|

7 résztvevős lehet a bolgár vadászgép tender

Az előkészítés vége felé járhat Bulgária újabb körös nekifutása a MiG-29 utódtípusának kiválasztására: a védelmi minisztérium részéről kiadásra került az összesen 16 gépről szóló ajánlattételi felhívás vázlata, amit 7 országnak kívánnak megküldeni. Mindennek előzménye, hogy júniusban jóváhagyást kapott 16 gép két menetben történő beszerzése, melyre 1,8 milliárd bolgár leva állhat majd rendelkezésre egy bővebb haderő korszerűsítési csomag részeként.

Úgy véljük különösebben nagy meglepetés nincs a típusok, illetve a megkeresendő nemezetek listájában, hiszen a listában az F-16, Gripen, Eurofighter és Rafale szerepel, míg Bulgária anyagi lehetőségeit nézve továbbra is az F-16, vagy a Gripen tűnik megoldásnak a vadászgép képességekben korábban kritikus mélységekbe süllyedő, azt kis híján elvesztő Bolgár Légierő ilyen téren történő modernizálására.

A korábbi, átmeneti kormány által favoritnak megnevezett Saab AB mellett a most kiküldendő ajánlatkérésben ismét szerepelnek a portugálok is, akikkel már volt afférja Szófiának, ám azt a meccset végül a románok nyerték, keleti szomszédunkhoz kerültek az akkor eladósorban lévő portugál Sólymok. F-16 vonalon bekerült a Gripent Horvátországban modernizált, élettartam hosszabbított F-16-osokkal elvileg, bár még nem biztosan kiütött Izrael is. Végül képbe kerül az Egyesült Államok is, akit szintén a Fighting Falconról faggatnak majd a végleges ajánlatkérőben – esetleg F/A-18-ról.

Izraeli F-16B “Netz” KGyST,

Az európai kínálatból Franciaországtól a Rafale, míg Németországtól és Olaszországtól az Eurofighter kapcsán kérnek majd ajánlatot.

Fórum hozzászólások

  • Még a legszegényebb európai országok is szép sorban lehagynak minket. Politikailag, gazdaságilag ... és katonailag.
  • Az európai gyártók ott cseszték el, hogy nem igazán van olyan típus, amivel érdemi váltótípust tudnának felmutatni.
    Igen. Európa politikai és gazdasági széttagoltsága miatt állt elő az a helyzet, hogy legalább három repülőgéptípust gyárt Európa és többen benne van a keze, ahelyett, hogy egységes típuson alapulna az európai légvédelem. Simán bele férne egy nagyobb, drágább gép és egy kisebb, olcsóbb is.
  • Nem értem miért nem adjuk a Bolgároknak a 29-eseinket minimum alkatrésznek !
    Mert a bolgároknak is elsősorban az a problémájuk, ami nekünk volt: a hajtómű és hajtómű-alkatrészek hiánya. Szóval eladhatnánk/odaadhatnánk nekik a lejárt üzemidejű 29-es "roncsokat", de ez csak olyan "vak vezet világtalant" megoldás lenne.
  • Úgy emlékszem az orosz vizsgálóbizottság 4 vagy 6 darabot azonnal repképesnek tartott .
    A kannibalizáció itt meg nem számít hiszen még 1-2 év és úgyis kuka az összes.
  • Ha jól emlékszem, 4 plusz hajtóművet is hirdettünk az eladó nagyvasainkhoz. De még így se kellett senkinek.
    Nem tudhatjuk, hogy tényleg nem kellettek, vagy csak az oroszok tettek keresztbe az üzletnek. Ismerni kellene azt a szerződést, ami alapján kaptuk a gépeket, mert ilyenkor a szállító rendszerint kiköti, hogy az "áru" csak az ő engedélyével adható tovább harmadik fél részére (ne ronthassuk az ő üzleti pozícióit). Lehet, hogy vevő lett volna, csak Szergej túl nagy részt kért az árból az engedély fejében, vagy egyszerűen "nyet"-et mondott, és eladóként bejelentkezett ő maga a vevőnél.
  • <blockquote rel="Panzerfaust">Ha jól emlékszem, 4 plusz hajtóművet is hirdettünk az eladó nagyvasainkhoz. De még így se kellett senkinek.
    Nem tudhatjuk, hogy tényleg nem kellettek, vagy csak az oroszok tettek keresztbe az üzletnek. Ismerni kellene azt a szerződést, ami alapján kaptuk a gépeket, mert ilyenkor a szállító rendszerint kiköti, hogy az "áru" csak az ő engedélyével adható tovább harmadik fél részére (ne ronthassuk az ő üzleti pozícióit). Lehet, hogy vevő lett volna, csak Szergej túl nagy részt kért az árból az engedély fejében, vagy egyszerűen "nyet"-et mondott, és eladóként bejelentkezett ő maga a vevőnél.</blockquote>

    Nagyon valószínű ez a felállás, mert amennyire tudom, több vevőjelölt nézegette, még oroszok is. Aztán valamiért kútba esett az üzlet, minden alkalommal. NATO-tagok vagyunk vagyis fokozott a hátrány emiatt is. Még abból se tudunk előnyt kovácsolni, amiből lehetne. Kézenfekvő lenne, hogy akik még üzemeltetnek ilyen típust, bolgár, lengyel, szlovák - már ha kell nekik azon az áron - az elvihetné, de ők is szövetségen belüliek eltérő tervekkel, változatokkal... A szerbektől nem hallottam, hogy érdeklődést fejeztek volna ki ez ügyben, szerintem több okból is.
  • Az említett országok azt hiszem mind ugyanazt a verziót üzemeltették , sőt a sorszámok is követik egymást !
    Szlovák oldalszámok:
    9–12A (21 db): 0619 (AS), 0921 (AS), 2022(zuhant), 2123 (AS), 3709 (AS), 3911 (AS), 5304, 5113, 6124 (AS), 6425 (AS), 6526 (AS), 6627 (AS), 6728 (AS), 6829(zuhant), 6930(zuhant), 7501, 9308, 9311.
    9-51 (3 db): 1303 (UBS), 4401, 5304 (UBS)
    Bolgár oldalszámok:
    9–12A (18 db): 15 – 32, 9–51 (6 db): 01 – 04, plusz két UB 12és 33, 12 gépet korszerűsítettek Migék. A lengyel egységeknél láthattunk kettő, három és négyjegyűt is. Az egyik részük modernizált, izraeli segítséggel, a szlovákok szintén oroszokkal dolgoztak.
  • Nem tudhatjuk, hogy tényleg nem kellettek, vagy csak az oroszok tettek keresztbe az üzletnek. Ismerni kellene azt a szerződést, ami alapján kaptuk a gépeket, mert ilyenkor a szállító rendszerint kiköti, hogy az "áru" csak az ő engedélyével adható tovább harmadik fél részére (ne ronthassuk az ő üzleti pozícióit).
    Nem csak vagy elsősorban nem is ezért van kikötés a továbbadás miatt. Ha egy ország fegyvert ad el egy másiknak, akkor valamilyen szinten politikailag is támogatja azt. Viszont nem biztos, hogy egy harmadik országot akar támogatni. Abból egyéb konfliktusok is lehetnek.
  • <blockquote rel="emel">Nem tudhatjuk, hogy tényleg nem kellettek, vagy csak az oroszok tettek keresztbe az üzletnek. Ismerni kellene azt a szerződést, ami alapján kaptuk a gépeket, mert ilyenkor a szállító rendszerint kiköti, hogy az "áru" csak az ő engedélyével adható tovább harmadik fél részére (ne ronthassuk az ő üzleti pozícióit).
    Nem csak vagy elsősorban nem is ezért van kikötés a továbbadás miatt. Ha egy ország fegyvert ad el egy másiknak, akkor valamilyen szinten politikailag is támogatja azt. Viszont nem biztos, hogy egy harmadik országot akar támogatni. Abból egyéb konfliktusok is lehetnek.</blockquote>

    Igazad van, ez is benne van a pakliban, de az eredménye mindegyiknek ugyanaz, nem biztos hogy rábólint az üzletre.
  • Panzerfaust
    Ami sorszámokat írtál azok azt hiszem nem a gyári számok hanem az adott országok által adott számok nem? A gyári számok ezektől eltérőek szerintem de nem vagyok szakértő ebben (sem ).
  • Sziasztok! Az oldalszámok stimmelnek a Szlovákoknál, de hadrendben 12 darab 29-es áll (ASz és UB). A szlovák védelmi attasé úr mondta kb. három héttel ezelőtt.

    A bolgároknál sincs 20 darab 29-es már (rendszerben állhat még papíron) de a gyakorlatba nincs annyi repülőképes. Oldalszámokról este majd írok. (Az utóbbi 2 évben 5x voltam Ignatievo-ban, az összes repképes gép oldalszáma megvan.)
  • Szia Kele,
    Igen ezek nem a valós állapotot tükrözik, csak a papíros verziót.
    Azt én is olvastam, hogy köszönő viszonyban sincs az aktuális helyzettel.
    Kb a fele sem.
    Amúgy te mit tudsz a mi szétporladó Fulcrumjaink eladásáról ? Most hogy sokat közlekedek az elkészült északi elkerülőn, legalább kétszer látom őket naponta a bázis szélén, és mindig felmegy a pumpa ha a történetükre gondolok. Legalább elcserélték volna múzeumi példányokra valakikkel... (már ha azt is lehetséges egyáltalán)
  • Annyit tudok, hogy anno volt rá érdeklődés, mivel az egyik szomszéd légierő 29-es gépeihez szükség lett volna még 4-8 gépre, hogy ismét legyen század. Ez kútba esett. Azóta viszont mit lehet tenni? NATO ország révén nem adhattuk volna el, olyan országnak, amelynek politikája nem megfelelő számunkra (NATO, EU, USA). Az oroszok is tudtommal beleszólhatnak kinek adjuk el.

    Valószínűnek tartom, hogy alkatrészként biztosan a fegyverpiacon éppúgy elkelnek, mint a Mi-24-es, vagy némi Mi-8 helikoptereink, a szokásos 3-4 kft-n keresztül. (kurva nagy haszonnal).

    Az biztos, hogy ezek öreg 9.12-es sárkányú gépek, elavult avionikával. (Fegyverzet már nincs hozzájuk). Nagyon egyben nem kapkodnának érte vevők (akik mindkét oldalnak megfelelnek.)

    Viszont a Szolnoki és Keceli múzeumba illene lenne már 1-1 et berakni a legrosszabb állapotú harciakból, külsőleg kiglancolva legalább egy kort jelképeznének.

    de erre sincs akarat, gyakorlatilag várják a nagy vevőt aki nem jön.
  • Köszi,
    Sajnos sejtettük, hogy nem lesz rá vevő ... Főleg annyiért, amit a hirdetésben megjelöltek ...
    A mi múzeumainkba is elmehetnének, de máshová is cserébe természetesen.
    A működőképesek ügyében is lehet inkább a csereberét kéne preferálni - (már ha szerződés szerint lehetséges) - mittudomén, a lengyeleknek odaadni Twardyért, vagy helikért. Még keresdőnek is alkalmatlan a honvédelmi vezetés, egy idő múlva ui. 0 lesz az értékük.
  • Valami 90 db körüli C/D-re emlékszem amiket cserélni akarnak hamarosan E/F-re. Viszont amit tudnak és lehet azt tudtommal felhasználnák a régiekből az újakhoz mint az A/B változatoknál. Legalábbis ilyesmi rémlik de majd valaki pontosabban felhomályosít.
  • 16 darabot összekaparnának valahogy a svédek, akár a most használtakból is, ha nincs annyi elfekvőbe nekik, de jobban 2018 után lehetne esélyes, amikor elkezdenek kijönni az E-vel. Mondjuk szerintem 95 százalék, hogy F16-ot vesznek.
  • Úgy néz ki a bolgárok is eldöntötték: Gripen kéne.

    Bulgária úgy döntött, hogy tárgyalásokat kezd Svédországgal a Saab fegyveripari konszern gyártotta nyolc új JAS 39 Gripen típusú harci repülőgép beszerzéséről – jelentette be Sztefan Janev bolgár ügyvivő miniszterelnök-helyettes szerdán.
    http://magyaridok.hu/kulfold/bulgaria-sved-gripen-harci-repulogepeket-vasarolna-1627444/

    Bulgária a svéd ajánlatot részesítette előnyben, mintsem hogy amerikai fegyverrendszerekkel ellátott, használt F-16-os vadászbombázókat vásároljon Portugáliától, vagy – ugyancsak használt – Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépeket szerezzen be Olaszországtól.
    A tájékoztatás szerint a harci repülőgépek beszerzéséről szóló megállapodás becsült értéke 1,5 milliárd leva (240 milliárd forint). Janev elmondta: a tárgyalásokra különleges bizottságot hoznak létre egy héten belül, de Svédországgal már a jövő héten hivatalba lépő új bolgár kormány fogja lefolytatni az egyeztetéseket.
  • Most kéne valami biznict kötni velük, a maradék még használható 4-5 gépünket átadni, az oroszok is valószínűleg belemennének.
    Még mindig jobb eladni nyomott áron, mint itt rohasztani őket.

Ugrás a fórum topichoz