|

110 vadászbombázót vásárolna Új-Delhi

Indiában nem elégedettek a légierő jövőképével, ezért hamarosan újabb vadászgép beszerzési tendert írnak ki.

Az MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft – közepes kategóriájú, többfeladatú harci gép) csúfos kudarca és hosszú huzavona után India és Franciaország kormányközi megállapodással kötött szerződést 36 darab Dassault Rafale beszerzéséről. A mennyiség azonban közel sem elég a kiöregedő félben lévő harci gép flotta teljes vérfrissítésére, ezért újabb pályázatot szeretnének indítani. Már 2016-ban jelentek meg hírek, mely szerint a Tejas program sikertelenségére hivatkozva egy 1 hajtóműves vadászbombázó típust szereznének be. Tavaly januárban jött is a megerősítés, a Lockheed Martin az F-16V Viper-rel, a Saab pedig a JAS-39E/F-el indul harcba az Indiai Légierő kegyeiért.

Azóta megapadt az információáramlás, egészen mostanáig: Új-Delhi április 6-án pénteken kiküldte az információkérő leveleket (request for information – RFI) a lehetséges pályázóknak, melyben árajánlatot kérnek 110 darab egy vagy két hajtóműves vadászbombázóra. Az üzlet becsült értéke 15 milliárd dollár, így várhatóan az összes megfelelő típust felajánlani képes vállalat megpróbálja bezsebelni a szerződést.

A kormány kérésére a légierő szakított korábbi elképzelésével, mely szerint csupán az egy hajtóműves típusok közül válogatnak, ezzel megháromszorozták a jelöltek számát. A hírek szerint a Boeing, a Lockheed Martin, a Dassault Aviation valamint a Saab biztos indulónak tekinthető, de valószínű, hogy az Eurofighter GmbH, valamint az orosz MiG, és talán a Szuhoj is benyújtja pályázatát. Továbbra is elvárás, hogy a repülőgépek kb. 85%-a Indiában készüljön, egy helyi vállalat üzemeiben.

Alakulóban az MMRCA 2.0 ,

Ebből a szempontból a Lockheed Martin és a Saab előnyből startolhat, mindkét vállalat már korábban megegyezett az ipar helyi képviselőivel. A svédek az Adani Group-ot választották, győzelem esetén náluk készülnének a Gripenek. Az amerikai gyáróriás ennél egy lépéssel tovább ment, a Tata Advanced Systems-el kötött megegyezés után felajánlották, hogy az F-16-os teljes gyártósorát átköltöztetnék Indiába, így nem csupán az IAF, de az összes export megrendelésre készülő “Vipera” náluk ölthetne alakot.

Júliusig várják a pályázatok benyújtását, utána a hosszadalmas kiértékelési fázis következik. A légierő egyik tisztviselője szerint ez akár évekig is elhúzódhat, és ismerve az indiai haditechnikai beszerzések múltját, magas az esélye, hogy el is fog. Sokakban felmerülhet, hogy a projekt kísértetiesen nagy hasonlóságot mutat a sikertelen MMRCA tenderrel, így végül azon sem lennénk meglepődve, ha sokévnyi csúszás-halasztás utána ugyan arra a sorsa jutna.

Fórum hozzászólások

  • Hivatalosan is elkezdődött az indiai vadászgép-beszerzés szappanopera újabb része....

    https://www.reuters.com/article/us-...pply-more-than-100-fighter-jets-idUSKCN1HD1UX


    110 fighter jets
    single engine or twin-engined combat jets
    85 percent will have to be made in India
    more than $15 billion


    "The request for information is open until July, the air force said. A request for proposal will then be issued followed by bid evaluations and contract negotiations. The process could take years, officials say...."


    (Előzmények a HAL Tejas, Rafale, MiG-29, F-16, Gripen stb. topikokban elszórva)
  • 36 Rafale vásárlása után. Ez most vagy kirakat tender, hogy tovább tárgyaljanak a franciákkal, vagy tényleg képesek lennének a Szu-30, MiG-29, Tejas, Mirage-2000 és a Rafale mellé egy hatodik 4. generációs típust rendszeresíteni.
  • arbalest
    36 Rafale vásárlása után. Ez most vagy kirakat tender, hogy tovább tárgyaljanak a franciákkal, vagy tényleg képesek lennének a Szu-30, MiG-29, Tejas, Mirage-2000 és a Rafale mellé egy hatodik 4. generációs típust rendszeresíteni.
    Igen, benne lehet a nyomásgyakorlás is. Viszont ha a korábbi állapotot nézed, akkor is eléggé vegyesfelvágott volt a paletta:

    Szu-30MKI, MiG-29, Mirage-2000, Jaguar, MiG-27, MiG-21 (X+1 verzió), aztán jött a Tejas is.
  • Phoenix
    Igen, benne lehet a nyomásgyakorlás is. Viszont ha a korábbi állapotot nézed, akkor is eléggé vegyesfelvágott volt a paletta:

    Szu-30MKI, MiG-29, Mirage-2000, Jaguar, MiG-27, MiG-21 (X+1 verzió), aztán jött a Tejas is.
    Volt az indiánoknak MiG-23 és MiG-25 is, gyakorlatilag majdnem minden amihez adott időpontban hozzáfértek és ki is tudták fizetni.
  • Kérdés:

    Nem ide ajánlották az amerikaiak az F-16V-t. Talán ott is kellene gyártani, hiszen a gyártósor helye kellett az F-35-ös gyártásnak.
    És a komplett szlovák, bolgár és szerintem horvát esetleges beszerzés azért volt fontos, mert csalinak akarták az indiai döntéshez, hiszen
    ők gyárthatnák a további megrendeléseket is.

    Remélem nem kombináltam túl...
  • Hegylakó
    Kérdés:

    Nem ide ajánlották az amerikaiak az F-16V-t. Talán ott is kellene gyártani, hiszen a gyártósor helye kellett az F-35-ös gyártásnak.
    És a komplett szlovák, bolgár és szerintem horvát esetleges beszerzés azért volt fontos, mert csalinak akarták az indiai döntéshez, hiszen
    ők gyárthatnák a további megrendeléseket is.

    Remélem nem kombináltam túl...
    Megnéztem volna a szlovák légierő parancsnokának az arcát, amikor átadáskor elolvassa a MADE IN INDIA feliratot az új Falcon-juk oldalán :D
  • arcas
    Megnéztem volna a szlovák légierő parancsnokának az arcát, amikor átadáskor elolvassa a MADE IN INDIA feliratot az új Falcon-juk oldalán :D
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Szerintem ezt ha így van, akkor ők is tudják.
  • Hegylakó
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Szerintem ezt ha így van, akkor ők is tudják.
    Ez csak egy vicces kósza gondolat volt,...minden ralitást nélkülözve ;)
  • Hegylakó
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Szerintem ezt ha így van, akkor ők is tudják.
    Forth Worth-ben már az F-35-nek kellett a hely, de van gyártás Greenville-ben.
  • Hegylakó
    De azt jól tudom, hogy jelenleg nincs gyártósor amin a Viperek készülnének?
    Részben igaz, de a gyártósor megvan, csak helyet változtat: Fort Worth-ből a dél-karolinai Greenville-be költözik 2018 óta, de idén már kezdik is a Bahrain által rendelt gépek összeszerelését az új helyen. Egyébként ugyanez a gyártósor költözik majd egy esetleges tendergyőzelem esetén Indiába.
    https://htka.hu/2017/03/29/koltozik-az-f-16-os-gyartosora/
  • Phoenix
    Részben igaz, de a gyártósor megvan, csak helyet változtat: Fort Worth-ből a dél-karolinai Greenville-be költözik 2018 óta, de idén már kezdik is a Bahrain által rendelt gépek összeszerelését az új helyen. Egyébként ugyanez a gyártósor költözik majd egy esetleges tendergyőzelem esetén Indiába.
    https://htka.hu/2017/03/29/koltozik-az-f-16-os-gyartosora/
    A munkások is költöznek majd Indiába? Mert ha nem, gyanítom az F-16 baleseti statisztikái picit elromlanak....mondjuk MiG szintre. :D
  • Fennek
    A munkások is költöznek majd Indiába? Mert ha nem, gyanítom az F-16 baleseti statisztikái picit elromlanak....mondjuk MiG szintre. :D
    Nem véletlenül nem sikerült megegyezni a franciákkal a helyi gyártásról.

    Az eddig megrendelt Rafale-ok mind Franciaországban készülnek, pedig az eredeti terv az volt, hogy az első 18 példány készül a gyártónál, utána Indiában folyik majd az összeszerelés, először 100%-ban külföldi alkatrészekkel, majd szépen lassan felkúszik a helyi gyártású komponensek aránya. A Dassault Aviationnek azonban nem tetszett, hogy csakis az állami tulajdonban lévő HAL /Hindustan Aeronautics Ltd/ vállalattal köthetnének licenszgyártási szerződést, inkább a Reliance Industriest preferálták.)

    Végül lemondtak a helyi gyártásról, cserébe inkább technológiai és gazdasági transzferben állapodtak meg: a franciáknak be kell segíteniük indiai fejlesztésekbe radar és csökkentett észlelhetőség terén 3 milliárd Dollár értékben. Ebben a Dassault – Thales – Safran trió lesz érintett elsősorban.

    Kíváncsi leszek, hogy ki nyeri a mostani beszerzést és mi lesz a licenszgyártással, majd a minőséggel és a garanciális reklamációval...

    Érdekes látni az is, hogy a most pályázók kivel kötöttek/kötnek megállapodást:
    [​IMG]
  • Fennek
    A munkások is költöznek majd Indiába? Mert ha nem, gyanítom az F-16 baleseti statisztikái picit elromlanak....mondjuk MiG szintre. :D
    Alapvetően ez a megállapítás egyáltalán nem hülyeség.
    SA nyugati gépeit 90%ban nyugatiak üzemeltetik (a maradék tíz meg az arab főnök, akiket igyekeznek távol tartani a gépektől), vagyis jó eséllyel az aviationjobsearch tele is lenne azonnal több ezer jól fizető munkalehetőséggel EASA szakszós embereknek...

Ugrás a fórum topichoz