|

Maláj tervek

Nem sokkal azután, hogy Malajzia bejelentette MiG-29N vadászgépeinek kivonási időpontját, máris a lehetséges váltótípusról beszélnek.

Mint ismeretes, a MiG-29N-ek kivonása után a Maláj Királyi Légierő fő erejét a Szu-30MKM és F/A-18D vadászbombázók jelentik majd. Az orosz típus selejtezésével évi 76 millió dollárt spórolnak majd meg.

A Maláj Királyi Légierő F/A-18D Hornet gépe

A Maláj Királyi Légierő F/A-18D Hornet gépe ,

Ezt a pénzt pedig egy új típus beszerzésére fordítják majd akkor, ha az ország gazdasági helyzete stabilizálódik. Zahid Hamidi védelmi miniszter szerint mindenképpen nyugati típusra esik majd a választás. A 4+ generációs gépekkel a MiG-29N-ek mellett az F/A-18D-ket is váltják majd.

„A MiG-29N-ek alacsonyabb árkategóriába tartoztak, mikor megvettük őket, viszont később nagyon sokba került a fenntartásuk. Most olyan gépeket szeretnénk, amikkel ilyen gond nem lesz.” – mondta Hamidi.

Elemzők szerint a jövőbeni tenderen esélyesként indulhatnak majd a következő típusok: Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, SAAB JAS-39 Gripen NG.

Boeing F/A-18E Super Hornet

Boeing F/A-18E Super Hornet ,

A leglogikusabb választás a Boeing pályázottja lenne, ugyanis Malajzia jelenleg is repüli a Super Hornet elődjét, az F/A-18D-t. Ezen kívül az F/A-18E/F képességeiben is úgymond „ott van a toppon”, ezt a US Navy kötelékében sokszor bizonyította már. Az sem utolsó szempont, hogy rendkívül megbízható, két hajtóműves konstrukció, ami azért lehet fontos, mert a délkelet-ázsiai ország hatalmas vízfelülettel rendelkezik.

A három európai jelentkező közül a Gripen esélyeit csökkentheti az egy hajtómű, ami biztonsági problémákat vet fel. A Rafale és a Typhoon esetében a kiforratlanság lehet a hátrány, bár ez a Gripen NG-re is legalább ennyire igaz. Az Eurofighter még mindig nem képes száz százalékban vadászbombázóként működni, ez Malajzia számára fontos szempont lenne.

3 hozzászólás “Maláj tervek”

  1. „Ezt a pénzt pedig egy új típus beszerzésére fordítják majd akkor, ha az ország gazdasági helyzete stabilizálódik.”
    addig még van pár évük és ők repülik is a gépeiket. Múltkor volt a tévében is egy jó 1 órás műsor a maláj légierőről. Hát nem krumpliszedéssel ütik el az idejüket. Baszott sokat repülnek. kevés a gépük viszonylag, de azokat használják is.
    Szerintem is a befutó az SH, hacsak nem az olcsó üzemeltetés a cél mert akkor Gripen NG. A szuholyok nagyok és minek egy cesnára szuholyt emelni ha van egy olcsóbb tipus is.

  2. Lehet ott esélye szinte bármelyik gyártónak, mert két típust üzemeltetnek majd úgyis. A 2 hajtóműves göbzi mostmár megvan/meglesz és ha takarékoskodni akarnak (úgytünik a MiG-29 selejtezést indoklásaként) akkor talán táplálhat reményeket az NG is. Sőt ha így közelítjük meg nem is állnak talán olyan rosszul az SH-val, Rafaléval szemben.