Mennek az Apacsok Tajvanra

Miközben a hosszú ideje eldöntendő kérdés, a Tajvannak történő F-16 Block50/52 szállítások miatt belföldről és külföldről egyaránt komoly nyomás nehezedik az Obama adminisztráció vállára, addig menetközben beérett egy először 2008-ban megemlített üzlet. A még a Bush adminisztráció alatt jóváhagyott, mostanra összeállt üzlet, mint ahogy a címből is látszik, nem más, mint AH-64 harci helikopterek szállítása a szigetországnak.

A U.S. Army egyik illetékesének június 10-i nyilatkozata szerint az Egyesült Államok és Tajvan kormánya között megköttetett azon szerződés, melynek értelmében 30 Apache 64D Block III kerül legyártásra Tajvan számára. Az Army AH-64 programmenedzserének szerepét betöltő Shane Openshaw ezredes úgy nyilatkozott, hogy a Tajvannak, vagyis az AH-64D Block III első nemzetközi vevőjének szánt helikopterek gyártása idén októberben kezdődik meg. Az árcédulán olvasható összegről ezúttal nem nyilatkoztak, ám a 2008-as hírek felreppenésekor 2,5 milliárd dolláros összegről lehetett olvasni. Némi támpontot adhat, ha belepislantunk, hogy az indiai érdeklődés esetleges realizálódása esetén mi férne bele egy jóval kisebb, 1,4 milliárdos csomagba.

AH-64D Block III

AH-64D Apache Longbow Block III | Fotó: Boeing ,

A híres-hírhedt rézbőrű legújabb változatának első repülésére 2009 decemberében került sor, míg az alacsony ütemű gyártás megindításához tavaly októberben érkezett a zöld lámpa.

A U.S. Army 690 darab Block III-as Apache-ra feni a fogát, ehhez jön még hozzá a Szaúd-Arábia által áhított 36 darab, ugyanilyen változatú példány. Tajvan 30 gépes rendelése immáron folyamatban, és a darabszámok kapcsán feltételes módban megemlítendő az indiai érdeklődés 22 darabja is.

A Block III-aa Apache-ok esetében az új, General Electric által szállított, 701D jelzésű erőforrások együttesen immáron maximálisan mintegy 4 000 musztáng erejét szabadítják rá a reduktorra (2x 1 994 lóerő), mellyel egyetemben a teljes transzmissziós rendszert is kicserélték, hogy az elviselje a magasabb igénybevételt. A megnövekedett teljesítmény ellensúlyozza a típus eddigi karrierje alatt felszedett kilókat, kellőképpen javítja a gép repülési teljesítményét, elegendő tartalékot biztosítva az afganisztáni hegyvidékhez hasonló területek felett is. Kompozit műanyagból készült főrotor-lapátokat, valamint vízszintes stabilizátort is kapott az új Apache.

Boeing AH-64EI Apache Longbow | Fotó: Boeing ,

A típus 20 éves szolgálati ideje alatt az első átfogóbb feljavító csomag központi eleme a teljesítménynövelés mellett az “ember-gép kapcsolat” is kiemelt figyelmet élvezett. Frissült a szoftverkörnyezet, számos új szenzor került beépítésre, valamint az új avionikai rendszerek lehetővé teszik majd a pilóta nélküli járművek teljes irányítását az Apache-ok fedélzetéről.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Befejeződött az X-32A restaurálása

Befejeződött az X-32A restaurálása

Tengerészeti járőrgép találkozó

Tengerészeti járőrgép találkozó

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet

Sínen a kanadai Poseidon-üzlet