Korábban már svéd felsőbb körökből is innen-onnan hallani lehetett, hogy Svédország érdeklődést mutat a Gripen NG program és annak végterméke iránt és rendszeresítene is belőle néhány darabot, de a mostani hír előtt kérjük az Olvasóinkat, hogy kapaszkodjanak erősen!
Bő egy éve írtunk arról, hogy a svéd politikai elit egyre inkább egyetért abban, hogy támogassa a Saab által sokáig megrendelés nélkül folytatott Gripen NG programot. Akkor az az ígéret hangzott el, hogy ha sikerül exportsikert elérni a JAS-39E/F változattal, akkor a Svéd Légierő is rendszeresíti a típust minimum 10 példányban. Nos, azóta Svájc a típus megrendelés mellett döntött (bár a vásárolt variáns inkább nevezhető jelentős képességnövekedésű C/D-nek, mint E/F-enek), mozgolódás kezdődött a svéd honatyák háza táján is, ráadásul úgy tűnik, nem is kispályáznak az északi barátaink.
A Fegyveres Erők Parancsnoksága részéről bejelentették, hogy vizsgálják a jelenleg hadrendben álló Gripenek közül 100 darabot korszerűsítenének és alakítanának át E/F verziójúvá, ezzel akár 2040-ig hadrendben tartható lehetne a 4+ generációs típus. A 10 éves modernizációs program várhatóan mintegy 5 milliárd dollárt emésztene fel a költségvetésből, azonban a gyártó még nem nyújtott be árajánlatot a kabinet számára. A Svéd Légierő leépítése gépkivonásokkal és bázisbezárásokkal folyik, hosszabb távon 100 Gripen hadrendben tartásával számolnak, azonban ezek egy része az öregebbik A/B változat, melyeket még a ’90-es évek folyamán vagy az ezredforduló környékén állítottak hadrendbe. Ezen példányok nagyjavítása hamarosan időszerű lesz, így még 2015 előtt meg kéne kezdeni a programot, ám kérdés, hogy az egyre szűkülő költségvetésben erre hogyan sikerül helyet szorítaniuk a skandinávoknak.
A Gripen “E” és “F” variánsainak kifejlesztéséhez munkába fogott, átalakított “B” verzió egy tesztplatformként, demonstrátorként szolgál, melyen tesztelésre kerülnek a technológiai újítások. A jelenlegi GE F404 helyett a demonstrátorban a Super Hornetből ismert, nagyobb tolóerővel rendelkező F414G kapott helyet, mely talán megoldást jelenthet a gép harmatos tolóerő/tömeg-arányára. Tesztelik a gép új “szemeit”, az AESA radarrendszert és az IRST-t, az új önvédelmi rendszereket és sok egyéb friss fejlesztést. Folyik továbbá a Meteor rakéta integrációja is. A Saab célja, hogy az új fejlesztésekkel technikailag tartani tudja a Gripen pozícióját az elkövetkező 30-40 évben, továbbá minél több megrendelést szeretnének begyűjteni a megnövelt képességű változattal.
—–
A Gripen NG, a Gripen Demo és a JAS-39E/F jelzések körüli tisztánlátás érdekében érdemes elolvasni a korábban „Gripen NG: kérdések és válaszok” címmel leközölt írásunkat.
A típus iránt érdeklődő Olvasóinknak pedig ajánljuk a JAS-39 Gripen vadászbombázóról szóló típusismertetőnket.