A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Kezdjük a hétfőt egy múlt heti baleset dömpinggel: kiképzőrepülés közben lezuhant az Indiai Haditengerészet 321. századának HAL Cheetah helikoptere. A 3 fedélzeten tartózkodó közül mindenki túlélte a balesetet.
Szeptember 28-án összeütközött a Nigériai Légierő két F-7Ni típusú vadászgépe. Az egyik pilóta katapultált és túlélte a repeseményt, a másik viszont sajnálatos módon életét vesztette.
Egy nappal később Kabultól északra zuhant le egy afgán katonai helikopter. A baleset idején nyolcan tartózkodtak a forgószárnyason, nem tudni, ki milyen súlyosan sérült meg.
Összeütközött a Szudáni Légierő két Antonov gyártású szállítógépe. Múlt hét szerdán az ország fővárosában, Kartúm repterén egy An-26-os a gurult a 18-as kifutópályán, közben pedig egy hátulról nagyobb sebességgel érkező An-32-es belerohant. Utóbbi bal szárnya és hajtóműve eltalálta az előbbi gép farokrészét, és mindkét repülőgép olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem kifizetődő a javításuk. Személyi sérülésekről egyelőre nincsenek nyilvános információk.
Rohamléptekben halad az S-97 Raider tesztprogramja. A Sikorsky által a Future Vertical Lift (FVL) programra nevezett forgószárnyas 2015. májusában hajtotta végre szűfelszállását, azóta pedig folyamatosan komoly hangsúlyt fektetnek a légi tesztelésébe. Az ősz elején értek el ahhoz a ponthoz, hogy a Raider elérte a 200 csomós sebességet, ami metrikus mértékrendszerben 370,4 km/h-nak felel meg. Tim Malia, a Sikorsky FVL programjának vezetője az S-97 sebessége mellett hangsúlyozta, hogy a típus manőverező képessége és mozgékonysága is a várakozásaikon felüli.
242 millió dolláros szerződést zsebelt be a Boeing az Egyesült Arab Emirátusokból AH-64E helikopterek szállítására. 8 régebbi, de az Apache Guradian szintnek megfelelően felújított és modernizált, valamint 9 új gyártású példányt vásároltak.
Az Amerikai Légierő 390 millió dollár értékben rendelt AGM-158 JASSM-ER csapásmérő robotrepülőgépeket. A Lockheed Martin 360 példányt gyárt és szállít le az összegért, ez azt jelenti, hogy a fegyver darabára meghaladja az 1 millió zöldhasút.
A TASSz hírügynökség jelentése szerint október végéig sor kerül az Il-112V könnyű szállítógép első felszállására.
Burkina Fasoban hajtottak végre bombázást a Francia Légierő Mirage 2000-es vadászbombázói. Október 4-én az Iszlám Állam milicistái egy rendőrségi állást támadtak meg, ezért hívták a harci gépek segítségét, melyek lézeres vezérlésű bombával, egy Reaper UAV által megjelölt, motorokból álló oszlopot támadtak meg.
A Boeing és az Embraer az Amerikai Egyesült Államokban állíthat fel egy második összeszerelő sort a KC-390 számára. Az amerikai mamutvállalat júliusban szerzet 80%-os töbségi tulajdont a brazil cégből, ezzel az elmúlt évtizedek legnagyobb repülőipari felvásárlást végrehajtva. Ezzel egy időben bejelentették, hogy a KC-390-es fejlesztését és marketingjét közösen folytatják. A második összeszerelősor felállítása konkurenciát jelenthetne a Lockheed Martin-nak, mivel jelenleg egyedül ők gyártanak katonai taktikai teherszállítógépet az Egyesült Államokban.
Hazai fejlesztésű vadászbombázóval váltaná le az F-2-eseket Tokió. 3 ajánlatot kaptak külföldi vállalatoktól, azonban ezek egyike sem felelt meg teljes mértékben az elvárásaiknak. A Lockheed Martin az F-35 elektronikával felturbózott F-22-est ajánlaná, azonban Japán továbbra sem kapott biztosítékot Washingtontól afelől, hogy utóbbi feloldja a Raptorra vonatkozó export tilalmat. A Boeing az F-15 speciális igényekre szabott változatával, míg a BAE az Eurofighter Typhoon-al pályázott, de utóbbiak sem teljesítik az elvárásokat. Ezek után a hazai megoldás mellett tette le a voksát Tokió, nagymértékben bevonva a külföldi vállalatokat a fejlesztésbe. Szeretnék felvenni a kapcsolatot brit, német és/vagy francia partnerekkel, ahol jelenleg szintén folynak próbálkozások egy új generációs harci gép kifejlesztésére.
A céljuk, hogy a 2030-as évekre az élettartamuk végéhez közeledő F-2-eseket leválthassák, ehhez pedig minden eszközük adott. 2009 és 2018 között 190 milliárd jent (1,66 milliárd dollárt) fektettek egy új sugárhajtómű és elektronika technológiai kutatásaiba, a ATD-X technológiai demonstrátor pedig 2016-ban hajtotta végre első felszállását, az ezzel összegyűlt tapasztalatokat is nagymértékben kamatoztathatják.
A U.S. Navy VFA-147-es százada újabb lépést tett afelé, hogy a tengerészet első egységeként bevethesse az F-35C Lightning II vadászbombázót, miután megkapták az 5. generációs típus első példányát.
A bolgár védelmi minisztérium bejelentette, hogy 4 ajánlatot kaptak az újra kiírt vadászgép beszerzési tenderükre. Olaszország használt Eurofighter Typhoon gépeket ajánl, a svéd Saab új gyártású JAS-39C/D Gripen-re, a Boeing F/A-18E/F-re, a Lockheed Martin pedig F-16-osokra küldött árajánlatot.
Az Amerikai Haditengerészet felgyorsítja a C-2A Greyhound-ok kivonását. 2027 helyett három évvel korábban vehetnek végleges búcsút korábbi szállítógépüktől a tengerészek. A típust váltó CMV-22B Osprey első példányának árát a 2020-as költségvetési évben utalják át a Bell számlájára, a konvertiplánt pedig az azt követő évben veheti kézhez a megrendelő.