|

Zöld utat kapott a tajvani Falcon-üzlet

A Kongresszus sok huzavona után ismét zöld utat adott a Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon típusú vadászbombázó Tajvannak történő eladásának.

Tajvan évek óta könyörög 66 darab, új gyártású F-16C/D Block 50/52+ típusú vadászbombázó után, sokáig úgy tűnt, hogy a 8 milliárd dollárt érő üzletet tavaly szeptemberben Obama elnök végleg elkaszálta, ám az elmúlt időszakban már némi hajlandóság mutatkozott részükről a dologra, míg végül a Kongresszus alsóháza a tegnapi nap folyamán megszavazta a gépek eladását.

A tavalyi döntés értelmében nem adtak volna el gépeket, csupán a meglévő F-16A/B flottát korszerűsítették volna, mintegy 5.3 milliárd dollár értékben. Ez később 3,7 milliárdra csökkent, igazodva a tajvani igényekhez. A repülőgépek Link 16 adatátviteli rendszert, aktív elektronikus sugáreltérítésű (AESA) fedélzeti lokátort kapnának, valamint sor kerülne az AIM-9X Sidewinder kis hatótávolságú légiharc-rakéta integrációjára is.

Végre fiatal társakat kapnak a Falconok ,

A Falconok modernizációs csomagjának szerződésbe foglalása még nem történt meg, de minden bizonnyal az új gépek vásárlása mellett a régebbi Sólymokat is korszerűsítik. Emellett más feljavító programok is futnak, az AIDC F-CK-1 ‘Ching-Kuo’ típus 4 éves modernizációs programját 2009-ben indították el, a 126 legyártott példányból csupán 71 gépet korszerűsítenek 588 millió dollár értékben. Ennek ellenére 10 éven belül szükségük van új gyártású harci repülőgépekre a Northrop F-5E/F és Dassault Mirage 2000 típusok kényszerű nyugdíjazása miatt.

De nem csak a kiöregedett példányok lecserélése miatt sürgeti őket az idő, a kínai haderő az elmúlt néhány évben hatalmas minőségi ugrást könyvelhetett el. Szolgálatba állt a saját fejlesztésű Chengu J-10, ám máris megkezdték a típus modernizált változatának, a J-10B jelzésű variáns fejlesztését. Újabbnál újabb Szu-27 utódokat (J-11B, J-15) alkotnak a kínai mérnökök, emellett több mint egy éve bemutatták az első ötödik generációs vadászbombázójukat, a Chengdu J-20-ast is, melynek már két példánya is szeli a levegőt.

118 hozzászólás “Zöld utat kapott a tajvani Falcon-üzlet”

  1. onedinkapitany

    Roni
    Eddig. Meg legalábbis nem tudunk róla. Alighanem az a valóság, hogy az RQ-170-ért az irániak azt kapnak cserébe, amit akarnak. Lehet az az Sz-300 vagy a Szuhoj bármelyik változata, illetve ezek kínai másolata, esetleg a J-10. Feltételezem, hogy a kicsi Sárkányt, az FC-1-et (másnéven JF-17) eddig is megvehették volna, de mi értelme, ha ugyanabban a kategóriában már létezik egy hazai gyártmány. Legfeljebb a fegyverzete és az elektronikája érdekelné őket komolyan – ha eddig még nem boltolták le.

  2. @onedinkapitany

    Nocsak GrGLy úr- összecseng a véleményünk.

    Kérlek ne urazz, fiatal vagyok én még ahhoz :D

    Egyébként szerintem nem is az a fontos, hogy ki és mit adott először, hanem hogy mi jön ezután? Tajvannak lesz szép számú F-16-osa, könnyen elképzelhető, hogy Iránban is feltűnik ez-az, aztán marad a patthelyzet? Vagy ezután valaki elmozdul valamerre?

  3. Ami az Iráni J-10 vagy JF-17 eladást illeti abba az oroszoknak is beleszólásuk lehet. Egyelőre orosz hajtóművekkel repülnek a sorozatban gyártott példányok. A kínai hajtóműves típusokat meg most repülik be. Szóvak Kína ebben a pillanatban csak orosz támogatással edhat el gépet Iránnak. A 100% kínai gépekre még várnia kell egy keveset.

  4. Közvetlenül? Bizotsan nem. Attól, hogy felszáll valaminek a 2. példánya, amiből talán 10 év múlva lesz egy század, az nem befolyásol egy olyan üzeletet, aminek az átfutása kb. 2-3 év. Esetleg 4. Ha a J-20 tényleg az, ami, akkor annak tömeges elterjedésével az F-16C annyira sokan nem fog számítani…

  5. onedinkapitany

    Roni
    “Szerintem meg pont ezért nem szállított Kína semmilyen fegyvert Iránnak
    mert reménykedett abban hogy így Tajvan sem kap komolyabb cuccot .”

    Montezumától ugyanezt lehetett olvasni egy másik hír alatt. Szerintem igazatok van. Csak annyit finomítanék, hogy K nem reménykedik, hanem követel és elvár. Az Iránba irányuló fegyverexportjának visszafogása eredményeként ELVÁRJA, hogy az USA…

    Molnibalage
    A múltkor azt magyaráztad, hogy a Khomeini-féle Irán az 1980 és 1988 közötti háború alatti szállítások részleges ellentételezéseként nem adhatott át a SzU-nak amerikai fegyvermintákat, hiszen szerinted a SzU abszolút ellenséges volt Iránnal és csak Irakot segítette…
    Akkor mivel magyarázod, hogy -ha jól emlékszem az Arany Sasban olvastam- hogy Magyarország mindkét félnek szállított, Ferihegyen a reptér különböző részein egyidőben pakolták “bábolnai csirkével” az iraki és az iráni gépet. Gondolod, hogy a szovjetek nem szóltak volna bele- hogy ez megtörténhetett volna a tudtuk és jóváhagyásuk nélkül?
    Nagy kár, hogy a távozásra késztetted Kurucot, mert a legkülönlegesebb-legértékesebb hírek és gondolatok egyik közvetítője volt itt, nélküle üresebb lesz a htka-n folyó szakmai vita.
    Néh alehetnél egy kicsit visszafogottabb. Tudod a munkám során időnként fimonan fogalmazva az én véleményem sem egyezik az ügyfélével, de nem hülyézem le és nem röhögöm ki- ez nemcsak érdek, hanem illemszabály is. Tanulj belőle.

  6. onedinkapitany: értem, tegnap én is így voltam MB-vel, ahogy reagált a hozzászólásomra. Túltettem magam rajta, elvégre már több mint 10 ezer hozzászólását olvastam. Az SG-n sokkal normálisabban fogalmaz mint itt.

  7. Akkor mivel magyarázod, hogy -ha jól emlékszem az Arany Sasban olvastam- hogy Magyarország mindkét félnek szállított, Ferihegyen a reptér különböző részein egyidőben pakolták “bábolnai csirkével” az iraki és az iráni gépet.

    A SZU a nehézfegyverek piacán a “kishaverokat” elkussoltatta. A kisebb üzeletekbe nem szólt bele. Kézifegyereket és más hasonló nagysárendű dolgokat gyak. ahova lehetett eladták. Főleg, mert kellett a valuta… (Nehogy azt higyjétek, hogy nem sápolták le az így szerzett bevételt.)

    Gondolod, hogy a szovjetek nem szóltak volna bele- hogy ez megtörténhetett volna a tudtuk és jóváhagyásuk nélkül?

    Pontosan ez történt. A jóváhagyásukkal ment az üzlet.

    Nagy kár, hogy a távozásra késztetted Kurucot, mert a legkülönlegesebb-legértékesebb hírek és gondolatok egyik közvetítője volt itt, nélküle üresebb lesz a htka-n folyó szakmai vita.

    Nem kényszeríthetek senki semmire. Az ő döntése, ha nem akar írni. Viszont kezd már vicces lenni, hogy lassan minden x-dik komment velem foglalkozik vagy csak emlegetnek. Tényleg ennyire fontos vagyok…? Még fél év és miért nem én leszek a felelős egyesek szemében…?

    Kuruc is tett hozzá a kommentettel az oldalhoz, de ettől még nem tudok elmenni amellett, hogy Falkland kapcsán olyanokat írt, hogy az már a kabaré szintjét súrolta. Nem értem, hogy miért baj az, hogy ezekre rávilágítottam…

    Néh alehetnél egy kicsit visszafogottabb.

    A műszaki tartalomban? Vagy miben? Miért csak rajtam van megkövetelve bármilyen téren a visszafogottság? Hol nem voltam visszafogott ma? A sci-fi forgatókönyvekben hol volt a visszafogottság…?

  8. [OFF]

    Megint felmerült a molnibalage téma. Egyrészt érdekes az egész jelenség, mivel sokan vannak, akik személyes sértésnek veszik az ő kommentjeit és mindenáron bele akarnak kötni, másrészt molninak tényleg van egy kis felhang, fölényeskedés a kommentjeiben (persze nem az összesben, meg amikor éppen ténylegesen leb*sz valakit). Talán azért mert gazdagabban fűszerezi írásjelekkel meg HTML tagekkel, nem tudom.

    Másrészt szoktátok figyelni azt a kis hangocskát a fejetekben, amikor a kommenteket olvassátok (komolyan kérdezem :D )? Nálam más és más kommentjéhez más és más hangnem társul, molninál ez valamiért nálam automatice a “lebaszunk mindenkit” hanggal szokott társulni :D Aztán lehet, hogy molni rózsaillatba burkolva, hárfázva, jógázva szokott kommentet írni a Nirvánából :D Szóval csak arra akarok rámutatni, hogy az írott vélemények “szépsége” az, hogy nekünk kell hozzá hangnemet társítani, ami meg keményen befolyásolja az érzelmi töltetét a hozzászólásoknak. Pl. itt volt onedinkapitány Nocsak GrGLy úr- összecseng a véleményünk. kommentje, amit lehet maró gúnnyal is hallatni, vagy meglepődött hangnemben és máris mást jelenthet, mint amit.

    Én azt javaslom, hogy mielőtt valaki zsigerből reagálna egy kommentre, érdemes előtte számolgatni ezt azt, hogy helyreálljon az ember vérnyomása, hogy aztán normális hangnemben reagáljunk. Az esetek túlnyomó többségében a válasz is hasonló hangnemben fog jönni. Ha meg nem, akkor még mindig ott van az anyázás :D

    Kurucnak meg ez saját döntése volt, nem lett elüldözve. Bár szerintem ez valamilyen szinten gyerekes, hogy azért nem ír, mert nem adtak neki igazat. Olyan szinten gyerekes, mint amikor molni azzal fenyegetett minket, hogy nem fejezi be az F-15 cikket, mert mindig belekötnek. Kompromisszum is van a világon, vagy szelektív olvasás. Esetleg szimplán nem kell válaszolni és vége is a vitának. A legfontosabb viszont az, hogy ne próbáljuk meg ráerőszakolni másokra a véleményünket (még ha igazunk is van), ha a tények nem hatnak valakire, akkor úgyis hiába erőlködünk.

  9. [OFF]

    Molnival több magyar haditechnikai fórumon is lehet találkozni. Mindenhol más a hangneme. Szerintem ide azért jár hogy felidegesítse magát, mert erre valamiért szüksége van.

    Az SG fórumon tulajdonképpen Molni és Cifu nyilvános levelezése folyik. Cifu szakértelmét láthatóan tiszteli.

    A légierő blog-ra általában kérdezni jár Zordtól. Ez egy szakmai blog, ide
    többségében Zord barátai/ismerősei írnak, akik szintén nem csak monitoron látnak haditechnikát. Egy-két vitába ott is belebonyolódott már, pl. nem tudta elfogadni hogy az AASM attól hogy francia fejlesztés, még lehet egy jó fegyver. (Végén már Zord Gábor és Kővári László együtt magyarázta neki a fegyver egyedülálló képességeit.)

    A HTKA a legolvasottabb haditechnikai honlap, a hozzászólók ezért sokfélék. Itt is vannak a munkájuk miatt haditechnikával foglalkozók, vannak más területeken dolgozó szakemberek (gazdaság, mindenféle mérnök, stb.), vannak fiatalok (mindenféle tanulók/hallgatók), vannak külföldön élők stb. Mindenkinek más a nézőpontja, máshogy látja a világot. Ami közös bennünk hogy – különböző szinten, de – érdeklődünk a haditechnika iránt és különböző szinten értünk hozzá. A hozzászólásokban így kialakult szint/színvonal az ideíróknak és a szerkesztőknek megfelelő, de Molnit láthatóan zavarja. Ebből adódik a konfliktusok egy része. A többi a hangnemből, de erről már GrGLy írt. Szerintem az utóbbi az előbbiből következik.

    Azt persze meg lehet érteni, ha sokszor előjön ugyanaz a hülyeség, akkor valakinél elszakad a cérna. De ha ez legtöbbször Molni, akkor valószínűleg ő nőtte ki az itteni kereteket, nem a többiek. Molni a top3 hozzászóló egyike, ezért van ennyi konfliktusa. Az internet persze egy szabad hely, mindenki oda ír, ahová akar. Ha Molninak ennyi ideje van az értelmetlen vitákra és szeret vitatkozni, csinálja. Én jobban örülnék ha több cikket írna, mint hozzászólást. Nem kell mindenről ezer oldalt írni.

    A fentieken kívül még több helyre is ír Molni, de nem az itt megismert hangnemben.

  10. Ó igen, jó nagy hülyeség lett volna, ha a korszerűsítésre rábólintanak, de a gépeladásra nem. A korszerűsítés majdnem ugyanúgy bosszantaná Kínát, viszont cserébe kevesebb bevételt hoz a konyhára, nem biztosítja a gyártósor nyitva maradását, és Tajvan védelmét is kevésbé szolgálja. Egy esetleges egyesítése esetén ugyanúgy kínai kézbe kerülnének dolgok, de egyrészt ez az F-16 esetén azt hiszem már Pakisztánon keresztül úgy is rég megtörtént, másrészt meg az egyesítés nem holnap következik be, ha egyáltalán lesz valamikor.

    Egy kis off:

    Attól, hogy ezt nem mindenki teszi szóvá, nem ő az egyetlen, aki elégedetlen a kommentek egy komoly részének színvonalával. A portált szeretem, ezért olvasom, gondolom így vagyunk ezzel mind. A kommentek meg olyanok, amilyenek, dühöngeni, megsértődni sok értelme nincsen miattuk, persze azért egy kis bosszankodás belefér, ha már nagyon fáj amit olvasol:) A kommentekről kommentelni viszont elég parttalan dolog, úgyhogy zárom is soraimat ezzel kapcsolatosan.

  11. Off

    Hmm, ha már ez a téma, akkor én is leírnám a véleményem.

    Nem lenne jó sem az, ha molnibalage, sem az, ha Kuruc71 nem kommentelne ide. Szerintem mindketten értékes tagjai az itteni kommentelőknek/”közösségnek” és nagyon sok hasznos infót, véleményt osztottak meg velünk. Jó, mindkettejüknek megvannak a maguk “hibái”, Kuruc71-nek a (-z egyébként szerintem sem alaptalan) Kína-fóbiája, molnibalage-nak meg a néha irritáló stílusa (amit, bár nem mindig, de gyakran megértek valahol, hiszen egy idő után már talán kissé unalmas ugyanazokat a köröket futni és, amikor ez ráadásul ugyanazokkal az emberekkel történik, akkor tényleg idegesítő lehet), de hát senki sem “hibátlan” és ezek amúgy sem komoly hibák. Szerintem.

    A többiben egyetértek az előttem szólókkal.

  12. Off és Sorry….
    Kuruc71 a világ másik oldaláról látja ugyanazokat a dolgokat, amiket mi innen. Ausztráliában igenis megy a para ezerrel a kínaiak miatt. Ez alól ő sem vonhatja ki magát és…..még az is lehet, hogy igaza van. Az igazi bölcs emberek sohasem zárják ki más igazát, bármily fantasztikusnak tűnjék is…. Legfeljebb vitatják. Úgyhogy ne morcoskodj Kuruc, gyere vissza…. igazad úgysem lehet :) :)
    On
    Érdekes dolog ez. Látszik egy körvonalazódó Kína-ellenes “cordon sanitarie”. Az is látszik, ahogy kis lépésekben próbálják felmérni azt a határt, ameddig elmehetnek.
    Kérdés: tudja-e, illetve akarja-e az USA garantálni a tőle most segítséget kérő kormányok biztonságát?
    A tajvani üzlet lebegtetése szerintem kisebb részben szól Kínának, inkább a választási kampány része lehet. Igazán forró tech nincs benne, de mégis markáns jelzés a térség számára. Ezzel Obama tökösségét mutatja befelé és kifelé egyaránt…..

  13. Jó napot,(bár hosszú idő után itthon vagyok így 30 perce keltem ezért még nem köszönök jó reggelt)

    Itt nézegetem Moliról és Kuruc71 beszélte.

    Kuruc71: Ha nem lenne ki kellene találni. Ő bizony egy magyarul tudó nyugati hadi tengerész. Ha hirtelen 20 évet nem zuhant a kiképzés szintje a kenguruknál. Sok tekintetbe ő a legszakavatottabb.
    Kína elleni gyanakvása ő területén erény. Kimondatlanul is választott hazájának potenciális kihívás.
    Én például.VargaDima(dimitri) eltűnését sajnálom. Jó volt olvasni élmény beszámolóit. Valamint orosz szemmel bemutatta a dolgokat.

    Moli: Kapcsán jó szakember, érdekes stílus, felháborító hogy egy magyar mérnöknek ennyi a szabad ideje. Magán életén kívül.

    Itt pedzegették a Tajva-USA , Irán-Orosz fegyver szállításokat és nem szállításokat. (Szándékosan alkalmaztam most szó ismétlést )

    Orosz-Iráni viszonyról. Napi és világgazdaságon lehetett mostanában érdekes írásokat találni. Aminek a lényege USA a Iráni gáz és olaj fogyasztókra gyakorolt hihetetlen nyomást. Akkorát,hogy két Kínai nagy bank is kiszállt az kereskedelemből. Ez két bank bonyolította az pénzügyi elszámolás 60-70%-át. Japán, Dél-Koreai és Indai Iráni gazszállítás a 1/10 esett vissza. Ebben a helyzetbe Iránt az oroszokkal kötött gazdasági megállapodás segítette ki amely szerint egymás valutáival számolnak el a kereskedésbe. Kína Iráni gáz és olaj kereskedelem elszámolása orosz bankokon keresztül folyik

  14. Egy-két vitába ott is belebonyolódott már, pl. nem tudta elfogadni hogy az AASM attól hogy francia fejlesztés, még lehet egy jó fegyver. (Végén már Zord Gábor és Kővári László együtt magyarázta neki a fegyver egyedülálló képességeit.)

    Nem vita volt, szimplán nem értettem, hogy mi a nagy szám benne. Bevallom, hogy most sem értem. Vannak egyedi képességei, de azok harcászati haszna szinte nulla. A Brimstone + Tornado GR.4 szimultán célleküzdési képessége és a jövőbeli kettős szenzoros Brimstone sokkal inkább az, amire csettintek és füttyentek.

    A hangnem azért más a HTKA-n, mert valahogy az AP blogon és sg HT topikban kevés olyan ember fordul meg, aki folyamatosan sci-fi regényeket ír. Tacsk0 3 éve eltűnt a AP blogról, az sg HT topikban nagyon ritkán van ilyen. Ha HT táma van a hírek között, na ott sokszor van az, ami itt néha. Gumiszoba… :)

    Én jobban örülnék ha több cikket írna, mint hozzászólást.

    Az F-15 cikk karcolgatja már a 250 ezer karaktert. Még mindig csak a műszaki részt írom… ;)

  15. Moli: Kapcsán jó szakember, érdekes stílus, felháborító hogy egy magyar mérnöknek ennyi a szabad ideje. Magán életén kívül.

    Minden csak időbeosztás kérdése. Asszony egy ideje nincs, ennyivel több időm van. A meló az elmúlt 2 hétben laza volt.

    Egyébként, mivel igazi hardcore komment szakmailag nemigen van, ezért akár 3000 karakteres válaszok begépelése néha csak tíz perc. A cikkembnek van olyan 5 soros része, amin 2 napig agyaltam…

  16. Kuruc71: Remelem olvasod meg a forumot. Ne hagyj itt minket! Hozzaszolasaid, eszreveteleid, sztoriaid nagyon jok! Jo oket olvasni, es jo tudni, hogy gondolkoznak az emberek a vilag masik oldalan a leendo “tuzvonalban”! Molnival meg ne foglalkozz, minden forumon 1 het alatt kialakitja a sajat “fan club”-jat. :) Amugy nekem semmi bajom vele, jo az o hozzaszolasait is olvasni. Legjobb lenne, ha egymaset nem volvasnatok el :) Nem lehetne a forumba ilyen ignore listat belefejleszteni?

    Amugy melyik topicban vesztek ossze?

  17. Moli ebben az oldalba pont ez a jó. HTKA varázsa, hogy széles tömegeket képes megszólítani.
    Koliba a nagy világ iránt érdeklődő szobatársamnak is megmutattam az oldalt azóta rendszeres olvasója.

    Te nézőpontod ezért is lehet nehéz,mivel sok a járatlan ember. Így bizony mások hülyesége fáj és akaratlanul is ki akarod javítani. Ez egy olyan jellem vonás ami bizonyos területeken erény, más területeken hátrány.

    Markánsan ilyen típusú ember volt j. Edgar Hoover.

    Vissza térve. Amit elkezdtem. Irán sok minden köszönhet az oroszoknak. Így a politikai légkör változásával viszonyuk nem fog megváltozni.
    Oroszok ha kell bevédik a szövetségeseiket. Jó példa Szíria események. Mikor tényleg kellett akkor készek határozottan felléptek mellette.

  18. dudi

    Amit én vegyiparból és kémia terén tapasztaltam. Az alapján napi 8 óra a alap + 2 óra alanyi jogú túlóra. De van mikor 12-24 óra folyamatos faszólás. Ahol én projekt munkáztam ott például a egyetemi helységek egyrészt az egyik prof cége helységeket bérelt. Mikor volt meg rendelés közepes(3-6kg) mennyiségű nanotech termékre az folyamatos 24 órás munkát jelentet az ott dolgozóknak.

  19. “igazi hardcore komment szakmailag nemigen van”

    a szakmai hardcore ott kezdődik, hogy aki osztja az észt, annak mérvadó gyakorlati tapasztalata van. A htka-n a téma jellegéből kifolyólag ez eleve ki van zárva úgy kommentek, mint cikkek tekintetében.

  20. Nem, mert ez ilyen munka morál tette például a Borsodi vegyi kombinátot a Európa legjobb üzemévé. Kis Kínaiak nem véletlenül csaptak le rá. Először a ottani technológia megalkotásáért felelős üzem mérnököt csábították Kínába 5 számjegyű fizetésért dollárba. Ezek után mikor a technológia lényegi elemei kezükbe volt, meg vették az üzemet magát is.

  21. Minden felfogás kérdése.
    Ami te szar melónak nevezel az németeknél vagy japánba természetes.
    Pont Montezuma mondta hogy a japánba egy gyár igazgató ha szükséges akkor se menne szabadságra ha a szakszervezet emiatt tüntetni. Míg a görög meló csak a alkalmat keresi a munka szüneteltetésére.
    OFf/ON ezzel részemről le van zárva.

  22. amanitin nem mond hülyeséget. Haver volt apja anyaggazdász
    Régi kecskeméti műszaki főiskolán végzet. Most tart 15-20 év szakmai gyakorlatnál. Az új kecskeméti Mercedes gyár munka felvételére meghívták. Na ott a leendő fő munkatársaknak 5-6 órás miting volt. Elméleti tudás mellett nagyon rámentek a gyakorlati tudásra.
    A beszámoló szerint jelöltek 10 fős csapatokat alkottak. Közös feladat megoldás. 30 perc felkészülés után le kellett vezetni egy-egy szakmai értekezletet angol és német nyelven.
    Valamint egy német vezető technikussal kellett műszaki problémáról egyeztetni és arra megoldási terveket javasolni.

  23. @dudi

    Soha életemben egyetlen ujjal sem nyúltam harci géphez. Mitől ismerem kevébbé a működési elvét és technikai paramétereit egy technikshoz képest, ha hozzáférek ugyanazon dokumentumokhoz…?

    A karbantartók egy része szereli, amit meg sem érti, hogy miért olyan, amilyen. Én azt is meg tudom mondani, hogy miért olyan és akkora, amekkora.

    Elméleti szakemberek nélkül a gyakorlati nem szerelne semmit, mert a gépeket először meg kell tervezni…

  24. Üdv mindenkinek!

    Az irak iráni háborúban mindkét félnek szállítottak az oroszok, ezért is létezett egy olyan mondás, hogy “az irak-iráni háború örökké fog tartani mert az orosz fegyver legyőzhetetlen” :D
    A másik ha valaki nem emlékezne 1-2 éve az izraeliek fordítottak vissza egy hajót ami orosz Sz-300 al volt telipakolva és iránba tartott. Szóval nem az oroszok döntöttek úgy, hogy nem adják el, hanem volt némi kényszer meg esetleg valami megegyezés a háttérben.

    Saját véleményem szerint én inkább azt vártam volna, hogy F-35 rendszeresítésében gondolkodnak a tajvaniak. Egyébként most már szabad a pálya a kínai szállítmányok előtt.

  25. monyok szerint:2012. május 20. vasárnap @ 14:31

    Ezt hívják “Assasment center”-nek (AC). A vezető beosztásúakat jellemzően minden multinál így választják ki. Van ahol ez több napos program.

    A módszert a német hadsereg a Wehrmacht fejlesztette ki az első világháború után a tisztek kiválasztására. A több napos eljárás során, katonai vezetők, pszichológusok értékelték a jelölteket. A módszer részét képezték tesztek, gyakorlati feladatok, és katonai alakulatok bevonásával végrehajtott életszerű harci cselekmények is. A jelölteket stresszhelyzetbe hozták, hogy minél pontosabb képet alkothassanak a nyomás alatt várható teljesítményükről. A második világháború során a brit és amerikai hadsereg is átvette a módszert, majd a közigazgatási vezetők kiválasztása terén is alkalmazni kezdték azt. A háború után az üzleti életben, nagyvállalatoknál is elterjedt a módszer.

  26. Moli

    (elemebe vagyok)

    Attól papírral és ceruzával bocs, PC és algoritmusokkal dolgozol, modellekkel( logikai megfontolások) . Az kőkeményen gyakorlati munka. Empirikus össze függések, amelyet előtte kísérletek százai előzött meg.

  27. “Elméleti szakemberek nélkül a gyakorlati nem szerelne semmit, mert a gépeket először meg kell tervezni…”
    Ezt inkább hagyd rá ,mert a tervezőt nem elméleti szakembernek hívják.

    Nehogy már bemeséld magadnak ,hogy azért mert felismered egy autón a turbót a kuplungot meg a kettős-tömegű lendkereket akkor te azon a szinten vagy ,mint aki vagy szereli vagy vagy gyártja az alkatrészeket.
    Javaslom egyszer menj ki egy F1 versenyre (ha van lehetőséged) és nézd meg hogy milyen szinten ért hozzá egy gyakorlattal rendelkező szerelő.
    Hidd el Ő pontosan tudja ,hogyan működik minden az autóban.
    Amiről te beszélsz azt úgy hívják fejlesztő mérnök ,de ő is nagyon szoros kapcsolatban áll és többek között azokra támaszkodik akik meg is tud.
    Bocsáss meg ,de pont a kommunizmus volt az elméleti szakeberek Mekkája.
    Öt éves terv,rizs termelés,világbéke,egyenlőség stb…

  28. molni

    Nem véletlen kérik ki a felhasználók véleményét egy-egy fejlesztés során és a csapatpróbákat sem véletlen találták ki.Ha az elméleti szakember mindent meg tudna csinálni hibátlanra akkor ezekre nem lenne szükség…

  29. molni

    már bocs de itt csak te pofázol mert mindenki más képes ember módjára kommentelni.Ha meg ennyitől elgurult a gyógyszer menj szedj hangyát és csontozd ki vagy fordulj orvoshoz de ne beszélj úgy másokkal mint a kutyával!

  30. Buta vagy,de megbocsájtok.
    Ne kezd a személyeskedést!
    Kicsit nézz körül az építőiparban és csak azután fröcsögj.
    Látom a gyakorlatról neked aztán gőzöd sincs te kis alkalmazott.
    Akarod még folytatni vagy lenyugodtál?

  31. molnibalage szerint: 2012. május 20. vasárnap @ 14:32

    Miért a technikusokhoz, karbantartókhoz hasonlítod magadat? A hadseregnél/légierőnél vannak mérnökök is.

    >Elméleti szakemberek nélkül a gyakorlati nem szerelne semmit, mert a gépeket >először meg kell tervezni…

    Évekig volt az a feladatom, hogy az “elméleti” szakemberek (fejlesztők, gyakorlati tapasztalat nélkül) által tervezett eszközök gyártásával kapcsolatos problémákat megoldjam. Ezek 95%-a a gyakorlati tapasztalat hiányából, a gyártási technológia ismeretének hiányából és a felsőbbrendűségi érzésből adódott. Nem értették meg hogy valami nem úgy működik a valóságban, ahogy elképzelték. Ebbe belefáradtam és most már egy jó ideje velük dolgozom :) Sokkal egyszerűbb lett az élet innen nézve.

    >Láhatólag nem vagy mérnök ezért jó lenne – már elnézést – nem pofáznál >bele abba, amiről göződ sincs.

    Amikor ilyeneket írsz, akkor mindig az egyik egyetemi/kari dal szövege jut eszembe “szakmai sovinizmusunk jogos önámítás”. De ezt te valószínűleg nem ismered, mert gépész voltál.

  32. Azok az fontos “apróságok”.

    A gépek alapvető működését meghatározó fizikai folyamatok modellezése/kiszámítása kőkemény elméleti feladat. Nem technikus és nem karbantartó végzi. Mérnök.

    Egy karbantartó soha a büdös életben nem fog termodinamikailag mértezni egy rendszert, mert a termésszettudományos alapjait sem ismeri. Pl. soha nem lesz képes megtervezni egy hajtóművet, hidraulikailag méretezni a vezetékeket, stb, ha nem tanulta meg. Ez nem is az ő dolga, de ettől nem kellene elvitatni azt, hogy elméleti szakemberek tervzik meg a hi-tech alkalmazásokat.

    Nem Józsi bácsi, a villanyszereleő tervezi meg a n magos CPU-t. A tervezőnek valszeg nem túl sok fogyalma van arról, hogy a gyártástechnoógia során milyen vegyszeres eljárással készítik az áramkörül lenyomatot, de ez sem az ő dolga.

    Egy karbantartó be tud szerelni egy csapágyat, amihez én nem értek, ellenben én megmondom – ez most csak egy példa, mindentől elvonatkoztatva – hogy a kondirendszer csöve és hőcseréljőe miért akkora, amekkora.

    Az otthoni FÉG kazánt sem tudnám atomjaira szedni, de attól még tudom, hogy hogyan és miért működik. Képes vagyok rendszerszinten gondolkozni. Ettől mérnök a mérnök és nem attól, hogy fejből képes n+1 repülőgépen dolgozni.

  33. Elnézést! Nem figyeltem magamra.(két agyi sebesség fokozatba működik),

    Én amit tanultam vegyipari művelettan kurzuson a mérnöki szemléletről. Az az volt hogy a mérnökök minden elméleti kérdés igyekeznek gyakorlati megfontolásból le egyszerűsíteni. Vezérlő paraméterek elve.

    Én magam vegyész leszek. Projek munkám és szakdolgozatom is arról szólt, hogy elő állítottam egy új anyagi rendszert, szerkezetet. Ezt megvizsgálta eddig IR,ESR, dielektromos spektrométerrel valamint a mintáról készül TEM felvétel. Ezek vizsgálatok eredményeit kiértékelve próbálom megállapítani szerkezetet. Adni egy szerkezeti modellt.

    Ezt ismerem ez alapján foglalok állást.

  34. @Molni

    1. Az üldözési mániáddal nem tudok mit csinálni
    2, Tervezni is tudok utat,házat,csarnokot és meg is tudom csinálni és nem csak csillivilli módon.

    Amit leírtál az pont azt tükrözi amilyen valójában itt a neten megismertelek felsőbbrendűség érzése a részedről.
    Mindegy ezzel nem foglalkozom,ha tudsz normálisan beszélni akkor folytathatjuk a beszélgetést.
    A mérnök elméleti tudása csak és kizárólag a gyakorlaton a fizikai törvényeken alapul semmi máson.
    Ne keverd ide a feltalálókat.

  35. Roni, GrGly. Nyugalom a diploma nem jelent semmi. Diploma esetlegesen feltételez egy szaktudás(a bölcsész diploma egy külön műfaj) . Ami a diploma tulajdonosának nap mint nap bizonyítani kell.
    Ezzel magamról is szegénységi bizonyítványt állítok ki tudom. Értem ez hozzá szólásaim érthetőségére.

    A legfontosabb emberré válni és annak meg maradni. Na ez a nehéz.

    Egy jó mester ember aranyat ér :)

  36. @Littlejohn alattvaló

    Nem kérlek, én Edurtzeta Cecia Jeovanna Elvie Orbiaz von Ribbenstrauss Windshield Brazilika Putyinsztálinovicsova vagyok, az Eurázsisztánban uralkodó Guilcesareo ház örököse.

    @monyok alattvaló

    Én nyugodt vagyok, mivel nekem császári kutyabőröm van!

  37. Soha életemben egyetlen ujjal sem nyúltam harci géphez. Mitől ismerem kevébbé a működési elvét és technikai paramétereit egy technikshoz képest, ha hozzáférek ugyanazon dokumentumokhoz…?

    Na most ezzel nagyon nem értek egyet. Tény, hogy a rep műszakiak jelentős többségének nincs szélesebb kitekéntése még arra a típusra sem, amelyen dolgozik. De a gyakorlati tapasztalat hihetetlen sok pluszt ad ahhoz, hogy jobban megértsd olyan gépek megoldásait, működését, amelyekre nincs típusvizsgád. Molni, nagyon jók az alapjaid, a faterodtól sokat tanultál, de el KELL menni számos kiállításra, ersóra, hadgyakorlatra, amelyek egyes területeken alapjaiban változtatják meg az ember véleményét. Semmilyen leírásban nem olvashatsz olyan dolgokról, amit gyakorlatban látsz, ha bemászol egy gép alá, vagy élesben megnézed, hogyan készítenek elő Avianóban egy F-16-ost. A HTKA összes kommentelőjéhez szólva több tiszteletet és szerénységet kéne tanusítani egyes témák iránt, föleg akkor, ha arra nincs “tuti” rálátásunk.

  38. Üdv mindenkinek

    OFF

    Régóta olvasója vagyok az oldalnak, „nagyon” ritkán még veszem a bátorságot és hozzá is szólok, persze amihez hozzátudok. Megbocsásson nekem mindenki, de kívülállóként nem tudom nem észrevenni, hogy a hozzászólások minősége mennyire alacsony szintre süllyedt. (Elnézést hogy ezt írom, nyugodtan lehet köpködni érte, nem haragszom meg.) A legtöbb komment már nem az adott témához kapcsolódik, hanem egymás felbosszantásáról, személyeskedésről. Nagyon észre lehet venni, (és ezzel nem Molnit szeretném védeni, egyrészt nem is szorul rá, másrészt néha, ha olyan kedve van tényleg elég nyers) a többség néha okkal, néha ok nélkül tényleg kikezdi. (bármely utóbbi témánál ez történt, falkaként támadtak rá, bármit is írt) Pár hozzászólásból bárki le tudja szűrni az adott kommentező milyen nézetséget vall, illetve neki melyik hatalom a szimpatikusabb. (mindenkinek szíve, joga, ehhez senkinek semmi köze) De ebből sajnos az következik, hogy sokszor elfogultak vagyunk, képesek vagyunk hajtogatni ugyan azt, mikor talán már sajátmagunk is belátjuk, hogy tévedtünk az adott témával kapcsolatban. Persze egy-egy kicsit ironikus megjegyzés az általunk nem éppen kedvelt nemzet technikájához elmegy, de mostanság elég sűrűn van olyan állítás, ami néha tényleg kiveri több embernél a biztosítékot. Ezért ezekben az esetekben megértem Molnit, főleg ha az adott téma már többször át lett beszélve. (megjegyzem én sem szeretek az embereimnek semmit többször elmondani)

    Kérem, senki ne haragudjon meg, nem céloztam senkire, de ha kicsit mindenki jobb hozzáállást nyújtana, szerintem megint mindenki szívesebben böngészgetne a hozzászólások között. Tényleg siralmas néha olvasni az idiótaságokat, az alátámasztás nélküli túlzásokat, a nevetséges harcokat.
    Nálam talán ez váltotta ki, hogy ha van saját véleményem egy témában, inkább nyelek egyet és csak nagyon-nagyon ritkán szólok hozzá.

    ON

    Én megértem, hogy mégis megkaphatják a repülőket, valamivel ellensúlyozni kell a Kínai fegyverkezést, mikor az volt a téma, hogy nem kapják meg sokan azt írták az USA elállt mellőlűk és sérelmezték, amit épn sem értettem meg, most úgy látszik mégsem hagyták cserben őket. – ez csak az én szerény, nem szakmai véleményem

    További szép estét mindenkinek.

  39. Végigolvastam az itt leírtakat.
    Nos, dolgozom már lassan 2 évtizede az autógyártásban, illetve a hozzá tartozó alkatrész gyártásban.
    Nem molnit védve, de az első lépés, a fejlesztőké.
    Aztán jön a “próba”. :)
    Vegyünk egy új motort példának.
    Először úgy hívják a észülő terméket, mondjuk, hogy “pilot motor”.
    Elkezdik a tervező asztalon, majd a kitalált típus gyártásába fognak…
    Aztán a gyártó ” gyakorlatiak” jelzik a problémákat, azt “elméletieknek”, ami a gyártásnál fellép.
    Majd jelzik a problémákat, hibákat, az alkalmazók is, miután beszerelték a motort egy autóba és próbálgatják vele…
    Az “elméletiek” módosítanak a terveken, korrigálnak…
    Folytatódik mindez, még egy darabig.
    Mire kijön, egy sorozatgyártásra érett termék ( motor ).
    Nagyjából ez a folyamat, mire egy elméleti elgondolásból, gyakorlati felhasználás lesz.
    Ja, én meg egy géplakatos, gépszerelő, könnyű és nehéz gépkezelő, számítógépes alapismeretekkl bíró, ember vagyok..
    Vagyis, nem elméleti szakember, de 45 éves és nem látom, hogy csak egyik, vagy másik, oldalra lenne szükség, vagy melyik is a fontosabb. :)
    Mindenki munkájára, egyöntetűen szükség van, mert egy folyamat az egész.

  40. Persze, igaz a dolog. Egyik a másik nélkül félkarú, illetve féleszű. Számtalan esetben könnyítették meg a gyakorlati szakemberek dolgát ügyes, innovatív mérnökök és viszont. Az utóbbi azért érdekes, mert a gyakorlati szakembernek ugyan nincs – nem is lehet – átfogó elméleti rendszerismerete, de az üzemeltetés során rálát olyan dolgokra, amit az elméleti szakember (továbbiakban: mérnök) nem a súlyának megfelelően kezel.
    Itt a lényeg. A dolog egy RENDSZER…. egyik eleme a másikra épül. Ettől lesz egy repülő pl. kiváló vagy épp özvegycsináló…..

  41. Engem inkáb az kéztet fejvakarásra, hogy ha az F-5 és M-2k kifúj, akkor a minőségi fejlődés ellenére az egyre növekvő számbeli kínai fölény ellen ez egyre inkább kevés. ‘A’ vagy ‘E’ F-5 változatai vannak Tajvannak? Izrael csinált már AMRAAM shooter F-5 upgradet. Igen, nem egy F-16 a repteljesítményt nézve, de azért valahol a minőség helyett a mennyiségre is kell gyúrni, mert egy idő után kijön az, hogy x db platform x y db gép = elégtelen tűzerő a mennyiséghez képest. És lehet akármilyen csúcsgéped, ha az jön ki hogy a túlerő szimplán felfal.

  42. @aerophyl

    Értem én. Csak az egész onnan indult, hogy “papíralapú” a tudásom. Kurucz vagy más kommentelő közül mennyi fekdükt tengó, hajó, repcsi, heli és páncélos alá is? Mert kb. ez merült fel mind Falkaland kapcsán.

    Éppenhogycsak nem támadtak Birodalmi Csillagrombolók Falklandra… :)

  43. Molni….
    Rávilágítottál a lényegre. Tajvan akármit kap, az nem fog megakasztani egy inváziót. A cél inkább az – de ezt már leírták százszor – hogy nagyon nagy árat kelljen fizetni érte. Akkorát, ami már nem éri meg.

  44. “A magyar nem becsüli meg az elméleti szakembert.”

    A gyakorlati tapasztalat nem az, hogy kalapács van a kezedben, hanem hogy döntést hozol (akár kalapáccsal, akár tollal), és vállalod érte a felelősséget. Odakint, a nagybetűs életben.

  45. Egy vadászgép olyan komplex szerkezet hogy nincs olyan hogy “a” mérnök megtervezi. Vegyünk egy sokkal egyszerűbb példát, egy belsőégésű motort. Adott a feladat, a sor elején egy mérnök meghatározza a hengerszámot, a lökethosszt, dugóátmérőt egy feladatra, amit vegyünk meghatározottnak. Aztán n számú specializált mérnök lép képbe – pl. külön valaki vagy valakik addig módosítják a fentről jövő blokk terveket, amíg az gyártható lesz. Nincs egy olyan pozíció ahol nem kéne – a gyakorlati életből érkező – visszacsatolás a fejlődéshez, és egy sem, hogy nem kéne az elméleti tudás. És nincs valaki aki mindenhez ért, vagy aki nélkül működne a dolog.
    Aki mindenhez ért, nem ért igazán semmihez. Egy vadászgép megalkotása nem a múlt századbeli faluszéli ezermesterek világa.
    Ezeket egy mérnöknek látnia kell. A gyakorlati, gépeken dolgozó/repülő emberektől meg olyan dolgokat hallhat a mérnök a rendszer sajátosságairól, működéséről, alkalmazásokról, amiről egy könyv sem írt és sehol nem tanították.

  46. “amiről egy könyv sem írt és sehol nem tanították”

    ennek a jelentőségét senki nem tudja értékelni egészen addig, amíg nem kap egy olyan feladatot pölö, hogy x technológiát telepítse át A-ból B-be. Aholis megdöbbenve fogja tapasztalni, hogy bár a protokollt látszólag ugyanúgy értelmezik, eredmény(A) ≠ eredmény(B).

  47. amper szerint:2012. május 20. vasárnap @ 22:30

    És ez még csak maga a motor. Ezt beszerelik egy autóba, ahol jön hozzá az elektronika a start-stop rendszertől a “távolságtartó radaron” át a jelzőtábla felismerő rendszerig, amelyek együttműködnek az ESP, ABS,ASR és egyéb rendszerekkel, amelyeket a reklámokból ismerhetünk, melyek mind befolyásolhatják a motor működését.

  48. http://index.hu/kulfold/2012/05/21/kina_nem_akar_f-16-osokat_latni_tajvanban/

    Na ugye hogy még ennek ellenére sem válaszolnak azzal hogy Iránnak adnak fegyvert .
    Csak azért hogy zsidóknak és jenkiknek ne sírjon a szájuk .
    Míg az oroszok tiszteletben tartják azt a nemzetközi szabályt hogy 300 km hatótávolságú rakétánál nem adnak el nagyobb hatótávolságút addig a jenkik szépen átadnak Lettországnak 500 600 km hatótávolságú hajó elleni rakétákat .
    És mind ezek mellett a más belügyeibe beavatkozásuktól már az embernek hányingere van .

  49. Itt valamit nem értek. Az AGM-154 az egy siklóbomba, repcsiről kell bevetni és 150 km-es indítási távot olyan elméleti helyzetben érne el, amit elképzelni sem tudok. A légierővel nem rendelkező lettország mit kezd egy ilyen fegyverrel?

    Vagy van hajtóműves változat is?

  50. Roni:
    A JSOW? :O
    Az nem egy siklóbomba? (Azt hiszem anno a Taszárról repülő tengerészgyalogos Darazsak is használták a szerbek ellen.)
    Arra ki mondta, hogy pont a ruszki Mistral-ok ellen vetnék be???
    Ha teszem azt lesz egyszer hajtóműves verziója, akkor is max szubszonikus lenne. Szerinted egy orosz ladik légvédelme mennyi idő alatt enné meg?

  51. molni:
    Közben meg van. AGM-154 JSOW C-1 a drága neve. Elvben a kenguruk be is rendeltek belőle és vmikor 201X-ben lesz is majd belőle valami. Mmozgó, vizi célok ellen is jó lesz. Nagy magasságból, nagyon szép, optimális körülmények között elrepülhet 300 tengeri mérföldet is. Elméletileg.
    Mondjuk azt nem értem, hogy hajók ellen miért nem elég a Harpoon és esetleg a Tomahawk hajó elleni külön kiadása?

    Roni:
    Sehol, semmi forrás, hogy ez a szubszonikus csoda pont a ruszki Mistral-ok ellen lenne tervezve. Ezt ki mondta?

  52. Hát most sehol nem találom, valamelyik okos nem emlékszik hogy a hogy melyik ország rendelt 300 km nagyobb hatósugarú rakétát a mistral hordozók ellen .
    A eleinte a jenkik nem adták a rakétákat de pár év múlva rábólintottak .

  53. Pedig az aranysasban is benne volt kb 2007 lehetett a hír hogy valameléyik kis európai ország bizony beadta a rendelést a jenki rakétára az orosz Mistral ellen amit akkoriban elutasítottak a jenkik.
    Mivel 300 km nagyobb hatótávolságú rakétát nem adhatnak .

  54. Roni:
    Ha jól emlékszem a lettek höbörögtek egy kört, hogy ha a ruszkiknak van Mistralja, nekik is kell vmi.
    De, rendelés?

    Amúgy is US, vagy US szövetséges országok mit használnak?
    Harpoon (124 km, USA), NSM (185 km, Norvégia), RBS15 (240 km, svédek),
    Exocet (180 km, csigazabálók) és persze a Tomahawk TASM verzió (450 km, USA), de ezt meg csak az US Navy használja és talán még a Royal Navy. Azaz amerikai, hajók elleni tudtommal csak a Harpoon van. De, ahhoz meg kell olyan repcsi (min F16/F/A18 kategória), olyan hajó, vagy olyan földi jármű (de az meg csak talán a dánoknak volt egy ideig).

  55. “Szerinted egy orosz ladik légvédelme mennyi idő alatt enné meg?”

    Eléggé csökkentett észlelhetőségűnek tűnik. “Lopakosós” radarkeresztmetszet, ha van is hajtómű, siklóbombának nem kell valami erős, és lehet a röppálya végén már nem is működik, tehát minimális hőkibocsátás. Nem wunderwaffe, de felelőtlenség lenne lebecsülni.
    Ráadásul viszonylag alacsony a tömege így könnyebben túl lehet terhelni a légvédelmet.

  56. Molni:

    Hibás adatot írtam tegnap .
    Agm-158 akartam írni és nem a letteknek hanem a finnek vesznek belőle jó pár darabot a mistral hajók ellen .
    És pontosan ez a rakéta nagyobb hatótvávolságú mint 300.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.