|

Indiai vegyes: alap kiképzőgépek és a BrahMos

Na neem, természetesen két külön vonala van a hírnek és nem arról van szó, hogy kiképzőgép szárnyai alá tennének BrahMost. Persze egész biztosan érdekes látvány lenne a begyújtott hajtóművű BrahMos hátán lovagoló kisgép, ám inkább nézzük mi is került ebbe a vegyesbe.

Először is a múltkori, az indiai kiképzőgépek helyzetére visszavezethető pilótahibák magas arányáról szóló hírünk kiegészítése. Akkor ugyanis bár arról írtunk, hogy a kiképzés “nagygép” előtti utolsó lépcsőfokát jelentő kiképzőgép körül sem beszélhetünk ugyan állóvízről, de a BEA Systems Hawk bevezetésével egyelőre egyenesbe jövőnek tűnik a dolog, ám arról már gyalázatos módon elfelejtettünk megemlékezni, hogy az első fokozatot jelentő kiképzőgépek kapcsán is vannak fejlemények. Merthogy a nem túl rózsás baleseti mutatókkal bíró HAL HPT-32 Deepak utódjának keresése is folyamatban van.

Hovatovább épp a közelmúltban érkezett a folyamat egy jelentősebbnek mondható állomásponthoz: a múlt héten lezárult az ajánlatok beadási határideje. A 75 gép szállításáról szóló tenderre az Emraer (EMB-312 Tucano), az EADS (PZL-130 Orlik), a Grob Aerospace (G 120), Hawker Beechcraft (T-6), Pilatus (PC-7A), KAI (KT-1) és a Daher-Socata (TB30) nevezett be.

A győztesnek 30%-os gazdasági ellentételezést is vállalnia kell, ám nem ez az egyetlen kritérium a tender kapcsán. Magas rangú illetékes nyilatkozata szerint a katapultüléssel nem rendelkező gépek kizárásra kerülhetnek – mondjuk ettől csak a Grob Aerospace-nek és a Daher-Socata-nak kell tartania.

Grob G 120A

A Grob G 115 továbbfejlesztett változata, a G 120 egyelőre csak a Lufthansa színeiben segéfkezik pilótaképzésben. A G 115 a RAF arzenáljában segíti a pilótanövendékek képzésének korai szakaszát. ,

A téma kapcsán előkerült az is, hogy a problémás üzemanyagrendszerük miatt kétes megbízhatóságú Deepak-ok ugyan valóban jó ideje a földön vesztegelnek, ám azért a pilóták képzése csak megyeget, lévén egész jól működik az a kényszermegoldás, hogy egyből a korábbi második lépcsőt jelentő Kiran-on kezdenek.

“A Kiranokon történő képzés kísérlete elég sikeresnek bizonyult” – nyilatkozta az Indiai Légierő vezérkari főnöke az Aviation Week-nek. “Talán még egy másfél évig folytatjuk majd ezt a módszert. Biztos vagyok benne, hogy addigra sikerül alternatívát találni a HPT-32-re a kiképzés zavartalan folytatása érdekében.”

Az adott körülmények között a problémás üzemanyagellátás miatt leálló motorú Deepak-ok kapcsán szóba került a vész esetén nyitható ejtőernyő beszerzése is. Az ajánlatkérésre jelentkező 3 cég egyike a kisgépek ejtőernyős mentése terén több évtizedes tapasztalattal és 200+ feletti dokumentált sikerrel rendelkező BRS.

httpv://www.youtube.com/watch?v=XEW9kWFtQ0I&feature=related

A BrahMos kapcsán sincs túl sok új információ – ezért is a hírszalámiba darálás. A malajziai Defence Services Asia 2010 során a MEKO A100 fregattjaikon történő rendszeresítését tervező Malajzia részéről komoly érdeklődést kapott robotrepülőgéppel kapcsolatosan ugyanis nem túl régen jelentették be szűkszavúan, hogy immáron alkalmas tengeralattjáróról történő indításra is.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.