A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Indonézia 2005-ben nyugdíjazta 16 darab Northrop F-5E/F Tiger II típusú vadászbombázóját, ám úgy döntöttek, hogy némi modernizáció után újra szolgálatba állítják őket. Az Indonéz Légierő színvonalnövelésre törekszik, ám míg a típusváltás előtt (nagyjavítás és modernizáció után) újra szolgálatba állítják az F-5E/F gépeket. A megújulás során Emerson Electric AN/APQ-159 típusú, I/J hullámsávban dolgozó radarberendezést kapnak a gépek, mellyel kétszeresére növekszik a felderítés hatótávolsága. Ráadásul az új radar karbantartásigénye kisebb, így olcsóbban üzemeltethető.
A nagyjavításnak köszönhetően a gépek élettartama 6000 repült órára növekszik, így 2020-ig szolgálatban maradhatnak.
Az Olasz Légierő AMX típusú harcigépei 2009 november 7-i érkezésük óta több, mint 400 bevetést repültek Afganisztánban, 1000 repült órányi harci tapasztalatot gyűjtve. Az ISAF (International Security Assistance Force – Nemzetközi Békefenntartó Erők) támogatására áttelepített, többségében felderítőrepüléseket végrehajtó gépek közel 100%-os hadrafoghatósággal repültek, ami a karbantartószemélyzet remek munkáját és a olajozottan működő alkatrészellátást dicséri.
A Mexikói Légierő átvette első C-295-ös taktikai szállítógépét az Airbus Military vállalattól. A közép-amerikai ország haditengerészetében már 2009-óta repül két ilyen gép, a légierőnek pedig ötöt rendeltek; a flotta várhatóan 2010 végéig feláll. Kapcsolódó hír, hogy Finnország két ugyanilyen típusú szállítógépe mellé egy harmadikat is rendelt, melyet a tervek szerint kissé átalakítanak majd, és légtérellenőrző feladatokra használják.
Az első két példányt 2007 óta üzemelteti a Finn Légierő, melyek teljes körű kiszolgálását egy szerződés értelmében az Airbus Millitary végzi.
Az Alenia North America T-100 ITS (Integrated Training System) jelzéssel nevezi az Alenia M-346 Master típusú kiképzőgépét a T-38 Talon típusú szuperszonikus kiképzőgépek leváltására életre hívott T-X tenderre.
Kapcsolódó hír, hogy az M-346 Master gépekhez rendszeresítik a sisakkijelzőt. A HMD (Helmet Mounted Display) kiegészíti a szemmagasságú kijelzőt (HUD), megjelenítve a sisak plexijén a repülési adatokat, függetlenül attól, hogy melyik irányba néz a pilóta.
Kényszerleszállást hajtott végre június 4-én, pénteken egy ausztrál C-130 Hercules az Edindurgh Légibázison helyi idő szerint 16:15-kor, mert a személyzet füstöt észlelt a pilótafülkében. A személyzet egyik tagja sem sérült meg. Ez két napon belül a második ilyen eset: június 3-án egy hajtóműhiba miatt keletkezett füst egy ausztrál Hercules fedélzetén.
Kábelezési problémák miatt néhány napot késik a Lockheed Martin F-35C Lightning II repülőgép-hordozó fedélzeti vadászbombázó nullszériás példányának első repülése. A CF-1 névre hallgató gépnek már június 2-án levegőbe kellett volna emelkednie a texasi Fort Worthban, de erre említett okokból nem került sor. Azonban a cég szóvivői szerint a probléma nem súlyos, azt gyorsan kijavítják, így hamarosan tényleg sor kerülhet a szűzfelszállásra.
Az orosz Védelmi Minisztérium szerint a kínaiak által fejlesztett J-15 hordozófedélzeti vadászbombázó teljesítményében és képességeiben elmarad attól a Szu-33-tól, mely az alapját képezte. Mint ismeretes, a kínaiak Ukrajnától vásároltak egy példányt a Szu-27 tengerészeti változatából, és lemásolták azt. Az oroszok szerint azonban a világpiacon az eredeti, orosz gyártású Szu-33 mellett nem lesz versenyképes a kínai masina, és elképzelhető, hogy a J-15 nem megfelelő paraméterei miatt Kína arra vetemedik, hogy Szu-33-asokat vásároljon hamarosan elkészülő repülőgép-hordozójára.
A közelmúltban több videómegosztó oldalra is felkerült azon baleset felvétele, melyben egy RAF Harriert sikerült odaverni a kabuli betonhoz. A 2009. május 14-én történt balesetben a pilóta sikeresen katapultált, az esettel kapcsolatosan meg nem nagyon kommunikáltak okot. Később egyes források szerint nem sikerült kiengedni a gép futóművét. No de lássuk a videót, ami nagyon nem erről árulkodik!
http://www.youtube.com/watch?v=Ae9-ap4vzs0
Németország az A400M késése miatt a C-160 Transall flottájának modernizációját és üzemidő-hosszabbítását tervezi. A német gépek jóval több kirepületlen idővel rendelkeznek, mint a gallok példányai, így ésszerű meglépni ezt a lépést. A munkálatok alatt NVG-kompatibilissé (éjjellátó-szemüveg) teszik a pilótafülke világítását.
Kapcsolódó hír, hogy az afganisztáni tapasztalatok alapján a németek módosítani akarnak a Eurofighter Typhoonok CAS (Close Air Support) képességein, többek közt a GBU-48-as bombán, melyhez új bombatestet fejlesztenek. Az új köpenytől kisebb repeszhatást, de nagyobb detonációs képességet várnak.
Levegőbe emelkedett a HAL Tejas negyedik LSP (Limited Series Production) példánya június 2-án. Ez a gép már minden leendő berendezéssel fel van szerelve. A 40 percig tartó repülés során Suneet Krishna százados 1.1-szeres hangsebességre gyorsította a gépet, a legnagyobb elért magasság 11000 méter volt. A repülés minden adatát árgus szemmel figyelték a központból (NFTC – National Flight Test Centre).
Pakisztánban megkezdték a JF-17 Thunder típusba szánt elektronikai eszközök hazai gyártását, a kamrai Pakistan Aeronautical Complex (PAC) üzemeiben. A cég elnöke, Farhat Hussain Khan elmondta, hogy egyelőre 4 fontosabb rendszer készítését végzik. A kínai-pakisztáni kooperációban készülő gépből idáig 150 darabot rendelt a pakisztáni kormány, melyeknek 50%-át saját maguk tervezik legyártani.
Brazília tovább odázza az F-X2 tender győzteséről szóló eredményhirdetést, mivel még mindig nem tették le véglegesen voksukat egyik típus mellett sem. A kormányzat a héten Luiz Inácio Lula da Silva elnök vezetésével az ENSZ konferenciáján vett részt, a hazaérkezés utánra tolva a döntést. Jelenleg úgy tűnik, hogy a közeljövőben nem is várható, ám nagyon ígérgetik, hogy június végéig biza eljövend. Majd meglátjuk…
Közreműködött: Tcat, Aim-120 és Eagle
Az orosz Védelmi Minisztérium szerint a kínaiak által fejlesztett J-15 hordozófedélzeti vadászbombázó teljesítményében és képességeiben elmarad attól a Szu-33-tól, mely az alapját képezte.
Tök jó, eddig volt róla 2- homályos fotó. Micsoda szuperszemeik lehetnek az oroszoknak. :)
Mint ismeretes, a kínaiak Ukrajnától vásároltak egy példányt a Szu-27 tengerészeti változatából, és lemásolták azt. Az oroszok szerint azonban a világpiacon az eredeti, orosz gyártású Szu-33 mellett nem lesz versenyképes a kínai masina, és elképzelhető, hogy a J-15 nem megfelelő paraméterei miatt Kína arra vetemedik, hogy Szu-33-asokat vásároljon hamarosan elkészülő repülőgép-hordozójára.
Ezt úgy mondják, mintha gyártanának Szu-33-at és kellene bárkinek is a kisebb MiG-29K helyett. Vicces fiúk no, annyi szent. :)
Kővári László szerint a Harriernek valami súlyos vezérlési problémája lehetett.
„Vezérlés hiba.Nézzétek meg a stabilizátort, meg sem mozdul, miközben a gép intenzív bólintó mozgást végez. Gáz-sugár kormánnyal szállt le, ami csak egész kis sebességnél és lebegésben jó. „
Én sem nagyon értem, honnan vették az infót.
Savanyú a szőlő:)
„és elképzelhető, hogy a J-15 nem megfelelő paraméterei miatt Kína arra vetemedik, hogy Szu-33-asokat vásároljon hamarosan elkészülő repülőgép-hordozójára.”
Ó, hát hogyne, teljesen reális scenario :DD
Izé, nem ártott volna betenni a Harrier-es videót… Cseréltem, a linket, most már a videó jelenik meg
szerintem ami a j-15 képességeit illeti nem állnak messze a valóságtól az oroszok hisz még egy becsületes j-11et sem tudnak legyártani (pedig van miről koppintani és azt se felejtsük el h ha nem is sokkal de azért egy kicsivel bonyolultabb masina a szu-33 mint egy alap szu-27) nem hogy egy szu-33-t
ami az export piacot illeti hát azt nem is értem hogy hogy volt bőr a képén a nyilatkozat tevőnek ilyen nyilvánvaló hülyeséget(molni leírta h az)mondani
Csokorba gyűjtöttem néhány képet az igazi és a beton Varjagról, meg néhány egzotikusabb kínai fejlesztést.
Itt a download linkt (azért fenykepek.exe mert önmagát kicsomagolja)
http://www.4shared.com/file/NWhmIJy0/fenykepek.html
Indiaika meg röhögnek mert az idő azt bizonyítja hogy a Mig-29 tengerészeti verziója a jobb.
Abba meg a Mig-35 verzió elektronikáját is bele lehet pakolni.
Szerintem a szu3x gépek verik a mig-eket de ez nem csoda, nem ugyan az a kategória. Egyébként érthető az oroszok bosszúsága, mert a szuxx jó exportcikk. Az is érdekes hogy a kínaiak milyen látványosan sz….nak a licensz jogokra. Az ellentmondás az hogy az oroszok el szeretnének adni k inának, de mindig így járnak.Ezért nem is lesz nagy ügy belőle.
A gond a suhojokkal, hogy hatalmasak, valamint nincs katapult csak síugrósánc. Ezért csak korlátozott tömeggel képes felszállni, vagyis hatótávolsága és fegyverzete inkább a mig-29 közelít ebben az esetben. Internetes híresztelések szerint a kínaiak el fogják látni a Varjagot katapulttal és akkor javúl majd valamit a szitu.
Lehet, hogy ellátják gőzkatapulttal a Varjagot, de akkor fel kell készíteni a gépeket az ilyenfajta indításra is(strukturálisan), ami megint csak plusz munka lesz.
Aim-120
épp az aktuális aranysasban olvastam h gőzkatapulttal üzemeltetni csak olyan gépet lehet amit célirányosan így terveztek meg ez azt jelenti h egy szu-33-t vagy mig-29k-t nem lehet átalakítani gőzkatapultos üzemre(a legyártott gépekről van szó) gőzkatapulttal csak akkor lehetne üzemeltetni a két típust ha átterveznék az egész gépet már ami a sárkányt a futóművet és a teherviselő elemeket illeti az meg nagyon nem kis munka főleg ha arra gondolunk hogy azért nem elég dupla mennyiségű „vasat” felhasználni a gyártás során mert akkor olyan nehéz lesz a gép h szinte beszakad alatta fedélzet
commandante: Szerintem hordozón a Su33 egy katasztrófa. Ruszkik szerint is… :) ki is dobják őket és mig jön helyükre…. lehetséges, hogy katapultal.
mack: amit megemlítenék, hogy katapult mellett a su hajón való mozgatása is agyrém.
és egy kötelezően megnézendő video mindenkinek.
http://www.youtube.com/watch?v=8mN9ZAfadpE&feature=related
Az biztos, hogy agyrém, de úgy tűnik, hogy nincs más választásuk. Hogy a J-15 működik e majd katapulttal az majd elválik, nekem hírtelen a T-45 Goshawk jut eszembe mint olyan gép aminek a bázisa nem anyahajóra lett tervezve, de mondjuk ez egy teljesen más kategória.
Szerintem hordozón a Su33 egy katasztrófa. Ruszkik szerint is… :)
Lehet készségesen
oda is adják őketrásózzák a kínaiakra, azt árból meg vesznek még MiG-29K-t :DA su 33-asnak milyen balesetei/veszteségei voltak eddigi karrierje során?Mány példányt készítettek belőle?Mennyivel nagyobb mint 1 mig 29k?
szu-33
Hossz:21,94 m
Fesztáv:14,70 m
7,40m (felhajtott szárnyakkal)
Magasság:5,93 m
Szárnyfelület:62 m²
Szerkezeti tömeg:18400 kg
Maximális felszállótömeg:33000 kg
mig-29k/kub
Hossz:17,3 m
Fesztáv:11,99 méter
Magasság:4,40 m
Szárnyfelület:43 m²
Szerkezeti Tömeg:18550 kg/18650 kg
Maximális felszállótömeg :24500 kg
a kub változat az teljes harcértékű kétüléses verzió
baleseti statisztikát nem találtam de én 1 gépről tudok ami anyahajós alkalmazás közben veszett oda (elszakadtak a hajón a fékezőkábelek és a gép legurult a fedélzetről a pilóta sikeresen katapultált) a legyártott mennyiség pedig 20 és 25 között van (nem találtam két egyforma adatot)
http://www.roe.ru/cataloque/air_craft/aircraft_20-24.pdf
Köszi.Most már értem hogy az oroszok miért akarják lecserélni a su 33-asokat mig 29k-ra.Mennyi mig 29k férne rá a kuznyecovra?
Megnézve a videót, azért ehhez tolóerő és üres gép is kellett!!! Nem tehetek róla én elfogult vagyok!!! A szuhojok mindig verték a mig-eket. Úgy hallott a magyar gépek, amíg voltak, azok is a hasonló migekkel szemben jobb tulajdonsággal bírtak!
A Fade által linkelt Szu-33 dobbantós videó mellé itt egy MiG-29K. Elvileg még nem az indiai biznisz keretében feltápolt változat. Illetve lehet van közte az is, ha van benne 2006-os felvétel. Nem fordíttattam le a videó leírását… Mindenesetre kellemes kis képanyag :)
http://www.youtube.com/watch?v=07zwjgUoAqo
Bárki mond bármit ez a kettő a legszebb tangerészeti gép…
Fade:
Ez így megtörtént???
Nem trükk+ összevágott, ilyesmi?
őrült Homo Sovieticus-ok :)
dudi: Erre gondoltam én is. Ezért sem szabad túl optimista becslésekbe bocsátkozni az egész programot illetően.
sulyid
az oroszok 2012-től modernizálják és átalakítják a kuznyecovot az biztos h lecserélik a légvédelmi rendszereket a pancir sz-1 tengerészeti változatát építik be a tor m-1 helyett lecserélik a meghajtó rendszert(azt nem tudni h maradnak-e az olajkazánok vagy gázturbinás esetleg atom meghajtású lesz)kiszerelik a 12db gránit indítót és lecserélik a hajó teljes elektronkáját
továbbá a ferde fedélzetre gőzkatapultot terveznek beépíteni (állítólag a pak-fa haditengerészeti változatának)
a kérdésedre h hány 29-es férne el a hajón kb 40db de akkor csak 29es és helikopter van a hajón a szu-25-re sincs szükség hisz a mig át tudja venni a feladatkörét
dudi
Én a helyükben nem vonnám ki a tengerészeti su 25-öst.Még jól jöhet 1 partraszállásnál:)Én kb 30 mig 29k tennék rá és 10 su 25-öst + a helikopterek(én ráraknák pár ka 52-est is a partraszállások miatt). Amúgy ha gőz katapultos repcsiket akarnak akkor ujakat kell majd tervezni hozzá.A mostaniakat nem tudják felhasználni mivel nem bírná ki a gép.
Én nem olvastam a gőzkatapultos Kuznyecovról szóló terveket, de ha belegondol az ember akkor elég valószínűtlen a dolog.
1. Ha a PAK-FA valóban gőzkatapultos rendszerú lesz akkor sincs értelme a Kuznyecovot átépíteni, egyszerűen azért mert mire kész lesz a tengerész PAK-FA addigra a Kuzi annyira kívánni fogja a lángvágót, hogy nedves álmai lesznek a bontómunkásokkal. Márpedig egy kivonás előtti bádogteknőn elvégezni egy ilyen komoly és drága átalakítást pár teszt kedvéért finoman szólva is pazarlást. Adja Isten, hogy ne legyen olyan magas sose az olajár, hogy ezt meg tudják lépni!
2. Ha már most át akarnák alakítani akkor meg nem tudnának a PAK-FA-ig gépet üzemelteni róla, ugyanis a MIG-eket sánchoz tervezték. Ehhez azokat is át kéne tervezni, viszont azokra meg leadták már a megrendelést és ilyesmiről szó sem volt.
Egy szó mint száz, szeritem a Kuznyecovról nem fog PAK-FA üzemelni még teszt jellegel sem, kivéve ha sáncos megoldásra alakítják ki.
Valószíű, hogy ha megszerezték a tapasztalatokat a Mistralokkal akkor nekiállnak az új hordozóknak és kb. egyszerre készülnek majd el az új gépekkel. Akkor ráérnek majd tesztelgetni, mert úgyis ki kéne próbálni mindkét komponenst egymástól függetlenül is.
Tubu
ha 2012-ben elkezdik a felújítást akkor 5 év alatt végeznek vele és a hajó rendszerben maradhat 2030-ig (ez van a szerződésben amit az oroszok a hajógyárral kötöttek) és akkora már a pak-fa tengerészeti változata vígan repkedni fog mert az indiaiak külön kérésére fejlesztenek a szárazföldivel párhuzamosan egy haditengerészeti gépet is
„2. Ha már most át akarnák alakítani akkor meg nem tudnának a PAK-FA-ig gépet üzemelteni róla, ugyanis a MIG-eket sánchoz tervezték. Ehhez azokat is át kéne tervezni, viszont azokra meg leadták már a megrendelést és ilyesmiről szó sem volt.”
nem olvastad el figyelmesen amit írtam :”a ferde fedélzetre gőzkatapultot terveznek beépíteni”
egy szóval sem mondtam h elbontják a rámpát!!! és azt is odaírtam hogy ez csak terv nem pedig szentírás(sok a találgatás a felújítással kapcsolatban a szokásos orosz titkolózás miatt)
az más kérdés persze h a pak-fa haditengerészeti változatával ugyan az lenne a baj mint a szu-33-al túl nagy a hajóhoz és emiatt nem is nagyon lenne értelme a kuznyecovon rendszeresíteni
gőzkatapultban az nagyon x sztem se ruszki, se kínai hordozón első körben nem lesz. Meglepne ha a su33at kínaiak miget ruszkik átterveznék, kínaiakból (még) ki se nézem ruszkiknak meg ott a su50 majd ha az kész…
su50 is F22méretben (Su33méretben) játszik, innen ugyanúgy problémás ekkora hordozóra.
És akkor itt kihagytuk azt, hogy a Kuznetsov egy 50.000tonnás monstrum egy Nimitz, Ford meg a duplája! és még arra se raknak amik Su33méretű istenverését, bazzeg egy Su33 6méterrel! hosszabb mint egy mérete miatt anno kritikát kapott F35C.
olajkazánnal tuti kezdenek vmit amennyit vontatni kellett szegényt….
Megjelent egy filmecske a J-15 ről. Ezen már jól kivehetőek a részletek.
http://v.youku.com/v_show/id_XMTg3OTYzNzU2.html