|

Repült a titokzatos orosz kiképzőgép

December utolsó napjaiban hajtotta végre szűzrepülését egy előrenyilazott szárnyú, különleges kiképzőgép, melyet az L-39 Albatrosz váltótípusának terveznek.

Az SzR-10 jelöléssel ellátott, előrenyilazott szárnyú masinát a magánkézben lévő tervezőiroda, a moszkvai KB SzAT fejlesztette ki. A cél egy 2900 kilogramm felszállótömegű, 900 km/h sebességre képes, 1500 kilométeres hatótávolságú repülőgép volt, komoly műrepülő tulajdonság nélkül. A gép első életnagyságú makettje már a 2009-es MAKSz-on bemutatkozott. A bemutató utáni kézzelfogható piaci igény ellenére nem kapott állami támogatást a fejlesztéshez, így a cégvezetők úgy döntöttek, hogy keresnek egy olyan gyártót, aki hajlandó invesztálni a projektbe: 250 millió rubelt (közel 1 milliárd forintot), mely az öt prototípust elkészítésére lett volna elegendő.

Forrás: Albatros Aero

Forrás: Albatros Aero ,

Itt jött képbe a dagesztáni Aviaagregat vállalat, melyet 1971-ben alapítottak és 1992-ben vette fel a mostani nevét. A cég főként katonai és civil repülőgépek karbantartásával és javításával foglalkozik, de alkatrész-beszállítója például az AvtoVAZ autógyárnak, melyet Lada márkanéven ismerhetnek Olvasóink. Emellett a Buran programban is részt vettek anno.

Ráadásul az Aviaagregat kapcsolatainak köszönhetően újra képbe került az Orosz Légierő, mely alap sugárhajtású kiképzőgépnek alkalmazná az L-39 Albatrosz helyett, mivel annál jobb repülési paraméterekkel, de olcsóbb üzemeltetési költségekkel rendelkezik és az Albák leváltására gazdaságosabb megoldás lenne, mint a JAK-130-as.

Amennyiben az SzR-10 a repülési teszteken hozza a beígért paramétereket, úgy az Orosz Légierő már idén 4 darabot rendelne belőle, 2017-ben 26 példányt, míg a rákövetkező két évben további 35 gépet. Ami pedig az exportot illeti, a gyártó vállalat legalább 200 gép eladásával számol.