|

A Saab újból a Gripent ajánlja Indiának – avagy ki nevet a végén?

Az idei év eddig felemás eredményeket hozott a francia Dassault Aviation számára Rafale fronton: egyrészt megtört a jég, Egyiptom révén létrejött az első exportszerződés, másrészt az Egyesült Arab Emírségek esetében talán sikerül újabb esélyt összehozni a francia vadászbombázónak.

Persze a lényeg továbbra is India, melynek kapcsán idén már tűnt úgy, hogy 3 évnyi tárgyalás után elbukják a 2012-ben megnyert MMRCA tendert lezáró szerződést. Nos, némi várakozási idő után ez lényegében azóta meg is történt, a két fél nem jutott dűlőre. Mint arról mi is beszámoltunk India – a franciák szerint a tendertől függetlenül – 36 gépet rendelt kormányközi megállapodás értelmében és az új védelmi miniszter kijelentette, hogy az ilyen horderejű kérdésekben a továbbiakban kormányközi egyeztetéseket részesítenek előnyben, az MMRCA pedig lényegében halott. A kérdés az, hogy ez a 36 Rafale egy első körös beszerzést jelent-e és ha helyi gyártósor nem is, de 126 gép majd lesz idővel, vagy csak egy kisebb, de 36-nál nagyobb mennyiségű Rafale viseli majd az Indiai Légierő felségjelzését, mert egy kisebb gép lesz hadrendbe állítva nagyobb darabszámban a francia vadászbombázó rovására.

Rafale gyártósor. | Fotó: Dassault Aviation

Egy ideig még várniuk kell az indiaiaknak a helyi gyártásra | Fotó: Dassault Aviation ,

Nos, ezt jelenleg nem kimondottan egyszerű megjósolni, az azonban tény, hogy a svéd Saab AB már kapott is az alkalmon és újfent bejelentkezett a Gripen legújabb változatát képviselő JAS-39E változatával, mellyel jelenleg akár jó esélyei is lehetnek, hiszen a nyilatkozatok alapján az Indiai Légierő jelentős géphiányát aktuálisan inkább egy, a Rafale-nál kisebb géppel kívánná enyhíteni.

Manohar Parrikar, India új védelmi minisztere nemrégiben a Hindustan Times-nak adott interjújában arról beszélt, hogy az Indiai Légierőnek jelenleg nagyon nagy szüksége van könnyű vadászokra – mely igényt a két hajtóműves francia Rafale nem tudja kielégíteni, hiszen annak alkalmazása sok esetben úgymond ágyúval verébre jellegű lenne.

„A Rafale nem váltótípusa a MiG-21-esnek. A Tejas (Light Combat Aircraft) azonban az. Vagy ha egy másik [ilyen kaliberű] vadászgépet Indiában gyárthatunk, akkor az is megfelelő lehet.” – olvasható az interjúban.

India legnagyobb városát, Mumbai-t is magába foglaló Mahárástra állam vezető minisztere svédországi látogatása során az IKEA mellett mindenesetre látogatást tett a Saab AB linköpingi központjában is, ahol természetesen beültették egy Gripenbe is:

Megjegyezzük nem ez az első alkalom, hogy az indiaiak az MMRCA tender zárása óta megszemlélik az abból kiejtett svéd vasmadarat. Ilyesmire sor került például a hazánkhoz hasonlóan Gripent üzemeltető cseheknél is egy arrafelé vendégeskedő nagyobb indiai delegáció által.

Az indiai Business Standard gazdasági napilapnak névtelenül nyilatkozó egyik Saab AB felső(bb) vezető mindenesetre állítólag úgy fogalmazott, hogy hivatalos indiai megkeresés esetén készek a helyi gyártás mellett akár fejlesztésben is segédkezni. Márpedig a svédek vadászgép tervezésben és gyártásban meglévő komoly tapasztalatai szintén jól jöhetnek az indaiak számára a nyögvenyelősen haladó LCA / Tejas program kapcsán. A svédek mindezt az új indiai igényekkel összhangban kormányközi folyamatként képzelik el.

A Saab AB egyébként nem először tesz ilyen ajánlatot, hiszen 2011 óta több alkalommal is felajánlották segítségüket az ettől korántsem elzárkózó DRDO számára a nehézkesen fejlesztgetett Tejas sebességbe kapcsolására – legutóbb tavaly.

Tejas, F-16 és Typhoon az Aero India 2009-en (Forrás)

Tejas, F-16 és Typhoon az Aero India 2009-en (Forrás) ,