|

Új szállítógépen agyalnak az oroszok

A legfrissebb hírek szerint nagy dolgok készülnek Oroszországban. Szó szerint: a hadiipari szereplők vezetői egy 80-120 tonna teherbírású stratégiai szállítórepülőgép kifejlesztéséről egyeztettek.

Szergej Velmozskin, az Iljusin vállalat vezérigazgatója elárulta, a koncepció tervezésének első fázisát jövőre kezdik, a jelenleg PAK-VTA (korábban PAK-TA) jelzéssel emlegetett típus pedig várhatóan 2027-ben áll hadrendbe Il-106 névvel (ezt már viselte a ’90-es években egy meg nem valósuló koncepció). Egyelőre több konkrétum nem látott napvilágra, annyit tudni, hogy a gép teherbírását 80-120 tonnás tartományba szánják. (Hasonlításképp az An-124-es 120 tonna teherbírású, míg a továbbfejlesztett Il-76MD-90A közel 60 tonnát képes szállítani.)

A kép illusztráció

A kép illusztráció ,

A fenti információk birtokában sokkal nagyobb szabású lehet a PAK-VTA program, mint azt az egyesült orosz repülőgépgyártó konszern, az UAC tavalyi közleményéből sejteni lehetett: anno csupán az An-124 „Ruszlan” ukrán hajtóműveit cserélték volna Kuznyecov NK-23D típusú erőforrásokra. Az Antonov, mint az An-124-es típusbizonyítványának tulajdonosa viszont már akkor jelezte, nem járul hozzá ilyen mértékű módosításhoz.

Valószínűleg emiatt adták fel az oroszok azon tervüket, hogy az ukrán típust hosszútávon hadrendben tartsák. Épp emiatt valószínűsíthető, hogy a PAK-VTA esetében a tervezett 80-120 tonnás tartományban a végső teherbírás felfelé fog eltolódni és közel lesz a Ruszlan kapacitásához. Mindenesetre az Orosz Légierő követelményrendszerének pontosítására várnak, amivel a közeljövőben ideje lenne elkészülni, hogy a tervezéssel, fejlesztéssel, berepüléssel és engedélyeztetéssel haladni tudjanak és tartani lehessen a 2027-es határidőt.

További képek és videó a korábban elképzelt koncepcióról:

pak-ta-6

pak-ta-5

pak-ta-3

pak-ta-2

pak-ta-1