|

Újabb lopakodót mutatott be a Boeing

Új koncepciórajzzal állt elő az amerikai repülőgépipari óriás, mely a tervezett hatodik generációs vadászbombázójukat ábrázolja és némileg különbözik a korábban közölt, és a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, valamint az EA-18G Growler típusok váltótípusának szánt verziótól. Némileg finomítottak a szárny és a beömlőnyílások alakján is, hogy igazodjanak az USAF várható igényeihez.

Forrás: Boeing

Forrás: Boeing ,

Fórum hozzászólások

  • rudi
    A válasz: Háromáramú adaptív hajtóművek..
    Hát ettől lesz aztán olcsó...
    A videóban szereplő értékek is édeskevesek ezzel egy 20 tonnás gép szubszonikusan átrepülve elérhető az 2400 nm-t, de nem harcolva.

    Az F-22 idején is készül ilyesmi, nem merték használni és visszanézve igazuk volt.
  • molnibalage
    Hát ettől lesz aztán olcsó...
    A videóban szereplő értékek is édeskevesek ezzel egy 20 tonnás gép szubszonikusan átrepülve elérhető az 2400 nm-t, de nem harcolva.

    Az F-22 idején is készül ilyesmi, nem merték használni és visszanézve igazuk volt.
    Egy F-22 tömege üresen 20 tonna - maximum 38 tonna
    A hatótávolsága 1600 nm
    Az új hajtómű 30% hatótáv növekedést ígér, vagyis ca. 2080 nm.
    Szerintem a 2400 nm hatótáv egyáltalán nem elérhetetlen cél.

    Nem tudom milyen projektre gondolsz az F-22 vel kapcsolatban.
    Az ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology) projekt 2012-ben indult és tudtommal nem kívánják se az F-22-t sem az F-35-öt áthajtóművezni...
  • rudi
    Egy F-22 tömege üresen 20 tonna - maximum 38 tonna
    A hatótávolsága 1600 nm
    Az új hajtómű 30% hatótáv növekedést ígér, vagyis ca. 2080 nm.
    Szerintem a 2400 nm hatótáv egyáltalán nem elérhetetlen cél.

    Nem tudom milyen projektre gondolsz az F-22 vel kapcsolatban.
    Az ADVENT (ADaptive Versatile ENgine Technology) projekt 2012-ben indult és tudtommal nem kívánják se az F-22-t sem az F-35-öt áthajtóművezni...
    Az YF-120 hajtómű változtatható kétáramúsággal bírt.
  • China eyes building next-generation fighter jets by 2035
    via jyotish
    Liu Xuanzun

    2019/2/11

    [​IMG]
    [​IMG]
    A J-20 fighter performs at the 12th China International Aviation and Aerospace Exhibition (Airshow China) in Zhuhai, south China's Guangdong Province, Nov. 11, 2018.

    China will not fall behind in the global race toward sixth-generation fighter jets and is expected to build its own next-generation fighter jets by 2035, said a leading Chinese fighter jet specialist.

    China's sixth-generation fighter will come into being by 2035 or earlier, said Wang Haifeng, a chief architect at Chengdu Aircraft Research and Design Institute who also participated in the development of the J-20 and J-10, reported Ordnance Industry Science Technology, a Xi'an-based periodical on national defense industries, in January.

    Some new features of a sixth-generation fighter jet include the ability to command drones, artificial intelligence and even higher stealth capability through aerodynamic design, the periodical reported.

    New technologies, such as laser, adaptive engines, hypersonic weapons and swarm warfare, might also be part on the new aircraft, Wang said, noting that China will choose some of these features and add others that best suit China's needs.

    France and Germany announced that they will jointly build a next-generation combat jet system, which is expected to be operational by 2040, Reuters reported last week.

    The UK unveiled its sixth-generation fighter jet development program named Tempest in July 2018, and will invite India to join its co-development aircraft program, the Business Standard reported on Friday.

    Other countries including the US, Russia and Japan are also reportedly developing their own sixth-generation fighter jets. Although they remain in the concept stage, the new fighters are likely to emerge in the 2030s or 2040s, the National Interest reported.

    A generation gap means the sixth-generation warplanes would easily top fifth-generation ones including the US' F-22 and China's J-20, analysts said.

    Although China has yet to officially reveal a plan on its next-generation fighter jet, which hardly comes as a surprise as the country seldom announces any in-development weaponry, it may have already started related research and development, a Beijing-based military expert who asked not to be named told the Global Times on Monday.

    "China's tradition is to have one generation in service, a new one in development and a next-generation under study. Now that the J-20 is already in service, the development for a new aircraft is also underway," the expert forecast.

    The generational standards for fighter jets have been defined mainly by Western countries but not future standards, said J-20's chief designer Yang Wei in a China Central Television program, noting that China will design very different aircraft in the future through true innovation.

    China has also constructed a 6,620-ton, 17,000-cubic-meter FL-62 continuous transonic wind tunnel that will be critical in "shaping China's future fighter jet," said a statement released by the Aviation Industry Corporation of China in September.

    http://www.globaltimes.cn/content/1138454.shtml

    #38 Hendrik_2000, Feb 11, 2019
  • Roni
    Some new features of a sixth-generation fighter jet include the ability to command drones, artificial intelligence and even higher stealth capability through aerodynamic design, the periodical reported.

    New technologies, such as laser, adaptive engines, hypersonic weapons and swarm warfare, might also be part on the new aircraft, Wang said, noting that China will choose some of these features and add others that best suit China's needs.
    Szóval felsorolták pontosan ugyan azokat az elvárásokat, amiket a DARPA is megfogalmazott az USAF igényeiként. Szóról szóra. Persze... nekik is pont ugyan azok az igényeik. Inkább azt látom, hogy az USA aligha nem engedi már őket a technológiák közelébe (adtak nekik pl. komplett heli gyártósorokat), így most már baromira belassultak - nem csoda megint nyitottabbak a ruszkik felé (nekik legalább van egy doktrínájukhoz illesztett követelményrendszerük).

    Új bombázójuk sehol sem volt a nagy vörös parádén, csak a szokásos raksik minden mennyiségben. Ahogy nézem amíg az NGAD protók nincsenek kinn Amerikában, addig ezzel sehol nem lesz előrelépés - aztán azonnal megjelennek a kiköpött vagy minimálisan eltérő másolatok mindenhol.

    Addig csak jönnek ezek a ruszkiktól is megszokott hangzatos baromságok. Kikoppant az R&D, mivel részben beérték a nyugatot.
  • angelsoul
    Új bombázójuk sehol sem volt a nagy vörös parádén,
    Nem írnám le azért őket talán az lehet mint a drónok reptetése is . Biztonsági kockázat miatt nem repülhet még proto sem ahol magas rangú emberek vannak egy helyen.
    + A nagy tömeg .

    angelsoul
    így most már baromira belassultak - nem csoda megint nyitottabbak a ruszkik felé
    Hát a ruszkik nagyon jók a gyártásban áá hát hogyne pont az orosz szupergyors gyártás ! :D:D
  • angelsoul
    Szóval felsorolták pontosan ugyan azokat az elvárásokat, amiket a DARPA is megfogalmazott az USAF igényeiként. Szóról szóra. Persze.

    És mégis mát vártál volna mi legyen az igényük? Legyen kétszer akkora csak hogy messzebbre repüljön pótosnélkül és még több rakétát bele a lopakodás és a manőverezés kárára? o_O
  • Roni
    És mégis mát vártál volna mi legyen az igényük? Legyen kétszer akkora csak hogy messzebbre repüljön pótosnélkül és még több rakétát bele a lopakodás és a manőverezés kárára? o_O
    A J-20 esetén eléggé más a volt követelmény, látszik rajta. Ott tudták mi a hadszintér, mit tudnak megvalósítani, etc... a gép manőverezőképessége nem elsődeges, a nagyobb teher inkább - az első analízisek szeirint a gép célja az AWACS/Tanker flotta ledarálása egy konfliktuban, nem az amerkiai stílusu ASF konfig. Nekik az kellett, beletették a saját ötleteket/igényeket/*lehetőségeket. Nem is lett belőle egy cttr+v F-22.

    Ellenben ez a nyilatkozat 100%ig megegyezik a feldobott USAF követelményrendszerrel, sehol benne semmi, a saját igények szerinti változás. Pedig a két ország igényei, lehetőségei nem teljesen azonosak. Orosz és amerikai doktrína is mindig eltért így a gépeik is. A kínaiak a lopás ellenére is azért beletették a dolgokba a saját útjukat - lásd J-20. De ez a nyilatkozat egy copypaste, semmi más, erre gondoltam.
  • Tudom az utálatos pravda molninak de lehet ezt tervezik a mig-41-sek ?
    A vido alatti leírás érdekes - Már a 80 években ?

  • Roni
    Tudom az utálatos pravda molninak de lehet ezt tervezik a mig-41-sek ?
    A vido alatti leírás érdekes - Már a 80 években ?

    Azért az ugye megvan, hogy még az USAF sem meri a "6.th gen" megnevezést használni a PCA-ra?
    Még a követelményrendszer sincs kész - ha meg végre összerakták, már most fix, hogy az első szériák fasorban sem lesznek ehhez, egyszerűen nem várható meg, hogy minden elkészüljön, így a tervek szerint a képességeik csak egy részével kerülnek a betonra.
    Ja, és most a világ vezető harci gép fejlesztőiről beszélünk - ezért tudok csak egy facepalm reakciót nyomni az ilyen videókra.
  • angelsoul
    Azért az ugye megvan, hogy még az USAF sem meri a "6.th gen" megnevezést használni a PCA-ra?
    Még a követelményrendszer sincs kész - ha meg végre összerakták, már most fix, hogy az első szériák fasorban sem lesznek ehhez, egyszerűen nem várható meg, hogy minden elkészüljön, így a tervek szerint a képességeik csak egy részével kerülnek a betonra.
    Ja, és most a világ vezető harci gép fejlesztőiről beszélünk - ezért tudok csak egy facepalm reakciót nyomni az ilyen videókra.
    Hát igen. Az YF-22 ---> F-22A átmenet volt úgy 10 év, az USA gazdaságával, ami a 90-es években pörgött, mint a ringlispil. A PAK-FA első felszállása óta eltel majdnem 10 év. A végleges konfigos gép sorozatgyártása a láthatáron sincs. Pedig 2002 táján kezdték tervezni az oroszok a saját kommunikáció szerint...
  • molnibalage
    A PAK-FA első felszállása óta eltel majdnem 10 év. A végleges konfigos gép sorozatgyártása a láthatáron sincs
    Épp ez az hogy még a 30 hajtómű nélküli gyártás sem indult meg és az új generációs fegyverekről meg még csak képet sem láttunk
  • leplező hozzászólása.

    De kb. az 5-ik generációs gépek lesznek az utolsó ember vezette harci repülők. A 6-ik generációt már MI (AI) fogja vezetni, és azt nem fogja korlátozni a biológia, így sokkalta többre lesz a gép képes mint az összes többi előtte lévő. (nagyobb gyorsulás/lassulás, nagyobb kanyarodási sebesség, nagyobb magasság, +nem kell a pilóta által elfoglalt kabin, stb.)
    Szóval lesz még meglepetés. És hogy ki épít először ilyet, azt senki meg nem mondja jelenleg.

    Valahol molni már ezt le írta hogy az emberi szem és reagálás nem helyettesíthető a géppel még nagyon sokáig .
  • Roni
    leplező hozzászólása.

    De kb. az 5-ik generációs gépek lesznek az utolsó ember vezette harci repülők. A 6-ik generációt már MI (AI) fogja vezetni, és azt nem fogja korlátozni a biológia, így sokkalta többre lesz a gép képes mint az összes többi előtte lévő. (nagyobb gyorsulás/lassulás, nagyobb kanyarodási sebesség, nagyobb magasság, +nem kell a pilóta által elfoglalt kabin, stb.)
    Szóval lesz még meglepetés. És hogy ki épít először ilyet, azt senki meg nem mondja jelenleg.

    Valahol molni már ezt le írta hogy az emberi szem és reagálás nem helyettesíthető a géppel még nagyon sokáig .
    Wut?
    Kicsit érdemes beleásni magad a témába - a biológiai korlát rohadtul nem játszik, ahogy sokan képzelik.
    Egyrészt minek növelni a gép mozgékonyságát, ha a legcsóróbb raksi is lemanőverezi, ha van benne üzemanyag - irányított energiájú fegyverek meg fénysebességgel dolgoznak... LOAL létezik, nem kell forgolódni, az megmarad a számítógépes játékoknak. A tendencia inkább pont a nehézvadász, ami nem pörög, hanem van bazi nagy meg erős motorja, ami repíti jókora sebességgel, tele van üzemanyaggal meg fegyverzettel. Nem piruettezik a cél után, hanem visz egy csomó raksit meg miágymást, ami utána megy. Önvédelem meg passzív (full spektrum stealt) meg aktív (ellenraksik, lézerek, ilyesmik).

    AI - nem egyedül viszi a gépet, hanem emberrel együtt, lényegében a RIO szerepét látja el. Mivel AI ellen AI counter van (itt főleg megtévesztésre kell gondolni), így embert egy darabig raknak bele, de az opciót is megtartják, hogy a cucc anélkül is menjen. Megsúgom, nem fog. A katona manapáság nem annyira szent tehén - ha meghal, majd zászló meg díszlövés.
  • angelsoul
    Egyrészt minek növelni a gép mozgékonyságát, ha a legcsóróbb raksi is lemanőverezi, ha van benne üzemanyag - irányított energiájú fegyverek meg fénysebességgel dolgoznak.
    Pontosan erről van szó ! Arról nem is beszélve hogy az elkövetkező évtizedekben pont a lézer terjedéséről lesz a hangsúly.
    Képzeljük el hogy mi lenne ha egy su-34 hasa alá egy brutál erős lézert szerelnénk kb ekkora méretűt

    [​IMG]

    Úgy kb 20 év múlva ( hogy elég fejlelett legyen ) akkor egy ilyen gépet hogyan tudna legyőzni egy f-22-es hagyományos rakétákkal?
    Nem az lesz érdekes hogy hogyan harcolna két lopakodó gép hanem hogy hogyan harcolna két lézerfegyverrel felszerelt gép egymás ellen
    Érdekes nem? :)
    A lézerek erősségétől fog függeni? Akkor 747 méretű gépek fognak egymás ellen harcolni?
  • Roni
    Pontosan erről van szó ! Arról nem is beszélve hogy az elkövetkező évtizedekben pont a lézer terjedéséről lesz a hangsúly.
    Képzeljük el hogy mi lenne ha egy su-34 hasa alá egy brutál erős lézert szerelnénk kb ekkora méretűt

    [​IMG]

    Úgy kb 20 év múlva ( hogy elég fejlelett legyen ) akkor egy ilyen gépet hogyan tudna legyőzni egy f-22-es hagyományos rakétákkal?
    Nem az lesz érdekes hogy hogyan harcolna két lopakodó gép hanem hogy hogyan harcolna két lézerfegyverrel felszerelt gép egymás ellen
    Érdekes nem? :)
    A lézerek erősségétől fog függeni? Akkor 747 méretű gépek fognak egymás ellen harcolni?
    Na ez így tömény...
    - A lézer nem csodafegyver. Közegfüggő. Energiaigénye nagy, hatásfoka most még alacsony, de utóbbi nyilván változik. De megvan a helye, véleményem szerint azonban teljesen időjárásfüggősége miatt nem lehet elsődleges. De a hatótávolságán belül (ami több dolog miatt aktívan változik), jó mindenre, védelemre és támadásra is.

    - "egy ilyen gépet hogyan tudna legyőzni egy f-22-es hagyományos rakétákkal" - elég simán, ha egyrészt a raksijai lézer ellen védettek (lásd már ma IRIS-T - a kiterjedtebb védelmet jelentő bevonat nyilván súlynövekedést, dehát mindennek ára van), másrészt a szenzorai aktív zavarást kapnak, így az elhárítása kínlódik.
    Mondom, a lézer egy dolog, van helye, egy újabb, igen rugalmas eszköz a tárházban - de nem akkora game changer. Mindenre létezik counter.

    -"hogyan harcolna két lézerfegyverrel felszerelt gép egymás ellen" takitikával. Ahogy légvédelem ellen is teszik pl. tüzérséggel szétlövik, radar alatt repülnek, stand-off cuccok, csalidrónok, stb.... Nyilván stealt, aktív EW, felületvédelem (tükröződő felület ellen lézer hatékonysága közel zéró - végül is fény), általam nem ismert fókuszált nyaláb elleni tevékenység (olvastam lézerfény kioltásról Sciencealerten, bár az nem katonai célú volt).
  • Roni
    leplező hozzászólása.

    De kb. az 5-ik generációs gépek lesznek az utolsó ember vezette harci repülők. A 6-ik generációt már MI (AI) fogja vezetni, és azt nem fogja korlátozni a biológia, így sokkalta többre lesz a gép képes mint az összes többi előtte lévő. (nagyobb gyorsulás/lassulás, nagyobb kanyarodási sebesség, nagyobb magasság, +nem kell a pilóta által elfoglalt kabin, stb.)
    Szóval lesz még meglepetés. És hogy ki épít először ilyet, azt senki meg nem mondja jelenleg.

    Valahol molni már ezt le írta hogy az emberi szem és reagálás nem helyettesíthető a géppel még nagyon sokáig .
    A mai gépeknél sem korlát az ember. Kb ötvenszer irtam mar le. Airshow, tengerszinten valóban a gép az erosebb. Harcászati konfigban közepes magasság es felette 5G kitartott manover sem megy meg asf konfigban sem.
  • angelsoul
    Na ez így tömény...
    - A lézer nem csodafegyver. Közegfüggő. Energiaigénye nagy, hatásfoka most még alacsony, de utóbbi nyilván változik. De megvan a helye, véleményem szerint azonban teljesen időjárásfüggősége miatt nem lehet elsődleges. De a hatótávolságán belül (ami több dolog miatt aktívan változik), jó mindenre, védelemre és támadásra is.

    - "egy ilyen gépet hogyan tudna legyőzni egy f-22-es hagyományos rakétákkal" - elég simán, ha egyrészt a raksijai lézer ellen védettek (lásd már ma IRIS-T - a kiterjedtebb védelmet jelentő bevonat nyilván súlynövekedést, dehát mindennek ára van), másrészt a szenzorai aktív zavarást kapnak, így az elhárítása kínlódik.
    Mondom, a lézer egy dolog, van helye, egy újabb, igen rugalmas eszköz a tárházban - de nem akkora game changer. Mindenre létezik counter.

    -"hogyan harcolna két lézerfegyverrel felszerelt gép egymás ellen" takitikával. Ahogy légvédelem ellen is teszik pl. tüzérséggel szétlövik, radar alatt repülnek, stand-off cuccok, csalidrónok, stb.... Nyilván stealt, aktív EW, felületvédelem (tükröződő felület ellen lézer hatékonysága közel zéró - végül is fény), általam nem ismert fókuszált nyaláb elleni tevékenység (olvastam lézerfény kioltásról Sciencealerten, bár az nem katonai célú volt).
    Távolság. Az aam pusztító ereje tavolsagfuggetlen. A lézere nagyon nem.
  • Roni
    Ez de fasza fantázia kép egy 6 gen gépről így szemben :p:p
    [​IMG]
    Ne röhögtess már...
    - Ez egy stratégiai bombázó terv akar lenni, nem vadász, de egyik méret sem akar lenni;
    - ha vadász, minek 2 személy, mikor az AI kivált minden RIOt, de ma is remekül elvan egy ember, kiszolgálja a számítógép;
    - ha bomber, hogy bírja ki két fószer egy székbe szíjazva 18 órát? Még a Szu-34-en is van budi, fel lehet állni, etc... ekkora hatótávolságú, subsonikus gépnél nem jó egy pár órás repülésre tervezett harcászati vadászbombázó kabinelrendezése;
    - cuki USAF szabvány festések, pl az intake-nél;
    - a retket keres rajta az F-35 orr alatti virágháza?

    Na szóval ez annyira hulladék, hogy még az Ace Combatban is hülyén nézne ki, pedig abban aztán van egypár elvetemült madár (ADF-11F...)


    molnibalage
    Távolság. Az aam pusztító ereje tavolsagfuggetlen. A lézere nagyon nem.
    Yup, de ennek ott az előnye, hogy nem repül ki a kinematikai NEZ-ből, ha észleli a cél a raksit (Irakiak ugye megjátszották párszor). Fénysebességű nyaláb, gyakorlatilag zéró idő van ellentevékenységre, nincs menetidő sem.
    Szerintem kár összevetni AA rakétával, olyan, mint raksit összevetni ágyúlövedékkel. Egyiket sem váltja ki, egyszerűen egy új kategória, előnyökkel (nem kell lövedék, amíg energia van lő, szabályozható, bármennyi célcsatornára lebontható energiaosztással, stb...) és hátrányokkal (az említettek).

Ugrás a fórum topichoz