|

Újabb, egy hajtóműves vadászbombázó után érdeklődik India

A The Hindu értesülései alapján a 36 db Dassault Rafale vadászbombázót tartalmazó csomag beszerzésének közelmúltbeli aláírását követően újabb beszerzés előkészítése kezdődött meg – ám ezúttal egy hajtóműves gépről van szó.

Az indiai üzemeltetésben horrorisztikus baleseti mutatókkal bíró, igencsak kiöregedett MiG-21 géppark folyamatos nyugdíjazása miatt az utóbbi években egyre inkább aggasztó géphiánnyal küzdő Indiai Légierő számára a MiG-21 utód alapvetően a hazai fejlesztésű LCA Tejas lenne.  A 3 évtizeddel ezelőtt elkezdett fejlesztésű kis egy hajtóműves gép azonban a mai napig nem igen tetszik a légierőnek, azonban az indiai kormány ennek ellenére egy évvel ezelőtt 7 századnyi Tejas Mk IA beszerzése mellett döntött, mely már rendelkezni fog légi utántöltési lehetőségével és a légierő kérésére izraeli AESA radart. Az alaposan átdolgozott Tejas Mk II változat meg a remények szerint majd a 20-as évek második felében érkezhet.

HAL Tejas LCA

A friss, illetve a közelmúlt híresztelései alapján a India addig is nem további Mk IA gépekkel, hanem a nemzetközi piacról beszerzett egy hajtóműves vadászbombázóval töltögetné fel az Indiai Légierő gépparkját. Ebben végül is olyan nagy meglepetés azért nincs, hiszen emlékezzünk vissza Manohar Parrikar indiai védelmi miniszter egyik 2015 tavaszi nyilatkozatára, miszerint: “A Rafale nem váltótípusa a MiG-21-esnek. A Tejas azonban az. Vagy ha egy másik [ilyen kaliberű] vadászgépet Indiában gyárthatunk, akkor az is megfelelő lehet.”

Az elérhető információk alapján technológiai transzferrel megspékelten, Indiában gyártott egy hajtóműves típussal kapcsolatban ment ki információ kérés az indiai kormány részéről a szóba jöhető nemzetközi gyártók felé. Erre érdemben 2 gyártó tud/fog reagálni – avagy egy újabb F-16 vs. Gripen meccs bontakozhat ki az indiai pénzekért.

Vipera a Griff ellen - ki nevet majd a végén Indában? A fotó természetesen csak illusztráció, Kecskeméten készült a Load Diffuser 2010 hadgyakorlat ideje alatt.

Vipera a Griff ellen – ki nevet majd a végén Indában? A fotó természetesen csak illusztráció, Kecskeméten készült a Load Diffuser 2010 hadgyakorlat ideje alatt. U.S. Air Force,

A hatalmas volumenű, majd végül szappanoperába csapó MMRCA programból anno kieső svédek egyébként legutóbb a döcögős Tejas programhoz, konkrétabban az Mk IA fejlesztéséhez ajánlották fel tapasztalataikat és AESA radarjukat. Ebből India végül nem kért – a védelmi miniszter augusztusban úgy nyilatkozott, hogy nem szerepel a terveik között európai gyártóval együttműködni a Tejas Mk IA fejlesztése kapcsán.

A Saabnak más ajánlata is van, miszerint amennyiben India a JAS-39E/F mellett dönt, a helyi gyártósor létesítése mellett bele is szólhatna a Gripen fejlesztésébe.

Gripenek a végszerelő soron | Forrás: Saab AB

Gripenek a végszerelő soron | Forrás: Saab AB ,

Érdemes megjegyezni, hogy az amerikai Lockheed Martin részéről van egy olyan elképzelés, miszerint az F-35 mellett jelenleg a végnapjait élő F-16 gyártósort áttelepítenék Indiába, a típus legutóbbi változatai csak ott készülnének. Persze csak abban az esetben, ha a szubkontinensnyi ország a típus hadrendbe állítása mellett dönt.

Ha ennek esetleg ténylegesen tudna a Lockheed Martin támogatást szerezni Washingtonban, akkor az a svédek számára igen előnytelen lenne, hiszen egy ilyen lépés India részére egy ma is igen potens típus beszerzése és (legalább részleges) hazai gyártása mellett azt is jelentené, hogy a jelenleginél is kellemetlenebb helyzetbe tudnák önerőből hozni az F-16 üzemeltető riválisukat, az enélkül is F-16 géppark bővítési gondokkal küzdő Pakisztánt. A Bloombergnek még augusztusban nyilatkozó Lockheed Martin illetékes elmondása szerint ezen elképzelés megvalósulása esetén bizonyos alkatrészek csak Indiában készülnének és Indiának korlátozottan, de beleszólása lenne ki és ki nem vehet F-16-ost, vagy ahhoz (indiai gyártású) alkatrészeket.