|

Megerősítve a Gripen és a Falcon harca Indiában

Az új év első napjaiban újabb információk láttak napvilágot az Indiai Légierő vadászgépekkel történő ellátása kapcsán: a tavaly októberi, a hazai Tejas aktuálisan gyártható változatának jelenleg elégtelen képességei miatt kiírandó újabb tenderről szóló hírekhez kapcsolódóan Manohar Parrikar védelmi miniszter arról beszélt, hogy a Tejas mellé beszerzendő típus mindenképpen egy hajtóműves lesz és a Make in India programba lesz becsatornázva.

Ezen közlemények teljes mértékben egyeznek a tavaly októberi híresztelésekkel és a svéd Gripenre, illetve az amerikai F-16-osra szűkítik le a mezőnyt, véres harcokat előrevetítve ezáltal. Komoly küzdelemnek nézne elébe a 2 gyártó és az indiai félnek sem lesz könnyű dolga, lévén mindkét fél igen csábító ajánlatot dolgozott ki.

Vipera a Griff ellen – ki nevet majd a végén Indában? A fotó természetesen csak illusztráció, Kecskeméten készült a Load Diffuser 2010 hadgyakorlat ideje alatt. U.S. Air Force,

A csúfos kudarcba fulladt MMRCA tenderből korán kieső svédek anno jól éreztek rá, hogy az nevet, ki utoljára nevet, így folyamatosan puhították az indiaiakat, napirendi ponton tartva a Gripen kérdését. Az aktuális ajánlatuk vélhetően nem változott a tavaly óta: indiai Gripen gyártósor mellett a szubkontinensnyi ország bele is szólhatna a svéd típus fejlesztésébe. Ezen felül valószínűleg szóba jöhet azon korábbi ajánlatuk is, miszerint besegítenének az indiaiak évtizedek óta csak döcögő Tejas programjába.

A Lockheed Martin állítólagos ajánlata ezzel szemben az, hogy Washington jóváhagyása esetén egy az egyben áttelepítenék az Egyesült Államokban lassan leállítandó gyártású F-16 gyártósorát Indiába, esetleg korlátozott beleszólást biztosítva Indiának a típus exportjába.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Szerintem kicsit visszavehetnél kamm az arcból annyi marhaság után amit korábban ÉS most is összehordasz.

    1. Semmiféle 10-szeres infra eltérés nincs. Vagy akkor kérlek magyarázd meg a Gripen lízing árait akkor, ha szerinted a svédé 10-szer kisebb.
    Huh? Egy F-35 meg egy Gripen infra igenye kozott? Mar te is nyiltan kamuzol?

    Come again: hogyan is viszonyul a lizingaraknak a foldi stb infra igenyeihez (amit mi fizetunk anyway)...?

    1. Vagy akkor kérlek vessed össze már forrásokkal egy teljes Gripen század és egy F-16 század létszámát, hogy fajlagosan lássuk egy gépre hány ember jut.
    F-35-rol volt szo. Mutass nekem egyetlen olyan squadront, ahol egy gepet barmilyen kihalt repteren egy rajnyi ember ujra felkeszit (es felejtsuk el a Gripen 10-15 perces idejet a konyebbseg kedveert.)

    1. Az Gripen E és C között csak annyi azonosság van, mint egy Super Hornet és egy 80-as évekbeli F/A-18C között. Az ötlet.
    Meg az egesz filozofia, uzemeltetes, a megkozelites a tervezesnel stb. Ez mondjuk leforditodik a kotlsegekre is, ugye, meg a treningre is. Azaz ott vagyunk, hogy joval dragabb lenne masik gepekete melletenni az E/F helyett, mar csak az egyetlen gyarto es support miatt is, ugye.

    Mondjuk ezt magyarazhatom, ha sosem uzemeltettel a sokeves asztali szamitogepeden kivul mast, de azert a logikajat belathatnad...

    Szóval ilyen visszatérő és rendszeres személyeskedés és trollkodás után remélem megkapod, ami jár.
    És mész vissza oda, ahová való vagy. Ignoreba. Kár volt levenni.
    Oh, hat engem nagyon izgat, hogy angolul nem beszelo, osszevissza okoskodo gyerekek olvasnak-e vagy sem, sejted. :cool::D

    Ha szemelyeskedni akarnek, akkor mostantol az osszes hajmereszto suletlensegedet attennem az aranykopesek koze, mintegy felveve a kesztyut, miutan angelsoullal ilyen igazi falusi stilusban probaltatok provokalni - akarod? :p
    Gondolom nem - es en sem vagyok hive, mert ezzel csak a forumozasi kedvet tapossuk el ti a lenyeg, hogy nincs semmi abban, ha valaki teved, csak lassa be, ennyi. Szoval inkabb ugorj neki a keresesnek es hozd a peldaidat - en tenyekkel meggyozheto vagyok, ez kozismert. :)
  • Allesmor Obranna
    Nem az a kérdés, hogy F110-nélkül, hanem, hogy melyik verzió? A GE129-es, vagy a 132-es? Mert a block 70-esnél nagyon nem mindegy.

    Vissza a Gripenre. Az F404 (RM12) és az F414-es között nagyon sok a hasonló alkatrész, hiszen a 414-es a 404-esből fejlesztették ki közvetlenül. De ettől még igaz, hogy a levegőátfutás miatt nem lehetséges az 1:1-es csere egy olyan gépnél, ami csak F404-essel (F/A-18A/B/C/D) vagy RM12-essel (JAS-39) volt szerelve.
    Nem is ez volt a kerdes, hanem hogy hulyeseg - es egyertelmuen kamu - rudi szovege, hogy a C/D melle E/F ugyanaz lenne, mint egy idegen gyarto gepe. Ez igy konkretan nem igaz es ezt azert nem nehez belatni.
  • Azt azért tényleg látni kell, hogy az E/F Gripen az tényleg nem azonos a C/D Gripenekkel. Más a sárkány, más a hajtómű, a radar a komplett avionika, még a futómű is más.
    Legjobb analógia talán a Hornet - Super Hornet összevetés. Az is két külön típus.
  • kamm
    Huh? Egy F-35 meg egy Gripen infra igenye kozott? Mar te is nyiltan kamuzol?

    Come again: hogyan is viszonyul a lizingaraknak a foldi stb infra igenyeihez (amit mi fizetunk anyway)...?



    F-35-rol volt szo. Mutass nekem egyetlen olyan squadront, ahol egy gepet barmilyen kihalt repteren egy rajnyi ember ujra felkeszit (es felejtsuk el a Gripen 10-15 perces idejet a konyebbseg kedveert.)



    Meg az egesz filozofia, uzemeltetes, a megkozelites a tervezesnel stb. Ez mondjuk leforditodik a kotlsegekre is, ugye, meg a treningre is. Azaz ott vagyunk, hogy joval dragabb lenne masik gepekete melletenni az E/F helyett, mar csak az egyetlen gyarto es support miatt is, ugye.

    Mondjuk ezt magyarazhatom, ha sosem uzemeltettel a sokeves asztali szamitogepeden kivul mast, de azert a logikajat belathatnad...



    Oh, hat engem nagyon izgat, hogy angolul nem beszelo, osszevissza okoskodo gyerekek olvasnak-e vagy sem, sejted. :cool::D

    Ha szemelyeskedni akarnek, akkor mostantol az osszes hajmereszto suletlensegedet attennem az aranykopesek koze, mintegy felveve a kesztyut, miutan angelsoullal ilyen igazi falusi stilusban probaltatok provokalni - akarod? :p
    Gondolom nem - es en sem vagyok hive, mert ezzel csak a forumozasi kedvet tapossuk el ti a lenyeg, hogy nincs semmi abban, ha valaki teved, csak lassa be, ennyi. Szoval inkabb ugorj neki a keresesnek es hozd a peldaidat - en tenyekkel meggyozheto vagyok, ez kozismert. :)
    Kisfiacskam...
    1. Nem emlitettel típust.
    2. Tovabbra is semmi forrás.
    3. Alig 2 hete linkeltem be, hogy egy batar F-15 gépet megfordit 20 perc alatt néhány ember.
  • molnibalage
    Kisfiacskam...
    1. Nem emlitettel típust.
    2. Tovabbra is semmi forrás.
    3. Alig 2 hete linkeltem be, hogy egy batar F-15 gépet megfordit 20 perc alatt néhány ember.
    Tudod, a fiam lehetnél (mar ha akartam volna egy couch potatoet csinalni huszas eveimben), szoval eleg vicces ez az erolkodes. :)

    Milyen tipust? :)
    Mar megint elvesztetted a fonalat avagy megjatszod, szokasodhoz hiven, amikor nincs mit valaszolnod...? :p
    FYI rudi marhasagara reagaltam, amibe te beleokoskodtal, nezd vissza, mirol van szo.

    Forras mire? Koztudomasu tenyeket soroltam fel a Gripenrol ill F-35-rol es az uzemeltetesrol, amit elvarnak, ha ezeket sem ismered, akkor inkabb ne is folytassuk...

    F-15, oh nice! Miert nem egy Phantom rögtön? Végül is az volt az első értékelhető amerikai jet fighter, mindössze 60-70 éves design, biztosan eleri a mai Gripeneket gyors ujtoltesben... :D
  • kamm
    F-35-rol volt szo. Mutass nekem egyetlen olyan squadront, ahol egy gepet barmilyen kihalt repteren egy rajnyi ember ujra felkeszit (es felejtsuk el a Gripen 10-15 perces idejet a konyebbseg kedveert.)




    https://www.upi.com/Defense-News/20...efueling-operation-in-exercise/9301551461200/

    https://www.f35.com/news/detail/f-35a-maintainers-special-ops-team-for-forward-refueling

    ittvan... 12 ember + egy MC-130J .

    ha nem tudsz valamit, inkabb halgass...

    nem ertem ezt a gripen marhasagot, semmi extra nincs benne hogy miatta hulyet csinalj magadbol es reklamazd itt mindha aranybol lenne.
  • altx




    https://www.upi.com/Defense-News/20...efueling-operation-in-exercise/9301551461200/

    https://www.f35.com/news/detail/f-35a-maintainers-special-ops-team-for-forward-refueling

    ittvan... 12 ember + egy MC-130J .

    ha nem tudsz valamit, inkabb halgass...

    nem ertem ezt a gripen marhasagot, semmi extra nincs benne hogy miatta hulyet csinalj magadbol es reklamazd itt mindha aranybol lenne.
    Kamm kéretlen (?) marketingese sok dolognak. Es benyel minden hülyeséget. Forrásokra és bizonyítékokra tojik. Mindenki buta és hülye, de ő elhozza a fényt az éjszakába...
  • altx




    https://www.upi.com/Defense-News/20...efueling-operation-in-exercise/9301551461200/

    https://www.f35.com/news/detail/f-35a-maintainers-special-ops-team-for-forward-refueling

    ittvan... 12 ember + egy MC-130J .

    ha nem tudsz valamit, inkabb halgass...

    nem ertem ezt a gripen marhasagot, semmi extra nincs benne hogy miatta hulyet csinalj magadbol es reklamazd itt mindha aranybol lenne.
    Mi van itt, bazz? Egy momplett Hercules kell hozza meg egy tucat ember? :D

    A Gripennel ez harom ember meg egyetlen truck plusz egy masik teherauto a benyoval. 10-15 perc alatt fegyverxik es tankoljak ujra, maris szallhat fel.
    Sehol a vilagon nincs a kozeleben sem egyik amerikai sem ilyesminek.
    Egy Hercules bazz, nagyon jo, es meg te akarsz leoktatni, szenzációs. :D
  • molnibalage
    Kamm kéretlen (?) marketingese sok dolognak. Es benyel minden hülyeséget. Forrásokra és bizonyítékokra tojik. Mindenki buta és hülye, de ő elhozza a fényt az éjszakába...
    Mondod ezt te, aki időről-időre hajmeresztő dolgokat terjesztesz mindenféle konkrétum nélkül, majd amikor kiderul a tenyek hianya, akkor beleallsz terdig az okorsegbe, meg nagyobb, meg kinosabb zoldsegekkel ervelve.A vicces ebben az, hogy mindekozben mar konkretan szaGértőnek tartod magad, minden fölényeskedo beszolasodbol látszik. :D
    (FYI szemben veled en mindig hangsúlyozom, hogy műkedvelő érdeklődő vagyok, max a műszaki hatterem avagy az anno tiszteskent, aktiv alakulatlan leszolgalt katonaidom miatt lehet nemi elonyom veled szemben. Viszont meg azzal egyutt sem jut soha eszembe azt allitani, hogy mondjuk bármit ertenek harcaszathoz avagy jarmutervezeshez, netan okosabb lennek azoknal, akik peldaul a HMnel tervezessel, netan logisztikaval stb foglalkoznak, avagy a donteshozoknal, akik vilagosan kerulik az amerikai technikat, amennyire csak lehet, jo okkal.)
  • kamm
    Mi van itt, bazz? Egy momplett Hercules kell hozza meg egy tucat ember? :D

    A Gripennel ez harom ember meg egyetlen truck plusz egy masik teherauto a benyoval. 10-15 perc alatt fegyverxik es tankoljak ujra, maris szallhat fel.
    Sehol a vilagon nincs a kozeleben sem egyik amerikai sem ilyesminek.
    Egy Hercules bazz, nagyon jo, es meg te akarsz leoktatni, szenzációs. :D
    te nem hogy csak szemtelen vagy hanem full buta is.

    hogy a fenebe akarsz egy truckal es teherautoval betankolni es felfegyverezni egy repulot a vilag barmeik tajan (mert azt irtad) ?
    tan a svedek is vinnek azt az uzemanyagot meg fegyverzetet egy nagyobb repulovel ha a vilag masik reszere menenek bevetesre...
    egy ilyen gyakorlathoz ott svedorszagban napokig keszulnek, a vilag masik tajara meg el sem birnak menni.

    10 perc az egesz?

    ilyen butasagokat elolvasni mint amiket te nyomsz itt...

    amugy meg hol volt a gripen bevetve harci korulmenyek kozt es hol volt ilyen elotolatott repteren tankolva 10 perc alatt haborus korulmenyek kozt?

    ja sehol.

    elobb fogjuk latni a f35 egy komoly bevetesen mint azt a repulocsket.
  • molnibalage
    Kamm kéretlen (?) marketingese sok dolognak. Es benyel minden hülyeséget. Forrásokra és bizonyítékokra tojik. Mindenki buta és hülye, de ő elhozza a fényt az éjszakába...
    ahogy lattom, inkabb a sotetseget hozza, mert csak az van a 2 fulle kozt..
  • kamm
    Mi van itt, bazz? Egy momplett Hercules kell hozza meg egy tucat ember? :D

    A Gripennel ez harom ember meg egyetlen truck plusz egy masik teherauto a benyoval. 10-15 perc alatt fegyverxik es tankoljak ujra, maris szallhat fel.
    Sehol a vilagon nincs a kozeleben sem egyik amerikai sem ilyesminek.
    Egy Hercules bazz, nagyon jo, es meg te akarsz leoktatni, szenzációs. :D
    Ez nem sima újratöltés, hanem forward refueling, azaz ellenséges területre vagy annak peremére való kitelepüléssel egybekötött újratöltés. Gyakorlatilag egy minibázis létesítése. Ezért kezdődik azzal, hogy először fegyveres gyors mozgású erők, homokfutóval és motorral hagyják el a szállítógépet és kezdnek őrjáratba a terület körül.
    Hiába lehet egy gépet biztonságos területen egy tartálykocsiból is feltölteni pár emberrel, ha az újratöltési pont több ezer kilométerrel odébb, ellenséges tűz közelében van. Erre kell a Hercules és az élőerő.
  • altx
    ahogy lattom, inkabb a sotetseget hozza, mert csak az van a 2 fulle kozt..
    Nagyjából...

    Úgy tesz, mintha a Gripen gyors fordulóideje egy földöntúli csoda lenne és nem lett volna szempont 40+ éve is és lehetetlen lenne.
    20 perc. És nem egy szutyok kis Gripen, egy batárnagy F-15.


    Mai napig elfog a röhögés, amikor repnapon vetített a svéd marketinges, hogy a Gripen gépen egy gombnyomás és légi harcról alkalmas lesz csapásmérése és ez micsoda csoda. Basszus, az F-16C mastermode és override módok ezt akkor már régen tudták sőt, a SOI (sensor of interest) megközelítés is tudták. Tehát, ahova nézett a radarkurzor, akkor oda nézett később már p. a LANTIRN. Ha HTS pod befogott valamit, akkor oda nézett irányban a TGP is.

    Az MFD-k is előre konfigurálhatóak voltak és minden mode esetén az jött fel, amit előre beállítottál. Block 25-ön. 80-as évek közepén. A svéd meg húzta az ívet 2002-ben...

    A svédek tényleg szép és jó dolgokat csinálnak, csak a marketing gépezetük és elvakult hívek vannak túl az irritáló szinten.
    Amikor Quorán is jön egy svéd balfasz és erővel bizonygatja, hogy a Gripen E AG konfigban szupercirkál, akkor az ember nem tudja, hogy sírjon vagy röhögjön.
    Azt mikor megmutatja neki a valóságot, hogy a Gripennél jobb mutatókkel rendelkező gép sem tudja ezt, közelében nincs, akkor persze lepereg róla az areodinamika is, a hullámellenállástól kezdve bármi, meg hogy a C sem tud semmi ilyet.

    A Gripen marketingje olyan károkat okozott, mint az ökobarmok tevékenysége energetika terén.
  • molnibalage
    Nagyjából...

    Úgy tesz, mintha a Gripen gyors fordulóideje egy földöntúli csoda lenne és nem lett volna szempont 40+ éve is és lehetetlen lenne.
    20 perc. És nem egy szutyok kis Gripen, egy batárnagy F-15.


    Mai napig elfog a röhögés, amikor repnapon vetített a svéd marketinges, hogy a Gripen gépen egy gombnyomás és légi harcról alkalmas lesz csapásmérése és ez micsoda csoda. Basszus, az F-16C mastermode és override módok ezt akkor már régen tudták sőt, a SOI (sensor of interest) megközelítés is tudták. Tehát, ahova nézett a radarkurzor, akkor oda nézett később már p. a LANTIRN. Ha HTS pod befogott valamit, akkor oda nézett irányban a TGP is.

    Az MFD-k is előre konfigurálhatóak voltak és minden mode esetén az jött fel, amit előre beállítottál. Block 25-ön. 80-as évek közepén. A svéd meg húzta az ívet 2002-ben...

    A svédek tényleg szép és jó dolgokat csinálnak, csak a marketing gépezetük és elvakult hívek vannak túl az irritáló szinten.
    Amikor Quorán is jön egy svéd balfasz és erővel bizonygatja, hogy a Gripen E AG konfigban szupercirkál, akkor az ember nem tudja, hogy sírjon vagy röhögjön.
    Azt mikor megmutatja neki a valóságot, hogy a Gripennél jobb mutatókkel rendelkező gép sem tudja ezt, közelében nincs, akkor persze lepereg róla az areodinamika is, a hullámellenállástól kezdve bármi, meg hogy a C sem tud semmi ilyet.

    A Gripen marketingje olyan károkat okozott, mint az ökobarmok tevékenysége energetika terén.
    Ugyan már! Magyarországon sokak szerint a MiG-29 és még a MiG-21 is jobb gép, mint a Girpen. A Gripen meg sz@r, drága, műanyag és "nem is a miénk". 10 év mantrának meg lett a hatása. A 2012-re a javuló üzemeltetés és utána a képességek fejlődése 8 év alatt sem győzte meg őket.

    Külföldön meg mindenkinek a saját típusa a legjobb.

    Egyébként minden időszaknak meg voltak a szlogenjei. A 80-as években a Hornetet reklámozták úgy hogy egy kapcsoló átkapcsolásával vadászból csapásmérővé válik. A Gripen marketingesei meg kitalálták hogy akkor a Gripen "vadász-csapásmérő-felderítő" egyszerre és gombnyomásra vált feladatkört. "Kicsi ezért olcsóbb", "okos és egyszerű, ezért kevés sorállományú emberrel üzemeltethető autópályákról is". És ment a keverés a generációk számozásával. Amikor megjelent az YF-22, akkor utána a marketing anyagokban minden más gép is "csökkentett észlelhetőségű" és "szupercirkáló" lett, még az M346 is. Azután jött a "szenzorfúzió" és a "lopakodókat is látjuk". Utána már nem tudtak mit kitalálni, így mindenre azt mondták hogy "gamechanger" lesz. Most meg "future-proof" az új varázsszó...
  • Terminator
    Ugyan már! Magyarországon sokak szerint a MiG-29 és még a MiG-21 is jobb gép, mint a Girpen. A Gripen meg sz@r, drága, műanyag és "nem is a miénk". 10 év mantrának meg lett a hatása. A 2012-re a javuló üzemeltetés és utána a képességek fejlődése 8 év alatt sem győzte meg őket.

    Külföldön meg mindenkinek a saját típusa a legjobb.

    Egyébként minden időszaknak meg voltak a szlogenjei. A 80-as években a Hornetet reklámozták úgy hogy egy kapcsoló átkapcsolásával vadászból csapásmérővé válik. A Gripen marketingesei meg kitalálták hogy akkor a Gripen "vadász-csapásmérő-felderítő" egyszerre és gombnyomásra vált feladatkört. "Kicsi ezért olcsóbb", "okos és egyszerű, ezért kevés sorállományú emberrel üzemeltethető autópályákról is". És ment a keverés a generációk számozásával. Amikor megjelent az YF-22, akkor utána a marketing anyagokban minden más gép is "csökkentett észlelhetőségű" és "szupercirkáló" lett, még az M346 is. Azután jött a "szenzorfúzió" és a "lopakodókat is látjuk". Utána már nem tudtak mit kitalálni, így mindenre azt mondták hogy "gamechanger" lesz. Most meg "future-proof" az új varázsszó...
    A felderítő Gripenen és a gombnyomáson azért röhögök főleg, mert ahhoz még konténer is kell a gépen. Szóval egyszerre az a mesében, légiharcol, bombáz és felderít.

    A svédek a 90-es években olyan mélységet értek el, hogy szerintük a Gripen - amikor még csak "A" változat létezett - a világ első 4. generációs vadászgépe. Amikor az YF-22 már repült és épült az első F-22A. Meg CRT volt a gépekben - emlékeim szerint - , amikor a Block 25 F-16-ban csak 10+ éve LCD...

    Minden tiszteletem és le a kalappal a svéd ipar előtt. De a svéd és marketing szavak nálam virutális padlóra köpéssel érnek véget.
  • altx
    ahogy lattom, inkabb a sotetseget hozza, mert csak az van a 2 fulle kozt..
    Fulle... :D Atfutva a kommentjeid, hijjnye, kisoreg, te aztan egy igazi eszkombajn lehetsz, a falu hulyeje, lefogadom. :)
  • altx
    te nem hogy csak szemtelen vagy hanem full buta is.

    hogy a fenebe akarsz egy truckal es teherautoval betankolni es felfegyverezni egy repulot a vilag barmeik tajan (mert azt irtad) ?
    Jezusom, teged sem az eszedert fognak ellopni... :D A vilag barmely pontjan? Mi van? :D

    tan a svedek is vinnek azt az uzemanyagot meg fegyverzetet egy nagyobb repulovel ha a vilag masik reszere menenek bevetesre...
    egy ilyen gyakorlathoz ott svedorszagban napokig keszulnek, a vilag masik tajara meg el sem birnak menni.

    10 perc az egesz?

    ilyen butasagokat elolvasni mint amiket te nyomsz itt...

    amugy meg hol volt a gripen bevetve harci korulmenyek kozt es hol volt ilyen elotolatott repteren tankolva 10 perc alatt haborus korulmenyek kozt?

    ja sehol.

    elobb fogjuk latni a f35 egy komoly bevetesen mint azt a repulocsket.

    Hijjnye, de azan egy igazi sotet, faragatlan, raadasul ordenare modon buta gyerek vagy. :D
    Belekaffogsz egy vitaba nagyhangon, amihez lovesed nincs - molni legalabb tudja, mire utaltam, meg ha kinjaban melle is beszel, szokasahoz hiven.

    A tema az volt, te szerencsetlen, hogy feleannyi infra ill ktg sem kell a Gripenekhez, mint az amerikai gepekhez, azaz fundamentalis okorseg rudi egyszeru arcu hazugsaga, miszerint nincs kulonbseg a Gripenek melle uj E/F vagy mas gyarto gepet venni - ez egy meretes, vaskos, buta hazugsag.

    Molni razhatja magat meg jatszhatja a szemantikai felreertelmezos, hatodikos jatekat, a lenyeg ugyanaz, ezt amugy mindenki tudja - well, rajtad kivul, lathatoan. :D

    Ha mar a 10-15 perces ujrafegyverzes - ezt kellene ismerned, mert ez kozismert a temaban - persze ha halovany fogalmad lett volna egyaltalan a temarol, amibe ideokadtad az inkoherens agymenesed.
  • Horizon
    Ez nem sima újratöltés, hanem forward refueling, azaz ellenséges területre vagy annak peremére való kitelepüléssel egybekötött újratöltés. Gyakorlatilag egy minibázis létesítése. Ezért kezdődik azzal, hogy először fegyveres gyors mozgású erők, homokfutóval és motorral hagyják el a szállítógépet és kezdnek őrjáratba a terület körül.
    Hiába lehet egy gépet biztonságos területen egy tartálykocsiból is feltölteni pár emberrel, ha az újratöltési pont több ezer kilométerrel odébb, ellenséges tűz közelében van. Erre kell a Hercules és az élőerő.
    De nem is errol volt szo. Kinjaban ezt hozta, mert - szokasos idiota gyerekes 'felremagyarazzuk es arra valasszolunk' strawman vitatechnikajanal ragadva - egy rendes bazison 2-3x annyi az infra az amerikai rendszerekhez, mint a Gripenhez, tovabb is tart minden, mert eleve nem ilyesmire tervezik az amerikaiak es nem kis ktg a szempont es ezt mind tudja o is nagyon jol.

    molnibalage
    A felderítő Gripenen és a gombnyomáson azért röhögök főleg, mert ahhoz még konténer is kell a gépen. Szóval egyszerre az a mesében, légiharcol, bombáz és felderít.
    Yes, it's called multirole - leforditsam?

    A svédek a 90-es években olyan mélységet értek el, hogy szerintük a Gripen - amikor még csak "A" változat létezett - a világ első 4. generációs vadászgépe. Amikor az YF-22 már repült és épült az első F-22A. Meg CRT volt a gépekben - emlékeim szerint - , amikor a Block 25 F-16-ban csak 10+ éve LCD...

    Minden tiszteletem és le a kalappal a svéd ipar előtt. De a svéd és marketing szavak nálam virutális padlóra köpéssel érnek véget.
    Hat igen, a szakbarbarok magabiztossaga. :) Gyanitom, te azert az egesz elektronikai tema alapjait nem erted igazan. Reszeit erted, pl a radarokat latom, hogy tanulmanyozod, de szerintem nem vilagos neked az egesznek az alapja, ezert is irsz gyakran ilyen vicces dolgokat EW kapcsan (pl az igen vicces "internet a tranzisztor kovetkezo verzioja" vagy mit is irtal?)
    Ugy tunik, egyszeruen keptelen vagy elfogadni ill egyaltalan elkepzelni, hogyan tarthatnanak a svedek elorebb, mint az amerikaiak - mikozben ha ertened az elektronikai alapokat ill a svedek lassan szazeves hozzaallasat, akkor tudnad, hogy mindig is elol jartak ezugyben.
    A svedek mar networked gepeket repultek a hatvanasokban (!!), analog VHF data link volt a gepek es a strategically-geographically dispersed bazisok, legvedelem ill es refueling stb helyek kozott, sajat messaging protocol, minden korrektul megvolt a STRIL60-ban - a kornak megfelelo technikara epitve a Draken nagyon innovativ elektro-mechanikus rendszert hasznalt erre. Mindezt akkor, amikor az amerikaiak eppen elkezdtek hasznalhato fightereket gyartani (szamomra az F-4 az elso valamelyest epkezlab amerikai jet.) A hetvenesekben a Viggenben meg mar teljesen csucstechnikas CPU volt, klasszikus IC panelekbol epitve stb, az mar atvette a kalkulaciokat a foldi ravezetestol, volt HUD, sot CRT is (ugye), minden stb (elvileg ez volt az elso gep, amelyik kepes volt levadaszni a Blackbirdot.)
    Igazabol az E/F keveset tudni, ugye ezek a dolgok mindig sokkal kesobb szivarognak ki, de nekem mar onmagaban az, hogy kb szetvalasztottak - 'virtulizaltak' - az egyeb rendszert (pl fegyverrendszereket) a kritikus avionikai rendszerktol, ez rengeteget elarul: tutira sokkal gyorsabb dev ciklusokkal dolgoznak, mint a hagyomanyos gyartok ti. igy ha kell, par honap alatt tudnak uj dolgokat (raketakat, fegyvereket, csalit, extra eszkozt, podot, akarmit) stb integralni, mikozben a repulesi rendszereket nem is erintik az upgradek alatt azaz lerovidul a teszteles es sokkal kisebb a margin of error.
  • kamm
    De nem is errol volt szo. Kinjaban ezt hozta, mert - szokasos idiota gyerekes 'felremagyarazzuk es arra valasszolunk' strawman vitatechnikajanal ragadva - egy rendes bazison 2-3x annyi az infra az amerikai rendszerekhez, mint a Gripenhez, tovabb is tart minden, mert eleve nem ilyesmire tervezik az amerikaiak es nem kis ktg a szempont es ezt mind tudja o is nagyon jol.



    Yes, it's called multirole - leforditsam?



    Hat igen, a szakbarbarok magabiztossaga. :) Gyanitom, te azert az egesz elektronikai tema alapjait nem erted igazan. Reszeit erted, pl a radarokat latom, hogy tanulmanyozod, de szerintem nem vilagos neked az egesznek az alapja, ezert is irsz gyakran ilyen vicces dolgokat EW kapcsan (pl az igen vicces "internet a tranzisztor kovetkezo verzioja" vagy mit is irtal?)
    Ugy tunik, egyszeruen keptelen vagy elfogadni ill egyaltalan elkepzelni, hogyan tarthatnanak a svedek elorebb, mint az amerikaiak - mikozben ha ertened az elektronikai alapokat ill a svedek lassan szazeves hozzaallasat, akkor tudnad, hogy mindig is elol jartak ezugyben.
    A svedek mar networked gepeket repultek a hatvanasokban (!!), analog VHF data link volt a gepek es a strategically-geographically dispersed bazisok, legvedelem ill es refueling stb helyek kozott, sajat messaging protocol, minden korrektul megvolt a STRIL60-ban - a kornak megfelelo technikara epitve a Draken nagyon innovativ elektro-mechanikus rendszert hasznalt erre. Mindezt akkor, amikor az amerikaiak eppen elkezdtek hasznalhato fightereket gyartani (szamomra az F-4 az elso valamelyest epkezlab amerikai jet.) A hetvenesekben a Viggenben meg mar teljesen csucstechnikas CPU volt, klasszikus IC panelekbol epitve stb, az mar atvette a kalkulaciokat a foldi ravezetestol, volt HUD, sot CRT is (ugye), minden stb (elvileg ez volt az elso gep, amelyik kepes volt levadaszni a Blackbirdot.)
    Igazabol az E/F keveset tudni, ugye ezek a dolgok mindig sokkal kesobb szivarognak ki, de nekem mar onmagaban az, hogy kb szetvalasztottak - 'virtulizaltak' - az egyeb rendszert (pl fegyverrendszereket) a kritikus avionikai rendszerktol, ez rengeteget elarul: tutira sokkal gyorsabb dev ciklusokkal dolgoznak, mint a hagyomanyos gyartok ti. igy ha kell, par honap alatt tudnak uj dolgokat (raketakat, fegyvereket, csalit, extra eszkozt, podot, akarmit) stb integralni, mikozben a repulesi rendszereket nem is erintik az upgradek alatt azaz lerovidul a teszteles es sokkal kisebb a margin of error.
    Elmondanád, hogy a hozzád hasonló idősebb ιák miért gondolják azt, ha random angol szavakat írkálnak a mondanivalójukba akkor hitelesebb lesz? Mindig is kiváncsi voltam rá. Mert szerintem szánalmasan röhejes...
  • kamm
    De nem is errol volt szo. Kinjaban ezt hozta, mert - szokasos idiota gyerekes 'felremagyarazzuk es arra valasszolunk' strawman vitatechnikajanal ragadva - egy rendes bazison 2-3x annyi az infra az amerikai rendszerekhez, mint a Gripenhez, tovabb is tart minden, mert eleve nem ilyesmire tervezik az amerikaiak es nem kis ktg a szempont es ezt mind tudja o is nagyon jol.
    Forrást továbbra sem adsz semmire. Beszélsz a levegőbe.

    Yes, it's called multirole - leforditsam?
    Az F-15A és F-16A is az volt. Mindig is. Vágod?
    Arcod picit nagy.

    Ugy tunik, egyszeruen keptelen vagy elfogadni ill egyaltalan elkepzelni, hogyan tarthatnanak a svedek elorebb, mint az amerikaiak - mikozben ha ertened az elektronikai alapokat ill a svedek lassan szazeves hozzaallasat, akkor tudnad, hogy mindig is elol jartak ezugyben.
    Te jöttél azzal a marketing dumával, hogy csak a Gripen fordul gyorsan, mert arra tervezték. Aztán megmutattam neked, hogy az F-15 gépet is, ami 15 évvel korábbi megfordítják 20 perc alatt úgy, hogy annak belső keró kapacitása is nagyobb... És pár ember.

    A svedek mar networked gepeket repultek a hatvanasokban (!!), analog VHF data link volt a gepek es a strategically-geographically dispersed bazisok, legvedelem ill es refueling stb helyek kozott, sajat messaging protocol, minden korrektul megvolt a STRIL60-ban - a kornak megfelelo technikara epitve a Draken nagyon innovativ elektro-mechanikus rendszert hasznalt erre.
    Ehm, a 2010-es Gripen FAQ is tartalmazta már ezt, de a 2012-es biztosan.
    A networked gép meg a földi rávezetés volt, nem a gépek egymással. Ok, hogy digitális volt, de kb. azt tudta, mint a Lazur tudomásom szerint. Semmik újat nem mondtál nekem.

    Mindezt akkor, amikor az amerikaiak eppen elkezdtek hasznalhato fightereket gyartani (szamomra az F-4 az elso valamelyest epkezlab amerikai jet.) A hetvenesekben a Viggenben meg mar teljesen csucstechnikas CPU volt, klasszikus IC panelekbol epitve stb, az mar atvette a kalkulaciokat a foldi ravezetestol, volt HUD, sot CRT is (ugye), minden stb (elvileg ez volt az elso gep, amelyik kepes volt levadaszni a Blackbirdot.)
    A viggen a mesében volt képes levadászni az SR-71-et. Úgy nem volt képes, hogy a Balti expresszről pontosan tudták mikor jön és merre megy.
    Amúgy az F-15A is ilyen volt. Az is IC kártyákat használt már és CRT radar kijelzés volt, ahol csak digitális céljelek jelentek meg.

    Szóval ez a komment is nagy 0 volt..
  • lattom megerkezett a gripen bohoc :D:D:D

    nem ertem mit kell molnit fikazni.

    lehet sokszor ideges egy kicsit de o legalabb letett valamit az asztalra.

    es te?

    osszevissza irkalason meg sertegetesen kivul nem mutatal be semmit.

    de SEMIT.

    Meg nincs egy baszott pdf hogy nesze olvasatok, itt vannak a tenyek leirva arol amirol beszelek...

    ures duma az egesz...

    mehetnel marketingesnek a saabhoz...

    nyilt karal varnanak, kicsit buta..de legalabb hangos.

Ugrás a fórum topichoz