|

Mennek az Apacsok Tajvanra

Miközben a hosszú ideje eldöntendő kérdés, a Tajvannak történő F-16 Block50/52 szállítások miatt belföldről és külföldről egyaránt komoly nyomás nehezedik az Obama adminisztráció vállára, addig menetközben beérett egy először 2008-ban megemlített üzlet. A még a Bush adminisztráció alatt jóváhagyott, mostanra összeállt üzlet, mint ahogy a címből is látszik, nem más, mint AH-64 harci helikopterek szállítása a szigetországnak.

A U.S. Army egyik illetékesének június 10-i nyilatkozata szerint az Egyesült Államok és Tajvan kormánya között megköttetett azon szerződés, melynek értelmében 30 Apache 64D Block III kerül legyártásra Tajvan számára. Az Army AH-64 programmenedzserének szerepét betöltő Shane Openshaw ezredes úgy nyilatkozott, hogy a Tajvannak, vagyis az AH-64D Block III első nemzetközi vevőjének szánt helikopterek gyártása idén októberben kezdődik meg. Az árcédulán olvasható összegről ezúttal nem nyilatkoztak, ám a 2008-as hírek felreppenésekor 2,5 milliárd dolláros összegről lehetett olvasni. Némi támpontot adhat, ha belepislantunk, hogy az indiai érdeklődés esetleges realizálódása esetén mi férne bele egy jóval kisebb, 1,4 milliárdos csomagba.

AH-64D Block III

AH-64D Apache Longbow Block III | Fotó: Boeing ,

A híres-hírhedt rézbőrű legújabb változatának első repülésére 2009 decemberében került sor, míg az alacsony ütemű gyártás megindításához tavaly októberben érkezett a zöld lámpa.

A U.S. Army 690 darab Block III-as Apache-ra feni a fogát, ehhez jön még hozzá a Szaúd-Arábia által áhított 36 darab, ugyanilyen változatú példány. Tajvan 30 gépes rendelése immáron folyamatban, és a darabszámok kapcsán feltételes módban megemlítendő az indiai érdeklődés 22 darabja is.

A Block III-aa Apache-ok esetében az új, General Electric által szállított, 701D jelzésű erőforrások együttesen immáron maximálisan mintegy 4 000 musztáng erejét szabadítják rá a reduktorra (2x 1 994 lóerő), mellyel egyetemben a teljes transzmissziós rendszert is kicserélték, hogy az elviselje a magasabb igénybevételt. A megnövekedett teljesítmény ellensúlyozza a típus eddigi karrierje alatt felszedett kilókat, kellőképpen javítja a gép repülési teljesítményét, elegendő tartalékot biztosítva az afganisztáni hegyvidékhez hasonló területek felett is. Kompozit műanyagból készült főrotor-lapátokat, valamint vízszintes stabilizátort is kapott az új Apache.

Boeing AH-64EI Apache Longbow | Fotó: Boeing ,

A típus 20 éves szolgálati ideje alatt az első átfogóbb feljavító csomag központi eleme a teljesítménynövelés mellett az “ember-gép kapcsolat” is kiemelt figyelmet élvezett. Frissült a szoftverkörnyezet, számos új szenzor került beépítésre, valamint az új avionikai rendszerek lehetővé teszik majd a pilóta nélküli járművek teljes irányítását az Apache-ok fedélzetéről.

22 hozzászólás “Mennek az Apacsok Tajvanra”

  1. Üdv!

    Legálisnak tűnik a stabilizátor elnevezés, mert az egész kitéríthető egyben.
    A vízszintes vezérsík fix beépítési szöggel rendelkezik és a rajta elhelyezett magassági kormány fordítható csak el.
    (bocsánat az okoskodásért)

    Tisztelettel: vilmoci

  2. Allesmor Obranna

    „…General Electric által szállított, 701D jelzésű erőforrás a korábbi verzió 2 828 lóereje helyett immár 3 400 musztáng erejét szabadítja rá a reduktorra…”

    Ez sehogy se jó. A két új hajtómű összteljesítménye 2x~2000 lóerő, ez megy rá így közösen a reduktorra, míg korábban 2×1700 illetve 2~1900 lóerő állt rendelkezésre. Tehát a 2828 illetve 3400 lóerő egy hajtóműre vetítve sok, kettőre kevés. Ha elírás és kW-ra kell érteni a számokat, akkor se jó, mert úgy meg 2×1265, 2×1410, 2×1500.

  3. GIGABIGA

    Kínának nem áll érdekében a háború (még).
    Kína is tervez és épít is LHD hajókat és még légpárnásokat is, gondolom ezeket sem orosz tempóban gyártják .
    Egyébként ha irán képes létrehozni egy sz-300 légvédelmi rakétát akkor kína mért nem képes összehozni egy sz-500 rendszert? ha már olyan rakétákat fejleszt mint a pl-12 vagy a pl-21.

  4. Egyelore a dolog az APCHE-k szallitasa csak szepsegtapasz. Az indian eleg potensen tudna vadaszni akar hajokra akar mar partra szalt ellenseges egysegekre harcjarmuvekre, viszont legfoleny vagy uralom nelkul csak konyu celpont lenne.

    Ugy ahogy az elottem szolo is irta bizony komoly legvedelmi kapacitas novelesere volna szuksege Tajvannak. Uj repgepek raketarendszerek, legiharcraketak.

  5. „A tajvani F-16 lényegében olyan mint a pakisztáni, amit a kínaiak igen jól ismernek. Mi EBBEN a kihívás ?”
    Tévedés, a tajvani F-16-osok Block 20-as változatúak, amelyek azonosak az MLU-val, viszont új gyártásúak. Lényegesen potensebbek, mint a paki gépek és bár kúlsöre hasonlóak, az elektronikájuk , fegyverzetük között csaknem generációs különbség van. A tajvaniak a még fejlettebb Block 52+ változatból szeretnének 66 db-ot, ami ellen Kína nem véletlenül prüszköl.

  6. Ez csaknem kizárt, egyrészt néhány hónapja álltak hadrendbe, másrészt az USA tanácsadók árgus szemekkel figyelik a dolgot, harmadszor olyan bázisra települtek, ahol nincsenek kínai gyártású gépek és tanácsadók, ezen felül szigorú szerződésbeli kötöttségek is vannak, de természetesen minden lehetséges, csak ebben az esetben kicsi az esélye.