgépeket, a pilóta és a fegyverrendszer-kezelő munkaállomása azonban teljesen átalakul, számos új felderítő és kommunikációs szoftver integrálása történik meg.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Egy darab infracsapda sem látszódik a videón. Ha RCG rakéta volt, akkor nem is segített volna.
    A célpontot optikailag követik, ez alapján ez lehet korszerűsített Osza, Tor-M1, 2K22M és Pancír is. Mindegyik ellen hatástalan az infracsapda.
    A Twitter videón 0:16 nál - a rakéta indítása után szinte azonnal - szerintem a felvillanó három pötty a három eleresztett IR csali. Gondolom ez automatikus volt a MAWS rendszertől...
    Aztán 0:24 nél szerintem forszázst kapcsolnak mert nagyon kifényesedik a cél, 0:44 nél meg látszik hogy a két pilcsi katapultál.

    Mindenesetre akármivel is csinálták tényleg szép találat volt...
  • rudi
    A Twitter videón 0:16 nál - a rakéta indítása után szinte azonnal - szerintem a felvillanó három pötty a három eleresztett IR csali. Gondolom ez automatikus volt a MAWS rendszertől...
    Aztán 0:24 nél szerintem forszázst kapcsolnak mert nagyon kifényesedik a cél, 0:44 nél meg látszik hogy a két pilcsi katapultál.

    Mindenesetre akármivel is csinálták tényleg szép találat volt...
    Mert van MAWS a szaudi Tornadokon?
  • Ami lényeges véleményem szerint, hogyha ez r27t volt, de valami második fokokozatvolt rászerelve ami a videón indulás után 3-4 mp után levált és csak a fő hajtómű ment tovább. Érdekes mintha a rakéta egyenesen ment volna tovább és csak később fogta volna be a tornádót. Ez mindkét videón látszik. Nem tudom hogy az r27t ellövik aztán befog mindent ami éppen elé kerül, vagy hogy van ez? Mert a videón egyenesen ment később kezdett manőverezni.
  • comandante
    Ami lényeges véleményem szerint, hogyha ez r27t volt, de valami második fokokozatvolt rászerelve ami a videón indulás után 3-4 mp után levált és csak a fő hajtómű ment tovább. Érdekes mintha a rakéta egyenesen ment volna tovább és csak később fogta volna be a tornádót. Ez mindkét videón látszik. Nem tudom hogy az r27t ellövik aztán befog mindent ami éppen elé kerül, vagy hogy van ez? Mert a videón egyenesen ment később kezdett manőverezni.
    Hát figyelj. Jó eséllyel saját gépet nem fognak vele lelőni.
  • comandante
    Ami lényeges véleményem szerint, hogyha ez r27t volt, de valami második fokokozatvolt rászerelve ami a videón indulás után 3-4 mp után levált
    Símán benne van a pakliban. Láttunk már ilyesmit nem is olyan messze...
    [​IMG]
    Szerb sufnitúning SAM rendszer...
    Pracka colt a neve és az R-60 (AA-8 ‘Aphid’) IR AA rakétát kombinálták wgy első fokozattal és az egészet egy Cseh M55 alvázra szerelték
  • Bleroka
    Szerintem a légvédelmi rakétát az iráni önkéntesek kezelték,és ök. lőtték le a Tornádót,és utána odaengedték a papucsosokat,ugrándozni.:)

    Ez egy proxy+vallás háború a síita Irán,és a szunnita Szaúdiak között,amit Jemen területén vívnak.

    A ballisztikus rakéták,robot repülök,légvédelem nagy részét Iránból csempészik be,és Irániak kezelik.

    A Jemeni férfiak rövidke életük nagy részét folyamatos kat mámorban töltik,gyalogságnak jók,de még a szaúdiaktól zsákmányolt járműveket sem tudják elvezetni,ezért felrobbantják őket.
    Ez a kat mámor olyan, mint nálunk a kokakóla mámor volt. Kenyában utazgattam, sokan folyton katot rágtak a kisbuszban, a sofőr is. Teljesen normálisak voltak. Nem olyan, mint a heroin, inkább mint a kávé.


  • Nah. Mivel semmit nem tudni a légvédelmi rendszerről azért a videó felvet pár kérdést és helyesbítenem kell magam:
    1. A rakéta indítása nem látszik a videón, de sanszosan akkor volt, amikor a MAWS dobott ki infracsapdát. Rá is állt bizony a kamera.
    2. Aztán viszont helyesbítettek, visszament a célkereszt és követés a célra.
    3. Ez vajh, hogy manuális vagy automata volt, nem derül ki.
    4. Nem tudjuk, hogy IR rakéta volt vagy sem, de a rakéta hosszú égésideje inkább RPK/RCG-t sejtet. Az indítás több másodperccel került be a kamera látószögébe.
    5. A mozgása alapján nekem hárompont rávezetésnek tűnik, ami az RPK/RCG megoldást sejteti.
    6. Viszont ez alapján a muris az, hogy infacsapda lehetne hatásos egyes esetekben RPK/RCG ellen is, ha a rendszer optikai célkövetésben van
    7. Ez alapján viszont jó, ha van "man in the loop" a Pancír és 2K22 Tunguszka és 9K331 Tor-M1/M2 esetén is, ha optikai célkövetés van.
  • molnibalage


    Nah. Mivel semmit nem tudni a légvédelmi rendszerről azért a videó felvet pár kérdést és helyesbítenem kell magam:
    1. A rakéta indítása nem látszik a videón, de sanszosan akkor volt, amikor a MAWS dobott ki infracsapdát. Rá is állt bizony a kamera.
    2. Aztán viszont helyesbítettek, visszament a célkereszt és követés a célra.
    3. Ez vajh, hogy manuális vagy automata volt, nem derül ki.
    4. Nem tudjuk, hogy IR rakéta volt vagy sem, de a rakéta hosszú égésideje inkább RPK/RCG-t sejtet. Az indítás több másodperccel került be a kamera látószögébe.
    5. A mozgása alapján nekem hárompont rávezetésnek tűnik, ami az RPK/RCG megoldást sejteti.
    6. Viszont ez alapján a muris az, hogy infacsapda lehetne hatásos egyes esetekben RPK/RCG ellen is, ha a rendszer optikai célkövetésben van
    7. Ez alapján viszont jó, ha van "man in the loop" a Pancír és 2K22 Tunguszka és 9K331 Tor-M1/M2 esetén is, ha optikai célkövetés van.
    Milyen szép egyenesen repülő légicél...
    Mondjuk miután a MAWS működött, legalább utána belehúzhatott volna a pilóta a botba egyet.
    A lérak szépen egyenesen repül a találkozási pont felé, szinte minden minden manőver nélkül.
  • molnibalage


    Nah. Mivel semmit nem tudni a légvédelmi rendszerről azért a videó felvet pár kérdést és helyesbítenem kell magam:
    1. A rakéta indítása nem látszik a videón, de sanszosan akkor volt, amikor a MAWS dobott ki infracsapdát. Rá is állt bizony a kamera.
    2. Aztán viszont helyesbítettek, visszament a célkereszt és követés a célra.
    3. Ez vajh, hogy manuális vagy automata volt, nem derül ki.
    4. Nem tudjuk, hogy IR rakéta volt vagy sem, de a rakéta hosszú égésideje inkább RPK/RCG-t sejtet. Az indítás több másodperccel került be a kamera látószögébe.
    5. A mozgása alapján nekem hárompont rávezetésnek tűnik, ami az RPK/RCG megoldást sejteti.
    6. Viszont ez alapján a muris az, hogy infacsapda lehetne hatásos egyes esetekben RPK/RCG ellen is, ha a rendszer optikai célkövetésben van
    7. Ez alapján viszont jó, ha van "man in the loop" a Pancír és 2K22 Tunguszka és 9K331 Tor-M1/M2 esetén is, ha optikai célkövetés van.
    A tegnap este posztolt videót nézd meg -egybe van a két VK-s videó.
    Mikor közelít a rakéta lövi az infrát a Tornado...
  • boki
    A tegnap este posztolt videót nézd meg -egybe van a két VK-s videó.
    Mikor közelít a rakéta lövi az infrát a Tornado...
    Szerintem nem.

    Azon is pont azt látom, hogy a kép alján már a flare csíkok vannak, amikor a gép már fent van. Akkor már nem infrázott semmi. 0:15-0:18 táján a látható fényben készült felvétel. A találat azután sokkal volt. Ahogy az infrán is látszott.
  • pöcshuszár
    Az a kérdés, hogy ez megéri-e... ;)

    Miért ne érné meg? Kikapcsolod, megnézed a videót, majd visszakapcsolod. Ha nincs Vk-s profilod, akkor amúgy sincs túl nagy jelentősége, hogy próbál-e követni (mint ahogy a Google, Facebook is, ha be vagy jelentkezve valamelyikbe).
  • wolfram
    Miért ne érné meg? Kikapcsolod, megnézed a videót, majd visszakapcsolod. Ha nincs Vk-s profilod, akkor amúgy sincs túl nagy jelentősége, hogy próbál-e követni (mint ahogy a Google, Facebook is, ha be vagy jelentkezve valamelyikbe).
    Csak szólok, hogy a Google, Facebook akkor is követi tevékenységedet, ha olyan oldalt töltesz be, amin az ő kódjuk bármilyen formában jelen van. Pl. like gomb bárhol az oldalon, vagy egy google analitikai modul, amit a fejlesztő az oldalba épít. Nem szükséges még Facebook vagy Google accounttal sem rendelkezni;)
    De ez itt OFF.
  • pöcshuszár
    Csak szólok, hogy a Google, Facebook akkor is követi tevékenységedet, ha olyan oldalt töltesz be, amin az ő kódjuk bármilyen formában jelen van. Pl. like gomb bárhol az oldalon, vagy egy google analitikai modul, amit a fejlesztő az oldalba épít. Nem szükséges még Facebook vagy Google accounttal sem rendelkezni;)
    De ez itt OFF.
    Követi, de úgy nem tudja konkrét személyhez kötni (smartphone-okról történő netezés más tészta). Amúgy meg ezzel együtt kell élni, ha használni akarod a netet. Vagy lehet használni Tort, stb. ha valaki nagyon nem akar fókuszba kerülni semmilyen szinten sem.
    De az alapkérdésre visszatérve, szerintem nyugodtan meg lehet nézni a Vk-s videókat, nem veszélyesebb az sem, mint bármilyen más közösségi portál.
  • wolfram
    Követi, de úgy nem tudja konkrét személyhez kötni (smartphone-okról történő netezés más tészta). Amúgy meg ezzel együtt kell élni, ha használni akarod a netet. Vagy lehet használni Tort, stb. ha valaki nagyon nem akar fókuszba kerülni semmilyen szinten sem.
    De az alapkérdésre visszatérve, szerintem nyugodtan meg lehet nézni a Vk-s videókat, nem veszélyesebb az sem, mint bármilyen más közösségi portál.
    De kis naiv vagy :) Hogy ne tudná. Vannak szellem-profilok. Ha a mobilodon be vagy lépve facebookon, és azonos ip címről netezel, akkor máris korreláltathatja az adatokat, és meg is teszi. Nagyon fejlett a netes nyomkövetési technológia, ne becsüld le.
  • Pocok75
    Láttam élőben, szuper volt.
    Nekem inkább szomorú, pont akkor érkeztem a bejárathoz, amikor ez repült. Életem egyik legrosszabb repnapja volt ez. Kb. semmi sem repült és értelmesen beszélgetni is alig talán 2 emberrel sikerült...
  • Ne vegyétek túlságosan komolyan, de a Tornado kialaktása az, amilyennek a MiG-23-ast meg kellett volna építeni. Még akkor is, ha ez eleve multirole és elsődlegesen csapásmérő gépnek készült.
    Még akkor is, ha eleve kétülésesnek tervezték és a vadász konfigurációjú F2/F3-asok is maradtak kétülésesek.
    Másfelöl, az is igaz, hogy ez egy tipikus európai "túlmérnökölt" dizájn, ahol a nemzetállamok bizonyításvágya olyan komplex megoldásokat eredményezett, mint a három forgórészes és így is ellenforgó RB199-es hajtómű, az avionikai csaomag, a láthatóan alaposan kidolgozott aerodinamikájú törzs-beömlők-szárny kapcsolat, a bátran alkalmazott komplex mechanizáció, az automatikusan beálló pilonok, meg a többi nyalánkság.

    Igazából a MiG-23-as tervezőinek a Tornado-t lekövetve kellett volna szem előtt tartaniuk, csak ez az időrend miatt nem volt lehetséges.

    Kicsit kettős a kép. Egyrészt a maga idejében egy elég bátor és progresszív dizájn volt, másrészt bonyolult és az üzemeltetése sem volt illetve nem egyszerű.
  • Allesmor Obranna
    Ne vegyétek túlságosan komolyan, de a Tornado kialaktása az, amilyennek a MiG-23-ast meg kellett volna építeni. Még akkor is, ha ez eleve multirole és elsődlegesen csapásmérő gépnek készült.
    Még akkor is, ha eleve kétülésesnek tervezték és a vadász konfigurációjú F2/F3-asok is maradtak kétülésesek.
    Másfelöl, az is igaz, hogy ez egy tipikus európai "túlmérnökölt" dizájn, ahol a nemzetállamok bizonyításvágya olyan komplex megoldásokat eredményezett, mint a három forgórészes és így is ellenforgó RB199-es hajtómű, az avionikai csaomag, a láthatóan alaposan kidolgozott aerodinamikájú törzs-beömlők-szárny kapcsolat, a bátran alkalmazott komplex mechanizáció, az automatikusan beálló pilonok, meg a többi nyalánkság.

    Igazából a MiG-23-as tervezőinek a Tornado-t lekövetve kellett volna szem előtt tartaniuk, csak ez az időrend miatt nem volt lehetséges.

    Kicsit kettős a kép. Egyrészt a maga idejében egy elég bátor és progresszív dizájn volt, másrészt bonyolult és az üzemeltetése sem volt illetve nem egyszerű.
    • A bonyás hajtóművet én sem értem főleg annak fényében, hogy a gyakran felhozott kortárs Mirage-200 hajtóművére mondtad az emlékeim szerint, hogy faék egyszerűségű.

    • A gép csapásmérőnek elvileg istentelen jó volt és 1980-ban a GR.1 avionikája és kabinja kisebbfajta csoda volt. Hatalmas képernyők, kazettáról adatbevitel, stb.

    • A gép vadászgépnek viszont isten csapása volt. Legfeljebb az AIM-7F/M-mel egy jó BARCAP platform lett volna, főleg az AIM-120-szel, de kb. ennyi. Klasszikus vadászgépként egy 0.

      A MiG-23MLD-t végül jó géppé masszírozták, ahogy te kifejtetted, de ezt egy Tornadoval nem lehetett volna megtenni, egész egyszerűen tolóereje sem volt hozzá.

      A MiG-23 üresen 10-11 tonna között volt. Az MF 11-hez közelebb, az MLD meg közel a 10-hez. A tolóerő is nőtt közben úgy 10%-kot.

      Csak a Tornado a 23-asnál laza 4+ tonnával volt nehezebb és kb. annyi tolóereje, ha volt, mint annak. Aerodinamikailag nem tudom, hogy mennyire lehetett volna átszabni, de nem látszott a szándék az F2/F3-nál erre. Vagy én maradtam le valamiről?
  • molnibalage
    Csak a Tornado a 23-asnál laza 4+ tonnával volt nehezebb és kb. annyi tolóereje, ha volt, mint annak. Aerodinamikailag nem tudom, hogy mennyire lehetett volna átszabni, de nem látszott a szándék az F2/F3-nál erre. Vagy én maradtam le valamiről?
    A Tornado két hajtóműve együttesen, fékpadon közel 15 tonnát tolt, Ez azért plusz két tonna a MiG-23ML/MLA/MLD/P gépek R-35-öseihez képest.

Ugrás a fórum topichoz