|

Komoly helikoptercsomag az araboknak

Az Obama-kormány utolsó intézkedéseinek egyikeként jóváhagyta a Boeing AH-64E Apache Guardian harci helikopterek eladását az Egyesült Arab Emírségek számára.

A közel-keleti állam 37 darab AH-64E Apache Guardian típusú harci helikoptert vásárolhat a Boeing vállalattól, azonban ezek közül csak 9 gép lesz új gyártású, a többi felújított és modernizált példány a US Army állományából. A csomag értéke 3.5 milliárd dollár, mely tartalmazza többek között a 76 darab T700-GE-701D hajtóművet (56 felújított, 18 új, 2 tartalék), a logisztikai támogatást, valamint a kiszolgálóeszközöket.

Boeing AH-64E Apache Guardian | Fotó: Boeing

Boeing AH-64E Apache Guardian | Fotó: Boeing ,

A Boeing másik arab üzletnek is örülhet lassan, ugyanis Szaúd-Arábia 48 darab CH-47F Chinook helikopterre adott le igényt. Az üzlet értéke 3.51 milliárd dollár (tartalmazza a kiképzést, a logisztikai támogatást és a kiszolgálóeszközöket is), de a Kongresszusnak még áldását kell adnia az eladásra.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: US Army

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: US Army ,

Fórum hozzászólások

  • Az AH-56-os rákfenéje a forgószárny vezérlése volt. Hiába voltak forradalmiak a rigid rotor systemmel, a merev lapátbekötéssel, ha a régi Hiller féle vezérlést eröltették rajta.
    És az se nagyon van a köztudatban, hogy az avionikáját tekintve nyilván túl volt bonyolítva, de csak a korszakhoz képest. Egyszerűen az informatika még nem tartott ott, így természetesen az ergonómia és a megbízhatóság se érhette el a kívánt szintet. De az elgondolás, az elvárás a gép fegyverrendszerével kapcsolatban végül is helyes volt.
    Nem volna most akkora meglepetés ez a Cheyenne-szerű Apache, ha mindez 1984-ben, vagy kb 79-ben már megjelenik. Meg is jelenhetett volna, csak épp pont az AH-64-es hozta el az új, terepakadályok takarásást kihasználó harcmodort, így nem akadt senki se, aki sebességet akart volna növelni.
  • Pont ez a sebességnövelés az, amit nem teljesen értek a koncepcióban. Milyen harceljárás az, ahol ez javít a harci képességen / túlélőképességen?
    A harcterületre fel- / levonulás terén érthető az előnye, de mindezért mekkora plusz árat kell fizetni nem csak pénzben, de például a lebegőképesség romlása terén?
  • Cifu
    Pont ez a sebességnövelés az, amit nem teljesen értek a koncepcióban. Milyen harceljárás az, ahol ez javít a harci képességen / túlélőképességen?
    A harcterületre fel- / levonulás terén érthető az előnye, de mindezért mekkora plusz árat kell fizetni nem csak pénzben, de például a lebegőképesség romlása terén?
    Gondolom adott CAS időt várnak X távolságban. Ha ehhez több gép kéne, akkor ezzel ez csökkenthető. Csak akkor megint ott vagyunk, hogy más haderőnem meg miért veri az asztalt az A-10 megtartásáért. Ez már-már alulról karcolja majd az A-10 sebességét. De jó kis párhuzamos program lesz ez így...

    ui: A léggömb lebeg, de helikopter függeszkedik a forgószárnyakon. :)
  • 20%, megmondta a projket marketingese. A hülyének is megéri.
    Én amúgy azt mondom, hajrá.
    Megalomán énemnek pont kedves ez a mindent bele teljesítmény növelés. Mert azt ugye egy percig se gondoltátok, hogy a hajtóművek majd jól így maradnak.
    A T700-as hajtóművek már most 2700 lóerőnyi tengelyteljesítményt nyújtanak, de a cél a hajtóművenkénti 3000 lóerő lesz ennél a projektnél.
    Csak szemléltetésképp, az AH-64A első generációs T700-asai még csak 1600 lóerő környékén operáltak és az is bőven elég volt akkor.
  • Allesmor Obranna
    20%, megmondta a projket marketingese. A hülyének is megéri.
    Én amúgy azt mondom, hajrá.
    Megalomán énemnek pont kedves ez a mindent bele teljesítmény növelés. Mert azt ugye egy percig se gondoltátok, hogy a hajtóművek majd jól így maradnak.
    A T700-as hajtóművek már most 2700 lóerőnyi tengelyteljesítményt nyújtanak, de a cél a hajtóművenkénti 3000 lóerő lesz ennél a projektnél.
    Csak szemléltetésképp, az AH-64A első generációs T700-asai még csak 1600 lóerő környékén operáltak és az is bőven elég volt akkor.
    Aztadurva. Ezt nem tudtam.
  • Cifu
    Pont ez a sebességnövelés az, amit nem teljesen értek a koncepcióban. Milyen harceljárás az, ahol ez javít a harci képességen / túlélőképességen?
    A harcterületre fel- / levonulás terén érthető az előnye, de mindezért mekkora plusz árat kell fizetni nem csak pénzben, de például a lebegőképesség romlása terén?
    Nos a Black Hawk Down óta tudjuk, hogy a függeszkedés igen veszélyes napjaink harcterén :hadonaszos:.
    De komolyra fordítva a szót, szerintem pont a mai aszimmetrikus harctereken igenis értékes a plusz sebesség és a plusz gyorsulás!
    Itt pont hogy nem a fák mögött lebegő és onnan rakétázgató HH-s taktikát kell alkalmazni. A sok technikai fejlesztés ellenére még mindig a nagy sebesség - és az általa biztosított rövid tartózkodás a HMZ-ben - nyújtja az egyik legjobb védelmet az AG támogatás során.

    Egyébként nekem furák ezek a számok. A kifejezetten nagy sebességre épített S-97-esnek van kb 400 km/h körül a sebessége, ezzel szemben a "barkácsolt" Apache meg majd eléri a kb. 450-et? Vagy az S-97, mint tech. demó nincs igazán kihegyezve, csak tesztelik a koncepciót?
  • laca
    De komolyra fordítva a szót, szerintem pont a mai aszimmetrikus harctereken igenis értékes a plusz sebesség és a plusz gyorsulás!
    Szóval megint az előző háborúkra készülnének fel? :D
    Végül is ez mindig is olyan jól bevált... oh, wait!

    laca
    Itt pont hogy nem a fák mögött lebegő és onnan rakétázgató HH-s taktikát kell alkalmazni. A sok technikai fejlesztés ellenére még mindig a nagy sebesség - és az általa biztosított rövid tartózkodás a HMZ-ben - nyújtja az egyik legjobb védelmet az AG támogatás során.
    És nem a DIRCM meg a stand-off fegyverek? :confused:
    Mert hát ugye ott van a APKWS II, direkt arra, hogy nagyobb magasságból akár 4-5 km-es távolságból is precíz csapásmérést lehessen végrehajtani - a Hellfire nélkül...

    laca
    Egyébként nekem furák ezek a számok. A kifejezetten nagy sebességre épített S-97-esnek van kb 400 km/h körül a sebessége, ezzel szemben a "barkácsolt" Apache meg majd eléri a kb. 450-et? Vagy az S-97, mint tech. demó nincs igazán kihegyezve, csak tesztelik a koncepciót?
    Az S-97 220 csomót (400km/h) tud külső függesztménnyel és 235 csomóst (426 km/h) függesztményt nélkül. 250 csomó elvben a never exceed speed. Lehet, hogy az említett 50%-os sebességnövekedés erre vonatkozik.
  • Cifu
    Szóval megint az előző háborúkra készülnének fel? :D
    Végül is ez mindig is olyan jól bevált... oh, wait!
    Háát nekem nem tűnnek múltidőnek a jelenleg is zajló konfliktusok. Tekintve a világban zajló folyamatokat, szerintem még hosszú ideig kell szembenézni az amiknak a mostaniakhoz hasonló kihívásokkal.

    Cifu
    És nem a DIRCM meg a stand-off fegyverek? :confused:
    Mert hát ugye ott van a APKWS II, direkt arra, hogy nagyobb magasságból akár 4-5 km-es távolságból is precíz csapásmérést lehessen végrehajtani - a Hellfire nélkül...
    Úgy látszik nem fogalmaztam elég pontosan, természetesen úgy értettem, hogy ezen technikai vívmányok mellett, még mindig fontos az olyan ősi képesség, mint a sebesség és gyorsulás.
    Azt gondolom, hogy a mai napig sok olyan helyzet van, amikor muszáj közelebb menni mint 4-5 km. Egy nagyobb városban, magasabb épületek között próbáld meg támogatni a csapataidat min. 4-5 km-ről. De elég egy hegyes-völgyes terep is pl. mint Bosznia. Nem hiszem, hogy mindenhova jut JTAC meg tökéletes rálátás.
    Az amik is már párás szemmel nézik csak a '91-es felvételeket, amikor a sivatag felett egy helyben függő Apache-ok "csatasora" lemészárolta az iraki vonalakat. Olyan nem lesz többet;).

    Cifu
    Az S-97 220 csomót (400km/h) tud külső függesztménnyel és 235 csomóst (426 km/h) függesztményt nélkül. 250 csomó elvben a never exceed speed. Lehet, hogy az említett 50%-os sebességnövekedés erre vonatkozik.
    De az S-97-et eleve erre tervezték, merev, koax rotorrendszerrel, ez az átalakítás pedig mégiscsak egy öszvér. A 2 megoldás teljesen egyenértékű lenne a sebesség szemszögéből? Ha ez igaz, akkor elég lenne hasonlóképp megbütykölni a Blackhawkokat is (+20% költséggel), és egy kicsit okafogyottá válna az FVL program.
    Nem megkérdőjelezem a dolgot, csak érdekesnek találom!
  • Az S97 Raider koaxiális forgószárnya az oldalanként kiegyenlített felhajtóerő miatt magasabb sebességet érhet el, mint a hagyományos forgószárnyak, mivel ez utóbbiaknál a never exceed speed alapja az előre haladó lapát felvágódása, illetve vele egy időben a hátra haladó lapát átesése, szóval egy jókora dobott orsó. Csúnya dolog.
    A toló légcsavar és a növelt szárny azért kell az új Apache-ra, hogy a forgószárny sebességét csökkenteni lehessen. A lecsökkentett forgószárny sebesség mellett a felhajtóerőt a szárnyak adják, a tolóerőt pedig már nem a bedöntött forgószárny sík eredő emelőerejének vízszintes komponense, hanem a tolólégcsavar maga szolgáltatja.
  • laca
    De az S-97-et eleve erre tervezték, merev, koax rotorrendszerrel, ez az átalakítás pedig mégiscsak egy öszvér. A 2 megoldás teljesen egyenértékű lenne a sebesség szemszögéből? Ha ez igaz, akkor elég lenne hasonlóképp megbütykölni a Blackhawkokat is (+20% költséggel), és egy kicsit okafogyottá válna az FVL program.
    Nem megkérdőjelezem a dolgot, csak érdekesnek találom!
    Tessék, nincs új a nap alatt:

  • kamm
    https://nationalinterest.org/blog/buzz/armys-apache-helicopters-have-big-problem-52887
    Itt sem fenékig tejfel ezek szerint minden. Eléggé elgondolkodtató azért amikor névtelenséget kérő apacs pilóta panaszkodik hogy valós megoldás helyett (hibás alkatrész javítása/áttervezése)az új E apacson inkább használják a régi verziókét, meg öblítik desztillált vízzel a kényes részt, és ez egy picit nyugtalanítja a hajózókat meg öli a morált...

    Oda is kezd begyűrűzni az olcsó János mentalitás, a soha nem látott csillagászati hadi kiadások ellenére is? Elég nagy lehet a gond az elosztással, ha 700mrd USD+ os költségvetés mellett az üzembiztos reptetésen/karbantartáson kell már spórolni...
  • zsolti
    Oda is kezd begyűrűzni az olcsó János mentalitás, a soha nem látott csillagászati hadi kiadások ellenére is? Elég nagy lehet a gond az elosztással, ha 700mrd USD+ os költségvetés mellett az üzembiztos reptetésen/karbantartáson kell már spórolni...
    Ezt mégis milyen viszonylatban érted? A '60-as évek elején a DoD költségvetése a teljes USA költségvetésének úgy 10%-a volt, ez most 5% alatti. Az, hogy most emeltek az utóbbi évekhez képest, azt egy dolog, mert volt bizony völgy is...

    A 2002 utáni ugrás nem az agyatlanul fegyverkezés miatt van, hanem az iraki és afgán kaland operatív költsége. A működési költségek a fejlesztési pénzek egy részét is elvitték...
    [​IMG]

    Az USA erői körül is van valami mítosz. Közben pedig érdemes az USAF gépparkját megnézni. Az F-22A gépeket leszámítva 2001-ben adták át emlékeim szerint az utolsó F-15E-et és az F-16C gyártása is ekkortájt állt le. Kezd nagyon öreg lenni az USAF vadász flottája, a 4. gen gépek közül a legfiatalabbak (ez vonalvastagságnyi mennyiség) 15-18 éves. A legöregebb meg úgy 33. Mert nem volt pénz a cserére.

    Ugye az eredeti terv az volt, hogy F-15 --> F-22 váltás. Ebből az lett, hogy Golden Eagle kellett az F-22 mellé...

    Ott sincs végtelen pénz főleg, ha alkalomadtán hülyeségekre költik meg programokat kaszálnak el különféle előrehaladottsági állapotban. FCS, RAH-66, stb.

    A probléma az, amikor fillérbaszni kezd az ember, hogy meglegyen a képessége. Aztán, amikor majd lezuhan két heli, és meghal mondjuk 2-4 ember, akkor felteszi majd az ember a kérdést, hogy hol volt a spórolás. Ilyen spórolás vonalon lett a 28 db MiG-29-ből itthon a végén 4 db...
  • Nyilván abszolút értékre értettem, hogy annyi pénzt költenek haderőre, mint az utánuk következő sok sok ország együtt véve. S igen, amiket írsz, linkeltél azokkal tisztában vagyok, ez egyértelműen a sok sok kisebb nagyobb demokratizálási kalandjuk költsége, de valóban a fő gond az az elhúzódó Afganisztán, és az Irak-Szíria térsége s az ott felmerülő költségek. Ha sokat erőltetik, vagy még rányitnak egy két újabb konfliktusra merészen, szépen lassan csak úgy járhatnak majd ahogy nem szeretnének...
  • zsolti
    Nyilván abszolút értékre értettem, hogy annyi pénzt költenek haderőre, mint az utánuk következő sok sok ország együtt véve. S igen, amiket írsz, linkeltél azokkal tisztában vagyok, ez egyértelműen a sok sok kisebb nagyobb demokratizálási kalandjuk költsége, de valóban a fő gond az az elhúzódó Afganisztán, és az Irak-Szíria térsége s az ott felmerülő költségek. Ha sokat erőltetik, vagy még rányitnak egy két újabb konfliktusra merészen, szépen lassan csak úgy járhatnak majd ahogy nem szeretnének...
    Nincs új a na alatt.
    http://www.epa.hu/01000/01050/00182/pdf/EPA01050_holmi1992-11_1702-1705.pdf
    Lelehet tölteni az egész könyvet.Szerintem egészen jó olvasmány
  • "May 9, 2019 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to

    Qatar of twenty-four (24) AH-64E Apache Attack helicopters and related equipment for an estimated cost of $3.0 billion.


    The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Qatar has requested to buy twenty-four (24) AH-64E Apache Attack helicopters; fifty-two (52) T700-GE-701D engines (2 per aircraft, 4 spares); twenty-six (26) AN/ASQ-170 Modernized Target Acquisition and Designation Sight (MTADS) (1 per aircraft, 2 spares); twenty-six (26) AN/AAQ-11 Modernized Pilot Night Vision Sensors (1 per aircraft, 2 spare); eight (8) AN/APG-78 Fire Control Radars (FCR) with Radar Electronics Unit (LONGBOW component); eight (8) AN/APR-48 Modernized-Radar Frequency Interferometers (MRFI); twenty-nine (29) AN/AAR-57 Common Missile Warning System (CMWS) (1 per aircraft, 5 spares); fifty-eight (58) Embedded Global Positioning Systems with Inertial Navigation (EGI) (2 per aircraft, 10 spares); two thousand five hundred (2,500) AGM-114R Hellfire missiles; and twenty-five (25) Hellfire Captive Air Training Missiles (CATM) (1 per aircraft, 1 spare). Also included are twenty-eight (28) M230 30mm automatic chain guns (1 per aircraft, 4 spares), AN/AVR-2B laser detecting sets, AN/APR-39 Radar Signal Detecting Sets, AN/AVS-6 Night Vision Goggles, M299 Hellfire missile launchers, 2.75 inch Hydra Rockets, 30mm cartridges, CCU-44 impulse cartridges, M206 and 211 countermeasure flares, M230 automatic guns and associated components, 2.75 inch rocket launcher tubes, AN/ARC-231 and AN/ARC-201D radios with associated components, AN/APX-123 transponders, image intensifiers, MUMT2i systems, AN/ARN-153 tactical airborne navigation systems, chaff, spare an repair parts, support equipment, training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $3.0 billion."
  • Terminator
    "May 9, 2019 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to

    Qatar of twenty-four (24) AH-64E Apache Attack helicopters and related equipment for an estimated cost of $3.0 billion.


    The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Qatar has requested to buy twenty-four (24) AH-64E Apache Attack helicopters; fifty-two (52) T700-GE-701D engines (2 per aircraft, 4 spares); twenty-six (26) AN/ASQ-170 Modernized Target Acquisition and Designation Sight (MTADS) (1 per aircraft, 2 spares); twenty-six (26) AN/AAQ-11 Modernized Pilot Night Vision Sensors (1 per aircraft, 2 spare); eight (8) AN/APG-78 Fire Control Radars (FCR) with Radar Electronics Unit (LONGBOW component); eight (8) AN/APR-48 Modernized-Radar Frequency Interferometers (MRFI); twenty-nine (29) AN/AAR-57 Common Missile Warning System (CMWS) (1 per aircraft, 5 spares); fifty-eight (58) Embedded Global Positioning Systems with Inertial Navigation (EGI) (2 per aircraft, 10 spares); two thousand five hundred (2,500) AGM-114R Hellfire missiles; and twenty-five (25) Hellfire Captive Air Training Missiles (CATM) (1 per aircraft, 1 spare). Also included are twenty-eight (28) M230 30mm automatic chain guns (1 per aircraft, 4 spares), AN/AVR-2B laser detecting sets, AN/APR-39 Radar Signal Detecting Sets, AN/AVS-6 Night Vision Goggles, M299 Hellfire missile launchers, 2.75 inch Hydra Rockets, 30mm cartridges, CCU-44 impulse cartridges, M206 and 211 countermeasure flares, M230 automatic guns and associated components, 2.75 inch rocket launcher tubes, AN/ARC-231 and AN/ARC-201D radios with associated components, AN/APX-123 transponders, image intensifiers, MUMT2i systems, AN/ARN-153 tactical airborne navigation systems, chaff, spare an repair parts, support equipment, training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $3.0 billion."
    kemény árazás annyi szent

Ugrás a fórum topichoz