|

Olasz „szem”-et az újgenerációs Gripennek!

A JAS-39 Gripen harcigépet kifejlesztő svéd Saab a SELEX Galileo termékét választotta a típus legújabb változatának potensebbé tételéhez.

A SELEX Galileo által létrehozott SKYWARD-G IRST (InfraRed Search & Track) magyar MiG-29 Fulcrumokon is látható KOLS eszközhöz hasonló infravörös tartományban dolgozó optikai keresőrendszer, mely lehetővé teszi a közeli célpont(ok) észlelését, követését és megsemmisítését radarjel-kisugárzás nélkül. Az új eszköz előnyt jelenthet a csökkentett radarkeresztmetszetű típusok ellen, melyet radarral jóval nehezebb észlelni, azonban a gép hajtóművének forró gázsugara látható az IRST számára.

A hajófedélzetre szánt Gripen orrán is ott csücsül majd az IRST ,

A Gripen NG (Next Generation) számára egy másik SELEX termék is adatik, ez a közös fejlesztésű Raven ES-05 AESA radarberendezés lesz, tehát az új Gripen felszerelésekor (legalábbis a fontos elektronikai eszközök körében) olasz fejlesztésű berendezésekre esett a választás. A fejlett technológiák beépítése lehetővé teszik a Saab számára, hogy lépés tartsanak a konkurensekkel a brazil, svájci, indiai, avagy egyéb közbeszerzési pályázatokon.

Semmi sem láthatatlan. Northrop Grumman B-2 „lopakodó” egy infrás szenzoron keresztül ,

17 hozzászólás “Olasz „szem”-et az újgenerációs Gripennek!”

  1. > infravörös tartományban dolgozó optikai keresőrendszer, mely lehetővé teszi a közeli célpont(ok) észlelését, követését és megsemmisítését

    Szóval lesz benne egy kurvaerős lézertávmérő is, ami másodállásban fénykard és miszlikbe aprítja a célokat?

    Amúgy gondolom ezt a fejlesztést utólag a magyar EBS gépekre is rá lehet gányolni, vagy a célzókonténer pótolja?

    > Az alsó kép csak szemléltetésnek van betéve, hogy a B-2 sem láthatatlan

    Mármint természetesen ha nem működik a sárkány Peltier-hűtője és lopakodó hajtómű-üzemmód…

  2. Tacsk0, nem azt írtam h ezzel semmisítik meg a célpontot…

    2. Amit a sárkányból elvonnak hőt azt valahol el kell vezetni… lopakodó hajtómű-üzemmód? a hajtómű majdnem megegyezik a GE110-essel, csak leszedték róla az utánégetőkamrát. Ezt kapta az U-2S is.

    am honnan veszed ezeket a baromságokat?

  3. Amúgy gondolom ezt a fejlesztést utólag a magyar EBS gépekre is rá lehet gányolni, vagy a célzókonténer pótolja?

    Pont az történik, hogy kevered a dolgokat. A TGP konténerekben képalkotó rendszerek vannak, az nem IRST. A Sinper TGP – valószínűleg a Litening II is – rendelkezik azzal a képességgel, hogy ránézzen arra pontra, amit a radarral befogsz. Ez földi és légicélokra is áll.

    Olyan funcióban használni, mint az IRST-t, hogy keressen, ahhoz már jóval combosabb erőfeszítés kell. Képalkotó rendszer lévén nagy nagyításnál a kis FOV érték miatt iszonyatosan kis légteret lát be. Olyan amutomatizáltság kell hozzá, mint anno az F-14 kamerarendszeréhez volt.

    Igazság szerint számámre érthetetlen, hogy miért nem erőltetik ezt az irányvonalat picit jobban. 5-6 éve lehettet, hogy az AS-ben volt egy kép, ahol éjszaka asszem 70 km-ről (!) felismerhető volt, hogy a célkeresztben egy Jaguar van. A kis RCS értékel rendelkező célokat a radar nem látja ennyiről ma sokszor földháttérben a radar… Stealth korszakban egy 4++ gép ezzel elég rendesen leamortizálja jó idő esetén egy 5. gen gép előnyét.

    Az F-14 rendszere 40 éves, és akkor is működött. Akkor mi a gond?

  4. Mondjuk pont a B2az egy aminél erre is nagyon figyeltek pl a hő nagyját a tetején adja le, külön rendszer hűti az alját.

    „5-6 éve lehettet, hogy az AS-ben volt egy kép, ahol éjszaka asszem 70 km-ről (!) felismerhető volt, hogy a célkeresztben egy Jaguar van.”

    ha így van „ki kell dobni” a radart és amik jól döntöttek amikor a lopakodás a minden Yf23 helyett az F22öt választották.

  5. amúgy sztem az üdvözítő modszer lopakodók ellen a hosszúhullám+IR. Nagyjából megközelíti annyira, hogy az IR rendszer befoghassa a célt. Oroszoknak is ebbe az irányba kéne elmenniük (meg mostmár amiknak is most, hogy jön a PakFa fogadjunk jön egy új BLK változat F22höz….)

  6. ha így van “ki kell dobni” a radart és amik jól döntöttek amikor a lopakodás a minden Yf23 helyett az F22öt választották.

    Esküszöm nem értem, hogy mit akarsz mondani. Mitől lenne jobb az F-22 mint az YF-23 ezen a téren? Maga a gép látszott, nem utnánégető és egyebek. Megpróbálom majd visszakereseni pénteken. A hírek között volt anno.

    Egyébként csak óvatosan a „radar kidobásával”. Valamivel ugyanis célra kell vezetni a rakétát. Nagy távolságra kell MCG jel. IR kép alaján elég húzós ezt kiszámítani, mert a távolság nehezen számítható.

    Az első mísz felhő hazavágja az egész rendszert, de földháttér minősége sem mindegy. Nagyon hasznos képesség, de azért a radart nem váltja le. Inkább jól kiegészíti.

  7. > Képalkotó rendszer lévén nagy nagyításnál a kis FOV érték miatt iszonyatosan kis légteret lát be.

    Gondolom a földi radaros irányítás oda tud szólni, hogy gyanús alak 4 óránál, négyezerrel alacsonyabban és akkor ránéz.

    > AS-ben volt egy kép, ahol éjszaka asszem 70 km-ről (!) felismerhető volt, hogy a célkeresztben egy Jaguar van

    Az sivatagi arabs Jaguár lehetett, mert ha brit lett volna, akkor a fotós és a téma közé tuti beáll egy-két kövér esőfelhő a ködös Albionban… Szóval az infra nem csodaszer!

    > lopakodó hajtómű-üzemmód? a hajtómű majdnem megegyezik a GE110-essel, csak leszedték róla az utánégetőkamrát

    A B-2-esnek van lopakodó üzemmódja, amikor a hajtóművek extra nyuszifüleit behúzzák és csak a főbeömlő van nyitva – kevesebb levegő, kevesebb üzemanyag be, kevesebb hő ki. Azt, hogy ilyenkor a tolóerő hiányzó részét mivel pótolják, csak az ufonauták tudják.

    (Van a szárnybelépő élben végig egy nagyfesz kábel, ami félhivatalosan radar elleni védelemre szolgál, de lehet, hogy elektrosztatikus úton tolóerőt is állítanak elő vele. Kérdés az áramot mi adja hozzá, ha a motorok éppen takaréklángon mennek?)

  8. Gondolom a földi radaros irányítás oda tud szólni, hogy gyanús alak 4 óránál, négyezerrel alacsonyabban és akkor ránéz.

    Az egész eszmefuttatásom lényege az, hogy a csökkentett észlelhetőség ellen kellene a képalkotó rendszerekkel + szoftveres és hardveres támogatással felvenni a harcot bizonyos esetekben. Tehát pont az a lényeg, hogy ne kelljen egyáltalán radar, ami valszeg amúgy sem látná a célt.

    Az sivatagi arabs Jaguár lehetett, mert ha brit lett volna, akkor a fotós és a téma közé tuti beáll egy-két kövér esőfelhő a ködös Albionban… Szóval az infra nem csodaszer!

    Francia. Az is lehet, hogy Mirage F-1 volt. Évek óta nem néztem utána, de a jelenet nagyon is élénken él a fejemben, mint döbbenetes technikai eredmény.

  9. „(Van a szárnybelépő élben végig egy nagyfesz kábel, ami félhivatalosan radar elleni védelemre szolgál, de lehet, hogy elektrosztatikus úton tolóerőt is állítanak elő vele. Kérdés az áramot mi adja hozzá, ha a motorok éppen takaréklángon mennek?)”

    Tacsk0, nem akarlak megbántani, de ez az elektrosztatikus tólóerős dolog úgy ahogy leírtad, bizony nem megy (persze, van ilyen, de sok macerával kevés tolóerőt ad, arra jó hogy egy műholdat a helyén tarts, másra nem)

  10. „Esküszöm nem értem, hogy mit akarsz mondani. Mitől lenne jobb az F-22 mint az YF-23 ezen a téren?”
    Nem jobb: Rosszabb. Máshol meg jobb.

    „“ki kell dobni”” nem véletlen volt idézőjelek között.

    amúgy IR alatt látható felett mi a helyzet?

  11. molni:
    mégvmi beugrott. E vagy elöző havi AS ban lengyel légierőnél írják, hogy konténerrel 60kmről azonosít hidat, 20kmről nagy vonalakban gyak látható mit csinál vki. (ablakotmos, focizik…)

    De IR az durván elnyelődik… persze ez is egy külön terület ugye miben/mi/mennyire nyelődik…. pl üvegben látható tartományban nem kicsit megy összevissza a csillapítás/hullámhossz grafikon…..