|

Indiai ajánlatkérés az AH-64D-re

Mint ismeretes, India régi orosz katonai helikoptereinek leváltásának céljából pályázatot írt ki, melyre több cég is jelentkezett, keleti és nyugati egyaránt. Az MMRCA – tender mellett azonban kissé háttérbe szorult a 22 harci és 15 szállítóhelikopter eladásáról szóló program, ám ez nem jelenti azt, hogy nem haladt volna tovább. Sokáig a média is hallgatott róla, de most végre nyilvánossá vált egy új információ, mégpedig az amerikai DSCA (Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség – Defense Security Cooperation Agency) részéről: a szervezet ugyanis értesítette a Kongresszust, hogy India esetleg igényt tartana 22 AH-64D Block III Longbow Apache helikopterre.

A félreértések elkerülése végett le kell szögeznünk, hogy ez még nem jelenti azt, hogy India meg is rendelte volna a típust, sőt. A DSCA közleménye pusztán azt szándékozik jelezni az USA törvényhozása felé, hogy a Boeing típusa esélyes a tender elnyerésére – és ha a Kongresszus már most beleegyezik az eladásába, akkor egy esetleges győzelem után jelentősen gyorsabb ütemben beindulhat a gyártás, és így a rendszeresítés is korábban megtörténhet. Tehát még semmi sem dőlt el, a többi versenyző előtt is ott a lehetőség, bár ez az esemény sokakat arra a gondolatra juttathat, hogy az Apache győzelme biztosra vehető.

Boeing AH-64EI Apache Longbow | Fotó: Boeing ,

Amennyiben azonban tényleg a Boeing kaparintaná meg a szerződést, úgy annak keretében a következő tételeket lenne köteles leszállítani Indiának: 22 AH-64D Block III Longbow Apache harci helikopter, 50 General Electric T700-GE-701D hajtómű, 12 AN/APG-78 Longbow tűzvezető radar, 12 AN/APR-48A interferométer, 812 AGM-114L-3 Hellfire levegő-föld rakéta, 542 AGM-114R-3 Hellfire II levegő-föld rakéta, 245 STINGER Block I-92H levegő-levegő rakéta, 23 célmegjelölő/célkövető rendszer a pilóták számára, nem irányítható rakéták, indítósínek, gyakorló rakéták és súlymakettek, 30 mm-es gépágyúlőszerek, kommunikációs és adattovábbító rendszerek, logisztikai kisegítő eszközök, pótalkatrészek és teljes műszaki dokumentáció. A teljes összeg 1,4 milliárd USD lesz a tervek szerint.

Arról nem szól a fáma, hogy a Boeing a CH-47 Chinook eladásában is hasonló helyzetben van-e, de jó esély van rá, hogy India ugyanazon vállalattól rendeli majd meg a harci és a szállítóhelikoptereket is.
Az Apache egyébként, ha nyer, a Mil Mi-35-öst válthatja le, mely a Mi-24 exportváltozata, és jelenleg 20 példány áll szolgálatban belőle Indiában.

42 hozzászólás “Indiai ajánlatkérés az AH-64D-re”

  1. Üdvözlet!

    “Mintha az oroszoknak kezdene kicsúszni a lábuk alól a talaj Indiában is.”

    Nem biztos. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire hajlandóak az amerikaiak a műszaki dokumentáció átadására vagy egyéb techtranszferre, mert ez az összes indiai tender feltétele.

  2. “A Ka-52 lényegében egy kipróbálatlan dolog.”

    Ilyen alapon ne rendszeresítsen senki pl F-35-t PAK-FA stb mert még nincsenek kipróbálva.
    De abban igazad van,hogy az Apache már egy kiforrott és bizonyítottan jó konstrukció ami sokkal kevesebb kockázatot jelent mint egy új típus,csak hát nem a kiforrott konstrukciók viszik előre a világot.

  3. Hát igen, lehet hogy az AH-64 is elég öregecske. Az MI35 biztos leveri helyből. A K52 pedig szerintem elég fekete ló. Igazándiból nem lehet tudni a valódi harcértékét. Igazándiból az AH-64 biztos befutónak számíthat ebben a mezőnyben, hiszen például a pokol tüzével szemben mit tudnának az oroszok felmutatni. A “HERMES-A” néven jelzett fegyver is csak a gyártó honlapján fityeg a K52 tartóin, a kiállításokon nem ez látható rajta.
    http://www.kbptula.ru/eng/multi/hermesa.htm
    Én ezt az egyet tudom ami fegyverzetben egyenértékűvé tenné az orosz típusokat.

  4. Érdekes hogy a gyártó honlapján a mai napig szerepel, vajon miért nem jelenik meg máshol újabban. Régi K-50 fotókon lehet látni újabban viszont nem. Talán a belső belharcok eredményeként kitúrták őket?

  5. “Azok azért kipróbálatlanok, mert kategóriájukban lényegében az elsők.”

    Ez tökéletesen igaz,de a tényen miszerint kipróbálatlanok nem változtat.
    Mondok másik példát pl az új Ománi fregatt:fregattból van már kipróbált ugyan olyan modern egység is ők mégis az új mellett döntöttek vagy a K2 harckocsi ugyan ez a helyzet és még lehetne sorolni.

  6. Na most lehet hogy egy és ugyan azon fegyverről beszélünk, csak lehet hogy a honlapon vannak rossz képek. Minden esetre ez a videó réginek tűnik de a a gyártó neve megegyezik a “HERMES” gyártójával, csak ott a hatótáv 2x akkora, és mintha más lenne a rakétatest is. Lehet hogy gyártási egyszerűsítésként átvették volna a PANTSIR rakétamotorját és konténerét? Vagy csak vakításként ugyan azt a képet szúrták be mindkét termékhez?
    http://www.youtube.com/watch?v=Bi-q3dHCFxo

    A két oldal:
    http://www.kbptula.ru/eng/zencom/panz.htm
    http://www.kbptula.ru/eng/multi/hermesa.htm

  7. Allesmor Obranna

    Csak egy kicsit árnyalnám a képet.

    Az AH-64-esek 84 ben álltak hadrendbe, az elő Ka-50-eseket (nem K-50) 77 ben kezdték el fejleszteni, 82-ben repültek. A Ka-50-es bevetésre került Csecsenföldön, a Ka-52-es egy újabb konstrukció, de a régebbi, együléses modellen alapszik. Csapatpróbája mind a két verziónak megvolt már. Üzemi tapasztalat tényleg csak azal a pár vagy a kettőre vetítve pártíz példánnyal van, amit eddig legyártottak. De sötét lónak már nem nevezném.
    Ka-52-es legnagyobb baja, hogy ahány példány, annyiféle elektrooptikai felszerelés van:

    http://paralay.iboards.ru/viewtopic.php?style=12&f=21&t=54&start=150

    Ez így komolytalan.

    Ezért is jobb lenne, ha inkább a Mi-28N jönne szóba, mint Apache-alternatíva, lévén, hogy lényegesen gyakorlatiasabb technika, mint a Ka-52 Alligátor. Üzemi tapasztalat is jóval több van már vele.

  8. Allesmor Obranna

    Ezenkívül marha hangos,huzatos,olajszagó és kényelmetlen,ha ez nem lenne elég a lehető legrosszabb helyen van az ott utazók szempontjából mert a tömegközépponthoz közel van,a deszant a menetiránynak vagy oldalt vagy háttal ül aminek az a következménye,hogy úgy liftezik egy apró manővertől az ember gyomra mint a legkomolyabb hullámvasúton.

  9. ““A Ka-52 lényegében egy kipróbálatlan dolog.”

    Ilyen alapon ne rendszeresítsen senki pl F-35-t PAK-FA stb mert még nincsenek kipróbálva.”

    Ezt kicsit ferdének érzem mert míg az F35… komoly előrelépés addig a Ka-52 nem látom milyen pluszt nyújt egy Longbowhoz képest, ami viszont egy 1001* kipróbált, bevállt tipus.

  10. Indai ha baj van a harci helikoptereket az északi határon vetné be.
    Hegyvidéken a csöves és egyéb légvédelem nagyobb veszély forrás.

    Oda az Mi-28N való mert erősen páncélozott valamint a tűz ereje se rossz.

    Konzerv nyitót az oroszok is tudnak gyártani

    K-52 oroszoknál a deszant csapatok támogató eszköze lesz. Míg szárazföldi bakáknak ott lesz a Mi-28N ami nem lehet hajóra pakolni.

  11. “Ezt kicsit ferdének érzem mert míg az F35… komoly előrelépés addig a Ka-52 nem látom milyen pluszt nyújt egy Longbowhoz képest, ami viszont egy 1001* kipróbált, bevállt tipus.”

    Nem értem a problémát.Senki nem mondta,hogy többet tud arról van szó,hogy a fejlődést az viszi előrébb ha nem régebbi ámde bevált konstrukciókat alkalmazunk hanem újakat rendszeresítünk még ha nem is tudnak többet mint egy régebbi konstrukció.

  12. Allesmor Obranna

    Ha már itt tartunk, tegnap három új Ka-52-est adtak át az orosz légierőnek, egyben átadásra került a maradék 4 Szu-34-es is.
    A jövőre elkészülő 6 darab Szu-34-es már némiképp más lesz, pl. beépítésre kerül egy fedélzeti indító segédgázturbina is.
    Összesen 400 új helikopterrel számol az orosz légierő, de ebben benne van a 350 darab Mi-28-as is és pár új Minyó, igy Ka-52-esből nem lesz sok szolgálatban.

  13. “egy IFV az bírja ki legalább előröl a 14.5et, meg az rpg7et.”

    Ez nézőpont kérdése.Ugye egy nyugati IFV-nek valóban ezeknek a fegyvereknek kell ellenállnia de pl egy kínainak vagy orosznak nem,hisz nyugaton nincs rendszerben 14,5-ös géppuska csak 12,7 és RPG-t sem használnak.

  14. dudi:
    ““A Ka-52 lényegében egy kipróbálatlan dolog.”

    Ilyen alapon ne rendszeresítsen senki pl F-35-t PAK-FA stb mert még nincsenek kipróbálva.”

    Csak hát ha én rendelni akarok, akkor nem a kipróbálatlan/fekete ló konstrukciót választom, hanem ami már 1001* bizonyított.

    Allesmor:
    C17 vagy tán a Hercules rendelésnél érvelt vki, hogy de hülyék az Indiaiak mert van olcsobban is orosz/ukrán. Kérdés csak tényleg hülyék lennének e, tényleg ugyanzt nyújtja egy Ka mint az Ah.

  15. “Összesen 400 új helikopterrel számol az orosz légierő, de ebben benne van a 350 darab Mi-28-as is és pár új Minyó, igy Ka-52-esből nem lesz sok szolgálatban.”

    A 2020ig átadott új orosz rep hordozókat, meg a 2010ig átadásra kerülő 40akárhány Su34et kifelejtetted.

    :p

  16. Ez tökéletesen igaz,de a tényen miszerint kipróbálatlanok nem változtat.

    Látom nem jött le a lényege annak, amit írtam. Azt hittem, hogy még azt a kis kiegészítst sem kell tenni ahhoz, hogy érthető legyen. Megismétlem, ha valami új a maga kategóriájában, akkor kipróbálatlan. Páncélvadász helik 30 éve léteznek, kipróbáltak is.

    Az orosz féle dinamikus árképzését szerintem meg nem kell bemutatni. :)

  17. Fade

    Anno a K2 is ugyan olyan fekete ló mint a K-52(sőt még jobban mert a Kamov már járt éles bevetésen)még is rendszeresítették az,hogy valami nem bizonyított 1001x nem azt jelenti,hogy nem is képes rá.

    Mivel tud kevesebbet?Egy Longbow rendszerrel,de már nem nagyon lesznek olyan konfliktusok amik igénylik a meglétét.Persze ettől még nagyon hasznos dolog és kell egy ilyen rendszer.

    “Csak hát ha én rendelni akarok, akkor nem a kipróbálatlan/fekete ló konstrukciót választom, hanem ami már 1001* bizonyított.”

    Ezek szerint ha rajtad múlna nem lennének új konstrukciók csak a régiek modernizált változatai…

  18. Allesmor Obranna

    Szerintem meg kéne előbb nézni, hogy mire. Az AH-64D Block III. egyik nagy előnye, hogy együtt tud működni az UAV-okkal, ennek elsősorban Afganisztánban van jelentősége, csakúgy, mint a növelt teljesítményű hajtóműveknek, és az új profilú, kompozit forgószárny lapátoknak. A megerősített futómű már csak ráadás. Ezek az újdonságok jók lennének az indiaiaknak is, lévén, hogy nálok a “forró zóna” hasonló, mint az afgán terep, már ami a magaslati levegőt illeti. És mint tudjuk, a helikopter egyik legnagyobb ellensége a ritka magaslati légkör.
    Szóval a Block III-as már beleszületett egy jenki üzemeltetési kultúrába, mitöbb, az új masina már a hálózatalapú hadviselés jegyében fogant, így már csak az a kérdés, ez a fajta hálózat az indiaiaknak is a rendelkezésére áll-e?

    Mert ha nem, akkor jöhetnek az oroszok. Mivel? Nos, akár a Ka-52-es, akár a Mi-28NE (export változat) felszerelhető a VK-2500-as hajtóművel, ami kifejezettten a magaslati hadviseléshez alkalmas, mind a két orosz gép korszerűen felfegyverzett, erősen páncélozott technika, korszerű kabinnal, komoly avionikával, fegyverzettel. A fegyverzet jelenleg úgy fest, hogy egálban van a jenkik ajánlatával.
    A Ka-52-es talán a leggyorsabb típus, a koax forgószárnyak miatt talán jobban érzi magát a magasban, mint a Mi-28-as, vagy az új Apache. De kétségtelen, hogy jelenleg ebből van a legkevesebb, én az oroszok helyében nem ezt a modellt ajánlanám.

    A Mi-28-as jelenlegi tipikus fegyverzete nem is a 16 darab különféle fejrészű Ataka+B8 kombó, hanem a B8+B13L verzió, mert ez olcsóbb és a jelenlegi potenciális célok ellen a leghatékonyabb megoldás.

    Szumma szummárum én az új Apache és a MI-28N között indiai aspektusból nem találok különbséget, szerintem az ár az egyedüli ami dönthet, illetve olyan nyalánkságok, minthogy a forgalmazó mi egyebet kínál még az adott helikoptertípus mellé. Mind a Roszoboronexport, mind a Boeing vagy Lockheed erősen jelen van indiában.

  19. molni

    Értettem mit mondasz.

    Az,hogy maga az elv/elgondolás ami alapján megterveznek egy új harc eszközt(pl harci helikopter)már bizonyítottan működőképes az nem jelenti azt,hogy maga a harci helikopter is amit az elv/elgondolás alapján terveznek meg fogja állni a helyét.

  20. Allesmor Obranna

    ““Összesen 400 új helikopterrel számol az orosz légierő, de ebben benne van a 350 darab Mi-28-as is és pár új Minyó, igy Ka-52-esből nem lesz sok szolgálatban.”

    A 2020ig átadott új orosz rep hordozókat, meg a 2010ig átadásra kerülő 40akárhány Su34et kifelejtetted.”

    Nem felejtettem ki. Amiről én irtam az elég reálisnak tűnik. Amúgy nem 40 hanem 70 és nem 2010 hanem 2015. Ezt az adatot is tegnap tették közzé.

    Az oroszok dinamikus árképzése amennyiben megfelel annak a néhány indiai döntnöknek, úgy az oroszok fogják a boltot megszerezni.
    Ezzel itt, ebben a fórumban nem hinném, hogy bárkinek foglalkozni kéne. Hacsak nem indiai adófizető az illető.

  21. “Nem felejtettem ki. Amiről én irtam az elég reálisnak tűnik. ”

    Persze. Ahogy a többi Orosz mese is.

    Politikus körökben nem tudom mi helyzet. De forumokon, az orosz árakra már csak legyintenek. Totálisan hitelüket vesztették. Ha pedig fönt is megfogalmazodott ez pár embernek annak katasztrófális következményei lehetnek és szerintem már vannak is. Majd 500m$ szurkolnak le a C17 darabjáért miközben az Orosz-Ukrán “olcsobb” és még többet is fog vinni és ez tényleg csak egy plda…

  22. Allesmor Obranna

    Sarkítasz, de ennyire nem kéne. Tárgyilagosabb látásmód kell az orosz mese elemzéséhez. Különben egy nap arra ébredsz, hogy végig vak voltál.

    Hiteles amerikaiak kontra hiteltelen oroszok tézis helyett inkább azt kéne nézni, hogy ez a sok játékszer hova, kinek és miért lesz. Rögtön rájössz, hogy a papíron jóval olcsóbb orosz/ukrán játékok, melyek akár jóval drágábbak is lehetnek, végül mégis éppen olyan jó áron kerülnek megvételre, amennyire azt az adott adófizető is pont szeretné.
    De hidd el, ezt az amerikaiak is éppen ilyen jól tudják.

  23. Orosz technikát az vesz aki nem tud vagy nem akar venni USA gyártmányt.

    Ebben az esetbe a vevőnek két választása van vagy meg veszi orosz technikát vagy nem lesz semmije.

    Ahol komoly verseny van ott az oroszok is rendesen játszanak. Mivel nincsenek monopol helyzetben.

    A lényeg hogy a fegyver üzlet nagyon megérje.
    Kínába manapság azért szállitanak kevesebb orosz fegyver mert a gyártó ráunt arra hogy a termékeit lekompintják.

  24. Ez olyan dolog hogy a Indiának felújítom a hordozót és eladom projekt.

    A vevő más forrásból tudna hordozót venni?
    Eladó meg nem mérte fel rendesen a munka igényt.

    Vannak jól működő dolgok is katonai téren a két ország között.

    T-90 Indai gyártása, közös rakéta fejlesztés stb. Valamint az Indiai légierő legerősebb gépe a Szu-30MKII.

  25. “Tárgyilagosabb látásmód kell az orosz mese elemzéséhez.”

    Ha tetszik neked kéne tárgyilagosabb látásmód az orosz tények elemzéséhez.

    Én pedig nem döntök el semmit, de azt jól tudom, hogy az üzleti életben a megbízhatatlanság/hitelvesztés nagyon komoly problémákat okoz. Kellemetlen ha már csak legyintenek az árajánlatodra mert tapasztalták menynit is ér az amit mondasz.

    monyok: pl épít magának. Ha Indiaiak előre tudták volna ekkora szivás lesz sanszosan nem vágnak bele.

  26. Allesmor Obranna

    Az üzleti életben nagyon sok minden megtörténhet és nagyon sok minden meg is történik. A nagyon komoly problémákat pedig nagyon komoly emberek oldják meg. Nem feltétlen olyan módszerekkel, amit a te orrodra kötnek. Aki X darab többtízmillió dolláros vadászbombázóval házal, az nagyban játszik. Ezen a szinten már senki sem szokott legyintgetni senki ajánlatára.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.