A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Alig több mint egy hét múlva kigurul a Lockheed Martin Fort Worth-i összeszerelő üzeméből a Dél-Koreai Légierő első F-35A Lightning II vadászbombázója. A jövőbeli tulaj nem tervez nagy ceremóniát a március 28-i alkalomra, a védelmi beszerzésekért felelős DAPA az elmúlt hónapok megvesztegetési botrányai miatt nem vesz részt az eseményen, a dél-koreai média képviselői pedig meghívót sem kaptak, egyedül a légierő vezérkari főnökének helyettese jelenik majd meg Texasban.
Dél-Koreában fontolgatják, hogy újabb AH-64E Apache Guardian helikopterek beszerzésével erősítsék a haderőt. Korábban a K2 Black Panther nehéz harckocsiból terveztek vásárolni további 300 darabot, azonban előfordulhat, hogy ezt részben, vagy teljesen törlik, és helyette 40 harci forgószárnyas importjára csoportosítják át a forrásokat.
Még egy rövidhír erejéig megemlítjük a Dél-Koreai Légierőt, akik ismét bővítették a csapásmérésre alkalmas nagy hatótávolságú fegyvereik számát, 90 darab Taurus manőverező robotrepülőgép beszerzésével.
Japán 2011-ben 42 darab F-35A rendszeresítése mellett kötelezte el magát, ezek közül 38 példányt licensz szerződéssel a szigetországban szerelnek össze. Ez azonban a gépek darabárát is megdobja, az otthon készült gépekért átlagosan 33 millió dollárral fizetnek többet az Amerikából vásárolt példányokhoz képest. A felár nagyrészét az okozza, hogy ilyen kis sorozatra oszlik el a gyártósor felhúzásának a költsége. A pontos felár az egyes példányok között is eltér, attól függően, hogy melyik költségvetési évben adták le rájuk a megrendelést, és hogy akkor milyen volt a dollár és a jen árfolyama. Az első japánban összeszerelt 5. generációs vadászbombázó egyébként tavaly június 5-én gurult ki a Mitsubishi Heavy Industries üzeméből, majd egy héttel később végre is hajtotta szűzfelszállását.
Elbúcsúzott AH-1W Super Cobra harci helikoptereitől az Amerikai Tengerészgyalogság Hawaii-on állomásozó HMLA-367-es százada. 2012-ben kaptak a „Whiskey” becenévvel illetett forgószárnyasokból, ezekből 5 példányt az arizonai Davis-Montham légibázis híres „boneyard’ temetőjébe kerül, 3 darab marad a csendes-óceáni szigeteken, kiállítási tárgyként. Az egység sem marad helikopter nélkül, már megtörtént átfegyverzésük az UH-1Y és AH-1Z típusokra. Búcsúzóul március 13-án még egyszer körberepülték az utolsó „Whiskey-vel” Oahu szigetét óramutató járásával ellentétes irányban.
Nevadában, a Creech légibázison tartották meg az Amerikai Légierő utolsó MQ-1 Predator pilóta nélküli repülőgépeinek a búcsúztatását március 9-én. Az UAV-t több, mint 20 év szolgálat után vonják ki az USAF állományából, helyét a nagyobb testvére, az MQ-9 Reaper veszi át.
Behúzott orrfutóval szállt le az Amerikai Légierő Tartalékos Parancsoksága 433. légi szállító ezredének egyik C-5M Super Galaxy-ja március 15-én a San Antonioban található Lackland légi támaszpontra. A kiképző repülés közben hiba lépett fel az orrfutó működésében, emiatt nem az eltervezett módon került sor a földet érésre.
Hamarosan elindítja a B-52-esek újrahajtóművezésének programját az Amerikai Légierő. Egy március 13-i dokumentum szerint a következő év első egyedévében kerülhet sor a beszerzés kiírására. A légierő 76 darab bombázó 608 sugárhajtóművét cserélné le modernebb, alacsonyabb fogyasztású és karbantartásigényű típusra.
A Reuters hírügynökség a kanadai kormánytól származó forrásokra hivatkozva hozta le a hírt, hogy az észak-amerikai ország csapatokat és helikoptereket szeretne küldeni Maliba, hogy csatlakozzanak az ENSZ helyi békefenntartó missziójába. A hivatalos bejelentés állítólag ma érkezik, a kiküldetés 12 hónapra szól.
2016-ban már ígéretet tettek az ENSZ-nek egy 600 fős kontingenst kiküldésére, azonban a bonyolult helyi viszonyok miatt ezt elvetették. 2013 óta az ENSZ több mint 80 embere vesztette életét a konfliktusoktól feldúlt államban, ezzel a világ leghalálosabb békefenntartó missziójának számít.
Nálunk is olvasható volt, hogy a Német Légierő szorgalmazza az F-35-ös beszerzését, hogy a „Villámokkal” váltsák le a kiöregedő Tornado vadászbombázókat. A támogatók mellett azonban komoly ellenzői is vannak az amerikai gépnek, a Jane’s információi szerint a Luftwaffe vezérkari főnöke, Karl Müllner altábornagy emiatt kénytelen távozni a posztjáról májusban. A védelmi minisztérium ugyanis az Eurofighter Typhoon bevonásával szeretné hazai, vagy legalábbis európai keretek között megoldani az utódlást, az összeurópai „kacsa” fejlesztésébe is már dollár milliárdokat fektettek.
Sikeresen elvégezte első repülését a Saab legújabb típusa, a GlobalEye. A svéd vállalat linköpingi üzeméből február 23-án kigurult prototípus helyi idő szerint 14:52-kor rugaszkodott el első alkalommal a talajtól. Az 1 óra 46 perces hosszúságúra nyúló szárnyalás során folyamatosan ment az adatgyűjtés, melyekkel verifikálhatják a szimulációs modellel kijött eredményeket a repülési paramétereket illetően. A repülésről készült egy perces videó ide kattintva tekinthető meg.
3 darab C-295 MPA tengerészeti járőrgépet rendelt Angola a haditengerészete számára. A 196,7 millió dolláros üzlethez a fedezetet a spanyol Banco Bilbao Vizcaya Argentaria bank közreműködésével teremtik meg.