A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
India légiereje jó ideje küzd azzal, hogy a kiöregedő géppark modernizálásának, illetve cseréjének elsősorban nem financiális hátterű elhúzódása miatt folyamatosan csökken az aktív századok száma. A szükségesnek ítélt 42 század helyett jelenleg csak 30 vadásszázad aktív.
Az IAF új vezérkari főnöke a napokban vázolta fel az aktuális menetrendet. Ennek értelmében a beszerzések eredményeként 2025-re 37 századra emelkedne az alakulatok számát, azonban 2032-re ez visszaesne 33 századra.
A számok ezen hullámvasutazása mögött az áll, hogy a MiG-21-es 2021-es végleges elbúcsúztatása mellett a korábbi tervekkel ellentétben a Jaguarok is búcsúznak a 20-es évek elején, nem kerül sor a modernizálásukra, élettartam hosszabbításukra. Ezen 6+6 századnyi gép mellé csatlakozik majd a 30-as évek elején 3 századnyi Mirage 2000, illetve 3+1 századnyi MiG-29 is. A Fulcrummal kapcsolatban érdekesség és ezért a 3+1 bontás: a 3 századnyi Fulcrumjuk közeljövőben befejeződő modernizálási programját megfejelve, a váltótípus érkeztéig áthidaló jelleggel beszereznek további 21 gépet.
A géphiány enyhítése kapcsán a MiG-29-esekről már mi is többször írtunk, ezen felül kaptak engedélyt 12 db további Szu-30MKI hazai legyártatására is.
Aztán a hónapban elkezdenek érkezni annak a 36 db Dassault Rafale-nak az első példányai, melyek a csúfos végű MMRCA tender közvetett eredményei. A francia gyártású gépekből a legújabb hírek szerint 2020. májusáig 4 db érkezik majd meg a szubkontinensre.
Az igazán nagy volumenű gépbeszerzést azonban majd az Multi Role Fighter Aircraft (MRFA) jelenti majd. A leginkább a Gripen E/F és az F-16 meccsét jelentő tender keretében 110 db vadászbombázóval bővülhet majd az IAF gépállománya.
Ehhez adódna a 3. évtized első felétől az indiai fejlesztésű 5. generációs gép. Az AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) program határidőit ugyanakkor célszerű erős fenntartásokkal kezelni.
Maradva az Indiai Légierőnél és egy másik szappanopera szerű problémájuknál: megkezdődött légi utántöltő gépek beszerzésének engedélyeztetési folyamata. Ez lesz a 3. nekifutás, hogy leváltásák az orosz Il-78 gépeiket. A típussal nem kellően elégedett indiaiak 2006-ban hirdettek meg első alkalommal tendert 6 gép beszerzésére.
Ezt 2009-ben az Airbus nyerte maga mögé utasítva az Iljusin ajánlatát. Az eredményt ugyanakkor az indiai pénzügyminisztérium megtorpedózta arra hivatkozván, hogy az európai ajánlat árcédulájáról nagyjából dupla összeg kacsint vissza, mint az oroszokéról. Ezt követte egy újabb tender, amit 2012-ben ismét az A330MRTT nyert. És mivel ebből sem lett tényleges beszerzés így most tartunk ott, hogy az IAF ismét megkéri a kormányzati engedélyt 6 db tanker beszerzésére.
A VFA-106 „Gladiators” kiképző század egyik gépével hajtották végre a U.S. Navy F/A-18C gépeinek utolsó aktív állományú repülését.
Az október 2-án a magasba emelt gép 31 éve volt a század állományában, a U.S. Navy 1988. október 14-én kezdte meg az átvétel előtti repülési teszteket a géppel.
Korábban mi is írtunk róla, hogy az orosz Fekete-tengeri Flottának megépített 6 db 636.3 változatú Kilo dízel/elektromos meghajtású tengeralattjárót követően Moszkva a Csendes-óceáni Flotta számára is építtet fél tucatnyi ugyanilyen tengeralattjárót a szentpétervári Admiralitás hajógyárral.
Ezen 6 egység első tagját a kamcsatkai határterület székhelye, Petropavlovszk-Kamcsatszkij után nevezték el, állami tesztjei a napokban kezdődtek meg.
A belarusz védelmi miniszter közleménye szerint idén novemberben megkezdődik annak a 12 db Szu-30SzM vadászbombázónak a szállítása, melyről még 2017-ben állapodtak meg Oroszországgal és melyek révén Szu-27 gépeit korábban kivonó Fehéroroszország visszatér a Flanker üzemeltetők sorába. A következő hónapban ezen gépmennyiség harmada, 4 gép érkezik majd meg.
A hétvégi amerikai – észak-koreai nukleáris tárgyalásokat megelőzően tengeralattjáróról indítható ballisztikus rakétát (SLBM) tesztelt Észak-Korea.
A Vonszan partjai mentén, vízfelszín alatti tesztplatformról útnak indított Pukguksong-3 névvel hivatkozott SLBM a dél-koreai védelmi minisztérium közleménye alapján 1 300 km körüli hatótávolsággal bírhat.
Szeptember 27-én átadták a Royal Air Force 160., egyben utolsó Eurofighter Typhon gépét.
A BAE Systems wartoni üzemében ezzel párhuzamosan megkezdték az előkészületeket a Katar által rendelt gépek összeszereléséhez. Ezek közül az első példányt 2022-ben kell átadniuk.