|

A-10-utód: Felhízlalt minicsapásmérőt vegyenek

Napjaink hadviselési formája korántsem hasonló ahhoz, amire anno a Fairchild A-10 Thunderbolt II típusú csapásmérő repülőgépet megálmodták, de az USAF a mai napig nem talált méltó utódot a típusnak. A hadvezetés egyre inkább hajlik arra, hogy a kéthajtóműves gépet két kisebb típussal váltsa.

2015 közepén kísérleti jelleggel a Közel-Keletre telepítettek két modernizált OV-10 Bronco repülőgépet, melyek bizonyították, hogy a hasonló harctereken nincs szükség a 10.000 dolláros “óradíjú” A-10-esre, ha a feladatokat meg lehet oldani egy nagyságrenddel olcsóbban üzemeltethető, turbólégcsavaros típussal is. Az Amerikai Egyesült Államok Légierjének vezetése így hát újra elővette a könnyű támogató repülőgép rendszeresítésének ötletét. Az OA-X tender vélhetően az EMBRAER A-29 Super Tucano és a Raytheon AT-6 Texan II között dől majd el, ám a típus mellé felmerült egy komolyabb csapásmérő képességű, nagy példányszámban rendszeresítendő géptípus ötlete is, melyet A-X2 névvel emlegetnek.

Forrás: Stavatti ,

Ezen okból porolták le a Stavatti Machete támogató repülőgép terveit. A minnesotai központú startup 2009-ben mutatta be az SM-27 és SM-28 típusait (pontosabban csak azok koncepciórajzait), melyeket többfeladatú harci gépnek szántak. A két típusban annyi a fő különbség, hogy egyiket gázturbina által hajtott tolólégcsavarral, míg a másikat sugárhajtóművel látták el. A konstrukciók az A-10-ből is ismert GAU-8 30mm-es gépágyú köré épültek, emellett 4-4 szárnyalatti pilonnal rendelkeztek volna. A típusvédelmét fémhabbal oldották volna meg, mely sokkal könnyebb, de erősebb, mint az A-10-es hagyományos páncélzata.

Mivel a gépek az eredeti elképzelés szerint körülbelül az A-29/AT-6 méretében készültek volna, ám az idei tender elnyerése esélytelen a már létező vetélytársakkal szemben, így a vállalat vezetői stratégiát módosítottak és az A-X2 elnyerését tűzték ki célul. Ehhez kategóriát kell ugorniuk és a koncepciók újragondolása is szükséges: közel kétszeresére kell növelni a típus felszállótömegét, amely miatt nyilván a méretei is módosulnak.

Az új kategóriában egyelőre a Textron AirLand Scorpion a vetélytárs, de még új jelentkezők is megjelenhetnek, meg lennénk meglepve, ha a Lockheed Martin, Boeing vagy a Northrop Grumman közül bármelyik is kihagyna egy ilyen kínálkozó lehetőséget. A Stavatti esetében pedig reméljük, ez nem csak egy kis fellángolás és párperces hírnév volt, hanem többszereplőssé változtatják az A-X2 tendert. Talán egy nagyobb céggel összeállva, közösen versenyképes koncepciót készíthetnek.