„Film-front” című sorozatunk segítségével a katonai eszközöket, használóikat, valamint azok mindennapjait és bemutatóit tárjuk néhány naponként Olvasóink elé egy-egy hosszabb, rövidebb videóanyag segítségével.
Ha egy kissé megengedőek vagyunk, akkor idén 100 éves a repülőgép-hordozó koncepciója. 7 évvel az első motoros repülés után, 1910. november 14-én egy bizonyos Eugen Ely végrehajtotta az első repülőgépes felszállást az átalakított USS Birmigham cirkáló fedélzetéről. Ha a Glenn Curtiss által szállított géppel végrehajtott mutatványt nagyvonalúan elfogadjuk a repülőgép-hordozó megszületésének, akkor igaz a 100 évvel kapcsolatos kijelentés.
Ellenkező esetben a hordozóknak be kell érni egy 93, vagy egy 88 éves plecsnivel – függően attól, hogy az első, kifejezetten repülőgép-hordozónak tervezett hajó, az angol HMS Hermes 1917-es megrendelésétől, vagy a szintén repülőgép-hordozónak tervezett japán Hosho-nak a Hermest pár hónappal megelőző átadását tekintjük mérvadónak. Netán a Hosho-hoz hasonlóan kísérleti jellegű USS Langley fedélzetéről, a Hermes-t és a Hosho-t megelőzvén, 1922. október 17-én végrehajtott első felszállást.
Ám akár szűk 9 évtizedet, akár egy évszázadot adunk meg nekik, az nem képezheti vita tárgyát, hogy az igazándiból a 20-as években beindult fejlődésük után mintegy 2-2,5 évtizeddel már a tengerek ifjú titánjaiként, jól szervezett haditengerészet tagjaként konfliktusok potenciális eldöntőiként köszöntek vissza, lerugdosva a képzeletbeli trónról a hosszú ideig a királykategóriát jelentő csatahajókat.
A 2. Világháborús tapasztalatok alapján a repülőgép-hordozók fejlődése a 40-es évek 2. felében magasabb fokozatba kapcsolt. Ehhez, azaz a ma is ismert hordozók megszületéséhez az angolok nagyon sokat tettek hozzá – gondoljunk itt a nagyobb sebességű landolást és a párhuzamos indítást/leszállítást lehetővé tévő szögfedélzetre, a gőzkatapultra, vagy az első optikai leszállítórendszer megalkotása.
Mindezeket egybegyúrva, majd később még megfűszerezve a nukleáris meghajtással is létrejöttek azon acélszörnyek, azon úszó légibázisok/saját irányítószámmal rendelkező „városok”, melyeket ma az Egyesült Államok „szuperhordozóiként” ismerünk és a globális erőkivetítés nélkülözhetetlen eszközei.
Bár kétségtelenül az Egyesült Államok a repülőgép-hordozó király, azért nem csak a U.S. Navy körül forog a világ! Az USA mellett további 8 állam – Egyesült Királyság, Franciaország, Oroszország, Spanyolország, Olaszország, Brazília, India és Thaiföld – rendelkezik kisebb-nagyobb repülőgép hordozókkal. Ezek közül az angolok még ha rettenetesen nyögvenyelősen is, de újból repülőgép-hordozós történelmükhöz illő hordozóval állnak elő – ahogy jelenleg kinéz a dolog, nagyjából az HMS Hermes hadrendbe állításának 100. évfordulójának magasságára. És persze nem szabad megfeledkezni a klubba a közeljövőben belépő Kínáról és az ilyen téren egyre jobban mozgolódó Japánról sem.
Az idei év egyik utolsó Film-frontjában arra a nem is annyira egyszerű feladatra vállalkozunk, hogy egy két részre osztott, rövid áttekintést nyújtsunk a jelenlegi repülőgép-hordozó üzemeltetők arzenáljából. Nem is egyszerű, mert mi maradjon ki? :)
Azért reméljük, hogy sikerül egy sokaknak tetsző válogatást összehoznunk, némi, tényleg csak távirati jellegű szöveges kiegészítéssel fűszerezve. Lássuk is!
Egyesült Államok
Közismert, hogy jelenleg az Egyesült Államok tartja hadrendben a legtöbb repülőgép-hordozót, melyek a USS Kitty Hawk kivonása óta mind nukleáris meghajtásúak. Jelenleg az első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó, a nagyon is nyugdíjra érett USS Enterprise és 10 Nimitz-osztályú hordozó képviseli az Egyesült Államok érdekeit a világ mindegyik óceánján.
Az Egyesült Államok első, a rajzasztalon is repülőgép-hordozónak készült hordozója egyébként az 1934-ben hadrendbe állított USS Ranger (CV-4) volt. A CV-1 Langley eredetileg szénszállítónak épült, a USS Lexington (CV-2) és a USS Sratoga (CV-3) pedig be nem fejezett csatacirkálók törzsét kapták meg.
Az 1941-ben megkezdődött a USS Essex és ezzel együtt a 32 darabosra tervezett Essex-osztály építése. Az Essex-osztállyal az Egyesült Államok olyan hordozót tett le az asztalra, mellyel nem voltak párban az ellenfél hordozózói. A 2. Világháború alatt az Egyesült Államok repülőgép-hordozós haderejének gerincévé váló 24 hajóból egy sem veszett oda a harcokban. (Ez természetesen nem pusztán a hajóosztály érdeme, egyéb tényezők is közrejátszottak.)
Az Essex-ek a némiképp nagyobb Midway-osztály 4 hordozójával kiegészülve a már az ún. szuperhordozó kategóriába eső Forrestal- és Kitty Hawk-osztályú hordozók elterjedéséig (~60-as közepe) alkották a U.S. Navy repülőgép-hordozós erejének alapját – természetesen modernizálások és átépítések (pl. szögfedélzet, gőzkatapult) történtek rajtuk ennek érdekében. Legtöbbjüket a 70-es évek első felében érte utol a lángvágó. A National Geographic dokumentumfilmje végett talán az egyik legismertebb Essex a 2006 óta a jelenlegi legnagyobb mesterséges korallzátonyként funkcionáló USS Oriskany (CV-34).
A szuperhordozó éra
A szuperhodozó egy nem hivatalos megnevezése az általában a 70 000 tonnánál nagyobb vízkiszorítású repülőgép-hordozóknak – jelenleg csak a U.S. Navy hordozóit illetik ezen, először a Forrestal-osztály kapcsán használt megjelöléssel. A Forrestal-osztály kapcsán a kor nagy hajóihoz képest is jelentős vízkiszorítása (teljes terheléssel 80 000 tonna körül) miatt kezdték használni.
A USS Forrestal (és a C-130) adottságai végett meg lehetett csinálni az alábbi műveletet
1961-ben hadrendbe állt a világ első nukleáris meghajtású repülőgép-hordozója, a USS Enterprise (CVN-65), mely azonban a nukleáris meghajtás implementációja miatt – 8 reaktor – zsákutcát jelentett, így a Navy a 6 hajósra tervezett osztály megvalósítása helyett beiktatta a hagyományos meghajtású, 4 hajót számláló, immáron nyugdíjazott Kitty Hawk-osztályt.
1975-ben aztán hadrendbe állt a USS Nimitz és megkezdődött a manapság talán legismertebb, 75-85 repülőgépet hurcolászni képes, 10 hajóból álló Nimitz-osztály 2009-ig tartó kiépítése. Jelenleg már az utód, a méretekben nagyjából azonos, de új technológiákat, például elektromágneses katapultot felvonultató Gerald R. Ford-osztály első egysége épül.
Apropó a fenti a Carrier című (A Repülőgéphordozó néven ment asszem magyarul) 10 részes sorozatból van. Ezen klassz kis sorozat a USS Nimitz-et követi végig egy teljes kiküldetése alatt, bemutatva a hajó mindennapjait, egyben azt is, hogy nem csak a pilótákról szól a műsor, hanem hogyan áll össze egy tökéletesen koordinált hadigépezetté a repülőgép-hordozó. A teljes sorozat megtekinthető a PBS Youtube csatornáján – erre tessék.
No, ennyit a jenkikről! :)
Anglia
Az angolok szintúgy a repülőgép-hordozók korai úttörői közé tartoznak – mégis csak hajós nemzet, vagy mifene… – és a hajótípus fejlődéséhez igen sokat tettek hozzá – a korábban már említett gőzkatapult és szögfedélzet, optikai leszállítórendszer és a sísánc.
Egy kis áttekintés
A jelenleg hadrendben álló Invincible-osztályú, inkább tengeralattjáró vadászatra kihegyezett kisméretű hordozók egyre inkább a múlté: az Invincible már korábban ki lett vonva, jelenleg eladásra van felkínálva, az HMS Ark Royal pedig a közelmúltban teljesítette utolsó útját, az SDSR értelmében kivonásra kerül. Így az HMS Ocean-nel szemben nemrégiben alulmaradt HMS Illustrious képviseli még egy rövidebb ideig a britek repülőgép-hordozós vonalát, majd pár év szünet után 2020 magasságára várhatóan megérkezik a britekhez méltóbb Queen Elizabeth-osztályú 2 hordozó közül az egyik, melyeken a korábbi elképzeléssel szemben mégsem lesz az ezen méretű hordozón már felesleges kategóriát jelentő sísánc és az F-35B helyett F-35C gépeket indíthat a várhatóan elektromágneses katapultrendszer.
Az HMS Ark Royal német búcsúztatása utolsó, 2010. november 25-i hamburgi látogatása apropóján…
Az HMS Invincible Falkland-szigeteki kalandjai:
Franciaország
A galloknak az 1961-től hadrendbe álló Clemenceau-osztály 2 tagjáig nem igazán volt saját fejlesztésű, tisztességes repülőgép-hordozója. A két világégés közben voltak ugyan fejlesztések hidroplán anyahajókkal, ám a későbbiekben repülőgép-hordozó nem igen született a német megszállás végett. A 2. Világháború alatt nem volt lehetőségük ilyesmire, majd ex-amerikai és angol repülőgép-hordozókat üzemeltettek. Egészen a sikeresnek bizonyuló, relatíve kisméretű Clemenceau-osztályú Clemenceau és Foch megépítéséig. Az 1955-ben megkezdett építésű és 1961-ben hadrendbe állt Clemenceau-t 1997-ben vonták ki, míg a Foch-ot 2000-ben. A Clemenceau hosszú huzavona után az angolokhoz került szétvágásra, a Foch ellenben ezen Film-front 2. részben visszaköszön majd a braziloknál… :)
1986-ban megrendelték, 1989-ben elkezdték építeni, 1994-ben vízre bocsátották, 2001-ben pedig hadrendbe állították az időnként kisebb-nagyobb problémákat produkáló Charles de Gaulle, közepes méretű repülőgép-hordozójukat, melyről elmondható, hogy a U.S. Navy hordozói mellett az egyetlen nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó jelenleg.
A következő hordozójuk kapcsán egy ideig az angolokkal való szorosabb együttműködés volt kilátásban, azonban egyelőre úgy néz ki, hogy bár a Queen Elizabeth-osztály alapjain, de attól eltérő repülőgép-hordozó egészíti majd ki a Charles de Gaulle-t a jövőben.
—–
Nos ennyi fért az 1. részbe, a folytatással az idei utolsó Film-front kapcsán jelentkezünk majd, kicsivel az év vége előtt.
Na, eeeeeeeeeeeeeez Film-front a javából. Azt a 10 részes szösszenetet egy ideje tervezgetem már megnézni… :)
Ezt nagyon összraktad Tcat! ;-)
Jó kis gyűjtemény!!
én elkezdtem a 10 részeset, marha jó, mint ahogy ez az egész film front.
Egyébként az Ark Royalt sokaknak érdeme lenne fontolóra venniük, elvégre viszonylag jók felszerelt, és az amraamos harrierek is azért egész jók lehetnek sok helyzetben.
AMRAAM-os Harrier már egy ideje nincs, mert a Sea Harrierek már több éve kivonták. A sima Harriereket meg most.
Angol Harrier már nem lesz, de lassan már semmilyen, hacsak nem bukik az F-35B. Akkor nézhet egy nagyot a US MC, hogy mi legyen.
Nem is ertem, miert nem csinalnak egy ujabb modernizalt harriert. Sok orszag hasznal kis rephordozokat, amiken jo lenne egy friss repulo, de az f35ot nem engedhetik meg maguknak.
MuldR
Azért mert pl egy Harrier még a hangsebességet sem tudja átlépni(tudom,hogy a repült órák kevés százalékát töltik hangsebesség felett a 4.gen gépek,de nem mind1,hogy azért nem megyek gyorsan mert nem akarok vagy mert nem tudok)és ez csak egy példa típus hiányosságai közül.
A 10 részes Nimitzes film végére értem, érdemes megnézni, bár kicsit néha túlteng benne az emberek magánélete, de persze ez is része egy ilyen jellegű küldetésnek.
Azoknak akik a 10 rész után még képesek carrieres dokumentumfimet nézni:)
Találtam egy eléggé hasonlót az Enterpriseról is, bár ez csak egy részes:
http://www.youtube.com/watch?v=hu6mJv09Lkc&feature=related
Azonban tőlünk le van tiltva, amcsi ip kell hozzá, viszont azt hozzám hasonlóan előállíthatsz ezzel pl.:
http://hotspotshield.com/
A filmek alapján a Nimitz jóval ergonómikusabbnak tűnik a „Big E”-nél, nemhiába van köztük egy generációs váltás. Ez a film tömörebb, időnként kicsit szenzációhajhász, és néha keveri az SH-t a H-val, de nagyon érdekes volt megfigyelni a különbségeket a két hajó közt. Ráadásul, 2002-es ha minden igaz, így még Prowlerek és Vikingek is vannak rajt.