A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Brit Királyi Légierő részére készülő első A330MRTT szállító és utántöltő repülőgép elhagyta madridi hangárját. A gép nemsokára a repülési teszteket végző csapathoz kerülhet, miután elvégezték rajta a fontosabb teszteket, úgymint például az üzemanyagrendszer működési vizsgálatait. Az első felszállására még szeptember első felében sor kerülhet.
A repülési teszteket követően a következő év végén kerülhet az üzemeltetőhöz, melynek VC10 és Lockheed TriStar gépei már igazán megértek a nyugdíjazásra.
De ha már érintőlegesen szóba került a Lockheed neve… A Lockheed Martin egy, a C-5 Galaxy tekintélyt parancsoló méreteit tökéletesen áthozó képet tett közzé a weboldalán. A Galaxy modernizációs programhoz köthető kép mellé elhintették azt az információ morzsát is, miszerint a következő C-5M Super Galaxy szeptember 30-án fog kigurulni a Marietta-i gyárüzemből.
Miután 2009 júliusában a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) által tervezett és gyártott HPT-32 Deepak alapfokú kiképzőgép egyik példányának lezuhanása után repülési tilalmat rendelek el a típusra, az Indiai Légierő (IAF) számára égetően sürgőssé vált a szóban forgó gépek váltótípusának beszerzése. A tenderen öt gyártó termékei indulnak, a német GROB 120 TP, a brazil Embraer EMB 312 Super Tucano, a Korean Aerospace Industries KT-1, az olasz Finmeccania M-311, valamint a svájci Pilatus a PC-7-el.
Az IAF bejelentése szerint még ebben a hónapban megkezdik a típusok tesztelését a Jamnagar légibázison. A kiértékelést végző pilóták és műszakiak csoportját már előzetesen kiválogatták, akiknek a kiválasztás során figyelembe kell venniük a gépek repülési jellemzőit, kezelhetőségét, üzemanyag fogyasztását, hatótávolságát és felszereltségét.
A győztes cégnek 24 hónapon belül meg kell kezdenie a szállításokat. Összesen 181 új kiképzőgép kerül majd a légierő állományába, melyből 106 darabot a HAL fog legyártani.
Augusztus 20-án végzett az első olyan 12 pilótából álló csoport, akik már eleve az A-10C-re kaptak kiképzést. Ők az első pilótanövendékek, akiknek az első harci gépük lesz a modernizált A-10, becenevén a „Varacskos disznó”. Korábban csak olyan pilóták kerülhettek a típus C változatára, akik már korábban más harci gépekkel repültek, és eddig az új pilótákat is az A variánsra képezték. A kiképzés során az újoncok 42-szer szállhattak fel a típussal (melynek csak együléses változata van), és összesen 88 órát tölthettek a levegőben jövőbeli harci gépükön. Ezen kívül 230 órányi elméleti oktatáson is részt vettek, valamint 56 órát a szimulátorban is eltöltöttek.
Az amerikaiak eddig is komolyan gondolták a hagyományos kerozin alternatívákkal történő kiváltásának vizsgálatát, és már több harci gépük is repült kerozin és különféle bioüzemanyagok keverékével. Most újabb típus került fel erre a képzeletbeli listára, mégpedig a Pápán is szolgáló C-17 Globemaster III.
Augusztus 27-én Edwards légitámaszpontról a levegőbe emelkedett egy példány a Bic Mac becenevű szállítógépből, melynek üzemanyagkészlete 50 százalékban hagyományos JP-8-as kerozinból, 25 százalékban állati zsírból előállított bioüzemanyagból, valamint 25 százalékban Fischer-Tropsch eljárással, szénből előállított szintetikus üzemanyagból állt. A gépet a kísérlet során a 418. Tesztrepülő század pilótái repülték, és vizsgálták a gép viselkedését.
A 22. heti Hírhalomban már esett szó Szu-27 ‘Flanker’ kínai hajófedélzeti variánsáról, a J-15-ről, ám minőségi kép eddig nem került nyilvánosságra a típusról. De a közelmúltban fordulat következett be, a kínai „Modern hajók” magazin címlapján gyönyörű fotót jelentettek meg a típusról. Íme:
A 4-es oldalszámú, Ivan Jarigin nevet viselő Tu-160-as a Kazanyi Repülőgépgyárban (KAPO) átesett felújítás után a közelmúltban ismét az Engelsz Légibázison lelhető fel, 15 (13?) kollégája társaságában. A kérdőjel egyébként azért szerepel, mert 2009-es adatok alapján Oroszország stratégiai csapásmérő erejét merevszárnyas vonalon elviekben 16 Blackjack erősítette az Engelsz Légibázison, ám ebből 2 aktív állományú bombázó a Zsukovszkijon állomásozott, tesztelési célzattal.
A Zsukovszkijon tavaly (most is?) vendégeskedő Tu-160-asok mellett Oroszországbnak 3 dedikált Tu-160 tesztgépe van a Moszkva közeli bázison. Egy repképes, az egykori prototípus, a jelenleg a Borisz Veremej nevet viselő gép és 2 repképtelen példány. Illetve tavaly egy jövőbeni negyedik tesztgépet elvileg beutaltak a KAPO-hoz.
A jelenlegi aktív állományú Tu-160-as bombázók oldalszámai és nevei:
- 02 Vaszilij Resetnyikov
- 03 Pavel Taran
- 04 Ivan Jarigin
- 05 Alekszandr Golovanov
- 06 Ilja Muromec
- 07 Alekszandr Molodcsi
- 08 Vitalij Kopilov
- 10 Nyikolaj Kuznyecov
- 11 Vaszilij Sen’ko
- 12 Alekszandr Novikov
- 14 [nincs neve]
- 15 Vlagyimir Sudets
- 16 Alekszej Plokhov
- 17 Valerij Cskalov
- 18 [nincs neve]
- 19 Valentin Bliznyuk
http://www.youtube.com/watch?v=DVqilOx6lNQ
Nagyon biztosra mondják a Bulava tesztek szeptember 9-vel történő újraindítását: a hányattatott sorsú SLBM-mel kapcsolatban az orosz védelmi minisztérium részéről elhangzott nyilatkozatban meglehetősen valószínűtlennek nyilvánították a szeptember 9. – 12. közé ütemezett teszt újbóli elhalasztását.
„Minden készen áll a tesztek újraindításához. Nem tartom valószínűnek, hogy ezúttal halasztás lesz.” – hozta le a meg nem nevezett forrás nyilatkozatát a RIA Novosztyi még pénteken.
A Bulava tesztek a 2009 decemberi tesztben indított rakéta látványos megsemmisülése óta szünetelnek. Korábban a nyári hónapokat rebesgették a tesztek folytatása kapcsán, ám májusban őszre halasztották az egészet. Maguk az őszi tesztek a zöld lámpát július elején kapták meg.
Oroszország Franciaországi nagykövete által pénteken tolmácsolt bejelentés szerint még egy párat kell aludni a Mistral beszerzéssel kapcsolatos kérdésben születendő döntésig, ám az év végéig Moszkva mindenképpen eldönti, hogyan is zárja le a Párizzsal már régóta folytatott egyezkedését.
Újabb sikeres tesztet könyvelhettek el a BrahMos robotrepülőgép fejlesztői. Míg a legutóbbi, március 21-i teszt során egy hadihajóról indítható változatot zavartak fel, addig a szeptember 5-én végrehajtott teszt során a BrahMos család egyik föld-föld változata került a „tesztpadra”.
—–
Közreműködtek: Tcat, Phoenix
Ennél a Tu-160-nál talán csak a Tu-95 szebb a bombázók között, jó volt a videó!
Egy apró elírás: Oroszország
bnakErre a képet bezárva vissza az oldal elejére hibára van (lesz) esetleg valami megoldás? Hosszabb cikkeknél kicsit zavaró.
Google Chrom-nál nincs ilyen probléma
Chrome
Ez a J-15 kép erősen számitógépes grafika szagú. Nagyon rendereltnek tűnik és a hajtóművek fúvócsöve is érdekes. Inkább nem élethű. A legutóbbi WS-10-es hajtóművön nem igy nézett ki, ellenben, sok garfikán láttam már ezt a modellt.