|

Csehország keresi a Kub utódját

A Pravo napilap csütörtöki cikke szerint Csehország elindította a 2K12 Kub mobil légvédelmi rakétarendszer lecserélését célzó beszerzési programot. A cseh védelmi tárca első lépésként meghívta a tenderre azt az öt gyártót, amelyek termékeit alkalmasnak látják a NATO-terminológiában SA-6 „Gainful” néven említett rendszer leváltására. Vladimir Lukovsky minisztériumi szóvivő szerint novemberre várják a választ – ajánlat formájában – a cégektől. Költségekről egyelőre nem esett szó hivatalos formában, de helyi szakértők szerint a végösszeg akár tízmilliárd koronát (370 millió USD) is elérheti majd.

Az ötből konkrétan három céget neveztek eddig meg, mint lehetséges esélyest: az amerikai Raytheon, az európai MBDA-konszern és az izraeli IAI mindenképpen szerepelnek a listán. Ezek mindegyike rendelkezik 20-50 km közötti hatótávolságú mobil légvédelmi rakétarendszerrel, amely alkalmas lehet a Kub leváltására – kérdés, hogy milyen konfigurációt képzelnek el a csehek számára. A beszerzési eljárásnak a következő 2-3 évben kellene eredményt produkálnia, ugyanis a cseh 2K12 rendszerek élettartama 2020-ig teszi lehetővé üzemben tartásukat.

Cseh Kub-ok éles légvédelmi gyakorlaton |Forrás: Cseh Légierő

Cseh Kub-ok éles légvédelmi gyakorlaton |Forrás: Cseh Légierő ,

A cseh haderőn belül a légvédelmi egységek a légierőhöz tartoznak, és a Strakonicében állomásozó 25. Légvédelmi Rakétaezred állományában tömörülnek. Csehország a 2K12-n kívül a 9K35 Strela-10 (SA-13 „Gopher”) és az RBS 70 rövid hatótávolságú rakétarendszereket alkalmazza, így a Kub nyugdíjazásához mindenképpen szükséges egy megfelelő képességű és kategóriájú váltótípus mielőbbi kiválasztása.

A leendő rakétarendszerhez új lokátorok is dukálnak, ezért a csehek a Kub váltótípusa mellett ilyet is keresnek: a MADR (3D Mobile Air Defence Radar – mobil légvédelmi radar) beszerzése párhuzamosan fut majd a fenti tenderrel. A 3,5 milliárd korona (129 millió USD) értékű üzletre három cég pályázik: a francia Thales, az izraeli Elta és a svéd SAAB.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Kicsit nehezen érhető a csere, hogy lánctalpas önjáróról váltanak kerekes és vontatottra...
    Gondolom olcsóbb. Az iráni költségvetés ahhoz képest azért erősen korlátozott, hogy szinte mindent maguknak fejlesztenek, gyártanak.
  • arbalest
    Gondolom olcsóbb. Az iráni költségvetés ahhoz képest azért erősen korlátozott, hogy szinte mindent maguknak fejlesztenek, gyártanak.
    Egy meglevő eszköznél...?
  • molnibalage
    Kicsit nehezen érhető a csere, hogy lánctalpas önjáróról váltanak kerekes és vontatottra...
    A felderitő-rávezető is kerekes lett?Mert úgy van értelme.Irán nagy ország,és keréken jobb a hadműveleti mozgékonyság.Valószinűleg nem is annyira csapatlégvédelmi szerepre szánják,hanem inkább aféle légvédelmi (rakéta)vándorlöveg.
  • molnibalage
    Egy meglevő eszköznél...?
    Új gyártásúnak tűnik, arra gondoltam, hogy ez a hordozó platform olcsóbb, mint legyártani a lánctalpas hordozót. De passz, ez csak egy tipp.
  • molnibalage
    Kicsit nehezen érhető a csere, hogy lánctalpas önjáróról váltanak kerekes és vontatottra...
    Ez nem távirányított? Hol ülnek a kezelők?
  • dudi
    Szerintem csak nem tudják tovább rendszerben tartani a lánctalpas hordozó járművet.
    Számomra ez felfoghatatlan attól az országtól, ami reptetni az F-14-est 0 jenki supporttal. A Kub alváza egy GM 578, az üzem mai napig létezik és gyárt alvázat későbbi SAM-hez és mindenhez.

    Ez kb. olyan, mintha nem tudnák hadrendben tartani az ősrégi nyugati harckocsikat, amikor megteszik, pl. az M60-ast.

    arbalest
    Új gyártásúnak tűnik, arra gondoltam, hogy ez a hordozó platform olcsóbb, mint legyártani a lánctalpas hordozót. De passz, ez csak egy tipp.
    Az is lehet. Az tény, hogy úton ezzel gyorsabb menni, de egy kerekes vontató terepjáró képessége meg kb. imaginárius szám egy lánctalpas önjáró alvázhoz képest.
  • molnibalage
    Számomra ez felfoghatatlan attól az országtól, ami reptetni az F-14-est 0 jenki supporttal. A Kub alváza egy GM 578, az üzem mai napig létezik és gyárt alvázat későbbi SAM-hez és mindenhez.

    Ez kb. olyan, mintha nem tudnák hadrendben tartani az ősrégi nyugati harckocsikat, amikor megteszik, pl. az M60-ast.


    Az is lehet. Az tény, hogy úton ezzel gyorsabb menni, de egy kerekes vontató terepjáró képessége meg kb. imaginárius szám egy lánctalpas önjáró alvázhoz képest.
    És célja a perzsáknak az eredeti gyártótól függni?Ahogy én látom próbálnak önállóak lenni minnél töb téren.
  • molnibalage
    Számomra ez felfoghatatlan attól az országtól, ami reptetni az F-14-est 0 jenki supporttal. A Kub alváza egy GM 578, az üzem mai napig létezik és gyárt alvázat későbbi SAM-hez és mindenhez.

    Ez kb. olyan, mintha nem tudnák hadrendben tartani az ősrégi nyugati harckocsikat, amikor megteszik, pl. az M60-ast.


    Az is lehet. Az tény, hogy úton ezzel gyorsabb menni, de egy kerekes vontató terepjáró képessége meg kb. imaginárius szám egy lánctalpas önjáró alvázhoz képest.
    dudi
    És célja a perzsáknak az eredeti gyártótól függni?Ahogy én látom próbálnak önállóak lenni minnél töb téren.
    Szerintem inkább az alkalomazást tervezik olyan formában,hogy a kerekes alváz jobb ahoz.Nem csapatlégvédelmi,hanem mozgékony honi légvédelmi eszköznek szánhatják.
  • Celebra
    Szerintem inkább az alkalomazást tervezik olyan formában,hogy a kerekes alváz jobb ahoz.Nem csapatlégvédelmi,hanem mozgékony honi légvédelmi eszköznek szánhatják.
    Ez sem ördögtől való de akkor mi a cél?Talán a KUBokkal akarják megoldani az S300-ak védelmét?
  • dudi
    Ez sem ördögtől való de akkor mi a cél?Talán a KUBokkal akarják megoldani az S300-ak védelmét?
    Talán.Vagy mozgékony légvédelmi ütegeket akarnak,amit az amik nehezebben tudnkak nyomonkövetni.Egyfajta lesipuskás harcmodor,légvédelmi rakétás módra
  • Celebra
    Talán.Vagy mozgékony légvédelmi ütegeket akarnak,amit az amik nehezebben tudnkak nyomonkövetni.Egyfajta lesipuskás harcmodor,légvédelmi rakétás módra
    Ez már az AF alatt sem jött be nagyon. Honi légvédelmi célra az ember ne használjon 20 km-es HMZ rendszert, mert nem fog menni. Nem arra való. Ha Nyevával jössz, akkor az réskitöltő volt alacsonytámadó gépek ellen. Nem az volt a gerinc.
  • molnibalage
    Ez már az AF alatt sem jött be nagyon. Honi légvédelmi célra az ember ne használjon 20 km-es HMZ rendszert, mert nem fog menni. Nem arra való. Ha Nyevával jössz, akkor az réskitöltő volt alacsonytámadó gépek ellen. Nem az volt a gerinc.
    Ezt sem gerincnek szánhatják.Csak ami van,abbol próbálják kihozni amit lehet. Csapatlégvédelmi célra ez a megoldás elég értelmetlen.Mozgékony honi légvédelmi ütegként van értelme.Nem lepne meg,ha ponyvatartó ivekkel sima félpotnak lehetne álcázni.A légitámadó nehezzebben tudja nyomonkövetni a mozgatásukat.Egyfajta légvédelmi gerillataktika.Tudom,nem valami hatékony-de jobb mint a semmi.És a támadó Nagy Sátán erőket kell hogy elvonjon a rakétás félpótok követésére,Mondjuk ha az F35 kiszoritja a tinédzserszériát,akkor már a hajukra kenhetik.
  • Én úgy gondolom, hogy a TOR hasonlóan kialakított, M2KM változata adta az ötletet.
    [​IMG]
    Gyorsan a védett objektumhoz szállítani, ott letenni, majd ha kell gyorsan áthelyezni s mindezt olcsón.
  • Hol ülnek ebben az iráni csodában kezelők? Mi van ha leparkolják, rákötik a kábeleket ,és 4-500m távolságból vagy akár messzebbről üzemeltetik? Akár előre elkészített állásokból még könnyebb rájuk csatakozni. Aztán ha odébb kell állni 1-2 fő elgurul vele feltölteni, vagy egy másik állásba.
  • ghostrider
    Az iráni KUB.
    [​IMG]
    Szerintem ez a kép simán Photoshop. Az árnyékok és a kerekek is nagyon furcsán állnak a talajon. Illetve a vontató után nincs keréknyom a homokban. Nem arra gondolok, hogy ilyen összeállítás nem létezik csak a kép nagyon furcsa nekem.

    Az elképzelhető, hogy az indító egység letalpal, kicsit megemelkedik és kihúzzák alóla a pótkocsit?
  • papi
    Szerintem ez a kép simán Photoshop. Az árnyékok és a kerekek is nagyon furcsán állnak a talajon. Illetve a vontató után nincs keréknyom a homokban. Nem arra gondolok, hogy ilyen összeállítás nem létezik csak a kép nagyon furcsa nekem.

    Az elképzelhető, hogy az indító egység letalpal, kicsit megemelkedik és kihúzzák alóla a pótkocsit?
    Jobban megnézve tényleg gyanús az kép több része is. Nájsz. Kicsit olyan hatása van, mintha egy fotó elé állított mock up lenne, amit diffúz fénnyel felülről világítottak meg.
  • No meg azert is fura a kep szamomra mert buk ot nyomatjak nagyon az iraniak amiota licenset katpak. Ettol meg persze energiat fektethetnek az ilyen kub varialgatasokba de hawk bol van mar egy csomo kifejlesztett valtozat hasonlo szerepkorben mint ez lehet./ a kep minosege nekem is gyanus. Valosag alapja eppen lehet neki mert szeretnek kiserletezni...
  • A hazai gyartasu rendszereik azert mar eleg jol letisztultak. A regiek persze megvannak tartva de a gyartas nagyjabol a kovetkezo.

    SM /rim66/ ra epulo nagy hatotavolsagu
    Buk mobil hawk fix kozepes hatotav
    Crotale /hq7/ kis hatotav

    Ez allatt csoves es manpads.

    A regi szovjet technika ma mar csak masodvonalas. Objektum vedelem es rasegites... Ugye mert. Rengeteg van nekik es mondjuk cirkalo raketak ellen a. Mai napig hatasos es mivel mar le vannak gyartva igy olcsok is.

    Tor s300 pancir csak viszonylag kis szamban van jelen.

    Van egy csomo a felsoroltakon kivul de a 3 fo kategoriaba kis kozepes nagy a fenti /4 rendszer / lett a befutott...

    Amugy szerintem nem rossz. Nem vilagvero de vegulis mindent lefednek maguk. /meg ha nem is teljesen sajat fejlesztes csak tovabb fejlesztes vagy license./

Ugrás a fórum topichoz