|

Made in Europe – Eurofighter Typhoon

A legtöbb országban elérkezett az idő, hogy a negyedik generációs harci gép típusokról átálljanak a modernebb technikát képviselő, 4+ vagy 5. generációs utódokra. Az áttérés folyamata zajlik, úgy Európában, mint a világ többi részén. Hazánk a Gripent választotta, míg a szomszédban, Ausztriában hasonló csatározások után és jelenleg is vitákkal övezve folyik a Eurofighter Typhoon szolgálatba […]

|

Konkurenciát kap a NATO közös teherszállítóflottája

Tizenkét Uniós ország ma Brüsszelben kezdeményezte egy közös európai teherszállító légiflotta felállítását, amely kielégítené az egyre növekvő igényt a katonai célú légi teherszállítás iránt. Az European Air Transport Fleet (EATF) a tervek szerint 2014-ben kezdhetné meg működését Airbus A400M, illetve C-130 Heculesekkel.

|

Mikojan-Gurjevics MiG-29 ”Fulcrum”

Sokat töprengtem azon, hogy mi legyen a bemutatkozó írásom témája. Végül a MiG-29-est választottam, amely a magyar harci repülés egyik meghatározó, ha nem a legmeghatározóbb repülőgéptípusa. A sokak által csak ”29-es”- nek nevezett duplafarkú orosz masinától 2010 januárjától kezdve (a magyar pilóták, műszakiak és repülésrajongók nagy szívfájdalmára) fokozatosan megválik a Magyar Légierő.

|

G-222 / C-27A / C-27J Spartan

Hatvanas évek elején a NATO tendert írt ki egy STOL tulajdonságú közepes szállító repülőgépre. A pályázat számos gyár érdeklődését felkeltette, de végül az olasz Fiat cég G.222-es jelzésű gépét fogadták el. A gyár hamarosan különböző átszervezéseket követően az Aeritalia nevet vette fel, a program azonban túlélte az átszervezéseket. A NATO országok végül elálltak az egységes STOL szállítóflotta felállításától és az olasz légierő lett az egyetlen szövetségen belüli ország, amely rendszeresítette a típust.