|

Az Airbus Military nyerte az indiai tanker-tendert

Nevük elhallgatását kérő védelmi minisztériumi tisztviselők szerint az európai Airbus Military ajánlata bizonyult kedvezőbbnek azon az indiai tenderen, melynek célja hat darab légi-utántöltő repülőgép beszerzése volt, nagyjából 1 milliárd dollár értékben. A másik pályázó cég az orosz Iljusin volt, mely az Il-78-ast ajánlotta az A330 MRTT-vel szemben. A forrás szerint a döntő tényező az ár-érték arány volt, amiben az európai típus bizonyult jobbnak, annak ellenére is, hogy az október elején kezdődő végső értékelési szakasz kezdetén még arról szóltak a hírek, hogy az orosz tanker az olcsóbb. Később azonban kiderült, hogy a teljes élettartamra vetített költségek, illetve az ezekért kapott képességek tekintetében az A330 MRTT jobb, mint az Il-78.

Az ominózus forrás egyébként nem adott pontos tájékoztatást az ajánlatokról, továbbá kiemelte, hogy az orosz cég még nem kapott értesítést róla, hogy nem sikerült győzniük. Ugyanezt megerősítették orosz diplomaták is, ők szintén nem tudtak az Airbus Military győzelméről.

RAF A330MRTT

RAF A330MRTT | Forrás: Airbus MIlitary ,

Mint ismeretes, ez már a második tender volt, amit India légi-utántöltő repülőgépekre írt ki. Annak idején az Iljusin és az Airbus Military mellett a Boeing, az Antonov és a Lockheed Martin is meghívót kapott a beszerzési programba, ám a két amerikai el sem indult, az ukránok ajánlata pedig nem felelt meg a kritériumoknak. 2010-től tehát az orosz és az európai vállalat maradt csak a versenyben. Az Indiai Légierő egyébként jelenleg hat Il-78-ast használ, ezek mellé további 12 tanker szeretnének, amiből hatot ezek szerint az Airbus szállíthat majd, bár hangsúlyozzuk, hogy ez egyelőre még nem hivatalos. A védelmi tárca ezen túlmenően még nem döntötte el, hogy a másik hat példányra újabb tendert ír ki, vagy a mostani győztessel kötnek egy másik szerződést is.

Egy korábbi tenderen, ami 2010 előtt zajlott, az A330 MRTT az Il-78 mögött végzett – bár a légierő az európai típust preferálta, az orosz gép olcsóbb volt. Az ügy végül a Pénzügyminisztériumnál kötött ki, ahol azt mondták: az nyer, aki kevesebbért kínál ugyanannyi repülőgépet. A vita végül annyira eldurvult, hogy az egész programot törölték.

India egyébként a Nyugat-Bengáliában található Panagarh légitámaszpontra szeretné telepíteni a tankereket, amik a Szu-30MKI vadászbombázók bevetéseit támogatnák.

8 hozzászólás “Az Airbus Military nyerte az indiai tanker-tendert”

  1. „Meg kellett volna csinálni azokat a kazánokat rendesen”

    „20 év lemaradás!”
    Ezt ugye már nem1x írta le fade és molni sem .

    Még így is csoda hogy a tengó rakéták vadászrepcsik tankok téren együtt működnek.

    India mindenkitől vesz mindent

    Ahogy az oroszok is:

    http://worlddefencenews.blogspot.hu/2012/11/russia-purchases-french-made-individual.html

    http://worlddefencenews.blogspot.hu/2012/11/russia-would-like-to-strengthen-its.html

  2. „A forrás szerint a döntő tényező az ár-érték arány volt, amiben az európai típus bizonyult jobbnak, annak ellenére is, hogy az október elején kezdődő végső értékelési szakasz kezdetén még arról szóltak a hírek, hogy az orosz tanker az olcsóbb. Később azonban kiderült, hogy a teljes élettartamra vetített költségek, illetve az ezekért kapott képességek tekintetében az A330 MRTT jobb, mint az Il-78.”

    Ez bizony nagyon elképzelhető, szerintem jól döntöttek, ezen kívül is. Nemrég valamelyik korábbi cikkhez írtam, hogy elindult egy csendes, ésszerű, kis lépésekből álló rendszerváltás az indiai beszerzéseknél.

  3. Ezt nem értem!

    A SZU-30MKI-val nem volt baj mint ahogy a MIG-29 K/KUB-bal és a sima 29-esek modernizálásával sem.A Talwarok fejlesztése is rendben ment a T-90-re sem volt panasz és akkor még nem is beszéltem a BrahMos-ról vagy a légtérellenőrző T-50-esekről.Sokkal több jól működő közös projekt van mint ami nem halad,még is miért hiszi mindenki,hogy kegyvesztettek lettek az oroszok?

  4. dudi!

    Nem, nem lettek kegyvesztettek, de valódi verseny alakult ki a beszerzéseken. Az oroszoknak nem lehet bakizni, valószínű ebben a hordozó és a Nyerpa ügye is benne van.

    Ezen a tenderen szerintem az IL-476-tal lett volna valós esélyük, de ott megint a bűvös határidőkkel lett volna probléma.

  5. dudi: Innen MOról nézve igen. De az indiai hadtechről ide nagyon kevés dolog jut el.

    pl ott az általad említett innen tökéltes Su30 vásárlás/üzemeltetés, ahol pl hajtóművek terén India nagyon keményen belefutott pár pofonba főleg support terén.