|

Még idén megrendelné a Szu-30SzM-et Fehéroroszország

Egyre inkább biztosak lehetünk benne, hogy Fehéroroszország is belép a Szu-30SzM Flanker vadászbombázó alkalmazóinak sorába. Legutóbb tavaly nyáron írtunk róla, hogy a 2013-ban kivont Szu-27-eseket mégsem állítanák újfent szolgálatba, hanem helyettük új gyártású, modernebb harci repülőgépeket vásárolnának Oroszországtól. Konkrétumokról eddig nem esett szó, szombaton azonban Igor Lotenkov, helyettes védelmi miniszter egy nyilatkozatában elárult néhány dolgot Minszk terveiről.

Szuhoj Sz-30SzM | Forrás: orosz védelmi minisztérium ,

A TASS hírügynökség jelentése szerint Lotenkov február 4-én arról beszélt, hogy országa akár már idén megrendelheti a Szu-30SzM-et. A korábban elhangzottaknak megfelelően a legalább egyszázadnyi mennyiségű vadászbombázót 2020-ig szeretnék szolgálatba állítani. Az orosz fél részéről egyelőre nem kommentálták a dolgot, de valószínűleg nem lesz akadálya az üzletnek, hiszen a két ország közötti politikai és katonai kapcsolatok nagyon szorosak.

Ha pedig tényleg megvalósul a Szu-30SzM rendszeresítése, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy a Szu-27-esek fentebb említett újbóli aktív állományba vétele már nem szerepel Minszk tervei között. Fehéroroszország légierejének gerincét jelenleg a MiG-29 különféle változatai alkotják, amelyeket folyamatosan modernizálnak, igyekezvén létrehozni egy homogén fejlettségi szintű flottát. Az egyszázadnyi Szu-30-assal kiegészülve Minszk egy igen potens légierőt hozhat létre, ami hosszabb távon is megfelelő elrettentő erőt képvisel majd.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    A hátrafelé néző radarok ötletét igen régen elvetették, mert kb. semmire sem jók és nagyon problémás oda üzembiztosan elhelyezni.

    Infracsapda biztosan. Hogy a Szu-27/35 RWR antennái hol vannak pontosan bevallom nem tudom.b Ezeken sem cizellálják túl.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ha megnezed a SZU-35Sz nyúlványát van a két oldalán egy egy pukli az szerintem RWR.
  • Septimus
    Annyira nem jó az olasz nyelvtudásom.. Le tudnád fordítani, mit jelentenek a 117.-121. tételek?
    117: SzRO-2 rendszer antenna (barát-ellenség azonosító rendszer)
    118: fékernyő
    119: fékernyőház kúpos fedele
    120: ECM-antennák (elektronikus zavaróberendezés antennák)
    121: radarzavaró fóliacsomagok és infracsapda-töltetek
  • 117 IFF
    118 valami csúszda helye. A másik képen nincs ilyen.
    119 áramvonalazó kúp
    120 besugárzásjelző
    121 infracsapda szóró.
    megjegyzem a SzU-34esé sokkal érdekesebb.
  • Apropó, Su-34. Csak én érzem úgy, hogy ez Su-27 széria fejlesztés egy kicsit következetlen?
    Su-27: 1 üléses légifölény vadászgép (OK, ezt értem, de akkor minek kellet mellé a MiG-29?)
    Su-30: 2 üléses vadászbombázó (nem tetszik, de ez szubjektív vélemény. Amúgy is minek, ha a Su-35 is képes ugyanerre)
    Su-33: 1 üléses haditengerészeti/rep.hordozós vadászbombázó (OK, ezt is értem és még tetszik is)
    Su-34: 2 üléses vadászbombázó (nagyon nem tetszik, ormótlan dög)
    Su-35: 1 ülésesvadászbombázó (Nagyon tetszik, ezzel kellett volna kezdeni a szériát)

    Ellenvélemény?
  • Septimus
    Apropó, Su-34. Csak én érzem úgy, hogy ez Su-27 széria fejlesztés egy kicsit következetlen?
    Su-27: 1 üléses légifölény vadászgép (OK, ezt értem, de akkor minek kellet mellé a MiG-29?)
    Su-30: 2 üléses vadászbombázó (nem tetszik, de ez szubjektív vélemény. Amúgy is minek, ha a Su-35 is képes ugyanerre)
    Su-33: 1 üléses haditengerészeti/rep.hordozós vadászbombázó (OK, ezt is értem és még tetszik is)
    Su-34: 2 üléses vadászbombázó (nagyon nem tetszik, ormótlan dög)
    Su-35: 1 ülésesvadászbombázó (Nagyon tetszik, ezzel kellett volna kezdeni a szériát)

    Ellenvélemény?
    Elkezdheted végigolvasni a topikot. Ezek különböző gyárak különböző termékei. Egyik se tudná egyedül ellátni Oroszországot, és mindre szükség van.
  • Septimus
    Apropó, Su-34. Csak én érzem úgy, hogy ez Su-27 széria fejlesztés egy kicsit következetlen?
    Su-27: 1 üléses légifölény vadászgép (OK, ezt értem, de akkor minek kellet mellé a MiG-29?)
    Su-30: 2 üléses vadászbombázó (nem tetszik, de ez szubjektív vélemény. Amúgy is minek, ha a Su-35 is képes ugyanerre)
    Su-33: 1 üléses haditengerészeti/rep.hordozós vadászbombázó (OK, ezt is értem és még tetszik is)
    Su-34: 2 üléses vadászbombázó (nagyon nem tetszik, ormótlan dög)
    Su-35: 1 ülésesvadászbombázó (Nagyon tetszik, ezzel kellett volna kezdeni a szériát)

    Ellenvélemény?
    Néhány sarkalatos dolog:
    - Szu-27 kontra MiG-29: a nagy madár jó volt nekik, de a "szövetségeseknek" és a csóróbb külfödnek is kellett valami exportcikk, eredetileg szó se volt arról hogy a Szuhoj is mehet külföldre (ez csak a későbbi totális államcsőd következménye volt)
    - a Szu-30 tényleg annak a terméke hogy több gyár is gyártja a Szuhojokat, és egyik ilyen továbbfejlesztést (a -30 ugye a 27UB-ból lett), a másik meg amolyat (-34) kezd gyártani - ez az a két változat, ami szerintem leginkább átfedi egymás feladatkörét, de a -34 az azért kissé nehezebb kategória (elég a futóművekre ránézni ...)
    - a -35 az gyakorlatilag a régi sárkányban egy teljesen új tipus sokkal nagyobb képességekkel (korszerűbb anyagokból épített sárkányszerkezet, légitankolható, új és hatékonyabb radar, új hajtómű, csökkentett radarkeresztmetszet?), de szerintem inkább csak vadászgép; jól hangzik hogy állítólag ugyanazt tudja mint a kétülésesek, de azért ezt egyfős személyzettel megoldani "kissé" kemény lenne, nem véletlen hogy a csapásmérésre a jenkik is a kétüléses F-15E-t használják.
  • Septimus
    Apropó, Su-34. Csak én érzem úgy, hogy ez Su-27 széria fejlesztés egy kicsit következetlen?
    Su-27: 1 üléses légifölény vadászgép (OK, ezt értem, de akkor minek kellet mellé a MiG-29?)
    Su-30: 2 üléses vadászbombázó (nem tetszik, de ez szubjektív vélemény. Amúgy is minek, ha a Su-35 is képes ugyanerre)
    Su-33: 1 üléses haditengerészeti/rep.hordozós vadászbombázó (OK, ezt is értem és még tetszik is)
    Su-34: 2 üléses vadászbombázó (nagyon nem tetszik, ormótlan dög)
    Su-35: 1 ülésesvadászbombázó (Nagyon tetszik, ezzel kellett volna kezdeni a szériát)

    Ellenvélemény?
    HTÖ melléklete a Szuhoj család fejelsztéséről. Allesmor kommentjei egybegyúrva. A mellékletek főkönyvtárban van.

    A listád tökéletesen értelmetlen, mert figyelmen kívül hagyja az evolúciót. Nehéz lett volna a Szu-35-tel (amit ma annak hívnak) kezdeni, amikor a '90-es évek elején és közepén semmi nem volt meg hozzá...

    Tőmondatokban.
    • A MiG-29-es olcsóbbnak szánták, elvileg az is, de a 9.12. minden manőverező képesség terén felmutatott előnye igen kérdőjeles hasznosságú annak röhejesen kicsi hatósugara miatt. A kb. 30%-kal könnyebb F-16-os 30-35%-kal nagyobb hatósugárral bír. A Szu-27-est nem nagyon akarták exportálni, a hh végre miatt került csak arra sor, le is tarolta a piacot, a MiG-29 ahhoz képest a kutyának nem kellett.

    • A minek kérdés elég muris, tekintve, hogy ez volt a '90-es évek orosz csúcsmodellje, ezt exportálták Indiába és Kínába. A hazai piacra gyártott gépek a '30-as' szám ellenére nem egészen ugyanazok és sokkal később kezdték őket gyártani, mint az exportra szánt gépeket.

    • Ez valójában a Szu-30 előtt van típusjelzése ellenére, mert a leánykori neve Su-27K és már 1990 előtt létezett a proto.

    • Ez a Szu-24 váltótípusa, nem vadászgép. Ergo tök felesleges a multirole gépekhez mérni. Szezon és fazon a közös alap ellenére.

    • Ez az evolúció végre jelenleg. Kb. annyira értelmezhető kijelentésed, hogy 1978-ban az US Navy miért nem Super Hornetet rendelt... Mert nem volt...
    emel
    .)
    - a -35 az gyakorlatilag a régi sárkányban egy teljesen új tipus sokkal nagyobb képességekkel (korszerűbb anyagokból épített sárkányszerkezet, légitankolható, új és hatékonyabb radar, új hajtómű, csökkentett radarkeresztmetszet?), de szerintem inkább csak vadászgép; jól hangzik hogy állítólag ugyanazt tudja mint a kétülésesek, de azért ezt egyfős személyzettel megoldani "kissé" kemény lenne, nem véletlen hogy a csapásmérésre a jenkik is a kétüléses F-15E-t használják.
    Az a sárkány csak külsőre régi. Kb. annyi köze van az Szu-27Sz-hez, mint egy F-15SA vagy SG-nek vagy az F-15X-nek az F-15A-hoz. Az aerodinamikai megoldás. A burkolat alatt teljesen más a sárkány is. A Szu-35 üresen valami laza két tonnával nehezebb, mint a Szu-27Sz volt.
  • Annyit még, hogy a MiG-29 topicba tettem egy bolgár cikket a bolgár 29-esek kiválasztásának történetéről. Az abban levők érdekesen árnyalják a Szu-27-esek nyolcvanas évekbeli kvázi exporttilalmát, mert konkrétan a szovjet fél presszurálta a bolgárokat a 27-es rendszeresítésére. A bolgár állampárt prominensei olcsóbban akarták megúszni a dolgot, ők a MiG-23MLD-t akarták, míg a légierő a 29-est. Gondolom, a politikusok a szintén szovjet igényből fakadó MiG-25-ösök kurtán-furcsán alakult históriája után már nem akartak még egy extrém drága dög nagy madarat megvenni.
    A légierő vezetése akkor azt a jelentést tette le a miniszter felé, hogy a 36db MiG-23MLD kontra kb 20 darab MiG-29 relációjában a szovjet ajánlat, ismeretlen mennyiségű Szu-27-es lett volna a török F-16-osok ellenében a legjobb, szigorúan katonai szempontból, de megfizethetetlen is egyúttal.

    Hozzáteszem (csak én), ekkortájt kezdődött a Szu-27P mellé a Front Légierős Szu-27Sz rendszeresítése, lásd a lengyel kontingens. Csakhogy a PVO-s P-k mennyiségének rovására. Biztos, hogy ez odahaza is erősítette az exportellenes hangokat akkor még. Aztán nagyot fordult a világ.
  • Allesmor Obranna
    A hajtóművek kiváltása is elmarad. Pedig az nem csak a repülési teljesítményt javította volna, hanem a homologizációt is a Szu-35Sz-el. És mint bulletin, a külföldi üzemeltetőknél is jó üzleti lehetőség. Az indiánok pl. számítottak/számítanak rá.
    Jó lett volna, viszont a modernizációs költségek már közelítették volna a Szu-35Sz árát. Az SzM1 orosz elektrinikát kap , ami által lehetségessé válik újabb precíziós fegyverek alkalmazása + ráncfelvarrott Barsz radart. Ez minden. A Szu-30SzM leggyengébb pontja a radar. Egy AESA radarral jó kis gép lehetne.

    Az első modernizált Szu-30SzM1:
    [​IMG]
  • boki
    Jó lett volna, viszont a modernizációs költségek már közelítették volna a Szu-35Sz árát. Az SzM1 orosz elektrinikát kap , ami által lehetségessé válik újabb precíziós fegyverek alkalmazása + ráncfelvarrott Barsz radart. Ez minden. A Szu-30SzM leggyengébb pontja a radar. Egy AESA radarral jó kis gép lehetne.

    Az első modernizált Szu-30SzM1:
    [​IMG]
    Milyen modernizálást kapott az ide beszerelt lokátor?
  • Amennyire én tudom, kis mértékben növelik a felderítési távolságot, javítják a felbontást és a zavarvédelmet, illetve a földi célok detektálát. De ezek túl általános infók.
    Az Irbisz-ből emelnek át megoldásokat.
    Ez is mutatja, hogy a Szu-35Sz mennyivel komplexebb és fejlettebb gép. És azt is, hogy mennyire felesleges párhuzamosan a modern és a majdnem olyan modern gép alkalmazása.
    Csak annyi ráció volt a dologban, hogy megrendelést kellett adni a gyáraknak és egyúttal kellett egy gyorsan realizálható réskitöltő típus a rohamosan csökkenő Szu-27-esek és MiG-29-esek utánra.
    Nyilván a több, mint száz Szu-30MK...akármi átadása után a legegyszerűbben úgy tudott az orosz légierő modern gépet behúzni, hogy a legutolsó még külföldre szánt példány mellé már azonnal gyártották az orosz belföldi variánst, megszakítás nelkül. Legyünk realisták: amikor ezt a szerződést aláírták, a KnAAZ még javában szenvedett a Szu-35Sz-ek gyártásának felfuttatásával. Emlékezzünk arra, hogy az elsőnek átadott 12 darab gép után épp csak elkezdték a második 12 példányt, mikor már hozták is vissza az első tucatot, mert a sebességmérési módszer nem volt megbízható a KnAAZ saját, egyedileg kifejlesztett FbW-je számára. Ezzel egy időben az Irkut minden különösebb gond nélkül gyártotta az első 30 darab Szu-30SzM-et.
  • Allesmor Obranna
    Amennyire én tudom, kis mértékben növelik a felderítési távolságot, javítják a felbontást és a zavarvédelmet, illetve a földi célok detektálát. De ezek túl általános infók.
    Az Irbisz-ből emelnek át megoldásokat.
    Ez is mutatja, hogy a Szu-35Sz mennyivel komplexebb és fejlettebb gép. És azt is, hogy mennyire felesleges párhuzamosan a modern és a majdnem olyan modern gép alkalmazása.
    Csak annyi ráció volt a dologban, hogy megrendelést kellett adni a gyáraknak és egyúttal kellett egy gyorsan realizálható réskitöltő típus a rohamosan csökkenő Szu-27-esek és MiG-29-esek utánra.
    Nyilván a több, mint száz Szu-30MK...akármi átadása után a legegyszerűbben úgy tudott az orosz légierő modern gépet behúzni, hogy a legutolsó még külföldre szánt példány mellé már azonnal gyártották az orosz belföldi variánst, megszakítás nelkül. Legyünk realisták: amikor ezt a szerződést aláírták, a KnAAZ még javában szenvedett a Szu-35Sz-ek gyártásának felfuttatásával. Emlékezzünk arra, hogy az elsőnek átadott 12 darab gép után épp csak elkezdték a második 12 példányt, mikor már hozták is vissza az első tucatot, mert a sebességmérési módszer nem volt megbízható a KnAAZ saját, egyedileg kifejlesztett FbW-je számára. Ezzel egy időben az Irkut minden különösebb gond nélkül gyártotta az első 30 darab Szu-30SzM-et.
    A Szu-30 a legkelendőbb exportcikk. Úgy látszik, bejött nekik.
  • boki
    Szu-30MK2 2012. február 28-ai katasztrófája
    Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
  • boki
    Szu-30MK2 2012. február 28-ai katasztrófája
    Ez érdekes, ilyet eddig csak polgári gép adat és hangrögzítőjén láttam / hallottam. Nem is tudtam, hogy vadászgépen is van fülke hang rögzítés. Érdekes volt hallani, hogy a 2 ljotcsik már kattintott (nem hallatszik a légzésük), de Natasa még a földig szajkózta, hogy prává dvigátyel pozsár. (Jobb hajtómű tűz.) Viszont azt nem hallottam, hogy mikor döntött a két srác a kiugrásról. Csak az egyik mondta, hogy kész (gatov), aztán már ott sem voltak. No a Halihudi muvikban ez sem így van!
  • Allesmor Obranna
    Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
    "Natasa" először csak az állásszögre figyelmeztetett, aztán volt valami nagy bumm és utána folyamatosan mondta (többek között) a jobb hajtómű-tüzet és időnként az állásszög-figyelmeztetést meg talán a túlterhelést, kb. ennyit értettem eddig a szövegből.
  • Allesmor Obranna
    Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
    Igen, Valerij Kirillin ezredes és Alexei Gorshkov kapitány katapultáltak és sikerült túlélniük, Kirillin törött csípővel megúszta.
  • Egyébként Vietnam számára átadásra kész géppel történt a baleset.
    Ez okozta a tüzet:
    При выполнении разгона до максимальной приборной скорости открылась и отвалилась фара подсветки при дозаправке. Попав в воздухозаборник, эта деталь вызвала пожар правого двигателя
  • boki
    Egyébként Vietnam számára átadásra kész géppel történt a baleset.
    Ez okozta a tüzet:
    При выполнении разгона до максимальной приборной скорости открылась и отвалилась фара подсветки при дозаправке. Попав в воздухозаборник, эта деталь вызвала пожар правого двигателя
    Ez egy RAZGONY (maximális sebesség és csúcsmagasság) feladat lehetett, mert kb. azt írja, hogy maximális sebességre gyorsításkor valami kinyílt, ami levegő bevezetés túltöltést okozott, és kigyulladt a hajtómű. Szívócsatorna pompázs? Teljesen én sem értem, mert fényszórót (fara) is emleget, de az ebben a szövegkörnyezetben a számomra értelmezhetetlen.
  • hurci10
    Ez egy RAZGONY (maximális sebesség és csúcsmagasság) feladat lehetett, mert kb. azt írja, hogy maximális sebességre gyorsításkor valami kinyílt, ami levegő bevezetés túltöltést okozott, és kigyulladt a hajtómű. Szívócsatorna pompázs? Teljesen én sem értem, mert fényszórót (fara) is emleget, de az ebben a szövegkörnyezetben a számomra értelmezhetetlen.
    A légitankoláskor használt fényszóró nyílt ki és okozott olyan légáramlat-örvénylést hogy szívócsatorna-pompázst okozott, ettől gyulladt ki a hajtómű.
  • emel
    A légitankoláskor használt fényszóró nyílt ki és okozott olyan légáramlat-örvénylést hogy szívócsatorna-pompázst okozott, ettől gyulladt ki a hajtómű.
    És ettől miért kell lezuhanni?
  • gacsat
    És ettől miért kell lezuhanni?
    Ha a pompázs következtében valószínűleg elszállt néhány turbinalapát, kiluggatták itt-ott az üzemanyag-tartályokat és ég alattad a gép, őszintén, te meddig vártál volna a gép robbanására és kísérleteztél volna a leszállással a katapultálás helyett?!!

Ugrás a fórum topichoz