|

HTKA Hírhalom 2010. 20. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Technikai probléma miatt visszakerülnek a gyártóhoz az eddig átadott, kínai gyártású Shenyang J-11B típusú vadászbombázók. – írta a Kanwa Defense Review magazin. A Shenyang Aircraft vállalat által gyártott, az orosz Szu-27 továbbfejlesztéséből létre jött kínai típusból a tavalyi év során 16 darabot adtak át, azonban a légierő által elvégzett tesztelés nem talált mindent rendben a gépeken, mivel azokon „felszállás közben abnormális vibrációt” észleltek. A probléma megoldására és kijavítására a gépeket visszaadták a gyártónak.



Az USAF által alkalmazott rotáció keretében május végéig összesen 32 F-22 Raptor települ át az Egyesült Államok kontinentális bázisairól a guami Andersen illetve a japán Kadena légibázisokra, hogy ott hathatósan segédkezzenek az Egyesült Államok konstans jelenlétének érzékeltetésében.

A mostani, mintegy 4 hónapos ciklusban az új-mexikói Alamogordo közelében elterülő Holloman és a virginiai Langley légibázisok adják majd a gépeket – az előbbi húszat, utóbbi „csak” egy tucatot. Mindkét gépcsoportot egy cirka 250 fős kiszolgáló csapat kíséri el.

F-22 gépek a Holloman Légibázison

A Chihuahuan sivatag szárnyas fenevadjai | Forrás ,

A világon a legnagyobb számban alkalmazott és a legnagyobb múlttal rendelkező irányítható légi-harc fegyverének történelme egy újabb mérföldkőhöz érkezett. Néhányan bizonyára már tudják, hogy az amerikai AIM-9 Sidewinder közeli légi-harc rakétáról van szó, annak is a jelenleg gyártásban lévő legmodernebb verziójáról, az AIM-9X Block I-ről, melyből idén adták át a 4000. példányt. (A 3000. AIM-9X átadása 2008 nyarán történt meg) A jeles eseményre még február 25-én került, egybekötve egy átadási ünnepséggel, melyre a rakéták gyártási telephelyén, Tucsonban, Arizonában került sor. Az eseményen részt vett az Amerikai Légierőben alezredesi rangban szolgálatot teljesítő Benjamin Angus, a NAVAIR PMA-259 képviselője, aki hivatalosan is átvette a 4000. példányt az légierő részére.

Ezen felül az AIM-9X Block I története egy másik mérföldkőhöz is elérkezett, ugyanis már 1 millió „operatív repült órával” rendelkezik a variáns, melyet természetesen nem saját erejükből értek el, hanem a NATO és szövetséges gépek szárnya alá függesztve.

A Raytheon képviselője azt is elmondta, hogy lassan elkezdik az AIM-9X Block II-es rakéták sorozatgyártását, melyek már képesek lesznek a kilövés utáni célbefogásra (addig a pontig az inerciális-navigációs rendszerrel repülnek), továbbá új közelségi gyújtóval lesznek ellátva.

AIM-9X: a többfeladatú gyilkos

Aim-9X: a többfeladatú gyilkos ,

Ugyan a távlatibb maláj tervek között szerepel, hogy a teljessé vált Flanker flotta mellett időközben megpecsételődött sorsú MiG-29N-ek utódjával az F/A-18D gépeiket is váltják, ám azért addigi is egy kis Hornet képességbővítés minden további nélkül belefér.

A Foreign Military sales keretén belül beszerezni tervezett csomagban elvileg 20 AIM-9X Block II-es rakéta, és meg nem nevezett mennyiségű JHMCS sisakkijelző és JDAM szerepel, melyek szállítása várhatóan 2013-14 után kezdődhet meg.

A relatíve rövid határidőn belül kivonásra szánt MiG-29N géppark mellett Malajzia 8 F/A-18D és 18 friss, ropogós Szu-30MKM vadászbombázóval rendelkezik.

AIM-9X indítása egy F/A-18C-ről

AIM-9X indítása egy F/A-18C-ről | Fotó: Raytheon ,

A khm.. jó szomszédi viszonyról elhíresült Malajzia és Indonézia közül azonban nem csak Malajzia tápolja fegyveres erőit, hanem Indonézia is. Légierő vonatkozásában Jakarta szintén a Szuhojba fektette bizalmát, igaz csak egy kisebb volumenű megrendelésre futotta: a 18 maláj Szu-30MKM-mel szemben Indonézia akkoriban meglévő 2-2 Szu-27SK és Szu-30MK gépe mellé az idei év végéig esedékes a 2007-ben 300 millió zöldhasúért megrendelt 3 Szu-30MK2 és 3 Szu-27SKM leszállítása. (A Szu-30MK2-esek leszállítása már 2009 elejére megtörtént)

Mely gépekre egy friss, pénteken bejelentett megállapodás szerint a kínaiak képzik majd ki az indonéz pilótákat. Az indonéz haderő nyilatkozata alapján 10 pilótájuk már át is esett a szimulátoros képzésen és a közeljövőben további 10 pilóta kezdheti meg a típusra szóló minősítés megszerzését.

Egyébként a régióban nem egyedi dolog ez, hiszen a fent említett Malajzia Szuhoj pilótáit a Szu-30MKM változat kiindulási alapját adó Szu-30MKI-t repülő indiaiak pátyolgatják.

Szu-30MK2

Az Indonéz Légierő egyik Szu-30MK2-ese ,

Az Alenia North America április végén átadta az 5. felújított C-27A (G.222) típusú könnyű szállítógépet az Afganisztáni Nemzeti Hadsereg Repülőerőinek részére. A gépet azonnal Kabulba szállították, ahol máris csatlakozott a már szolgálatban álló 4 példányhoz. Az összesen megrendelt 18 gépet, melyeket az USA adófizetőinek pénzéből rendelték, 2011-ig kell leszállítani a gyár Nápoly melletti létesítménynek. Az első gép átalakítása 2009. augusztusában fejeződött be, a tesztrepülések után pedig szeptember végén adták át az afgánoknak.

Afgán G.222

Április 20-án földhöz szögeződött az 11 gépes ausztrál MRH90 flotta, miután az egyik példánynak nem sokkal felszállás után hajtóműproblémája támadt. Az esetre Adelaide-től kb. 30 percnyire észak-keletre került sor, amikor is nem sokkal felszállás után az egyik hajtómű egyelőre ismeretlen okok miatt meghibásodott. A személyzet sikeresen leszállt a forgószárnyassal a légierő edinburghi bázisán. Anyagi károkra vagy emberi sérülésre nem került sor. A vizsgálatokat megkezdték, melyben részt vesznek a Rolls-Royce és a Turbomeca szakemberei is.

A repülési tilalom a többi ország hasonló típusú helikoptereire nem vonatkozik. Canberra összesen 46 példányt rendelt az összeurópai szállító helikopterből, melyeket 2014-ig kell leszállítania a gyártónak.

Ausztrál MRH90

Ausztrál és új-zélandi pilóták Ausztrália egyik MRH90-ese előtt | Forrás ,

A Lockheed Martin újabb szaúdi fegyverrendeléssel lett gazdagabb, ami ezúttal is új Sniper XR célmegjelölő konténerekre szól. Az új konténerek az F-15S gépek eszköztárába kerülnek majd, és segítségükkel javulhat a gépek hírszerző és felderítő képességek, valamint a precíziós célmegjelölés pontossága.

Szaúd-Arábia tavaly márciusában már rendelt az említett eszközökből, melyekből az elsőt idén januárban át is vehették. Nos, minden bizonnyal elégedettek a világ jelenlegi egyik legmodernebb célmegjelölő konténerének képességeivel, melynek elemei kerülnek az F-35 Lightning II gépek fedélzetére az EOTS elektrooptikai követőrendszerbe.

F-15E Sniper XR

Sniper célmegjelölő konténerrel repkedő F-15E egy Operation Enduring Freedom bevetés alatt | Forrás ,

A hollandok, látva az F-35 Lightning II késedelmeit és költségnövekedéseit, eljátszottak a programból való kilépés és más típus rendszeresítésének gondolatával. Viszont mire bármilyen típusú új vadászbombázó kerülhet a légierejük arzenáljába, addig az idő rohamosan telik, és az F-16-osaik egyre kisebb potenciállal rendelkeznek. Ennek kiküszöbölésére terveik között szerepel, hogy 75 Falcon-on hajtanának végre szoftverfrissítést, összesen 21,9 millió euró (28 millió USD) értékben, 2,6 millió eurós opcióval, mely további 12 gép modernizálására szólna.

Az M6.5 szoftvercsomag lehetővé tenné, hogy a gépeik még a következő évtized végéig is megfelelő potenciállal rendelkezzenek, amikor elkezdhetik rendszerbe állítani az F-35-öt, vagy valamelyik másik 4+ generációs típust.

Az első gépet 2014-ben kell megkapnia az üzemeltetőnek, míg az utolsót egy évvel később.
Az új szoftvercsomag javít majd a levegő-levegő és levegő-föld képességeken, és finomít a Lantirn célzókonténer képességein.

holland F-16 Kecskemét 2008

Holland Sólymok Kecskeméten – itt éppen ‘munkaruhában’ | Fotó: HTKA.hu – Aim-120 ,

—–
Közreműködött: Phoenix, Tcat