|

FC-1 Xiaolong / JF-17 Thunder

Legújabb típusismertető írásunkban egy olyan vadászbombázóról lesz szó, mely árcédulán szereplő összeg miatt jó eséllyel indulhat Afrika meghódítására. Következzék hát snakeye olvasónk tollából a kínai/pakisztáni koprodukcióban megszületett, a Pakisztáni Légierőben a Sólymok mellé besoroló és éppen ezért India által korábban „szabotálni” kívánt JF-17 Thunder.

Ezúton tolmácsolnánk a szerző köszönetnyilvánítását is Cifunak az írás ellenőrzése miatt.

A cikk PDF formátumban érhető el, letöltéséhez tessék ide kattintani!

44 hozzászólás “FC-1 Xiaolong / JF-17 Thunder”

  1. Hazámat szolgálom! ill ovasótársaimat! :P

    @sulyid
    Tervben van több kínai típusról is cikk, de még csak gyüjtögetek.

    @dalost
    Több országban is kilincselnek megrendelésért, de egyenlőre még nem adtak el sehová. Valamint mostanában egyre többet hangoztatják, hogy a 3.lépcsős alakulatokat kellene felszerelni vele leváltva a régi J-7 gépeket.

  2. Csak beleolvastam. A hajtóműves panaszkodások érdekesek, hogy mikor a GE F404 tíz éves is alig volt akkor, a kor egyik legfejletett hajtóműve volt. A kínai hajtóműipar akkor valahol a ’60-as évek elejének szovjet színvonala táján lehetett.

    Úgy látszik, már akkor is nagy arcuk volt, ha másolási alapanyaghoz akartak jutni. :)

  3. Bár nem tudom milyen minőségben de engem kifejezetten meglepett a gép fejlett elektronikai rendszerei. Például a radar mely négy célra képes egyszerre rakétát vezetni. Azért ez nem rossz. Kínai iparhoz képest meg pláne jónak tűnik. Hajtóművet mikor tanulnak meg végre gyártani?

  4. Sziasztok, a gép elektronikai rendszereinek képességével kapcsolatban. Érdekesen változik a pakisztáni hivatalos álláspont a gép radarjával kapcsolatban.
    Amikor a típusból csak a prototípusok repültek, akkor úgy tervezték, hogy csak az első ötven gépes széria repül majd kínai radar rendszerrel.
    Aztán megkapták az első SBP gépeket, módosult az álláspont és bejelentették, hogy a tapasztalatok fényében az első ötven gépen is lecserélik a KJL-7-est.
    Majd elindult a huzavona a nyugati rendszerekért.
    Miután ez sikertelen lett, vagy ki tudja… hirtelen a KLJ-7-es lett a legtutibb radar a gépbe, csodás képességekkel.
    Lehet, mindenesetre a furcsa hullámzása van a pakisztáni bejelentéseknek, ha az ember visszaolvassa az elmúlt 5-6 évet.

    Olyan lehet ez mint az integrált fegyverzett. A hivatalos álláspont szerint már mindenféle irányított csoda integrálva van a fedélzetére. Tény, hogy a pakisztániak hihetetlenül büszkék a típusukra, ami tökéletesen érhető. De ha az ember átverekszi magát a pakisztáni repülős fórumok nemzeti büszkeségtől eltelt részein, akkor kiderül, hogy a két jelenlegi pakisztáni század gépeire a PL-5-ös közelharc rakétán és a szabadon eső bombákon kívül más fegyvert még nem lehet függeszteni. Az SD-10 és a C802 rakéták integrációja még folyamatban van, a többi pl. LS-6, WMD-7 pedig csak terv.

    Természetesen ahol pénz van rá, ott az integrációk is be fognak fejeződni, és itt pénz az van. Csak nem azonnal, ahogy hivatalosan próbálják elhitetni, hanem szép folyamatosan, ahogy mérnököknek sikerül megoldani a felmerülő kérdéseket.

    A cikkhez grat! :)

  5. @Galcom

    Én is fenttartásokkal kezeltem a pakisztáni oldlak információit.
    Amúgy a gyátás folyamán folyamatosan kpják meg a fejlesztéseket a gépek. A régebbi gépek a nagyobb ipari javítások alkalmával kapják meg az újabb fejlesztéseket.

  6. snakeye

    Még nem töltöttem le a cikkedet de holnap le fogom mert én is kíváncsi vagyok rá .
    Pakisztán és Kína megegyezett egy jf-17x lopakodó gép fejlesztésébe ebből a gépből 2015-2025-ig rendelnek 150 db valami infót tudsz erről ?
    Mármint hogy hol tartanak a fejlesztések ?

  7. Részletes munka. A felhasznált források közül azonban nem mind megbízható, néhány észrevétel és kérdés:

    -3D-s digitális térkép repülőgép fedélzeti alkalmazása világújdonság lenne.
    -vízszintes tengelyen FBW, a függőleges felületeken FCS vezérlés. Ez számomra nem értelmezhető.
    -a védelmi rendszernél azt olvasom, hogy:” a radar felderíti az ellenséges radarok irányát….” nem a besugárzásjelzőre gondolt a szerző?
    -az infracsapda szórknak még a helye sincs meg a gépeken, de tény, hogy később beépítik azokat.
    -Az említett MWS egyelőre hiányzik, csak a hátsó térfél figyelésére szolgáló szenzoroknak van meg a helye az eddig gyártott gépeken,
    -egyelőre semmilyen MWS nem képes arra, hogy azonosítsa a közeledő rakétát
    -a GS-30-2 fizikailag nem fér el sehol a gépen, teljesen át kéne alakítani hozzá a sárkányt.

  8. Allesmor Obranna

    „-vízszintes tengelyen FBW, a függőleges felületeken FCS vezérlés. Ez számomra nem értelmezhető.”

    Én ezt úgy értelmezném, ahogy a Szu-27-esnél is meg van oldva. Csak a magassági kormányokra dolgozik az FbW, amolyan állásszöghatároló/vezérlőként.

    „Szerintem elfér,a MIG-27-be GS-30-6-ot valahogy beleerőszakolták vagy ami szemléletesebb a SZU-35-ben is GS-30-2 van.”

    Nem Szu-35, hanem Szu-25. Itt talán a GS-23L jöhetne inkább szóba.

  9. @aerophyl

    – 3D digitális térkép, csak azt írtam amit olvastam, ráadásul azt hiszem azt nem is kínai oldalon, hanem ausztrál vagy amcsi oldalon találtam. sajna elképzelésem sincs, hogyan oldják meg a megjelenítését a képernyőkön.

    – radar: fordítási hiba előfordúlhat. sorry

    – Az infracsapdaszóró és MWS rendszerek az első 16 gépben nincsenek beépítve, fokozatosan kapják meg a régebbi gépek. Ne felejtsük el, hogy az a két gép amelyik európában járt + amikről sok fotó van azok mind az előszériához tartoznak. A rendes szériagépekről nem találtam fotót. Valamint ha fellapozod az AS egyik idei számát amiben írnak a típusról ott is van kép hogy az MWS rendszer helye elöl is ki van alakítva.

    – GS-30-2 a AS is említi amellett több külföldi oldalon is van rá utalás, csak ezért mertem beleírni.

    – MWS rendszernél volt leírás is, hogy a közeledő rakéra által kibocsájtott hőjel alapján azonosítja. A elektrónikus zavarás kifejezetten az orosz rakéták ellen lett kihegyezve. stb…

    Köszönöm az észrevételeket.

  10. A 113 és 114-es gépek az első 16 db-os szériából vannak.

    Ha azt mondod te láttad fizikálisan a gépeket és nem fér el akkor elhiszem, de mint említettem abból kellett dolgoznom amit a neten találtam, és ezt több forrásban is bene volt, akkor valószínűleg hibásan.

  11. aerophyl

    Az alapfelvetés az az volt,hogy nem fér bele a GS-30-2.Erre írtam,hogy szerintem belefér mert belefér egy hasonló méretű SZU-25-be is.
    Ezután valaki belekeverte a képbe az ilyen célra(vadászgépbe)teljesen használhatatlan GS-323L gépágyút.

  12. Bocs a 113 és 114 es már pakisztánban gyártott gépek voltak. De azok is az elsők között átadott gépek voltak, tehát még nem kapták meg azokat a dolgokat amiket az újabb példányok.
    Más típusoknál is előfordul az ilyesmi lásd EF. :) Csak idővel fogják felhozni az össze példányt a legújabb verziók szintjére.

  13. A 3D térképet szerintem nem megjelenítésre értik, hanem olyanra, mint ami a Gripenhez vagy Magyarországról. TFR nélkül is mehet a terepkövető üzemmód.

    Az egy dolog, hogy benne volt 30-as ágyú a 27-esben. Amennyire tudom több baleset is volt az ágyú miatt a gépre iszonyatos reakcióerő hatott. Szinte soha nem is használták. Így útólag könnyű kimondani, de kapitális hiba volt abba a gépbe belerakni azt a fegyvert. F-16 gépekben is volt kísérletileg nagyobb csúzli, de nagyon kevés gépen, nagyon rövid ideig.

  14. Kiváló cikk. Olvasmányos, könnyed, és mégis infódús. Várjuk a többit is, minimum hasonló színvonalon :)

    Off.:
    Használ valaki ebook readert? Kinek melyik típus vált be? Van értelme venni, vagy inkább egy nagyobb tablet PC ugyanabban az árban, ami mégiscsak multifunkciós. Válaszokat előre is köszi!

  15. Gratulálok a cikkhez! Végre el tudtam olvasni.
    Léterzhet egy másik elmélet is a gép eredetét illetően. Belátom erre semmi bizonyíték és inkább konteó kategória, de az érdekesség kedvéért ime.
    A 80-as években csak úgy virágoztak a román kínai kapcsolatok. Mindketten amolyan külön utas politikát folytattak a szovjetúnióhoz viszonyítva.
    Ebben a periódusban próbálkoztak a románok a hazai gyártású vadászgéppel, amit később anyagi okok miatt töröltek.

    http://en.wikipedia.org/wiki/IAR_95

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:IAR95_schema.gif

    Csak annyi szól az elmélet mellett, hogy a két gép kísértetiesen hasonlít egymásra. A másik ok, hogy a románok megpróbáltak mindenféle fegyverrendszert eladni a kínaiaknak.

    http://china-defense.blogspot.com/2009/09/romanian-tab77-in-china.html

  16. *folyt (bocs)

    Román IAR kapcsolat. Még nem hallottam róla, de érdemes elgondolkodni róla. Bár a románoknál mindent fenttartással kezelek azok után hogy a történelmet mindig úgy írják át hogy ami jó az tőlük származik. :P

    Ezek a képek bármikor készülhettek. Amúgy a PT-06 os protóval végezték és végzik a fegyverzetintegrációs teszteket.
    Nem hinném hogy 3 év alatt nem végeztek volna csak 1-2 fegyver integrációjával.

  17. Eltorro

    Az , hogy te nem értékeled a minőségi munkát az a te bajod , de ezt ne molnin vezesd le , mert attól függetlenül , hogy az olvasó tábor 90% nem ért vele egyet , még szeretjük a munkáit , írásait , mert nagyon jól megvannak csinálva , részletesek , igényesek…

  18. Lehet, hogy kétszer kell nekikezdeni Először megcsinálok 1-2 fejezetet és elküldöm pár kiadónak, hátha mutatnak valamiféle érdeklődést. Ha nem, akkor a szokásos HTKA formátumban lesz megírva. Ez esetben más lesz kicsit a tartalma.

    Ja, lehet 35 oldalas is. 3-as betűméret, 1-es sorköz. :)

  19. Két gyors megjegyzés a cikkhez.

    Akár oszlopokban ír az ember, akár nem a sorkizárt forma használata szerintem több, mint melegen ajánlott. A nem egyforma hossszú sorok szerintem roppant hülyén néznek ki.

    A másik technikai. Mit jelent egy repülőgépnél, hogy önhordó szerkezet? Milyen akkot, a nem önhordó?