|

E-3 Sentry légtérfelderítő repülőgép

A repülés megjelenése óta okozott hosszas fejtöréseket a szakembereknek, hogyan is derítsék fel a támadó repülőgépeket.
A megoldást a II. világháború elejére az angolok találták meg a radar képében. Az eszköz bevált, előre jelezte a német bombázógépek támadását, időt hagyva a szigetország vadászrepülőinek a felkészülésre. Azonban voltak korlátai a rendszernek.

|

C-130 Hercules

A C-130 Hercules a nyugati világ legelterjedtebb és legtöbbet alkalmazott teherszállító gépe, amit már mindenhol bevetettek a világon, ezerféle feladattal. Nem mai konstrukció, de legújabb változataiból még napjainkban is adnak el több nemzetnek. Alig van olyan ország, ahol még nem szállt le ilyen gép.
Nézzük tehát ennek a csodálatos égi öszvérnek a történetét!

|

Grumman E-2C „Hawkeye”

Az eredetileg a W2F típusjelzést viselő E-2 Hawkeye 1964-es szolgálatba lépése óta a haditengerészet légi lokátorfelderítést végző repülőgépe, mely a vietnámi háborúban is igazolta hasznosságát. A korai E-2A és E-2B már nem állnak üzemben, napjaink Hawkeye-jai E-2C szabványúak, melyek első példánya 1971. január 20-án emelkedett a levegőbe. A pilótafülke mögötti szellőzőnyílásról is felismerhető E-2C-n mutatkozott […]

|

A-4 Skyhawk

Az 50-es évek Amerikájában a harci, támadó gépekkel kapcsolatban a legfontosabb kritérium az volt, hogy alkalmas legyen atombomba hordozására. Ebben az időszakban egy-egy típus szolgálati ideje alig pár évben volt mérhető. Az egy évtizedes aktív alakulatoknál letöltött szolgálat már szinte ritkaságnak számított.

|

Convair B-58 Hustler

Stratégiai bombázók cikksorozatunk második részét a Convair gépének, a B-58 Hustlernek szánjuk.
Az 1950-es évek közepére az USAF stratégiai bombázóinak gerincét az újonnan készült Boeing B-47-es Stratojetek és nagy testvéreik, a B-52 Stratofortressek alkották. Azonban új követelmény lépett fel a légierő részéről: egy nagy sebességű, magasan repülő bombázóra volt szükségük. Ezt az is indokolta, hogy a potenciális ellenségnél, a Szovjetuniónál olyan vadászok jelentek meg, mint a MiG-19 és a MiG-21. Ezek már képesek voltak utolérni és lelőni egy B-52-es bombázót is.

|

A Freedom Fighter család

Jelen írásban az F-5 család első tagjával, a T-38 Talon oktatógéppel ismerkedünk meg, illetve szólunk a család egyéb kétüléses verzióiról is néhány szót. A következő részben majd az F-5 repülőgépcsalád további, együléses tagjairól esik szó. Az F-5/T-38 strapabíró konstrukció, elegáns megoldásaival magas kora ellenére még ma is aktív számos ország légierejében, elsősorban Dél-Amerikában, és a szegényebb országokban.

|

Lockheed Martin F-22A Raptor

A Fejlett Taktikai Vadászgép (Advanced Tactical Fighter – továbbiakban ATF) ötlete még a Reagan adminisztráció korai éveiben fogant meg. Ekkor úgy képzelték, hogy egy olyan gépet kell létrehozni, amely a kilencvenes évek végére helyettesítheti a MDD F-15-ösét az USAF szolgálatában. Az is várható volt, hogy az új típus a 90-es évek vége felé szolgálatba állhat, és az új évezred kezdetére az USAF új alaptípusává lehet. Nem így történt…