|

Katar is Typhoonokat rendel

Megérkezett a hivatalos megerősítés: újabb arab állammal bővülhet a Eurofighter Typhoont rendszeresítő országok köre.

Az Egyesült Királyság védelmi minisztériumának tájékoztatása szerint szeptember 17-én a brit védelmi miniszter hivatalos látogatást tett Katarban. Sir Michael Fallon találkozott ottani kollégájával, Khalid bin Mohammed al Attiyahhal, akivel aláírtak egy szándéknyilatkozatot 24 darab Eurofighter Typhoon vadászbombázó megvásárlásáról, valamint a két ország védelmi kapcsolatainak szorosabbra fűzéséről. Az előkészített beszerzés összegét és részleteit egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

Kuvait, Omán és Szaúd-Arábia után újabb arab állam csatlakozott aTyphoon-szelídítőkhöz | Fotó: Eurofighter GmbH ,

Természetesen a szándéknyilatkozat aláírása még nem jelenti azt, hogy Katar valóban meg is vásárolja majd a repülőgépeket, de mindenképpen fontos lépés az üzlet megkötése felé. Az arab ország már több éve érdeklődik az összeurópai típus iránt, ám ennek ellenére némileg mégis meglepő, hogy a másik két vadászbombázó mellé egy harmadikat is rendszeresítenének: az európai csúcsvadász előtt már rendeltek 24 darab Dassault Rafale és 36 darab F-15E Strike Eagle vadászbombázót.

Mondjuk rá is fért az újítás a kiöregedő Dassault Mirage 2000-eseket használó légierőre, de a folyamatban lévő haderő-korszerűsítés magyar szemmel nézve kissé felfoghatatlan mértékű. Ráadásul nemcsak a logisztikát és az üzemeltetést bonyolítja és drágítja meg, de a megfelelő számú, jól képzett hajózó és földi kiszolgáló szakember biztosítása is problémákba ütközhet.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Ha józanul akartak volna az USAF számára egy másodlagos csapásmérő harcászati fegyverhordozót, "bombakamiont" létrehozni a latest&greatest F-35A mellé, akkor nem az F-15E-ről kellett volna a sokadik bőrt lehúzni, hanem elő kellett volna venni az FB-22 koncepcióját és megrendelni a Boeingtól főállásban.
    Ha nem bírta volna kapacitással, akkor az "örök vesztes" Northrop Grumman oda is besegít, mint régi kedvelt-gyülölt partnere a Boeing-tulajdonú egykori McDonnell Douglas-nak és mint az egyik legnagyobb fődarab beszállítója az F-35-ös programnak.
    Pusztán műszaki szemszögből nézve úgy gondolom erre a feladatra az YF-23-as jobb alapanyag lett volna. Anno neki "szurkoltam", jobban tetszett, forradalmibbnak tűnt. Sok olyan paraméterben volt jobb a 22-esnél, amik fontosak egy F-15E jellegű gépnél. Gyorsabb volt (gondolom jobb légellenállás) és valószínűleg jobb lopakodó képességekkel is rendelkezett
  • laca
    Pusztán műszaki szemszögből nézve úgy gondolom erre a feladatra az YF-23-as jobb alapanyag lett volna. Anno neki "szurkoltam", jobban tetszett, forradalmibbnak tűnt. Sok olyan paraméterben volt jobb a 22-esnél, amik fontosak egy F-15E jellegű gépnél. Gyorsabb volt (gondolom jobb légellenállás) és valószínűleg jobb lopakodó képességekkel is rendelkezett
    Érdekes ,hogy a most 5. gen gép fejlesztésére vágyó országok , miért nem veszik meg az Yf-23 technológiát ? Oké ,hogy részben idejét múlt az elektronikája , de ez részlet kérdés ...
  • independence
    Érdekes ,hogy a most 5. gen gép fejlesztésére vágyó országok , miért nem veszik meg az Yf-23 technológiát ? Oké ,hogy részben idejét múlt az elektronikája , de ez részlet kérdés ...
    Mert nem eladó. Meg nincs "technológia". Két techdemó gép épült, amit kibelezve (?) aztán kiállítottak jó sok pihentetést követően. De ahogy az YF-22 nem egyenlő F-22A, úgy az YF-23 is messze volt az F-23-tól.

    Both YF-23 airframes remained in storage until mid-1996, when the aircraft were transferred to museums.
    • YF-23A PAV-2, AF ser. no. 87-0801, registration number N232YF, was on exhibit at the Western Museum of Flight* until 2004 when it was reclaimed by Northrop Grumman and used as a display model for a YF-23-based bomber.[43] PAV-2 was returned to the Western Museum of Flight and was on display as of 2010 at the museum's new location at Zamperini Field, Torrance, California.

    *Ez a YT csatornájuk.
    https://www.youtube.com/user/PeninsulaSrsVideos/videos
  • molnibalage
    Mert nem eladó. Meg nincs "technológia". Két techdemó gép épült, amit kibelezve (?) aztán kiállítottak jó sok pihentetést követően. De ahogy az YF-22 nem egyenlő F-22A, úgy az YF-23 is messze volt az F-23-tól.

    Both YF-23 airframes remained in storage until mid-1996, when the aircraft were transferred to museums.
    • YF-23A PAV-2, AF ser. no. 87-0801, registration number N232YF, was on exhibit at the Western Museum of Flight* until 2004 when it was reclaimed by Northrop Grumman and used as a display model for a YF-23-based bomber.[43] PAV-2 was returned to the Western Museum of Flight and was on display as of 2010 at the museum's new location at Zamperini Field, Torrance, California.
    *Ez a YT csatornájuk.
    https://www.youtube.com/user/PeninsulaSrsVideos/videos
    Végülis nyilván való ... De , gondoltam a Török vagy Dél Koreai látvány skiccektől , csak több alap lenne. Talán nem is nem eladó , hanem inkább a kormány nem engedi...
  • Az amerikaiak nem szoktak ilyen kurrens technológiákat csak úgy eladogatni. Akkor se, ha az adott gépek, példányok sok évtizede rohadnak a sivatagban, vagy már múzeumba is kerültek.
    A kompozitok és a titán megmunkálásában az amerikaiak nagyon elől vannak, ezen felül az YF-23-asoknál speciális csempéket is alkalmaztak. A franciák maguk fejlesztették ki a kompozit és titán technológiájukat, ahogy a Eurofighter konzorcium is a sajátját.
    A SAAB úgyszintén.
    Akinek ilyen még mindig nincs, vagy csak most van feljövőben, az igykeszik behozni a lemaradását, ilyenek az oroszok, vagy a kínaiak.
    Ebben nem fogják őket segíteni a nyugati országok.
  • "Spanish CLAEX (Centro Logístico de Armamento y EXperimentación), is testing the MBDA Meteor AAM in order to implement its use in short time by spanish Eurofighter Typhoons..."

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Terminator
    "Spanish CLAEX (Centro Logístico de Armamento y EXperimentación), is testing the MBDA Meteor AAM in order to implement its use in short time by spanish Eurofighter Typhoons..."

    [​IMG]

    [​IMG]
    Még csak most tesztelik?
  • gacsat
    Még csak most tesztelik?
    A Tranche 1-es gépeiket több lépcsőben korszerűsítik T2 és T3 szintre 2023-ig.
    Most jutottak el idáig.

    Nem teljesen értem a dolgot, mert az osztrák T1-es EF-ekre mintha azt mondták volna hogy nem lehet belőlük T3-at csinálni. Vagy csak túl nagy költséggel?

    "Phase 2 Enhancements (P2E) of the Spanish EUROFIGHTER will be the integration of the METEOR missile."
  • Terminator
    A Tranche 1-es gépeiket több lépcsőben korszerűsítik T2 és T3 szintre 2023-ig.
    Most jutottak el idáig.

    Nem teljesen értem a dolgot, mert az osztrák T1-es EF-ekre mintha azt mondták volna hogy nem lehet belőlük T3-at csinálni. Vagy csak túl nagy költséggel?

    "Phase 2 Enhancements (P2E) of the Spanish EUROFIGHTER will be the integration of the METEOR missile."
    Nem lesz T3, csak képességeiben. Mint ahogy a mi Gripenjeink sem C/D-k ténylegesen, csak azokkal megegyező képességű.
  • A Kuvaiti Al-Rai újság: Sheikh Ahmed Al-Mansour miniszterelnök-helyettes és védelmi miniszter jelentést nyújtott be az Eurofighter vásárlására vonatkozó korrupcióról.

    "The communication relates to the involvement of a number of leaders in the abuses, including a former minister, current officials and retired workers from the ministry. The sources pointed out that «the most prominent of what was stated in the communication is the accusation of some officials of taking advantage of their positions without right and intentionally inflating the amounts of armament contracts to benefit from the money spent by the state in this regard, in addition to exceeding the powers entrusted to them and not obtaining the required regulatory approvals, which caused great damage with public money. ”
  • Allesmor Obranna
    Komoly gyorsulás. Ritka levegőben, eleve valamekkora repülési sebességről így megindulni és emelkedni... nem semmi!
    Ööö, szerintem nem.
    Optikai csalódás áldozatai vagyunk és el is magyarázom miért.
    • Az autóhoz szokott szem azt mondja, hogy akkor látsz ilyet az autó folyamatosan gyorsul, mert magassága nem változik.
    • Ezt látod addig a videón, ameddig a gép nem emelkedik. A vízszintes gyorsulása semmi extra. Ilyet látni F-15 és F-16-tól is, ha nincs rajta sok cucc, ahogy az EF-en sincs.
    • Itt viszont távolság változása azért lesz hirtelen nagy, mert a gép repülési iránya változik meg. Sebességvektor iránya, nem a nagysága. Akkor is gyorsuló ütemben távolodik a gép, ahogy nő a bólintási szög még akkor is, ha a gép elkezd lassulni számottevően. Csak azt több száz méterről már nem érzékeli az ember. Repszimben gyönyörűen kipróbálható.
    Itt látható, hogy kb. 8-10 fokos bólintásnál megáll az F-15 de már hogyan kezd meglódulni.



    Ha, a videón az EF elhúzta vagy 40 fokig vagy azon túl is. Csak mivel így vízszintes távolság csökken úgy tűnik, minta a bólintási szög is nagyobb lenne, mert fentebb emeled a fejed, de a gép bólintási szöge attól független.

    Látványosnak tényleg látványos.

    Nincs az a repülőgép, ami komolyan gyorsulna úgy, hogy sok km magasan M0,7-0,9 táján elindul felfelé ilyen bólintási szöggel. Inkább lassulnak.
  • Osztrák Eurofighter ügy: Klaudia Tanner osztrák honvédelmi miniszter csütörtökön nyilatkozatot tett az "Eurofighter ügy"-ről. Tanner szerint a Honvédelmi Minisztérium nyomása már most hatással van, mert: "Az Airbus néhány órával ezelőtt kapcsolatba lépett velünk..."

    Bécs, 2020. február 14. - A mai napon Klaudia Tanner védelmi miniszter összehívta a szakértői testületet közvetlenül az Airbus megbeszélési kérelme után. (magas rangú tisztviselők és Wolfgang Peschorn pénzügyminiszter) Annak érdekében, hogy teljes figyelmét az Eurofighter ügy megoldására fordítsa, Tanner pénteken lemondott minden találkozót, beleértve a müncheni biztonsági konferencián való részvétele. "Az Eurofighter ügy jelenleg abszolút prioritás" - mondta a védelmi miniszteri hivatal.
  • Terminator
    Ausztria lemondhat az Eurofighterekről?
    A helyzet komolyságát ez is mutatja :rolleyes::
    A kormányon lévő zöldek szerint az Airbus-botrány alkalmat teremthet arra, hogy Ausztria kiszálljon a nyomasztó Eurofighter-szerződésből. Az elöregedett Saabokat amúgy is olasz Leonardo M346-os vadászgépekre cserélnék, s ezek a nem szuperszonikus, de megbízható repülők az Eurofighterek helyébe is léphetnének. A drága légi járgányok éves üzemköltsége 65 millió euró, míg a Saabé csak négy millió, s a Leonardoé sem sokkal több.
    Hozzátenném, hogy tavaly okt.-nov. magasságára belengették hogy elfogy a védelemre szánt pénz.
    Ugyebár nekünk évente 29+Mrd forintba (kicsivel több mint 86M EUR) kerül a 14db Gripen Saabnak kifizetett díja a részletekért+supportért.
  • pöcshuszár
    A helyzet komolyságát ez is mutatja :rolleyes::

    Hozzátenném, hogy tavaly okt.-nov. magasságára belengették hogy elfogy a védelemre szánt pénz.
    Ugyebár nekünk évente 29+Mrd forintba (kicsivel több mint 86M EUR) kerül a 14db Gripen Saabnak kifizetett díja a részletekért+supportért.
    A hir lenyege, hogy nem elegedettek a gep kepessegeivel es a kormanypartban most nagyon meg akarjak oldani a kerdest. Meglatjuk, mi lesz belole. (Nyilvan vegul megis csak egy Airbus upgrade sok penzert lesz a legolcsobb megoldas.)
  • Terminator
    A hir lenyege, hogy nem elegedettek a gep kepessegeivel es a kormanypartban most nagyon meg akarjak oldani a kerdest. Meglatjuk, mi lesz belole. (Nyilvan vegul megis csak egy Airbus upgrade sok penzert lesz a legolcsobb megoldas.)
    Szerintem meg, a hír lényege nem ez!
    A lényege az, hogy magyar Gripen beszerzéshez (és nagyjából az összes nagyobb hadipari beszerzéshez) kapcsolódnak lobbisták, ami miatt ezek tisztasága általában előbb utóbb megkérdőjeleződhet (kormányváltás alkalmával biztosan). Az amerikai iratokból kiderültek erre utaló jelek az osztrák beszerzések kapcsán is. Most az osztrák kormány erre a vonatra akar felülni.
    És a szerintük előnytelen szerződésből kilépni. Hogy mennyire hozzáértők ülnek a posztjaikon a védelmi minisztériumban, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az EF-eket szeretnék kiváltani kiképző gépekkel.
    Ha nem elégedettek az EF képességeivel, akkor értelemszerűen majd a kiképzőgépek harcértékével azok lesznek... :rolleyes::)
    Szerintem ezzel azt erővel a semlegességükre hivatkozva szántsák be a légierőt a francba, mert csak a pénzt viszi. :hadonaszos:
  • Őszintén kérdezem ,hogy bármelyik milliárdos katonai szerződésnél valaki elhiszi azt ,hogy nincs korrupció?......mindegy melyik nyugati,ázsia.amerika..európai országról beszélünk
  • pöcshuszár
    Szerintem meg, a hír lényege nem ez!
    A lényege az, hogy magyar Gripen beszerzéshez (és nagyjából az összes nagyobb hadipari beszerzéshez) kapcsolódnak lobbisták, ami miatt ezek tisztasága általában előbb utóbb megkérdőjeleződhet (kormányváltás alkalmával biztosan). Az amerikai iratokból kiderültek erre utaló jelek az osztrák beszerzések kapcsán is. Most az osztrák kormány erre a vonatra akar felülni.
    És a szerintük előnytelen szerződésből kilépni. Hogy mennyire hozzáértők ülnek a posztjaikon a védelmi minisztériumban, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az EF-eket szeretnék kiváltani kiképző gépekkel.
    Ha nem elégedettek az EF képességeivel, akkor értelemszerűen majd a kiképzőgépek harcértékével azok lesznek... :rolleyes::)
    Szerintem ezzel azt erővel a semlegességükre hivatkozva szántsák be a légierőt a francba, mert csak a pénzt viszi. :hadonaszos:
    Hogy a politikusok "furcsa emberek", azt eddig is tudtuk. Azt is, hogyan mennek a fegyverbeszerzések és milyen "motivációk" vannak a háttérben.
    Az osztrák védelmi miniszter csak jobb gépeket akar, használható levegő-föld képességgel és megfelelő üzemképességi mutatókkal. Amit még egy M346 gyakorlógép is tud. És most nagyon úgy tűnik, hogy tenni akarnak valamit, nem csak a szájkaraté megy...
  • pöcshuszár
    Szerintem meg, a hír lényege nem ez!
    A lényege az, hogy magyar Gripen beszerzéshez (és nagyjából az összes nagyobb hadipari beszerzéshez) kapcsolódnak lobbisták, ami miatt ezek tisztasága általában előbb utóbb megkérdőjeleződhet (kormányváltás alkalmával biztosan). Az amerikai iratokból kiderültek erre utaló jelek az osztrák beszerzések kapcsán is. Most az osztrák kormány erre a vonatra akar felülni.
    És a szerintük előnytelen szerződésből kilépni. Hogy mennyire hozzáértők ülnek a posztjaikon a védelmi minisztériumban, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy az EF-eket szeretnék kiváltani kiképző gépekkel.
    Ha nem elégedettek az EF képességeivel, akkor értelemszerűen majd a kiképzőgépek harcértékével azok lesznek... :rolleyes::)
    Szerintem ezzel azt erővel a semlegességükre hivatkozva szántsák be a légierőt a francba, mert csak a pénzt viszi. :hadonaszos:
    Az osztrákoknál az évtizedes kiváló kapcsolat a SAAB-al eleve arra predesztinálta volna a döntéshozókat anno, hogy a Draken után a Gripen következzen. A Gripen legolcsóbb, legkevesebbet tudó JAS-39A és B változata arra, amire most a Eurofighter-eket használják, bőven elég lett volna.
    Az, hogy a németek egyértelműen leszoltak délre a szomszédjukhoz, hogy ti aztán kizárólag a mi levedlett gépeinkből vehettek csak, egyértelmű korrupció volt, de olyan súlyos indokolatlan károkozás is az osztrák költségvetésben, hogy ezt előbb, vagy utóbb valamelyik osztrák politikai tényező egyszer majd vizsgálni fogja.

Ugrás a fórum topichoz