|

Újraindul a verseny Indiában

Újabb fejezetéhez ért az Indiai Légierő szappanoperája, ugyanis a flottafiatalítási folyamat részeként újra kiírják a sokáig elnyúló vadászgép-tendert.

Régebbi Olvasóink biztosan emlékeznek, mit műveltek le az indiaiak az MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft – közepes kategóriájú, többfeladatú harci gép) tender kapcsán, és hogy a több évig húzódó 126 gépes beszerzést végül a Dassault Rafale nyerte, de a részletekről nem sikerült megállapodni, így végül csupán 36 darabot vásárolt India, és azok is Franciaországban készülnek, ugrott a licenszgyártás lehetősége is.

A legújabb JAS-39-es | Forrás: Saab AB ,

Az Indiai Légierő flottája azonban továbbra is sürgős cserére szorul, így 2018 elején újra megkezdték egy nagymennyiségű harcigép rendszerbe állítását célzó közbeszerzés előkészítését. A FMRF (Future Multi-Role Fighter) néven is emlegetett projekt keretében 110 gépet vásárolnának, melyhez 7 gyártótól (Boeing, Lockheed Martin, Saab AB, Dassault Aviation, Eurofighter GmbH, MiG és Szuhoj) kértek be előzetes ajánlatot. Az MMRCA-hoz hasonló hosszadalmas tesztelési procedúra ezúttal nem lesz, a Szuhoj termékeit ismerik, rajtuk kívül minden mást teszteltek.

A beérkezett ajánlatokat kielemezték, ez alapján írják majd ki a tendert. Tavaly a projekt kezdete körül 85%-os helyi gyártást szerettek volna elérni, de ma már reálisabb 45%-os arányról szólnak a hírek. Az egyéb elvárások is rugalmasak még, a rényleges feltételrendszer kialakításával megvárják az idei választásokat.

Fórum hozzászólások

  • Hivatalosan is elkezdődött az indiai vadászgép-beszerzés szappanopera újabb része....

    https://www.reuters.com/article/us-...pply-more-than-100-fighter-jets-idUSKCN1HD1UX


    110 fighter jets
    single engine or twin-engined combat jets
    85 percent will have to be made in India
    more than $15 billion


    "The request for information is open until July, the air force said. A request for proposal will then be issued followed by bid evaluations and contract negotiations. The process could take years, officials say...."


    (Előzmények a HAL Tejas, Rafale, MiG-29, F-16, Gripen stb. topikokban elszórva)
  • 36 Rafale vásárlása után. Ez most vagy kirakat tender, hogy tovább tárgyaljanak a franciákkal, vagy tényleg képesek lennének a Szu-30, MiG-29, Tejas, Mirage-2000 és a Rafale mellé egy hatodik 4. generációs típust rendszeresíteni.
  • arbalest
    36 Rafale vásárlása után. Ez most vagy kirakat tender, hogy tovább tárgyaljanak a franciákkal, vagy tényleg képesek lennének a Szu-30, MiG-29, Tejas, Mirage-2000 és a Rafale mellé egy hatodik 4. generációs típust rendszeresíteni.
    Igen, benne lehet a nyomásgyakorlás is. Viszont ha a korábbi állapotot nézed, akkor is eléggé vegyesfelvágott volt a paletta:

    Szu-30MKI, MiG-29, Mirage-2000, Jaguar, MiG-27, MiG-21 (X+1 verzió), aztán jött a Tejas is.
  • Phoenix
    Igen, benne lehet a nyomásgyakorlás is. Viszont ha a korábbi állapotot nézed, akkor is eléggé vegyesfelvágott volt a paletta:

    Szu-30MKI, MiG-29, Mirage-2000, Jaguar, MiG-27, MiG-21 (X+1 verzió), aztán jött a Tejas is.
    Volt az indiánoknak MiG-23 és MiG-25 is, gyakorlatilag majdnem minden amihez adott időpontban hozzáfértek és ki is tudták fizetni.
  • Kérdés:

    Nem ide ajánlották az amerikaiak az F-16V-t. Talán ott is kellene gyártani, hiszen a gyártósor helye kellett az F-35-ös gyártásnak.
    És a komplett szlovák, bolgár és szerintem horvát esetleges beszerzés azért volt fontos, mert csalinak akarták az indiai döntéshez, hiszen
    ők gyárthatnák a további megrendeléseket is.

    Remélem nem kombináltam túl...
  • Hegylakó
    Kérdés:

    Nem ide ajánlották az amerikaiak az F-16V-t. Talán ott is kellene gyártani, hiszen a gyártósor helye kellett az F-35-ös gyártásnak.
    És a komplett szlovák, bolgár és szerintem horvát esetleges beszerzés azért volt fontos, mert csalinak akarták az indiai döntéshez, hiszen
    ők gyárthatnák a további megrendeléseket is.

    Remélem nem kombináltam túl...
    Megnéztem volna a szlovák légierő parancsnokának az arcát, amikor átadáskor elolvassa a MADE IN INDIA feliratot az új Falcon-juk oldalán :D
  • arcas
    Megnéztem volna a szlovák légierő parancsnokának az arcát, amikor átadáskor elolvassa a MADE IN INDIA feliratot az új Falcon-juk oldalán :D
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Szerintem ezt ha így van, akkor ők is tudják.
  • Hegylakó
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Szerintem ezt ha így van, akkor ők is tudják.
    Ez csak egy vicces kósza gondolat volt,...minden ralitást nélkülözve ;)
  • Hegylakó
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Szerintem ezt ha így van, akkor ők is tudják.
    Forth Worth-ben már az F-35-nek kellett a hely, de van gyártás Greenville-ben.
  • Hegylakó
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Részben igaz, de a gyártósor megvan, csak helyet változtat: Fort Worth-ből a dél-karolinai Greenville-be költözik 2018 óta, de idén már kezdik is a Bahrain által rendelt gépek összeszerelését az új helyen. Egyébként ugyanez a gyártósor költözik majd egy esetleges tendergyőzelem esetén Indiába.
    https://htka.hu/2017/03/29/koltozik-az-f-16-os-gyartosora/
  • Phoenix
    Részben igaz, de a gyártósor megvan, csak helyet változtat: Fort Worth-ből a dél-karolinai Greenville-be költözik 2018 óta, de idén már kezdik is a Bahrain által rendelt gépek összeszerelését az új helyen. Egyébként ugyanez a gyártósor költözik majd egy esetleges tendergyőzelem esetén Indiába.
    https://htka.hu/2017/03/29/koltozik-az-f-16-os-gyartosora/
    A munkások is költöznek majd Indiába? Mert ha nem, gyanítom az F-16 baleseti statisztikái picit elromlanak....mondjuk MiG szintre. :D
  • Fennek
    A munkások is költöznek majd Indiába? Mert ha nem, gyanítom az F-16 baleseti statisztikái picit elromlanak....mondjuk MiG szintre. :D
    Nem véletlenül nem sikerült megegyezni a franciákkal a helyi gyártásról.

    Az eddig megrendelt Rafale-ok mind Franciaországban készülnek, pedig az eredeti terv az volt, hogy az első 18 példány készül a gyártónál, utána Indiában folyik majd az összeszerelés, először 100%-ban külföldi alkatrészekkel, majd szépen lassan felkúszik a helyi gyártású komponensek aránya. A Dassault Aviationnek azonban nem tetszett, hogy csakis az állami tulajdonban lévő HAL /Hindustan Aeronautics Ltd/ vállalattal köthetnének licenszgyártási szerződést, inkább a Reliance Industriest preferálták.)

    Végül lemondtak a helyi gyártásról, cserébe inkább technológiai és gazdasági transzferben állapodtak meg: a franciáknak be kell segíteniük indiai fejlesztésekbe radar és csökkentett észlelhetőség terén 3 milliárd Dollár értékben. Ebben a Dassault – Thales – Safran trió lesz érintett elsősorban.

    Kíváncsi leszek, hogy ki nyeri a mostani beszerzést és mi lesz a licenszgyártással, majd a minőséggel és a garanciális reklamációval...

    Érdekes látni az is, hogy a most pályázók kivel kötöttek/kötnek megállapodást:
    [​IMG]
  • Fennek
    A munkások is költöznek majd Indiába? Mert ha nem, gyanítom az F-16 baleseti statisztikái picit elromlanak....mondjuk MiG szintre. :D
    Alapvetően ez a megállapítás egyáltalán nem hülyeség.
    SA nyugati gépeit 90%ban nyugatiak üzemeltetik (a maradék tíz meg az arab főnök, akiket igyekeznek távol tartani a gépektől), vagyis jó eséllyel az aviationjobsearch tele is lenne azonnal több ezer jól fizető munkalehetőséggel EASA szakszós embereknek...

Ugrás a fórum topichoz