|

Újabb lopakodót mutatott be a Boeing

Új koncepciórajzzal állt elő az amerikai repülőgépipari óriás, mely a tervezett hatodik generációs vadászbombázójukat ábrázolja és némileg különbözik a korábban közölt, és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, valamint az EA-18G Growler típusok váltótípusának szánt verziótól. Némileg finomítottak a szárny és a beömlőnyílások alakján is, hogy igazodjanak az USAF várható igényeihez.

Forrás: Boeing

Forrás: Boeing ,

Fórum hozzászólások

  • Here's The Air Force's Questionably Ambitious Plan To Develop New Fighters In Five Years
    The service says it can outpace potential enemies by producing multiple short runs of fighters in tiny periods of time.

    https://www.thedrive.com/the-war-zo...us-plan-to-develop-new-fighters-in-five-years

    Ezt annyi féle módon ökörség, hogy az valami félelmetes lándzsahegy gépek esetén (ami ma az F-22/B-2). UCAV gépeken még ok, de ott is sárkányon és elektronikában max, modul rendszerű.
    Elég annyit mondok, hajtómű... ki fejleszt ki ötévente vadi újat? Ha meg nem, aköré szabnak egyre újabb sárkányokat?
    Nekem olyan érzésem van, az USAF némelyik brainstrom bandája bekeveri a CM az UCAV és a vadászbombázók szerepkörét. Inkább egy DF-21 jellegű eszközt fejlesztenének ehelyett a gyors cserés vadászalap helyett (ami nettó marhaság, mert a fejlett tevezőprogik sem segítenek a komoly tesztelés kihagyásán, ha a végeredmény is bonyolultabb....).
  • angelsoul
    Here's The Air Force's Questionably Ambitious Plan To Develop New Fighters In Five Years
    The service says it can outpace potential enemies by producing multiple short runs of fighters in tiny periods of time.

    https://www.thedrive.com/the-war-zo...us-plan-to-develop-new-fighters-in-five-years

    Ezt annyi féle módon ökörség, hogy az valami félelmetes lándzsahegy gépek esetén (ami ma az F-22/B-2). UCAV gépeken még ok, de ott is sárkányon és elektronikában max, modul rendszerű.
    Elég annyit mondok, hajtómű... ki fejleszt ki ötévente vadi újat? Ha meg nem, aköré szabnak egyre újabb sárkányokat?
    Nekem olyan érzésem van, az USAF némelyik brainstrom bandája bekeveri a CM az UCAV és a vadászbombázók szerepkörét. Inkább egy DF-21 jellegű eszközt fejlesztenének ehelyett a gyors cserés vadászalap helyett (ami nettó marhaság, mert a fejlett tevezőprogik sem segítenek a komoly tesztelés kihagyásán, ha a végeredmény is bonyolultabb....).
    És ki mondta, hogy mindig új hajtómű kell...? Az F-15C mai napig tökéletesen megfelel egy lényegében 50 éves hajtóművel...
  • molnibalage
    És ki mondta, hogy mindig új hajtómű kell...? Az F-15C mai napig tökéletesen megfelel egy lényegében 50 éves hajtóművel...
    Oook, de ha fix az engine, az eléggé behatárolja a szerkezetváltoztatás flexibilitását - onnantól ahhoz állítod be a szívócsatornát, a tömeget, gyak az egész szerkezet aköré épül.
  • molnibalage
    OFF

    Nem dezinfó volt. A különféle koncepció rajzokat használták fel a játékok, mert az YF-22/23 sem készült el. A Retaliator is így tett. Külön vicc, hogy az F-29-ről kapta a címét és egy olyan gép lett az F-29, ami mindig is techdemónak készült. :)

    [​IMG]

    [​IMG]
    Az egyik legkomorabb hangulatú hidegháborús koncepciórajz és az játék nyitó képernyője.

    Sajnos az YF-23.net oldal megszűnt és wayback machine-nal nem látszanak a képek, ott volt jó sok koncepció rajz emlékeim szerint.
    https://web.archive.org/web/20170317150121/http://yf-23.net/galleries/ATFconceptart.html

    Egyes snapshotok működnek.
    https://web.archive.org/web/20150705060656/http://yf-23.net/galleries/plans.html

    Vagy az F-117, amiről semmit nem tudtak, de megsejtették azt, hogy létezhet stealth gép.
    [​IMG]
    A valóság, a fantázia és egy hogyan került és szimulátorba/játékba.

    A szimulátor történelmes írást is meg kéne csinálni...
    Majd...

    ON
    Igen, erről Ben Rich is ír a Skunk Works-ben, pont amikor egy sértődött munkatársuk feljelentette őket a laza biztonság miatt és állt a bál, akkor jelent meg a Testors F-19 modellje, aminek az orra azért elég jól hasonlított az igazira, hogy a fejét követeljék, végül egy kollégája beáldozásával az USAF fejesei mentették meg.

    "But then an even more serious problem hit us. A disgruntled employee, bypassed for promotion,
    contacted a staff member on the House Government Operations subcommittee and accused the Skunk
    Works of lax security and claimed that we lost secret documents. His accusations were perfectly
    timed because an airplane model manufacturer named Testors was making a fortune with a model they
    called the F-19, claiming it was America's super secret stealth fighter. They took the front end of our
    Blackbird, put a couple of engines on it, and advertised it as the stealth fighter. They sold 700,000 of
    these bogus stealths and Congress was livid. They wanted to know how could we allow the
    government's most secret ongoing project to become a best-selling Christmas present. A couple of
    congressional committees wanted to send for me and sock it to me in executive session, but the Air
    Force refused to allow my appearance under any circumstances, citing extreme national security
    concerns. So Congress reached into our board room, and Larry Kitchen was sent to the Hill as the
    sacrificial lamb instead; he was browbeaten unmercifully before the House Subcommittee on
    Procedures and Practices."

    [​IMG]
  • Na ez már egy kicsit konkrétabb és hihetőbb cikk arról mitől is lesz 6. generációs egy repülőgép

    Főbb pontok:
    • Magasan fejlett ellenséges légierővel és légvédelemmel szembeni túlélő képesség. Képes legyen áttörni mindenféle légvédelmet, behatolni az ellenség területére és ott kinetikus és nem kinetikus fegyverrel támadást végrehajtani. Ennek érdekében a maiaknál sokkal szélesebb spektrumon kell STEALTH jellemzőkkel bírnia úgy a radarok hullámhosszán mint az IR spektrumban - az új kifejezés: multispektrális lopakodás.
    • Az életképesség javításának másik módja az ellenséges légvédelmi rendszerek elnyomása hiper fejlett EW eszközökkel
    • rakéta elhárító rakéták és lézer alkalmazása
    • nagy teljesítményű mikrohullám és elektromágneses impulzus támadó fegyverek
    • aktív hűtési technológia alkalmazásával a STEALTH jellemzők fenntartása a mainál sokkal magasabb sebesség tartományokban (ott ahol jelenleg az aerodinamikai felmelegedés miatt a jelenlegi gépek már érzékelhető célpontot nyújtanak az IRST rendszereknek)
    • a mai 5. gen gépeknél jóval nagyobb hatósugár. A cél hogy a 6.gen gépek bázisát 1000–1200 tengeri mérföld távolságban lehessen elhelyezni az ellenség rakétaindítóitól.
    • új generációs Mach 5-ben, Mach 8 hiperszonikus támadó fegyverek alkalmazása
    • opcionálisan pilóta nélküli bevetés lehetősége
    • teljeskörű együttműködés a drónokkal, drón rajokkal. Az emberes gépek egyfajta drónvezérlő központoként fognak funkcionálni
    • a gép a harctéren a harctéri hálózat egyik csomópontja lesz. Ennek során begyűjti az összes elérhető információt és elosztja azokat a hálózat többi eleme között
    Ezek együtt így már jelenthetnek egy új generációt...
  • rudi
    Na ez már egy kicsit konkrétabb és hihetőbb cikk arról mitől is lesz 6. generációs egy repülőgép

    Főbb pontok:

    • Magasan fejlett ellenséges légierővel és légvédelemmel szembeni túlélő képesség. Képes legyen áttörni mindenféle légvédelmet, behatolni az ellenség területére és ott kinetikus és nem kinetikus fegyverrel támadást végrehajtani. Ennek érdekében a maiaknál sokkal szélesebb spektrumon kell STEALTH jellemzőkkel bírnia úgy a radarok hullámhosszán mint az IR spektrumban - az új kifejezés: multispektrális lopakodás.
    • Az életképesség javításának másik módja az ellenséges légvédelmi rendszerek elnyomása hiper fejlett EW eszközökkel
    • rakéta elhárító rakéták és lézer alkalmazása
    • nagy teljesítményű mikrohullám és elektromágneses impulzus támadó fegyverek
    • aktív hűtési technológia alkalmazásával a STEALTH jellemzők fenntartása a mainál sokkal magasabb sebesség tartományokban (ott ahol jelenleg az aerodinamikai felmelegedés miatt a jelenlegi gépek már érzékelhető célpontot nyújtanak az IRST rendszereknek)
    • a mai 5. gen gépeknél jóval nagyobb hatósugár. A cél hogy a 6.gen gépek bázisát 1000–1200 tengeri mérföld távolságban lehessen elhelyezni az ellenség rakétaindítóitól.
    • új generációs Mach 5-ben, Mach 8 hiperszonikus támadó fegyverek alkalmazása
    • opcionálisan pilóta nélküli bevetés lehetősége
    • teljeskörű együttműködés a drónokkal, drón rajokkal. Az emberes gépek egyfajta drónvezérlő központoként fognak funkcionálni
    • a gép a harctéren a harctéri hálózat egyik csomópontja lesz. Ennek során begyűjti az összes elérhető információt és elosztja azokat a hálózat többi eleme között
    Ezek együtt így már jelenthetnek egy új generációt...

    Magyarul USA-n meg Kínán kívül senki nem fog tudni ilyet összerakni :)
  • Anti
    Magyarul USA-n meg Kínán kívül senki nem fog tudni ilyet összerakni :)
    Az EU-ban (az Angolokkal együtt) jelenleg még rendelkezésre áll a szükséges szellemi tőke és ipari háttér egy fentieknek megfelelő géphez, de az erők - szokás szerint - szétforgácsolódnak két teljesen külön projektre.
    Ez meg fog látszódni a végeredményen. Megint el fognak húzódni a projektek, külön-külön alacsony lesz a darabszám és emiatt csillagászati lesz a darab ár.
  • Egyébként a briteknek miért nem lesz jó a majdani amcsi gép? Franciákat, németeket még meg tudom valahol érteni hogy sajátot szeretnének. Iván meg még az 5. generációt se tudja finanszírozni...
  • Anti
    Magyarul USA-n meg Kínán kívül senki nem fog tudni ilyet összerakni :)
    Ha ez a nyűgös EU átalakulna mondjuk a néhai dualista Monarchia mintájára egy tényleges államszervezettel rendelkező Európai Egybesült Államokká,minden további nélkül képes lenne középtávon egyenrangú gépeket kifejleszteni az USAval.
  • Anti
    Egyébként a briteknek miért nem lesz jó a majdani amcsi gép? Franciákat, németeket még meg tudom valahol érteni hogy sajátot szeretnének. Iván meg még az 5. generációt se tudja finanszírozni...
    Az Angolok SOHA nem fognak beállni egy Németek dominálta új Frank Birodalomba!
    Ők ezen a dalon nőttek föl (és ezt komolyan is gondolják...)

    Az más téma hogy közben az idő elszállt fölöttük és bár 100 évbe telt, de a Németek mostanra békés eszközökkel de elértek mindent amiért két sikertelen világháborút vívtak.
  • rudi
    Na ez már egy kicsit konkrétabb és hihetőbb cikk arról mitől is lesz 6. generációs egy repülőgép

    Főbb pontok:

    • Magasan fejlett ellenséges légierővel és légvédelemmel szembeni túlélő képesség. Képes legyen áttörni mindenféle légvédelmet, behatolni az ellenség területére és ott kinetikus és nem kinetikus fegyverrel támadást végrehajtani. Ennek érdekében a maiaknál sokkal szélesebb spektrumon kell STEALTH jellemzőkkel bírnia úgy a radarok hullámhosszán mint az IR spektrumban - az új kifejezés: multispektrális lopakodás.
    • Az életképesség javításának másik módja az ellenséges légvédelmi rendszerek elnyomása hiper fejlett EW eszközökkel
    • rakéta elhárító rakéták és lézer alkalmazása
    • nagy teljesítményű mikrohullám és elektromágneses impulzus támadó fegyverek
    • aktív hűtési technológia alkalmazásával a STEALTH jellemzők fenntartása a mainál sokkal magasabb sebesség tartományokban (ott ahol jelenleg az aerodinamikai felmelegedés miatt a jelenlegi gépek már érzékelhető célpontot nyújtanak az IRST rendszereknek)
    • a mai 5. gen gépeknél jóval nagyobb hatósugár. A cél hogy a 6.gen gépek bázisát 1000–1200 tengeri mérföld távolságban lehessen elhelyezni az ellenség rakétaindítóitól.
    • új generációs Mach 5-ben, Mach 8 hiperszonikus támadó fegyverek alkalmazása
    • opcionálisan pilóta nélküli bevetés lehetősége
    • teljeskörű együttműködés a drónokkal, drón rajokkal. Az emberes gépek egyfajta drónvezérlő központoként fognak funkcionálni
    • a gép a harctéren a harctéri hálózat egyik csomópontja lesz. Ennek során begyűjti az összes elérhető információt és elosztja azokat a hálózat többi eleme között
    Ezek együtt így már jelenthetnek egy új generációt...
    Ezek közül önmagában egyes részek teljesíthetetlen követelmények, nemhogy együtt.

    Pl. a hatósugár. 1200 nm hatósugár az 2400 nm hatótáv. Ha ezt légi utántöltés nélkül értik, akkor állam keresem a padlón. Még, had dobjuk szuperszonikus képességet és még a magas szubszonikust is és végletekig erre optimalizált rohadt magas kétáramúságú hajtóművet kapna, akkor is mennyi keró kéne ehhez...? Meg akkor milyen vadászgép lenne ez...?

    Egész egyszerűen meghatározott energiaigénye van annak, ha adott siklószámú és A felületű és X tömegű testet Y sebességre el akar vinni az ember. Ehhez kell keró. Rohadt sok.

    Mégis mekkora gépet akarnak építeni, ha még szuperszonikusra is akarják klasszikus vadász karakterisztikával...? Bakker a Szu-27 átrepülési távolsága kisebb ennél fegyvertelenül, amit elvárnak hatósugárnak, ahol akció is lehet. Az F-15C CFT és három pótossal tud 2300 nm átrepülési távot, ha el is dobja a pótosokat, akkor 2600-at. Vagy a dőlt betűs rész az légi utántöltéssel igaz? Mert erre a mai gépek is képesek...

    Viszont a lista egy része, ha menne ezzel az elképzelt géppel az minimum konténeresen alkalmazható lehet más gépen is átalakítással. A félkövérrel jelöltek.
  • molnibalage
    Pl. a hatósugár. 1200 nm hatósugár az 2400 nm hatótáv. Ha ezt légi utántöltés nélkül értik, akkor állam keresem a padlón. Még, had dobjuk szuperszonikus képességet és még a magas szubszonikust is és végletekig erre optimalizált rohadt magas kétáramúságú hajtóművet kapna, akkor is mennyi keró kéne ehhez...? Meg akkor milyen vadászgép lenne ez...?
    A válasz: Háromáramú adaptív hajtóművek..
  • rudi
    A válasz: Háromáramú adaptív hajtóművek..
    Ha jol emlékszem,már a GE YF120 is változtatható kétáramlási foku volt,ugyanezért
  • rudi
    A válasz: Háromáramú adaptív hajtóművek..
    Hát ettől lesz aztán olcsó...
    A videóban szereplő értékek is édeskevesek ezzel egy 20 tonnás gép szubszonikusan átrepülve elérhető az 2400 nm-t, de nem harcolva.

    Az F-22 idején is készül ilyesmi, nem merték használni és visszanézve igazuk volt.
  • molnibalage
    Hát ettől lesz aztán olcsó...
    A videóban szereplő értékek is édeskevesek ezzel egy 20 tonnás gép szubszonikusan átrepülve elérhető az 2400 nm-t, de nem harcolva.

    Az F-22 idején is készül ilyesmi, nem merték használni és visszanézve igazuk volt.
    Egy F-22 tömege üresen 20 tonna - maximum 38 tonna
    A hatótávolsága 1600 nm
    Az új hajtómű 30% hatótáv növekedést ígér, vagyis ca. 2080 nm.
    Szerintem a 2400 nm hatótáv egyáltalán nem elérhetetlen cél.

    Nem tudom milyen projektre gondolsz az F-22 vel kapcsolatban.
    Az ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology) projekt 2012-ben indult és tudtommal nem kívánják se az F-22-t sem az F-35-öt áthajtóművezni...
  • rudi
    Egy F-22 tömege üresen 20 tonna - maximum 38 tonna
    A hatótávolsága 1600 nm
    Az új hajtómű 30% hatótáv növekedést ígér, vagyis ca. 2080 nm.
    Szerintem a 2400 nm hatótáv egyáltalán nem elérhetetlen cél.

    Nem tudom milyen projektre gondolsz az F-22 vel kapcsolatban.
    Az ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology) projekt 2012-ben indult és tudtommal nem kívánják se az F-22-t sem az F-35-öt áthajtóművezni...
    Az YF-120 hajtómű változtatható kétáramúsággal bírt.
  • China eyes building next-generation fighter jets by 2035
    via jyotish
    Liu Xuanzun

    2019/2/11

    [​IMG]
    [​IMG]
    A J-20 fighter performs at the 12th China International Aviation and Aerospace Exhibition (Airshow China) in Zhuhai, south China's Guangdong Province, Nov. 11, 2018.

    China will not fall behind in the global race toward sixth-generation fighter jets and is expected to build its own next-generation fighter jets by 2035, said a leading Chinese fighter jet specialist.

    China's sixth-generation fighter will come into being by 2035 or earlier, said Wang Haifeng, a chief architect at Chengdu Aircraft Research and Design Institute who also participated in the development of the J-20 and J-10, reported Ordnance Industry Science Technology, a Xi'an-based periodical on national defense industries, in January.

    Some new features of a sixth-generation fighter jet include the ability to command drones, artificial intelligence and even higher stealth capability through aerodynamic design, the periodical reported.

    New technologies, such as laser, adaptive engines, hypersonic weapons and swarm warfare, might also be part on the new aircraft, Wang said, noting that China will choose some of these features and add others that best suit China's needs.

    France and Germany announced that they will jointly build a next-generation combat jet system, which is expected to be operational by 2040, Reuters reported last week.

    The UK unveiled its sixth-generation fighter jet development program named Tempest in July 2018, and will invite India to join its co-development aircraft program, the Business Standard reported on Friday.

    Other countries including the US, Russia and Japan are also reportedly developing their own sixth-generation fighter jets. Although they remain in the concept stage, the new fighters are likely to emerge in the 2030s or 2040s, the National Interest reported.

    A generation gap means the sixth-generation warplanes would easily top fifth-generation ones including the US' F-22 and China's J-20, analysts said.

    Although China has yet to officially reveal a plan on its next-generation fighter jet, which hardly comes as a surprise as the country seldom announces any in-development weaponry, it may have already started related research and development, a Beijing-based military expert who asked not to be named told the Global Times on Monday.

    "China's tradition is to have one generation in service, a new one in development and a next-generation under study. Now that the J-20 is already in service, the development for a new aircraft is also underway," the expert forecast.

    The generational standards for fighter jets have been defined mainly by Western countries but not future standards, said J-20's chief designer Yang Wei in a China Central Television program, noting that China will design very different aircraft in the future through true innovation.

    China has also constructed a 6,620-ton, 17,000-cubic-meter FL-62 continuous transonic wind tunnel that will be critical in "shaping China's future fighter jet," said a statement released by the Aviation Industry Corporation of China in September.

    http://www.globaltimes.cn/content/1138454.shtml

    #38 Hendrik_2000, Feb 11, 2019
  • Roni
    Some new features of a sixth-generation fighter jet include the ability to command drones, artificial intelligence and even higher stealth capability through aerodynamic design, the periodical reported.

    New technologies, such as laser, adaptive engines, hypersonic weapons and swarm warfare, might also be part on the new aircraft, Wang said, noting that China will choose some of these features and add others that best suit China's needs.
    Szóval felsorolták pontosan ugyan azokat az elvárásokat, amiket a DARPA is megfogalmazott az USAF igényeiként. Szóról szóra. Persze... nekik is pont ugyan azok az igényeik. Inkább azt látom, hogy az USA aligha nem engedi már őket a technológiák közelébe (adtak nekik pl. komplett heli gyártósorokat), így most már baromira belassultak - nem csoda megint nyitottabbak a ruszkik felé (nekik legalább van egy doktrínájukhoz illesztett követelményrendszerük).

    Új bombázójuk sehol sem volt a nagy vörös parádén, csak a szokásos raksik minden mennyiségben. Ahogy nézem amíg az NGAD protók nincsenek kinn Amerikában, addig ezzel sehol nem lesz előrelépés - aztán azonnal megjelennek a kiköpött vagy minimálisan eltérő másolatok mindenhol.

    Addig csak jönnek ezek a ruszkiktól is megszokott hangzatos baromságok. Kikoppant az R&D, mivel részben beérték a nyugatot.
  • angelsoul
    Új bombázójuk sehol sem volt a nagy vörös parádén,
    Nem írnám le azért őket talán az lehet mint a drónok reptetése is . Biztonsági kockázat miatt nem repülhet még proto sem ahol magas rangú emberek vannak egy helyen.
    + A nagy tömeg .

    angelsoul
    így most már baromira belassultak - nem csoda megint nyitottabbak a ruszkik felé
    Hát a ruszkik nagyon jók a gyártásban áá hát hogyne pont az orosz szupergyors gyártás ! :D:D
  • angelsoul
    Szóval felsorolták pontosan ugyan azokat az elvárásokat, amiket a DARPA is megfogalmazott az USAF igényeiként. Szóról szóra. Persze.

    És mégis mát vártál volna mi legyen az igényük? Legyen kétszer akkora csak hogy messzebbre repüljön pótosnélkül és még több rakétát bele a lopakodás és a manőverezés kárára? o_O
  • Roni
    És mégis mát vártál volna mi legyen az igényük? Legyen kétszer akkora csak hogy messzebbre repüljön pótosnélkül és még több rakétát bele a lopakodás és a manőverezés kárára? o_O
    A J-20 esetén eléggé más a volt követelmény, látszik rajta. Ott tudták mi a hadszintér, mit tudnak megvalósítani, etc... a gép manőverezőképessége nem elsődeges, a nagyobb teher inkább - az első analízisek szeirint a gép célja az AWACS/Tanker flotta ledarálása egy konfliktuban, nem az amerkiai stílusu ASF konfig. Nekik az kellett, beletették a saját ötleteket/igényeket/*lehetőségeket. Nem is lett belőle egy cttr+v F-22.

    Ellenben ez a nyilatkozat 100%ig megegyezik a feldobott USAF követelményrendszerrel, sehol benne semmi, a saját igények szerinti változás. Pedig a két ország igényei, lehetőségei nem teljesen azonosak. Orosz és amerikai doktrína is mindig eltért így a gépeik is. A kínaiak a lopás ellenére is azért beletették a dolgokba a saját útjukat - lásd J-20. De ez a nyilatkozat egy copypaste, semmi más, erre gondoltam.

Ugrás a fórum topichoz