|

Németország befejezi a Eurofighter programot

Európai összefogást szimbolizáló mintaprogramnak indult, komoly pénztemető lett belőle. A németek nem kérnek tovább belőle.

A Die Welt információi szerint hamarosan végéhez érhet a Eurofighter program németországi fejezete, ugyanis a további megrendelés híján bezárnák a típus német gyártósorát. Az utolsó germán gép várhatóan 2018-ban gördül ki a helyi összeszerelő-üzemből, ezt követően megrendelés híján nem kívánják fenntartani a kapacitást.

Egyébként a hírek szerint nem csak a németek gondolkoznak a típus összeszerelésének leállításán, a spanyolok is közel állnak a döntéshez. Az olaszok és a britek azonban továbbra is elkötelezettek a típus előállítása mellett, hisz biztos megrendelésük is van: Olaszországban készülnek a kuvaiti gépek, míg Nagy-Britanniában gyártják a szaúdi megrendelésre készülő Typhoonokat, ráadásul utóbbiak darabszáma egy várható utánrendelésnek köszönhetően tovább bővülhet.

Angol Eurofighterek a BAE Systems wartoni üzemében | Copyright: Eurofighter - BAE SYSTEMS

Angol Eurofighterek a BAE Systems wartoni üzemében | Copyright: Eurofighter – BAE SYSTEMS ,

A Typhoont nem csak együtt fejlesztették az európai országok, a típus alkatrészei is számos helyen készülnek: Spanyolországban gyártják a gépek jobb félszárnyát, a bal félszárnyak és a törzshátsórész egy része Olaszországban készül, a britek gyártják a orr-részt, a kabint, a függőleges vezérsíkot és a törzshátsórész másik részét), míg Németországban készül a törzsközéprész. A négy fejlesztő nemzet mindegyike rendelkezik összeszerelő-üzemmel (a német és a spanyol létesítményt tervezik most bezárni), melyben a saját gépeit építik össze a nemzetközi alkatrészekből, emellett felosztották maguk között régiókra az exportmegrendeléseket is.

A Eurofighter GmbH idáig összesen 599 darab vadászbombázóra gyűjtött megrendelést: a négy alapító ország közül Spanyolország 73, Olaszország 96, Nagy-Britannia 160 darab, Németország végül 143 példányt igényelt. Az első exportsiker Ausztriában született, sógorék 2002-ben 15 darab Tranche 1-es verziót vásároltak (melyeket Németországban szereltek össze számukra). Szaúd-Arábia 2006-os megrendelésekor 72 darabra szerződött, de szó van a mennyiség megduplázásáról is. Emellett a vásárlók közé tartozik Omán (12 db) és Kuvait (28 db) is.

Fórum hozzászólások

  • Nem értem, hogy az EF csapásmérő képességeit miért tartjátok nem megfelelőnek. Okés, lehetnek elavult fegyverei (fent említett brit bombatestek) , de alapvetően nagy teherrel képes relatív messzire repülni, úgy, hogy közben végig rendelkezik komoly önvédelmi képességgel.
    Alacsony támadásra nem alkalmas, ez tény. De szerintem ma ez már nem fontos. A tornádóval összemérve kisebb az RCS-je, és sokkal jobb az EW rendszere. Ha megkapja végre az AESA radart akkor valószínűleg a földi célok azonosításának a képessége is jelentősen javulni fog.
    Hatótávban persze nem F-15E/Szu-34 szint, de nem is akkora a repülőgép. Ezt felróni neki fölösleges szerintem, főleg ha van légitanker flotta mögötte!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Én úgy látom, hogy az EF program legnagyobb baja nem maga a repülőgép hanem a pénzhiány. Egyszerűen az üzemeltető országok nem szánják rá azt a pénzt a típusra ami szükséges lenne.
  • fip7
    Nem értem, hogy az EF csapásmérő képességeit miért tartjátok nem megfelelőnek. Okés, lehetnek elavult fegyverei (fent említett brit bombatestek) , de alapvetően nagy teherrel képes relatív messzire repülni, úgy, hogy közben végig rendelkezik komoly önvédelmi képességgel.
    A probléba sanszosan a gép hatósugara. Ahhoz képest, hogy mekkora a gép üres tömege nem visz túl sok kerót. Az F-15 esetén igen szerencsés, hogy a két db CFT-vel erős túlzással egy Szu-27-est csináltak belőle úgy, hogy a gép üres tömege csak 1 tonnával lett több úgy kb. 13 tonna. Az EF meg 11. Csak az F-15E vagy kétszarannyi kerót visz CF-vel. Innentől fogva erőlködhet az EF ahogy akar...

    És az F-15 számára a konfig sokkal rugalmasabb, mert az AG fegyverzet csak a szárny alatti pótosból vesz le vagy a CFT-n AAM-et csökkent. De EF-hez azonos hatótáv esetén a CL pótos simán elégnek tűnik. Tehát 8xAAM és 2x2000 lb vagy 4x1000 lb vagy 8xSDB marad. És potenciálisan használatba lehet venni a soha nem használt külső tartót a jövőben. A legacy F-15E gépek közül ezt az SA már tudja.

    Ezt felróni neki fölösleges szerintem, főleg ha van légitanker flotta mögötte!
    Ettől még a gép behatolási mélysége nem lesz F-15E szinten, még ha pótost ledobva erősebb is a gép. Az F-15E, mint ASF is érdekes tudna lenni, de nem USAF konfiggal, hanem GE F110-zel. Két ember, jobb munkamegosztás és WVR-ban ez még faktor talán. Viszont rohadt sok keró és van mögötte tolóerő is...

    Én úgy látom, hogy az EF program legnagyobb baja nem maga a repülőgép hanem a pénzhiány. Egyszerűen az üzemeltető országok nem szánják rá azt a pénzt a típusra ami szükséges lenne.
    Ezt igaz. Csak pont az a baja, hogy a gép azért egy ponton túl túl kicsi, hogy egy ligában focizzon több paraméter terén a Szu-30/F-15-tel.
  • molnibalage

    A kérdés inkább az szerintem, hogy egy Európai felhasználásra tervezett harci gépnek kell-e akkora hatótávolság, mint egy F-15E-nek?
    Az F-15 és a Szu-30 nem véletlenül hódít az ázsiai piacokon. Ott óriási távok vannak.
    Mik lehetnek a potenciális célpontok?
    Róma-Tripoli kb. 1400 km
    Varsó-Minszk kb. 500 km
    Varsó-Moszkva kb. 1200 km
    Athén-Ankara kb. 900 km
    Stb...
    Nem nagyon tudok olyan célpontot elképzelni ami nincs az EF számára reális hatótávon belül, az EU területéről indulva.
    A neten az EF hatótávolságára , földi célok ellen , hi-lo-hi profilban 1389 km-t adnak meg.
    Ez nekem azt jelenti, hogy még egy nagy távolságú misszió esetén is, a levegőben egyszer tankolva mindent is elér.
    Egy máltai vagy szicíliai telepítéssel még légi tankolás sem kell a földközi tengeri célokhoz.
  • Allesmor Obranna
    A hatótávolságnak és a manőverezőképességnek az elfogó vadászgép definíciójához, mint olyanhoz nincs köze.
    Az, hogy egy adott érában csak nagy hatótávolságú és gyéren manőverező gépek látták el ezt a feladatot, az nem jelenti azt, hogy ez mindig is így volt.
    Az ADC F-106-osa nem manőverezett egyátalán rosszul, még ha ezt nem is használták ki, míg a PVO MiG-23P-je nem is volt nagy hatótávolságú.

    Az eredeti felvetésre reflektálva, az EE Lightning egy "general purpose fighter", amit hivatalosan is szinte kizárólag interceptor szerepkörben használt a RAF.
    Ha jól tudom, anno nem volt olyan fejlett a technika, hogy a nagy hatótáv és BVR fegyverzet összeegyeztethető lenne a manőverező légiharcal. Jelenleg egy F16 is lenyomja a pl. a Tu-128-at fegyverzetben, radarban, sebességben és hatótávban, így minden mai korszeű vadászbomázó elfogó is.
  • fip7
    Allesmor Obranna

    Azt a típust nem ismerem annyira. A számok tükrében mit tud? Mekkora bevetési hatósugara van, mennyi támadó fegyverrel és mekkora önvédelemmel?
    A gép mérete és fajlagos paramétereiből max. saccolni lehet, de teljesen irreális azt hinni, hogy egy sokkal nagyobb relatív tömegnövekedés és keresztmetszet + hullmállenállás szétbarmolás után az EF hatósugara a közelében lenne egy CFT-s póttartályos F-15E-nek. Egész egyszerűen az kb. kétszer több üzemanyagot visz...

    Egy EF FM segítene, de nekem olyan nincs...
  • gafzhu
    Ha jól tudom, anno nem volt olyan fejlett a technika, hogy a nagy hatótáv és BVR fegyverzet összeegyeztethető lenne a manőverező légiharcal. Jelenleg egy F16 is lenyomja a pl. a Tu-128-at fegyverzetben, radarban, sebességben és hatótávban, így minden mai korszeű vadászbomázó elfogó is.
    Hatótávban azért nem hiszem, légi utántöltéssel persze nyilván igen.
  • fip7
    Az EF Trache 1 gépeknek nincs egy rejtett szerkezeti hibája?
    Mert úgy emlékszem, hogy kiderült valami hasonló ami miatt sokkal kevesebb üzemórára képesek, mint az előre tervezet.
    E mellet úgy tudom, hogy a Trache 1 gazdaságosan nem fejleszthető tovább. A Trache 2-től már teljesen más volt az informatikai rendszere a gépnek, azok könnyen fejleszthetők 3-as szintre, de a sima 1-es az nem.
    Erre gondoltál?
    Elvileg ez éllettartamot nem befolyásolt.
  • molnibalage

    "A gép mérete és fajlagos paramétereiből max. saccolni lehet, de teljesen irreális azt hinni, hogy egy sokkal nagyobb relatív tömegnövekedés és keresztmetszet + hullmállenállás szétbarmolás után az EF hatósugara a közelében lenne egy CFT-s póttartályos F-15E-nek."

    Nem az F-15-ről, hanem az EF vs. Rafale-ról volt szó :D:D:D
    Én szerintem az F-15E többet tud ezen a téren, mint az EF, ez számomra nem is volt kérdés.
  • pöcshuszár

    Nem emlékszem pontosan. Úgy emlékszem , hogy a Trache 1-es gépeknél valami gond volt és repedezett e miatt a szénszálas vázszerkezet.
    De valaki aki jobban emlékszik nálam majd pontosítja a dolgot :)
  • fonak9
    Hatótávban azért nem hiszem, légi utántöltéssel persze nyilván igen.
    Hmm... ha 4 AMRAAM mellett visz 3 nagy + 2 illeszkedő póttartályt akkor azt hiszem több a hatótáv 2400 km-nél, ami már kiad 3 órás őrjáratozást 800 km/h-val.
  • gafzhu
    Hmm... ha 4 AMRAAM mellett visz 3 nagy + 2 illeszkedő póttartályt akkor azt hiszem több a hatótáv 2400 km-nél, ami már kiad 3 órás őrjáratozást 800 km/h-val.
    Tudtommal a kísérletképpen legyártott gyári példányon kívül egyetlen Eurofigteren sincs illeszkedő póttartály, úgy elkaszálták azt a programot mint árokparton a füvet. Szóval azzal egyenlőre ne nagyon számoljunk ...
  • emel
    Tudtommal a kísérletképpen legyártott gyári példányon kívül egyetlen Eurofigteren sincs illeszkedő póttartály, úgy elkaszálták azt a programot mint árokparton a füvet. Szóval azzal egyenlőre ne nagyon számoljunk ...
    Ez F-16 lenne nem EF, kicsit off.
  • megazez
    Majdnem 1,8 milliárdot adtunk nekik, én kevesebbre tippeltem a német üzlet kapcsán. (meg az elfogadott 27 üzlet mi lehet?)
    Ezt a - félig költői - kérdést én is feltettem az imént a fejlesztős topicba... ;)
  • Hoppszikácska!
    Több érdekes infó is kiderült a német fegyverembargóval kapcsolatban.
    - egyrészt az embergó hivatalosan 2020 márciusában lejár, hacsak meg nem hosszabbítják (szerintem nem fogják), akkor legkésőbb akkor vége lesz.
    - viszonylag friss hír (dec 3. csak most került fel híroldalra), hogy a Rheinmetall megnyert egy pert a Német Szövetségi Állam ellen, mert a SZA által megrendelet 110db HX szériás logisztikai járművet az embargó miatt nem tudja leszállítani. 90 db már elkészült, és parkolnak a "gyárudvaron".
    - Az elvesztett per folyományaként nem csak a Rheinmetall szállíthat, de formai okokra hivatkozva a Frankfurt-am-Main-i bíróság az egész embargót visszavonta.

    Ezek szerint a EF szállításai is beindulhatnak. Kérdés, hogy van-e még akarat az üzlet stoppolására.
  • pöcshuszár
    Hoppszikácska!
    Több érdekes infó is kiderült a német fegyverembargóval kapcsolatban.
    - egyrészt az embergó hivatalosan 2020 márciusában lejár, hacsak meg nem hosszabbítják (szerintem nem fogják), akkor legkésőbb akkor vége lesz.
    - viszonylag friss hír (dec 3. csak most került fel híroldalra), hogy a Rheinmetall megnyert egy pert a Német Szövetségi Állam ellen, mert a SZA által megrendelet 110db HX szériás logisztikai járművet az embargó miatt nem tudja leszállítani. 90 db már elkészült, és parkolnak a "gyárudvaron".
    - Az elvesztett per folyományaként nem csak a Rheinmetall szállíthat, de formai okokra hivatkozva a Frankfurt-am-Main-i bíróság az egész embargót visszavonta.

    Ezek szerint a EF szállításai is beindulhatnak. Kérdés, hogy van-e még akarat az üzlet stoppolására.
    Persze csak a Forrás maradt le... :oops::eek::mad:

Ugrás a fórum topichoz