|

Új gépeket kapnak az Orosz Vitézek

A Russian Knights, azaz Orosz Vitézek számára lassan elérkezik a típuscsere pillanata, már meg is van, hogy melyik típus váltja az öregedő Flankereket.

Az 1991-ben alakult Orosz Vitézek vagy Orosz Lovagok néven is nevezett Russian Knigths (Русские Витязи, Russzkije Vityazi) bemutatócsapat eddig négy Szuhoj Szu-27P és két Szu-27UB repülőgéppel rendelkezett, de a számos repülőbemutató és gyakorlás rendesen eszi a gépek élettartamát. A közelmúltban azonban az Irkut bemutatta a bemutatócsapat színére festett első Szu-30SzM típusú vadászbombázót, melynek példányai a jelenlegi flottát váltják majd.

Fotó: Vyacheslav Pelymsky

Fotó: Vyacheslav Pelymsky ,

Fórum hozzászólások

  • emel
    Az F-22 Raptort eredményező ATF-program kezdete a 80-as évek elejére tehető, ekkor már repültek a Szovjetúnióban a MiG-29 és Szu-27 prototípusok, amiket az USA-ban reális fenyegetésként értékeltek az F-15/F-16 párossal szemben. Akkor még senki se tudta, hogy a Szú. alig egy évtizeden túl szét fog esni, a harcigép-programjaik a korábbiaknál sokkal kevesebb gépet eredményeznek majd, így sürgősnek tűnt a légifölény-vadászgépek következő generációjának kifejlesztése, így született meg a Raptor (mondjuk a Szu. bedőlése miatt jól meg is faragták a gyártást, az élesben bevethető gépek száma csak olyan 140 körül van!). Ráadásul az F-35 nem is légifölény-vadász hanem inkább csapásmérő vadászbombázó (az F-16 leváltására tervezték), legalábbis eredetileg ennek indult, aztán a folyamatos ötleteléseknek/igényeknek köszönhetően lett vadászként is nagyon jól használható gép.
    Mikor rendszeresitettékba Raptort?2005?Akkor már 20 éve nem volt SZU.Az ADF program döntő része a SZU felbomlása után volt,tudták ők nagyon jól,hogy okafogyottá vált a Raptor csak a hadiipari lobbi győzött.
  • dudi
    Mikor rendszeresitettékba Raptort?2005?Akkor már 20 éve nem volt SZU.Az ADF program döntő része a SZU felbomlása után volt,tudták ők nagyon jól,hogy okafogyottá vált a Raptor csak a hadiipari lobbi győzött.
    Nana, a Szu. 91 vége felé oszlott fel, a Raptor prototípusa meg 90-ben már repült. Le is lassult a Raptor-program rendesen, és az eredetileg tervezett majd 1000 helyett nem is gyártottak még 200-at se. Örültek hogy pillanatnyilag nincs igazi ellenség, el is kaszáltak több hadifejlesztési programot 0-ra, de azért azt tudták, hogy a történelem nem állt meg! Nemsokára rádöbbentek hogy Kína milyen ütemben fegyverkezik, no meg tettek róla maguk is hogy Szergej ne legyen túl barátságos velük sokáig.
  • emel
    Nana, a Szu. 91 vége felé oszlott fel, a Raptor prototípusa meg 90-ben már repült. Le is lassult a Raptor-program rendesen, és az eredetileg tervezett majd 1000 helyett nem is gyártottak még 200-at se. Örültek hogy pillanatnyilag nincs igazi ellenség, el is kaszáltak több hadifejlesztési programot 0-ra, de azért azt tudták, hogy a történelem nem állt meg! Nemsokára rádöbbentek hogy Kína milyen ütemben fegyverkezik, no meg tettek róla maguk is hogy Szergej ne legyen túl barátságos velük sokáig.
    Be kellett volna fejezni az ADF-et és helyette egy valódi multirole gépet csinálni.Multiroleságban sem a Raptor sem az F-35 nem éri el az F-16 vagy az F-18 szintjét.Modernebbek ez kétsegtelen de a többfeleadatúsági szintjük alacsonyabb.
  • dudi
    Be kellett volna fejezni az ADF-et és helyette egy valódi multirole gépet csinálni.Multiroleságban sem a Raptor sem az F-35 nem éri el az F-16 vagy az F-18 szintjét.Modernebbek ez kétsegtelen de a többfeleadatúsági szintjük alacsonyabb.
    A Raptorról a tervezés és gyártás időszakában sose gondolkoztak mint multirole-gépről, azt csak utólag találták ki hozzá félig-meddig kényszerből, nehogy az "okos" politikusok kiselejtezzék a R.-flottát, mikor a Szu. bedőlt és kitört a béke. Most meg az erősen feltörekvő Kína miatt már jobban örülnének ha több lenne, de mivel ennyi az annyi már be is indították az új légifölény-programot. Ráadásul egy mai multirole-gép nem azt jelenti hogy tonnaszám tud bombát is cipelni, mert precíziós fegyverből kisebb és kevesebb is elég egy bevetésre. Ez is olyan mint a lőfegyverek: egy mesterlövész-fegyver nem nagy kaliberű és nem kell bele robbanógránát se...
  • dudi
    Mikor rendszeresitettékba Raptort?2005?Akkor már 20 éve nem volt SZU.Az ADF program döntő része a SZU felbomlása után volt,tudták ők nagyon jól,hogy okafogyottá vált a Raptor csak a hadiipari lobbi győzött.
    Nem, akkor volt felesleges. Ma meg verik a fejüket a falba, mert kb. kéne még 180 db harcképes gép, ha komolyan veszik azt, hogy Kínával meccselni szeretnének. És középtávon már ez is kevésnek tűnik
  • molnibalage
    Nem, akkor volt felesleges. Ma meg verik a fejüket a falba, mert kb. kéne még 180 db harcképes gép, ha komolyan veszik azt, hogy Kínával meccselni szeretnének. És középtávon már ez is kevésnek tűnik
    Igen mert van egy multirolenak csúfolt vadászuk kis számban(F-22) meg egy korlatozottan vadásznak is jó de alapvetően csapásmétesre szánt multirole gépük (F-35).Na ezek helyett kellett volna egy valódi multirole 5.gen. gép.Vagy ugy gondolod,hogy ami ment a 4. generációban(valódi multirole gép mint pl a legmodernebb Rafale, EF-2000, F-15 vagy F-16) azt nem lehet megcsinálni 5.gen-ben ezért van szükség egy félmegoldásra meg egy hármonegyedre?
  • Ez a multirole egy nagyon nehezen megfogható valami.
    A politikusok felé találták ki a gyártók ezt a megrendelésgenerátor mézes madzagot.
    Anno a legenda arról szólt, hogy ugye a vietnámi háborúban a Phantom úgy ment bombázni, hogy közben lőtt magának egy-egy MiG-et is. Meg a Sivatagi Vihar idején azok a Hornet gépek, amelyek bombázás felé félúton lőttek két MiG-21-est, majd lazán befejezték a bombázó feladatkört is.
    Ez minden politikus álma. Egyet fizet, kettőt kap.

    Csakhogy ilyen nincs. A pajzs és kard szellemében evolválódó fegyverfejlesztések rendre megkövetelik, hogy az adott fő feladatára a lehető legjobban felkészítve induljon el a repülő, különben két szék közt a pad alá eshet. A mindenkori ellentevékenység rögtön megtalálja magának a rendszer gyengeségeit.

    A Raptor nem tudja kihasználni a légiharc képességeit maradéktalanul, ha magával cipeli a két féltonnás bombáját, de az F-35A is csak a BVR-ben jó, amíg nála van a két egytonnás bomba.

    Az F-35 még így is multirole-nak nevezhető, de egyszerűen abban a spektrumban nem képes a légiharc megvívására, mint a Raptor - ha ez utóbbit épp nem erőltetik multirole feladatkörre.

    Namost akkor van olyan, hogy multirole, vagy nincs?
    A válasz egyszerű: a drága politikusok ha fejre állnak, se ússzák meg a két párhuzamos típus rendszeresítését.

    • Kell egy multirole, ami több feladatra is használható külön, de csapásmérő feladatkörben előre felvállaltan korlátozott a légiharc képessége, ugyanakkor nagyon könnyű belőle bombakamiont csinálni, akár még korlátozott észlelhetőség mellett is;
    • és mindenképpen kell egy egyfeladatos, légifölényre kitenyésztett telivér vadászgép.
    Ez sajnos pénzes játék.
  • A Vityazi pilóta szerintem sokkal jobb szóló bemutatót repül a Szu-35Sz-el, mint a Szuhoj saját gyári pilótái, Persze, Bogdan meg Vascsuk az istenek, de ez a demó, még ha ugyanazokat a jól ismert elemeket is tartalmazza, valahogy precízebb, élire vasaltabb és a manőverekben is látni némi harcászatilag indokolt kombinációt.



    Ilyen például a nagy ebességről indított, majd vektorálással extrém mód beszűkített 360 fokos húzott forduló. Ez egy kényelmetlen, nagy túlterhelésű manőver, főleg az elején az első belerántásnál, de utána látványos, hogy szinte maga körül megfordul a gép. Hasonlót az egyátalán nem vektorálós Rafale szokott csinálni. Érdekes, hogy egyiknél se fogy el a végére a szufla, mind a kettő kijön az egyhelyben manőverezésből, mégis gyorsan meg tudnak fordulni. Kérdés, hogy ez élesben is egyértelműen kihasználható a géppel?
    Mert ugye a közelmúltban láttuk, hogy a Navy klasszikus Hornet gépe is megverte a malájok Szu-30MKM gépét.
  • Allesmor Obranna
    A Vityazi pilóta szerintem sokkal jobb szóló bemutatót repül a Szu-35Sz-el, mint a Szuhoj saját gyári pilótái, Persze, Bogdan meg Vascsuk az istenek, de ez a demó, még ha ugyanazokat a jól ismert elemeket is tartalmazza, valahogy precízebb, élire vasaltabb és a manőverekben is látni némi harcászatilag indokolt kombinációt.



    Ilyen például a nagy ebességről indított, majd vektorálással extrém mód beszűkített 360 fokos húzott forduló. Ez egy kényelmetlen, nagy túlterhelésű manőver, főleg az elején az első belerántásnál, de utána látványos, hogy szinte maga körül megfordul a gép. Hasonlót az egyátalán nem vektorálós Rafale szokott csinálni. Érdekes, hogy egyiknél se fogy el a végére a szufla, mind a kettő kijön az egyhelyben manőverezésből, mégis gyorsan meg tudnak fordulni. Kérdés, hogy ez élesben is egyértelműen kihasználható a géppel?
    Mert ugye a közelmúltban láttuk, hogy a Navy klasszikus Hornet gépe is megverte a malájok Szu-30MKM gépét.
    Hol láttuk?
  • Allesmor Obranna


    Ezt is ide rakom:

    Megnézem majd, de ismerős a videó.
    Ha jól emlékszem akkor lényegében az jött le, hogy igazából a TVC még kis sebességnél se nagyon számít?
  • molnibalage
    Megnézem majd, de ismerős a videó.
    Ha jól emlékszem akkor lényegében az jött le, hogy igazából a TVC még kis sebességnél se nagyon számít?
    A pilóta számít egyedül. A kritikus pillanatban a Hornet pilóta jobban tudta érvényesíteni a saját gépe előnyeit, mint a két maláj pilóta az övét. És ezt többször is egymás után.
    A vektorálás a nose pointing tekintetében kulcsfontosságú előny, csak a megfelelő időzítés kell hozzá.
    Ha az nincs meg, rosszkor, rossz helyzetben válhat álló célponttá a gép.
    Az F-16-os nagy előnye a száguldozás, de jóformán mindent csak 9g környékén tud a saját javára fordítani, ezért is hívják a Viper pilótákat “nyaknélkülieknek”.
    A Szu-35Sz, illetve a Raptor esetében a nagy mozgékonyságot, a korlátok nélküli orr áthelyezést vegyítették a nagy energiafelesleggel.
  • Allesmor Obranna
    A Vityazi pilóta szerintem sokkal jobb szóló bemutatót repül a Szu-35Sz-el, mint a Szuhoj saját gyári pilótái, Persze, Bogdan meg Vascsuk az istenek, de ez a demó, még ha ugyanazokat a jól ismert elemeket is tartalmazza, valahogy precízebb, élire vasaltabb és a manőverekben is látni némi harcászatilag indokolt kombinációt.



    Ilyen például a nagy ebességről indított, majd vektorálással extrém mód beszűkített 360 fokos húzott forduló. Ez egy kényelmetlen, nagy túlterhelésű manőver, főleg az elején az első belerántásnál, de utána látványos, hogy szinte maga körül megfordul a gép. Hasonlót az egyátalán nem vektorálós Rafale szokott csinálni. Érdekes, hogy egyiknél se fogy el a végére a szufla, mind a kettő kijön az egyhelyben manőverezésből, mégis gyorsan meg tudnak fordulni. Kérdés, hogy ez élesben is egyértelműen kihasználható a géppel?
    Mert ugye a közelmúltban láttuk, hogy a Navy klasszikus Hornet gépe is megverte a malájok Szu-30MKM gépét.
    Érdekes, hogy a Vityazi két szólópilótájából az egyiknek a gépébe sokkal több kerozint tankoltak, mert a négy Szu-30SzM és a másik Szu-35Sz leszállását követően még egy külön bemutatót is lerepült a gép.
    De ez a jelentős többlet tömeg az azt megelőző repülésein egyátalán nem látszik meg!

  • Érdekes dolgot fedeztem fel ezen a gyári szárny képen. A szárny végén ott van az a borda. Eddig a Szu-27-es gépcsalád szárnyain ezt nem vettem észre, mert ott se volt. Akkor se, ha a Szorbcija konténert vitték a szányvégi R-73-as indítósín helyett (mivel a rögzító elem a konténer része volt, nem a szárnyé):

    [​IMG]

    Megnéztem az orosz Szu-35Sz gépeket és azt látom, hogy azon sincs rajta, ha a rakétaindító sínt visz a gép és nem az új zavarókonténert:

    [​IMG]

    Ha van konténer, akkor van szárnyvégi tartóborda is:

    [​IMG]

    Namost az egyiptomi gépek ebben is mások. Nem csak az L-sávú radarok hiányoznak a szárny mozgatható belépőéléből, de abban is van eltérés, hogy ha konténer helyett a rakétaindító sín megy fel a szárnyvégre, az orosz légierős gépekkel ellentétben akkor is van tartóborda:

    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz