|

Levegőben a második Textron AirLand Scorpion

Napjaink egyik legérdekesebb, még fejlesztés alatt álló katonai repülőgépe a Textron AirLand vállalat Scorpion névre hallgató típusa. A cégcsoport, amelyhez többek között a Bell Helicopter és a Cessna is tartozik, nagy kockázatot vállalt a projekttel, ugyanis a Scorpiont megrendelés vagy állami támogatás nélkül, saját költségen hozták létre. A 2013-ban bemutatott repülőgép prototípusa még abban az évben teljesítette első repülését, azóta pedig már több mint 800 órát töltött a levegőben, valamint 10 országban járt demonstrációs célzattal.

A második Textron AirLand Scorpion |Fotó: Textron AirLand ,

A lassan három éve tartó berepülési programhoz most csatlakozott a második példány is. A Textron AirLand közleménye szerint a legújabb Scorpion már megfelel a valódi, sorozatgyártásra érett változatnak, azaz szériapéldánynak tekinthető. A december 22-én végrehajtott, 1 óra 42 perces, alapvetően eseménytelen első repülés során a pilótafülkében Don Parker és Dave Sitz céges tesztpilóták foglaltak helyet, akik az alapvető repülési tulajdonságokat, valamint a főbb fedélzeti rendszereket tesztelték. A két hajtóműves, polgári lajstromot viselő repülőgép a kansasi McConnell AFB futópályájáról szállt fel, majd ugyanide tért vissza.

A gyártó mindemellett nyilvánosságra hozta, hogy a prototípussal október végén újfent sikeres éleslövészetet hajtottak végre, amivel ismét igazolttá vált, hogy a Scorpion alkalmas fegyverzet célba juttatására. Igazság szerint a Textron AirLand eddig mindent megtett annak érdekében, hogy termékét eladja, így már csak egy hazai vagy külföldi megrendelés hiányzik ahhoz, hogy valóban sikerként könyvelhessék ez a fejlesztést. Érdeklődők márpedig vannak: néhány kevésbé tehetős, de könnyű csapásmérő képességre igényt tartó afrikai és távol-keleti ország szívesen látná a Scorpiont légierejében. A Textron szerint a tárgyalások folyamatosak, eredményekről azonban még nem nyilatkozhatnak.

Fórum hozzászólások

  • [​IMG]
    Remélhetőleg lesznek még a típusról hasonló fegyverindításos képek. Amennyiben nem ez nyer az amerikai kiképző gép tenderen, akkor nem nagy jövőt jósolok neki.
  • Az volt már, hogy "könnyű vadászgép"-ként simán el lehetne képzelni a Gripenek mellett? A szakirodalom 21-22. oldala alapján 2:1-es arányban üzemeltetett flottával, gépágyúval és AIM-9-cel?
  • sirdavegd
    Az volt már, hogy "könnyű vadászgép"-ként simán el lehetne képzelni a Gripenek mellett? A szakirodalom 21-22. oldala alapján 2:1-es arányban üzemeltetett flottával, gépágyúval és AIM-9-cel?
    A könnyebbnél is könnyebb? :)
  • sirdavegd
    Az volt már, hogy "könnyű vadászgép"-ként simán el lehetne képzelni a Gripenek mellett? A szakirodalom 21-22. oldala alapján 2:1-es arányban üzemeltetett flottával, gépágyúval és AIM-9-cel?
    Orbitálisan ostoba ötlet. Egyrészt a két párhuzamos típus másrészt a gép teljesítménye miatt. Ne szórakozzunk már, a gép egy airlinert nem tud utolérni...
  • molnibalage
    Orbitálisan ostoba ötlet. Egyrészt a két párhuzamos típus másrészt a gép teljesítménye miatt. Ne szórakozzunk már, a gép egy airlinert nem tud utolérni...
    Ahol két vadászgép is volt rendszerben, ott az F-15/F-16 (USA) illetve F-4/F-5 volt (Törökország, Irán) vagy Norvégia volt F-16/F-4-tel. Ugye feltűnik, hogy mindkét gép szuperszonikus...?
  • antigonosz
    A könnyebbnél is könnyebb? :)
    Kukacbombázó Ancsát mégsem vehetünk, mert az már a NATO-nak is szemet szúrna :D .
    Bocs, most nézem, hogy ennek az izének mindjárt két hajtóműve is van wiki szerint. Igaz, hogy a 2*18kN tolóerő némileg elmarad a Gripen 54kN (gondolom mindkettő fékpados érték) mellett, de az F-15-nek is két hajtóműve van, szóval (megfelelő motivációs gazdasági ellentételezést követően) akár lehetne ez is a csúcsvadász. Levegő-levegő rakétánk tudtommal még amúgy sincs, szóval gyakorlatban mind a kettő pont ugyanakkora BVR képességekkel rendelkezik.
    molnibalage
    ... Ugye feltűnik, hogy mindkét gép szuperszonikus...?
    Oké, Molninak nem tetszik annyira a honi AK-felújításoknál is briliánsabb ötlet, úgyhogy legyen belőle a déli határszélre rendszeresített területvédelmi banderiális felderítő-csatarepülőgép*. 2200 USD a repóra költsége, ami veri a Gripen 4700 USD-s költségét: annyira egyébként nem elmebeteg (de, határozottan az) az ötlet, mert a MI-17 papríton 2850 USD-t eszik óránként, a mi viseltes mákdarálóink meg már igencsak a végét járják, szóval foghat akár vastagabban is a ceruza (vagy a ducktape). Persze ennyi erővel vehetnénk Huey II-t is, ami csak 535 dollárt eszik óránként - hátránya, hogy nincs szárnya, előnye, hogy szép. A-10-est viszont nem veszünk, mert az nem multirole, plusz a Honvédelmi Múzeum tényleg csak kőbaltákkal tudja védeni a hont, ha azok a 17716 dolláros repórák befigyelnének (ok, tudom, más a US számolási módszertan, de akkor is egy nagyságrend az eltérés - plusz amúgy sem adnának el nekünk). Azért jó volna összefutni egy példánnyal a 2017-es ostravai repnapon a Michael Bay által agyonhájpolt Oyster helyett. A BUFF és a B-1 maradhat.

    Jelmagyarázat:
    *.: akinek eddig bármiféle olyan gondolata támadt, miszerint én ezt az ötletet valamennyire is komolyan gondolom, akkor ideáig eljutva megnyugodhatott :p
  • molnibalage
    Ahol két vadászgép is volt rendszerben, ott az F-15/F-16 (USA) illetve F-4/F-5 volt (Törökország, Irán) vagy Norvégia volt F-16/F-4-tel. Ugye feltűnik, hogy mindkét gép szuperszonikus...?
    Norvégia és Hollandia is F-16 és F-5, de így is mindkettő szuperszonikus....na meg Svájc és Spanyolország is F-18 és F-5, + spanyoloknál még Mirage F-1 is, Belgium F-16 és Mirage-V.... Németország Tornado és F-4F Phantom....
  • sirdavegd
    Kukacbombázó Ancsát mégsem vehetünk, mert az már a NATO-nak is szemet szúrna :D .
    Levegő-levegő rakétánk tudtommal még amúgy sincs, szóval gyakorlatban mind a kettő pont ugyanakkora BVR képességekkel rendelkezik.

    Oké, Molninak nem tetszik annyira a honi AK-felújításoknál is briliánsabb ötlet, úgyhogy legyen belőle a déli határszélre rendszeresített területvédelmi banderiális felderítő-csatarepülőgép*. 2200 USD a repóra költsége, ami veri a Gripen 4700 USD-s költségét: annyira egyébként nem elmebeteg (de, határozottan az) az ötlet, mert a MI-17 papríton 2850 USD-t eszik óránként, a mi viseltes mákdarálóink meg már igencsak a végét járják, szóval foghat akár vastagabban is a ceruza (vagy a ducktape). Persze ennyi erővel vehetnénk Huey II-t is, ami csak 535 dollárt eszik óránként - hátránya, hogy nincs szárnya, előnye, hogy szép. A-10-est viszont nem veszünk, mert az nem multirole, plusz a Honvédelmi Múzeum tényleg csak kőbaltákkal tudja védeni a hont, ha azok a 17716 dolláros repórák befigyelnének (ok, tudom, más a US számolási módszertan, de akkor is egy nagyságrend az eltérés - plusz amúgy sem adnának el nekünk). Azért jó volna összefutni egy példánnyal a 2017-es ostravai repnapon a Michael Bay által agyonhájpolt Oyster helyett. A BUFF és a B-1 maradhat.

    Jelmagyarázat:
    *.: akinek eddig bármiféle olyan gondolata támadt, miszerint én ezt az ötletet valamennyire is komolyan gondolom, akkor ideáig eljutva megnyugodhatott :p
    Hát pedig tartok tőle, hogy a Sidewinder meg az AMRAAM is LL-rakéta, és mivel mindkettőből van raktáron, tehát akkor van LL-rakétánk. Határszéli felderítő és területvédelmi feladatra meg tényleg helikopter kellene, mert a repülőgéppel ellentétben az nem csak "nézni" tud, hanem ha lát is valamit akkor rögtön le is tud tenni a helyszínen egy csapat határvadászt/rendőrt/katonát (tetszés szerint választható - ha van miből!).
  • sirdavegd
    Oké, Molninak nem tetszik annyira a honi AK-felújításoknál is briliánsabb ötlet, úgyhogy legyen belőle a déli határszélre rendszeresített területvédelmi banderiális felderítő-csatarepülőgép*. 2200 USD a repóra költsége, ami veri a Gripen 4700 USD-s költségét:
    1. Felejtsük már el ez a 4700 USD-s Gripen repóra költséget, nettó faszság. A keróköltség van ennek közelében...
    2. A Textron gép kéthajtűmves, még ha utánégető nélküli cucc is. Viszont PGM képeesség data link és egyebek mellett a mesében repül ennyiért élettartamban számolva. 5-6 ezer dollár alatt te katonai gépet két hajtóművel nem reptetsz. A tökcsupasz vagy majdnem tökcsipasz MI-8/17 repórája van 3-4k USD táján.

    annyira egyébként nem elmebeteg (de, határozottan az) az ötlet, mert a MI-17 papríton 2850 USD-t eszik óránként, a mi viseltes mákdarálóink meg már igencsak a végét járják,
    És lám. :)

    szóval foghat akár vastagabban is a ceruza (vagy a ducktape). Persze ennyi erővel vehetnénk Huey II-t is, ami csak 535 dollárt eszik óránként - hátránya, hogy nincs szárnya, előnye, hogy szép. A-10-est viszont nem veszünk, mert az nem multirole, plusz a Honvédelmi Múzeum tényleg csak kőbaltákkal tudja védeni a hont, ha azok a 17716 dolláros repórák befigyelnének (ok, tudom, más a US számolási módszertan, de akkor is egy nagyságrend az eltérés - plusz amúgy sem adnának el nekünk). Azért jó volna összefutni egy példánnyal a 2017-es ostravai repnapon a Michael Bay által agyonhájpolt Oyster helyett. A BUFF és a B-1 maradhat.
    Ezt az egész részt ugorjuk át.

    Jelmagyarázat:
    *.: akinek eddig bármiféle olyan gondolata támadt, miszerint én ezt az ötletet valamennyire is komolyan gondolom, akkor ideáig eljutva megnyugodhatott :p
    A banderiális részen felröhögtem. :)
  • emel
    Hát pedig tartok tőle, hogy a Sidewinder meg az AMRAAM is LL-rakéta, és mivel mindkettőből van raktáron, tehát akkor van LL-rakétánk. Határszéli felderítő és területvédelmi feladatra meg tényleg helikopter kellene, mert a repülőgéppel ellentétben az nem csak "nézni" tud, hanem ha lát is valamit akkor rögtön le is tud tenni a helyszínen egy csapat határvadászt/rendőrt/katonát (tetszés szerint választható - ha van miből!).
    OFF: Tavasszal/nyáron bármikor mentem a határ közelébe futva/kerón mindig ott őgyelgett a Mi-17, de mindig csak a levegőben. Ettől persze lehet, hogy desszantot/kaját is dobnak le belőle, de gyaníthatóan az előerő amúgy is ott van a talajszinen. Éjjel meg nem berreg, mert olyankor nem lát. Szóval egy tisztességes éjjellátós UAV sokkal praktikusabb lenne. Ősz óta nem jártam annyit arra, de mintha a Terepmintás Mókus átvette volna a helyét.
  • molnibalage
    A banderiális részen felröhögtem. :)
    De egyébként ez az ON topic gép a két hajtóművével mire lehet jó? COIN-t, kiképzést kihúzták már a korábbi hsz-ekben. Műrepülés?
  • sirdavegd
    De egyébként ez az ON topic gép a két hajtóművével mire lehet jó? COIN-t, kiképzést kihúzták már a korábbi hsz-ekben. Műrepülés?
    Mármint kinek és ki húzta ki?
  • Bulgáriában turnéztak a Scorpionnal. Nos a bolgárok udvariasak voltak velük, de én beszéltem két pilótával és azt mondták, hogy semmire sem jó, mivel QRA-ra alkalmatlan a sebessége, CAS-ra meg a páncélozottlansága miatt Egyetlen felhasználási területe lehet, a csöves "COIN" légvédelmi tűzfegyverek (géppuskák, gépkarabályok, talán ZSU-23 gépágyúk hatásos tűzmagassága felett repülve LGBU-kat hajigálni, de ha már van MANPADS a környéken akkor már oda sem repülhet be... Maximum gyakorló repülőnek vennék meg, de arra meg drága...
    Nos szerintem igaza van a bolgároknak. Más topicban már leírtam, hogy nekünk Gripenhez kell az üzemórákat kihasználni, ha van lehetősége, akkor még Gripent beszerezni, (akár két 9-9 gépes gyenge század szintig) azokkal repülni. A Zlinek alapkiképzőnek jók, és nemzetközi együttműködésben a pilótaképzés köztes sugárhajtású hazai gép kihagyásával. Pld. Gripenes közösség (szeh-szlovák-magyar és talán horvát) kooperációban. Akkor lenne még PC-9M és ALCA is a rendszerben...
  • sirdavegd
    Kukacbombázó Ancsát mégsem vehetünk, mert az már a NATO-nak is szemet szúrna :D .
    Bocs, most nézem, hogy ennek az izének mindjárt két hajtóműve is van wiki szerint. Igaz, hogy a 2*18kN tolóerő némileg elmarad a Gripen 54kN (gondolom mindkettő fékpados érték) mellett, de az F-15-nek is két hajtóműve van, szóval (megfelelő motivációs gazdasági ellentételezést követően) akár lehetne ez is a csúcsvadász. Levegő-levegő rakétánk tudtommal még amúgy sincs, szóval gyakorlatban mind a kettő pont ugyanakkora BVR képességekkel rendelkezik.

    Oké, Molninak nem tetszik annyira a honi AK-felújításoknál is briliánsabb ötlet, úgyhogy legyen belőle a déli határszélre rendszeresített területvédelmi banderiális felderítő-csatarepülőgép*. 2200 USD a repóra költsége, ami veri a Gripen 4700 USD-s költségét: annyira egyébként nem elmebeteg (de, határozottan az) az ötlet, mert a MI-17 papríton 2850 USD-t eszik óránként, a mi viseltes mákdarálóink meg már igencsak a végét járják, szóval foghat akár vastagabban is a ceruza (vagy a ducktape). Persze ennyi erővel vehetnénk Huey II-t is, ami csak 535 dollárt eszik óránként - hátránya, hogy nincs szárnya, előnye, hogy szép. A-10-est viszont nem veszünk, mert az nem multirole, plusz a Honvédelmi Múzeum tényleg csak kőbaltákkal tudja védeni a hont, ha azok a 17716 dolláros repórák befigyelnének (ok, tudom, más a US számolási módszertan, de akkor is egy nagyságrend az eltérés - plusz amúgy sem adnának el nekünk). Azért jó volna összefutni egy példánnyal a 2017-es ostravai repnapon a Michael Bay által agyonhájpolt Oyster helyett. A BUFF és a B-1 maradhat.

    Jelmagyarázat:
    *.: akinek eddig bármiféle olyan gondolata támadt, miszerint én ezt az ötletet valamennyire is komolyan gondolom, akkor ideáig eljutva megnyugodhatott :p
    Hogy a Mi-17-t drágább üzemeltetni, mint a csinúkot, na ezt nem veszem be.
  • kelepisti
    Bulgáriában turnéztak a Scorpionnal. Nos a bolgárok udvariasak voltak velük, de én beszéltem két pilótával és azt mondták, hogy semmire sem jó, mivel QRA-ra alkalmatlan a sebessége, CAS-ra meg a páncélozottlansága miatt Egyetlen felhasználási területe lehet, a csöves "COIN" légvédelmi tűzfegyverek (géppuskák, gépkarabályok, talán ZSU-23 gépágyúk hatásos tűzmagassága felett repülve LGBU-kat hajigálni, de ha már van MANPADS a környéken akkor már oda sem repülhet be... Maximum gyakorló repülőnek vennék meg, de arra meg drága...
    Nos szerintem igaza van a bolgároknak. Más topicban már leírtam, hogy nekünk Gripenhez kell az üzemórákat kihasználni, ha van lehetősége, akkor még Gripent beszerezni, (akár két 9-9 gépes gyenge század szintig) azokkal repülni. A Zlinek alapkiképzőnek jók, és nemzetközi együttműködésben a pilótaképzés köztes sugárhajtású hazai gép kihagyásával. Pld. Gripenes közösség (szeh-szlovák-magyar és talán horvát) kooperációban. Akkor lenne még PC-9M és ALCA is a rendszerben...
    Egyetértve veled, azt nem értem, hogy mi a fenének kezdtek bele egy új gép fejlesztésébe, amikor ott volt nekik az A-37B Dragonfly ?
    Azt kellett volna kipofozni, modernizálni, egy nagyon pöpec kis gép volt a maga korában, páncélzattal is rendelkezett.
  • http://defaeroreport.com/2017/11/13...competitive-advantages-usaf-oa-x-competition/
    "Brett Pierson, a retired US Navy captain who now works as the senior test and demonstration pilot for government and special mission aircraft at Textron Aviation Defense, discusses the Scorpion program’s status, the company’s advantages in the US Air Force’s OA-X competition and more during a Nov. 12, 2017, interview with the Defense & Aerospace Report at the 2017 Dubai Airshow. The Defense & Aerospace Report’s coverage is sponsored by FLIR Systems."



  • Spanish Air Force training aircraft: Will the Textron Scorpion replace the CASA C 101 & Northop F-5


    (ötletek -tervek azok vannak..)

Ugrás a fórum topichoz