|

Apróbb fejlemények a JF-17 Thunder háza tájáról

A vadászgépek exportjáért felelős kínai állami szervezet, a China National Aero-Technology Import & Export Corporation (CATIC) emailben kereste meg a Flightglobal magazint. Az értelemszerűn a jelenlegi legolcsóbb 4. generációs vadászbombázónak számító FC-1 Xiaolong / JF-17 Thunder körüli promóciós kampány elemében arról értesítették az ismert magazint, miszerint a terveik szerint az elkövetkező 5 év folyamán mintegy 300 darabot szeretnének eladni a kínai – pakisztáni koprodukcióban létrejött típusból.

A kínai légierő által nem, de a pakisztániak által annál inkább rendszeresített típusból India északnyugati szomszédja 150 gépet kíván hadrendbe állítani. A Kína mellett már Pakisztánban is gyártott típus darabszáma azonban 200-250 gépre is emelkedhet a későbbiekben akár – jelenleg azonban még csak 2 század repüli a típust, a harmadik század pedig felállítás alatt áll.

Nem titkolt, hogy a gép árazása alapján az elsődleges célpiac Afrika, ahol a potensebb, és ennek megfelelően magasabbra árazott Csengdu J-10 már nem feltétlenül tudna labdába rúgni.

Az aktívan promózni kezdett típus iránti érdeklődés a tavalyi dubaji szereplés után indult be igazán, ám hogy kikkel és milyen darabszámról folynak tárgyalások arról konkrétumokat nem tudni. A kínaik a Flightglobalnak küldött leveléből kiderül, hogy a gép körüli vevőszerző kampány költségén a két fél egyenlő arányban osztozik. Hogy a gyártás milyen arányban oszlana meg arról nem szólt a fáma. A témához kötődő pakisztáni iparági forrás elmondásából ugyanakkor még az derül ki, hogy nem aggódnak amiatt, hogy a gép jelenleg még orosz hajtóművel repül. (Pedig Pakisztán – némi indiai közreműködésnek köszönhetően – emiatt szívhatta a fogát egy időben.) Kifelé persze érthetően az van kommunikálva, hogy a gép iránt Moszkva barát országok érdeklődnek, így ezzel nem lehet gond. Mindemellett persze ott szerepel az is, hogy az orosz RD-93B helyére szánt kínai WS-13 idővel majd csak alkalmassá válik a feladat vállaira vételére.

A kínaik az email üzenetükben nem tértek ki arra, hogy kikkel és milyen darabszámoktól folynak jelenleg egyeztetések. Elmondásuk szerint 8-9 országgal folynak tárgyalások, egyesek kevesebb, mások több gép iránt érdeklődnek. Igen, valóban roppant informatívak voltak… :)

Az aktuális tippek alapján a JF-17 iránt érdeklődők közé sorolják az alábbi országokat: Kongói Demokratikus Köztársaság, Nigéria, Srí Lanka, Szudán. Korábbi értesülések alapján az érdeklődők között lehet még Azerbajdzsán, Zimbabwe, Szomália, Eritrea, Banglades és Irán is. Mindemellett bár Peking demózta nekik a J-10-est, esetleg a szerbek lehetnek még vevők a jelenleg éppen hajók elleni csapásmérésre történő felkészítés alatt álló típusra a tervezett vadászgép beszerzés kapcsán.

Parkoló JF-17 Thunder a gép orra felől, a gép orránál magasabbról fotózva

A JF-17-ről további képek a fenti fotóra kattintva elérhető képtérban tekinthetőek meg. | Fotós: jets.hu ,

32 hozzászólás “Apróbb fejlemények a JF-17 Thunder háza tájáról”

  1. Állítólag hamarosan jön a Block2 változat,

    Amúgy meg ja .

    Ha minden igaz már AESA rendszerű radarral lesz ellátva .
    és a pl-12A helyett a pl-12B rakétát integrálják hozzá .
    2016-tól pedig jön a block3.

  2. Még annyit hozzá hogy pár évvel ezelőtt kína és Pakisztán megállapodást írtak arról hogy közösen kifejlesztenek egy ötödik generációs jf-17x gépet is .
    2016-tól 2025-ig 150db csökkentett észlehetőségű gépet rendelnének a pakik .

  3. Valóban potensebb a J-10? Vagy csak nagyobb?

    Mert azért az kicsit régebbi fejlesztés, és nem tartalmaz különösebben előremutató elemeket, míg a jf-17-ben ott a DSI. Persze nem varázspálca, de akkor is, elég modern cucc, nagyon kevés gépen van még világszerte is.

  4. Hello, ebben a gépben többek között az az érdekes, hogy lassan tíz éve azt hallgatjuk, hogy micsoda export sikereket fog elérni, valamint már öt éve gyártják és időközben az egyik fejlesztő országot kivéve egyetlen megrendelés sem érkezett rá.

    Az említett érdeklődők közül, a Kongói Demokratikus Köztársaság igazi szemétdomb. Az utóbbi időszakban 8-10 évente más-más használt típust vásárolt zsoldos személyzettel, amik pár év múlva a kukában kötöttek ki. Most két Szu-25-ük van. Nigéria és Srí Lanka kínai MiG-21 klónokat vásárolt. Szudán pedig használt MiG-29-es és Szu-25-ös típusokat szerzett be, részben kínai pénzből.

    Így jelenleg, kissé unalmas a fantasztikus érdeklődésről hallgatni. Természetesen van rá reális esély, hogy beinduljon az export, de jelenleg csak telnek az évek és semmi sem történik erről az oldalról.

  5. En azon mosolyogtam, hogy ennek a hirnek reszben forrasaul szolgalo Flightglobal cikkben meg Torokorszag es Venezuela is fel volt tuntetve, mint lehetseges vasarlok.

    http://www.flightglobal.com/news/articles/catic-targets-300-jf-17-sales-in-five-years-372402/

    Azert orulok neki, hogy Tcat ezt a ket orszagot kivette a csoportbol, mert en peldaul nem hinnem, hogy az orosz technikat (Szu-30MKV)importalo Venezuela illetve az egyre inkabb a csucstechnologiara utazo Torokok komolyan gondolnak a JF-17-et.

  6. Hmmm… nem épp annyira elrugaszkodott ötlet, mint elsőre látszik. Kétféleképpen is tekinthetsz erre a gépre. Vagy a szegény országok Gripenére vagy gazdagabb országok hi-lo felállítású légierejük „lo” végletére. Pakisztánban sem ezt képzelik el csúcsvadásznak. Jelenleg F-16 a „hi” véglet, de ha nem sikerül majd többett importálni akkor valszeg jön majd a J-10, vagy valami hasonló. A legelső század amit leváltott Q-5 frontbombázókat repült.
    Úgy Venezuela, mint a Törökország komoly kínai fegyverimportálók sőt, nemcsak fegyvert importálnak, hanem tehnológiát is. Ha a törökök F-35-re hajaznak amellett még megférhet a JF-17 is.

  7. Mitől lenne megbízhatóbb mondjuk egy hollandnál egy török gép, ha gyak. megegyeznek? Na jólvan, ez így nem teljesen jó példa, mert kettő különböző alváltozatról van szó, akkor legyen USAF F-16C blk 50 meg egy TUAF f-16C blk 50. Mi az olyan nagy különbség ami miatt megbízhatóbb lenne???

    Szerintem te azzal kevered itt a dolgokat, hogy a TUSAS csinált olyan jó minőségű f-16 sárkányokat, hogy a végén már az USA-ba is szállítottal belőlük…

  8. A megbízhatóság nem egyenlő a termékkel. Ez ugyan nem a repülőgépekre vonatkozik, hanem minden műszaki termékre. Egy bonyolult termék estén nagyban számít a karbantartás színvonala, hogy a rendszeres átvizsgálásokon időben ki tudják javítani és felismerik meghibásodást okozó alkatrészeket (szakembergárda), és milyen alkatrészek és mennyi áll rendelkezésre. (combínó esete)

  9. 8-at vettek csak elvileg, a többi saját gyártás. Wikis info, de egybevág a TAI honlapján publikált gyártási számokkal.

    Plusz még a Jordániának, Egyiptomnak is gyártottak gépeket, meg sokat modernizáltak sokfelé.

  10. Értsem ez alatt, hogy hajtóműtől a radaron át a fegyverzetig mindent ők gyártanak?
    Nem kötekedek, csak kérdem. Az, hogy kina-pakik próbálkoznak a törököknél nem valóságtól elrugaszkodott ötlet, mivel 100%-ban átadhatják a teljes tervdokumentációt. Az országok közti eggyütműködésre pedíg már volt precedens.

    http://www.youtube.com/watch?v=qpR5jo2hfqY

    http://en.wikipedia.org/wiki/J-600T_Y%C4%B1ld%C4%B1r%C4%B1m

    Ja és persze ott van még a Type-63 is:)

  11. Helyesbítenék Török F-16 ügyben a szárnyakat és a központi elektronikát 100% ba a törökök gyártották a sárkányt viszont csak 70%-ba a radarról és egyebekről nincs infó (de aki tudja milyen radar volt a Török gépekbe a gyártáskor az is kiderűl ) Az Egyiptomiaknak csak összeszerelték a gépeket azok alkotó elemei az USA-ban gyártódtak.