Nincs 2 hete, hogy Indiában nagyjából 4 milliárd dollár értékben több, régóta húzódó beszerzési program kapott zöld lámpát és már itt is a következő etap: megkapták a „felszállási engedélyt” az Egyesült Államoktól beszerzendő AH-46D Apache Longbow és CH-47F Chinook harci, illetve szállító helikopterek.
Az indiai védelmi minisztérium nemrégiben publikussá vált döntése kapcsán tudni, hogy az általuk elfogadott Apache harci helikopterek ügyét még április 23-án, a Chinnok szállítóhelikopterek kérdését pedig a múlt héten továbbították a pénzügyminisztérium felé. A 22 AH-64 és 15 CH-47 beszerzése összesítve aktuálisan nagyjából 3,1 milliárd dollár, mely ár nem csak a gépek beszerzését foglalja magában. A végleges döntés a jóváhagyásról vélhetően hamarosan megszületik, lévén a Boeing aktuális árajánlata június 30-ig van érvényben.
India ezen két helikopter beszerzési programjával az évek alatt mi is több alkalommal foglalkoztunk, de azért linkekkel megtűzdelve röviden összefoglalnánk az elmúlt mintegy 5 év fejleményeit.
Az Indiai Légierő egyébként jelentős méretű gépparkjában csak kis mennyiségben található meg dedikált harci-helikopter: 2 század között elosztott 20 db Mi-35 képviseli ezen képességet. Az orosz Mi-24 Hind exportváltozatának cseréjére irányuló program az MMRCA program árnyékában futott, kisebb sajtó visszhangot kapva – ami persze nem jelenti azt, hogy a végül a Boeing győzelmét hozó tender kapcsán nem érkeztek hírek.
Ezek egyike volt, hogy India 2010-ben ajánlatot kért 22 db AH-64D Block III helikopterre. Az egyszer újra is indított tender következő fontos állomása 2011 októberében érkezett el, mikor is szinte biztosra vált az amerikaik győzelme az oroszok felett: Indiai illetékesek akkoriban jelentették be, hogy az orosz Mi-28N Night Hunter 20 ponton maradt el az elvárásoktól, míg az Apache sokkal jobban teljesített. 2012 nyarának végén már arról lehetett olvasni, hogy az Indiaik szerint már közel van a 20 db Mi-35-öst 1,4 milliárd dollárért váltó 22 AH-64D Apace-csal, illetve bőven 1000 feletti Hellfire rakétával kapcsolatos szerződés aláírása. A gépek szállítása azonban még 1 évvel később sem indult meg, ellenben szóba került a szerződésben foglalt 11 gépes opció lehívásának lehetősége. Újabb 1 év csendet követően a tavalyi év nyarának végén arról lehetett olvasni, hogy India egy újabb beszerzés részeként további 39 darabot vásárolna az AH-64E Apache Guardian név alatt is futó AH-64D Block III-as változatából. Sőt a darabár csökkentése érdekében esetleg a későbbiekben 60-70 darabszámra tornáznák fel a rendelt mennyiséget. És időközben megérkeztünk az idei évhez, melyben úgy tűnik végre megindulhat a típus tényleges beszerzése.
Míg a harci helikopter vonalon az Apache a Night Huntert győzte le, addig teherszállító vonalon a másik amerikai indián, a Chinook a Mi-26-os felett ért el győzelmet. A Boeing tandemrotoros típusának legmodernebb változatának beszerzése szintén egy több évre visszanyúló, zökkenőktől nem mentes történet, lévén ezen beszerzés kezdete szintén 2009-ig nyúlik vissza. A Boeing számára kedvező döntés 2012 októberében vált ismertté, a CH-47F Chinooknak a Mil Mi-26 feletti győzelme hivatalosan azonban csak 2012 decemberében lett bejelentve.