|

Katar is Typhoonokat rendel

Megérkezett a hivatalos megerősítés: újabb arab állammal bővülhet a Eurofighter Typhoont rendszeresítő országok köre.

Az Egyesült Királyság védelmi minisztériumának tájékoztatása szerint szeptember 17-én a brit védelmi miniszter hivatalos látogatást tett Katarban. Sir Michael Fallon találkozott ottani kollégájával, Khalid bin Mohammed al Attiyahhal, akivel aláírtak egy szándéknyilatkozatot 24 darab Eurofighter Typhoon vadászbombázó megvásárlásáról, valamint a két ország védelmi kapcsolatainak szorosabbra fűzéséről. Az előkészített beszerzés összegét és részleteit egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

Kuvait, Omán és Szaúd-Arábia után újabb arab állam csatlakozott aTyphoon-szelídítőkhöz | Fotó: Eurofighter GmbH ,

Természetesen a szándéknyilatkozat aláírása még nem jelenti azt, hogy Katar valóban meg is vásárolja majd a repülőgépeket, de mindenképpen fontos lépés az üzlet megkötése felé. Az arab ország már több éve érdeklődik az összeurópai típus iránt, ám ennek ellenére némileg mégis meglepő, hogy a másik két vadászbombázó mellé egy harmadikat is rendszeresítenének: az európai csúcsvadász előtt már rendeltek 24 darab Dassault Rafale és 36 darab F-15E Strike Eagle vadászbombázót.

Mondjuk rá is fért az újítás a kiöregedő Dassault Mirage 2000-eseket használó légierőre, de a folyamatban lévő haderő-korszerűsítés magyar szemmel nézve kissé felfoghatatlan mértékű. Ráadásul nemcsak a logisztikát és az üzemeltetést bonyolítja és drágítja meg, de a megfelelő számú, jól képzett hajózó és földi kiszolgáló szakember biztosítása is problémákba ütközhet.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Komoly gyorsulás. Ritka levegőben, eleve valamekkora repülési sebességről így megindulni és emelkedni... nem semmi!
    Ööö, szerintem nem.
    Optikai csalódás áldozatai vagyunk és el is magyarázom miért.
    • Az autóhoz szokott szem azt mondja, hogy akkor látsz ilyet az autó folyamatosan gyorsul, mert magassága nem változik.
    • Ezt látod addig a videón, ameddig a gép nem emelkedik. A vízszintes gyorsulása semmi extra. Ilyet látni F-15 és F-16-tól is, ha nincs rajta sok cucc, ahogy az EF-en sincs.
    • Itt viszont távolság változása azért lesz hirtelen nagy, mert a gép repülési iránya változik meg. Sebességvektor iránya, nem a nagysága. Akkor is gyorsuló ütemben távolodik a gép, ahogy nő a bólintási szög még akkor is, ha a gép elkezd lassulni számottevően. Csak azt több száz méterről már nem érzékeli az ember. Repszimben gyönyörűen kipróbálható.
    Itt látható, hogy kb. 8-10 fokos bólintásnál megáll az F-15 de már hogyan kezd meglódulni.



    Ha, a videón az EF elhúzta vagy 40 fokig vagy azon túl is. Csak mivel így vízszintes távolság csökken úgy tűnik, minta a bólintási szög is nagyobb lenne, mert fentebb emeled a fejed, de a gép bólintási szöge attól független.

    Látványosnak tényleg látványos.

    Nincs az a repülőgép, ami komolyan gyorsulna úgy, hogy sok km magasan M0,7-0,9 táján elindul felfelé ilyen bólintási szöggel. Inkább lassulnak.
  • Osztrák Eurofighter ügy: Klaudia Tanner osztrák honvédelmi miniszter csütörtökön nyilatkozatot tett az "Eurofighter ügy"-ről. Tanner szerint a Honvédelmi Minisztérium nyomása már most hatással van, mert: "Az Airbus néhány órával ezelőtt kapcsolatba lépett velünk..."

    Bécs, 2020. február 14. - A mai napon Klaudia Tanner védelmi miniszter összehívta a szakértői testületet közvetlenül az Airbus megbeszélési kérelme után. (magas rangú tisztviselők és Wolfgang Peschorn pénzügyminiszter) Annak érdekében, hogy teljes figyelmét az Eurofighter ügy megoldására fordítsa, Tanner pénteken lemondott minden találkozót, beleértve a müncheni biztonsági konferencián való részvétele. "Az Eurofighter ügy jelenleg abszolút prioritás" - mondta a védelmi miniszteri hivatal.
  • Terminator
    Ausztria lemondhat az Eurofighterekről?
    A helyzet komolyságát ez is mutatja :rolleyes::
    A kormányon lévő zöldek szerint az Airbus-botrány alkalmat teremthet arra, hogy Ausztria kiszálljon a nyomasztó Eurofighter-szerződésből. Az elöregedett Saabokat amúgy is olasz Leonardo M346-os vadászgépekre cserélnék, s ezek a nem szuperszonikus, de megbízható repülők az Eurofighterek helyébe is léphetnének. A drága légi járgányok éves üzemköltsége 65 millió euró, míg a Saabé csak négy millió, s a Leonardoé sem sokkal több.
    Hozzátenném, hogy tavaly okt.-nov. magasságára belengették hogy elfogy a védelemre szánt pénz.
    Ugyebár nekünk évente 29+Mrd forintba (kicsivel több mint 86M EUR) kerül a 14db Gripen Saabnak kifizetett díja a részletekért+supportért.
  • pöcshuszár
    A helyzet komolyságát ez is mutatja :rolleyes::

    Hozzátenném, hogy tavaly okt.-nov. magasságára belengették hogy elfogy a védelemre szánt pénz.
    Ugyebár nekünk évente 29+Mrd forintba (kicsivel több mint 86M EUR) kerül a 14db Gripen Saabnak kifizetett díja a részletekért+supportért.
    A hir lenyege, hogy nem elegedettek a gep kepessegeivel es a kormanypartban most nagyon meg akarjak oldani a kerdest. Meglatjuk, mi lesz belole. (Nyilvan vegul megis csak egy Airbus upgrade sok penzert lesz a legolcsobb megoldas.)
  • Terminator
    A hir lenyege, hogy nem elegedettek a gep kepessegeivel es a kormanypartban most nagyon meg akarjak oldani a kerdest. Meglatjuk, mi lesz belole. (Nyilvan vegul megis csak egy Airbus upgrade sok penzert lesz a legolcsobb megoldas.)
    Szerintem meg, a hír lényege nem ez!
    A lényege az, hogy magyar Gripen beszerzéshez (és nagyjából az összes nagyobb hadipari beszerzéshez) kapcsolódnak lobbisták, ami miatt ezek tisztasága általában előbb utóbb megkérdőjeleződhet (kormányváltás alkalmával biztosan). Az amerikai iratokból kiderültek erre utaló jelek az osztrák beszerzések kapcsán is. Most az osztrák kormány erre a vonatra akar felülni.
    És a szerintük előnytelen szerződésből kilépni. Hogy mennyire hozzáértők ülnek a posztjaikon a védelmi minisztériumban, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az EF-eket szeretnék kiváltani kiképző gépekkel.
    Ha nem elégedettek az EF képességeivel, akkor értelemszerűen majd a kiképzőgépek harcértékével azok lesznek... :rolleyes::)
    Szerintem ezzel azt erővel a semlegességükre hivatkozva szántsák be a légierőt a francba, mert csak a pénzt viszi. :hadonaszos:
  • Őszintén kérdezem ,hogy bármelyik milliárdos katonai szerződésnél valaki elhiszi azt ,hogy nincs korrupció?......mindegy melyik nyugati,ázsia.amerika..európai országról beszélünk
  • pöcshuszár
    Szerintem meg, a hír lényege nem ez!
    A lényege az, hogy magyar Gripen beszerzéshez (és nagyjából az összes nagyobb hadipari beszerzéshez) kapcsolódnak lobbisták, ami miatt ezek tisztasága általában előbb utóbb megkérdőjeleződhet (kormányváltás alkalmával biztosan). Az amerikai iratokból kiderültek erre utaló jelek az osztrák beszerzések kapcsán is. Most az osztrák kormány erre a vonatra akar felülni.
    És a szerintük előnytelen szerződésből kilépni. Hogy mennyire hozzáértők ülnek a posztjaikon a védelmi minisztériumban, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az EF-eket szeretnék kiváltani kiképző gépekkel.
    Ha nem elégedettek az EF képességeivel, akkor értelemszerűen majd a kiképzőgépek harcértékével azok lesznek... :rolleyes::)
    Szerintem ezzel azt erővel a semlegességükre hivatkozva szántsák be a légierőt a francba, mert csak a pénzt viszi. :hadonaszos:
    Hogy a politikusok "furcsa emberek", azt eddig is tudtuk. Azt is, hogyan mennek a fegyverbeszerzések és milyen "motivációk" vannak a háttérben.
    Az osztrák védelmi miniszter csak jobb gépeket akar, használható levegő-föld képességgel és megfelelő üzemképességi mutatókkal. Amit még egy M346 gyakorlógép is tud. És most nagyon úgy tűnik, hogy tenni akarnak valamit, nem csak a szájkaraté megy...
  • pöcshuszár
    Szerintem meg, a hír lényege nem ez!
    A lényege az, hogy magyar Gripen beszerzéshez (és nagyjából az összes nagyobb hadipari beszerzéshez) kapcsolódnak lobbisták, ami miatt ezek tisztasága általában előbb utóbb megkérdőjeleződhet (kormányváltás alkalmával biztosan). Az amerikai iratokból kiderültek erre utaló jelek az osztrák beszerzések kapcsán is. Most az osztrák kormány erre a vonatra akar felülni.
    És a szerintük előnytelen szerződésből kilépni. Hogy mennyire hozzáértők ülnek a posztjaikon a védelmi minisztériumban, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az EF-eket szeretnék kiváltani kiképző gépekkel.
    Ha nem elégedettek az EF képességeivel, akkor értelemszerűen majd a kiképzőgépek harcértékével azok lesznek... :rolleyes::)
    Szerintem ezzel azt erővel a semlegességükre hivatkozva szántsák be a légierőt a francba, mert csak a pénzt viszi. :hadonaszos:
    Az osztrákoknál az évtizedes kiváló kapcsolat a SAAB-al eleve arra predesztinálta volna a döntéshozókat anno, hogy a Draken után a Gripen következzen. A Gripen legolcsóbb, legkevesebbet tudó JAS-39A és B változata arra, amire most a Eurofighter-eket használják, bőven elég lett volna.
    Az, hogy a németek egyértelműen leszoltak délre a szomszédjukhoz, hogy ti aztán kizárólag a mi levedlett gépeinkből vehettek csak, egyértelmű korrupció volt, de olyan súlyos indokolatlan károkozás is az osztrák költségvetésben, hogy ezt előbb, vagy utóbb valamelyik osztrák politikai tényező egyszer majd vizsgálni fogja.
  • A 4 Eurofighter annyit repült egy év alatt, mint amennyit a 14 magyar Gripen szokott egy év alatt. (ha nem többet)

    2000 óra / 4 gép / 365 nap = 1,37 órát repült minden egyes gép, naponta átlagosan.

    Valószínű, hogy mindig géppárban repültek. A különböző időszakos karbantartásokat hogyan oldották meg?

    Azért az nem rossz teljesítmény...erre már lehetne büszke az Airbus.

    Azért az elég meglepő, hogy épp az olaszoknál működik jól az Eurofighter. :cool:
  • Terminator
    A 4 Eurofighter annyit repült egy év alatt, mint amennyit a 14 magyar Gripen szokott egy év alatt. (ha nem többet)

    2000 óra / 4 gép / 365 nap = 1,37 órát repült minden egyes gép, naponta átlagosan.

    Valószínű, hogy mindig géppárban repültek. A különböző időszakos karbantartásokat hogyan oldották meg?

    Azért az nem rossz teljesítmény...erre már lehetne büszke az Airbus.

    Azért az elég meglepő, hogy épp az olaszoknál működik jól az Eurofighter. :cool:
    A különböző időszakos karbantartásokat hogyan oldották meg? Valószínűleg cserélgették a gépeket.
    Kuvaitban már ki lehet építve a karbantartás a megrendelt 28 géphez? Hamarosan megkapják az első gépeket.
    Ha igen, akkor legalább nem kellett Olaszországba visszarepülni velük.
  • Terminator
    How Does Digital Stealth Work?

    (we talk to Mark Hewer, Leonardo’s Vice President Integrated Mission Solutions)
    Ha kivonjuk a marketing részét a cikknek meglepő, de marad benne tanulságos rész is.
    Szerintem ezek az alábbiak:
    - "...The secret to this advantage is ‘mission data’, a term which sounds relatively benign but is critical to an aircraft’s EW performance and often life-saving. Mission data is the threat intelligence that allows the Eurofighter’s sensors to recognise a threat and use the appropriate electronic countermeasure or evasion technique to keep the Eurofighter safely out of harm’s way. For some aircraft, mission data is controlled by foreign nations or platform manufacturers, meaning that updates can be months, even years apart..." A BAE ezzel résszel arra a nagyon fontos apróságra hívja fel a figyelmet - ami az F35 nagy hátránya - hogy a modern EW rendszerek leg alapvetőbb kelléke a gondos és hosszadalmas munkával összegyűjtött és karbantartott MISSION DATA fileok = az adott környezetben a repülőgépre veszélyt jelentő ellenséges elektronikai eszközök jellemzőit tartalmazó könyvtár.

    - "...With Eurofighter, which has an open, reprogrammable system which can be updated by the operator, a new threat which is reported as ‘unknown’ during today’s mission can be programmed into the system in hours, meaning that the threat will be identified and dealt with during the very next mission.
    Leonardo provide full training to sovereign nations in the programming of Eurofighter and development of tactics and countermeasures (optional) so they are able to capitalise on the equipment’s capability rapidly and effectively...
    " A BAE ezek szerint az alkalmazó ország kezébe adja ennek az adatbázisnak a kezelését (gondolom az összegyűjtését is rábízza)
  • rudi
    Ha kivonjuk a marketing részét a cikknek meglepő, de marad benne tanulságos rész is.
    Szerintem ezek az alábbiak:
    - "...The secret to this advantage is ‘mission data’, a term which sounds relatively benign but is critical to an aircraft’s EW performance and often life-saving. Mission data is the threat intelligence that allows the Eurofighter’s sensors to recognise a threat and use the appropriate electronic countermeasure or evasion technique to keep the Eurofighter safely out of harm’s way. For some aircraft, mission data is controlled by foreign nations or platform manufacturers, meaning that updates can be months, even years apart..." A BAE ezzel résszel arra a nagyon fontos apróságra hívja fel a figyelmet - ami az F35 nagy hátránya - hogy a modern EW rendszerek leg alapvetőbb kelléke a gondos és hosszadalmas munkával összegyűjtött és karbantartott MISSION DATA fileok = az adott környezetben a repülőgépre veszélyt jelentő ellenséges elektronikai eszközök jellemzőit tartalmazó könyvtár.

    - "...With Eurofighter, which has an open, reprogrammable system which can be updated by the operator, a new threat which is reported as ‘unknown’ during today’s mission can be programmed into the system in hours, meaning that the threat will be identified and dealt with during the very next mission.
    Leonardo provide full training to sovereign nations in the programming of Eurofighter and development of tactics and countermeasures (optional) so they are able to capitalise on the equipment’s capability rapidly and effectively...
    " A BAE ezek szerint az alkalmazó ország kezébe adja ennek az adatbázisnak a kezelését (gondolom az összegyűjtését is rábízza)
    Azért érdekes mikor ezzel promózzák az egy generációval régebbi EF-t, hogy itt az F-35 el szemben kezedbe adják hozzá a lehetőséget hogy napra készen tartsd a sokszor élet-halál közti különbséget jelentő digitális kalendáriumot, amiből fel lehet ismerni jó eséllyel, hogy milyen ellenfél vesz körül a csatatéren, és az mekkorát és milyen távolból tud harapni!

Ugrás a fórum topichoz