|

Egyre tisztább az USAF bombázóinak jövőképe

Az Amerikai Légierő hosszútávú tervei között az újrahajtóművezett B-52H Stratofortress nehézbombázók, valamint a Northrop Grumman által fejlesztés alatt álló B-21-es közepes bombázók szerepelnek, a B-1B Lancer és B-2A Spirit típusokat előbbi gyártásának felfuttatásával egy időben nyugdíjazni kívánják.

A Trump adminisztráció már javában dolgozik a jövő évi haditechnikai költségvetés részletein, melyben a kiszivárgott információk alapján azzal számolnak, hogy 2040 környékén már csak a B-52H és a B-21 képviseli majd az USAF-on belül a bombázóerőket. A légierő egyelőre nem hozta nyilvánosságra a két éve bemutatott B-21-es fejlesztés időtervét, így ismeretlen a szállítások, valamint a kezdeti műveleti képesség (Initial Operational Capabilities – IOC) elérésének időpontja, annyit közöltek, hogy valamikor a következő évtized közepén kapják meg az első példányokat. A várható darabszám 80-100 között alakul, ez megegyezik a leváltandó 20 darab B-2A és 61 darab B-1B mennyiségével. Ha a Kongresszus is rábólint, a bázisok, melyek most a bombázók otthonát képezik, a jövőben is megtarthatják szerepkörüket az új típussal.

Forrás: USAF ,

A B-52-esek megtartása a másik két jelenlegi bombázóval szemben már egy érdekes történet. A B-52H flotta 1962-ben vált bevethetővé, a legfiatalabb, 61-0040-es sorozatszámú Buff (a légierőn belüli beceneve) is 1962. október 26-án gurult le a gyártósorról, azaz már a hatodik X felé közelít. Ennek ellenére üzemeltetésük költségvetési szempontból továbbra is kedvezőbb a szuperszonikus B-1B-nél és a “lopakodó” képességekkel felruházott B-2A-nál, egyedül az öreg Pratt&Whitney TF33-P3-as sugárhajtóművek üzemképességének fenntartása jelent egyre nagyobb kihívást.

Évek óta téma a gépek újrahajtóművezése, azonban költségvetési okokból a terv mindig fennakadt a szitán. A nyolc erőforrás négy, nagyobb kétáramúsági fokúra való cserélése a hajtóműtartó pilonok átalakítását, adott esetben a szárnyak megerősítését igényelné. Emiatt tavaly új irányból próbálták megközelíteni a feladatot, és felmerült, hogy maradjon a nyolc hajtómű, ám azok a polgári piacról legyenek kiválasztva, ahol elvárás a minél kisebb üzemanyag fogyasztás és az alacsony üzemeltetési költségek.

A B-52 Stratofortress 8 db Pratt & Whitney TF33-as hajtóművei közül kettő a jellegzetes páros elrendezésben. U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Benjamin Gonsier,

Tavaly decemberben döntésre is jutottak, 76 darab B-52H újrahajtóművezésére írnak ki pályázatot, az új koncepciónak megfelelően. Kifejezetten új erőforrást szánnak a gépekre, melyek fogyasztása 20-40%-al kisebb a jelenleginél, tolóereje 7700-8600 kilogramm, emellett nem csökkenhet a felszálló teljesítmény, valamint a szárny alatti pilonokra függeszthető fegyverzet bevethetőségére sem lehet hatással. A legalább 608 darab erőforrás (és ebben még nincs benne a tartalék) eladása mindhárom nagy nyugati sugárhajtómű gyártó számára kecsegtető.

A General Electric Aviation a TF34/CF34 típuscsaládból kínálná a CF-34-10 verziójú hajtóművet, a Rolls-Royce a BR.700 családba tartozó BR.725-öt ajánlja. A Pratt&Whitney először a TF33-as modernizálásában látta a fantáziát, de mivel az USAF ezt a lehetőséget kizárta, így végül a PW800-as valamelyik verziójával pályázik. Az ütemterv szerint újrahajtóművezett B-52-esek a kezdeti műveleti képességet 2029-ben kell, hogy elérjék.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    Operation Allied Sky 2020...

    [​IMG]
    Akkor ezek szerint mégsem érintették mind a 30 NATO tagállamot, mint ahogy a híradások szóltak?
    Lengyelország és a Baltikum kimaradt - akkor ennek most az az üzenete, hogy őket vihetik az oroszok? :D

    Vagy ez csak 1 db B-52 útvonala és a többi más útvonalon ment?
  • haubagoi
    Lengyelország és a Baltikum kimaradt - akkor ennek most az az üzenete, hogy őket vihetik az oroszok? :D

    Vagy ez csak 1 db B-52 útvonala és a többi más útvonalon ment?
    A térképes hozzászólás előtti hozzászólást is megnézted? ;)
  • Terminator
    A térképes hozzászólás előtti hozzászólást is megnézted? ;)
    Melyiket? Semmi különöst nem látok előtte, illetve dehogynem. A gépek számozása más. Merre ment a többi?
  • haubagoi
    Melyiket? Semmi különöst nem látok előtte, illetve dehogynem. A gépek számozása más. Merre ment a többi?
    Úgy kezdődik a belinkelt írás hogy " six U.S. Air Force B-52 Stratofortress strategic bombers will fly over all 30 NATO nations in Europe and North America on Aug. 28."

    Valószínűleg volt egy északi és egy déli kör is.
  • Terminator
    Úgy kezdődik a belinkelt írás hogy " six U.S. Air Force B-52 Stratofortress strategic bombers will fly over all 30 NATO nations in Europe and North America on Aug. 28."
    Hát épp ezaz!

    és a térképen az útvonal NEM érinti Lengyelországot és a Baltikakat.

    Két eset lehetséges, miért:

    1) vagy mert nem mentek arra

    vagy

    2) nem együtt repültek a gépek, és a többi gép érintette az északiakat

    és a kérdésem erre vonatkozott, hogy most akkor a kettő közül melyik.

    A hírt én is pontosan tudom hogy szól, kb. 6x linkeltem 3 topikban.
  • haubagoi
    Hát épp ezaz!

    és a térképen az útvonal NEM érinti Lengyelországot és a Baltikakat.

    Két eset lehetséges, miért:

    1) vagy mert nem mentek arra

    vagy

    2) nem együtt repültek a gépek, és a többi gép érintette az északiakat

    és a kérdésem erre vonatkozott, hogy most akkor a kettő közül melyik.

    A hírt én is pontosan tudom hogy szól, kb. 6x linkeltem 3 topikban.
    Akkor a lengyel Migek hol repültek együtt a Buff-al?
  • Pocok75
    Akkor a lengyel Migek hol repültek együtt a Buff-al?
    Nem tudom, kérdeztem. Ugye a másik lehetőség, amit mondtam: "2) nem együtt repültek a gépek, és a többi gép érintette az északiakat" Az egyik útvonalról volt térkép, van-e térkép a másikról? Nem ismerem a légierők jelzéseit, ezért kérdeztem. Repültek-e a 3 Balti ország légterében? (kérdés!)
  • Pocok75
    Nem együtt repültek, egy gép repült felettünk is csak. Valószínű több útvonalon, több gép repült aznap!
    Köszi, ez volt a kérdésem. Van-e esetleg térkép a többi gép repülési útvonaláról?
  • haubagoi
    Köszi, ez volt a kérdésem. Van-e esetleg térkép a többi gép repülési útvonaláról?
    Nincs több térkép, mert a többi gép állítólag nem használta azt a jeladót, amit ezek az internetes radarok követni tudnak.
  • haubagoi
    Nem tudom, kérdeztem. Ugye a másik lehetőség, amit mondtam: "2) nem együtt repültek a gépek, és a többi gép érintette az északiakat" Az egyik útvonalról volt térkép, van-e térkép a másikról? Nem ismerem a légierők jelzéseit, ezért kérdeztem. Repültek-e a 3 Balti ország légterében? (kérdés!)
    A Eurofighteres-Mirageos kép a Baltikum felett készült. Ők vannak most még ott. (Szeptembertől már olasz-német Eurofighterek lesznek.)
  • Most is repül itt Európa felett ez a 60-0007, épp Ramstein felett tekereg Yanke21 hívójellel FL230-on.
    Meg van egy másik is Franciaország felett, AE6841 24bites kóddal, az mintha Fairford felé repülne már.
  • Terminator




    [​IMG]

    [​IMG]
    Azért valahol vicces.
    1962 táján szállították le őket. Szűk 30 évvel később elvileg vége a hidegháborúnak.
    Erre 30 évvel később megint lassan ugyanaz a lemez megy, mint 60 éve. Rettentő szimmetria.

    Az idős még elő II. vh veterán láthatta a Szu felemelkedését, hidegháborút, a Szu és a kétpólusú világrend végét. Majd most megint ezt.

    Mindezt olyan technológiai fejlődés mellett, hogy 1920-as évek elején sok helyen nem volt áram sem az USA-ban sem, ma meg instant komm és Internet.

    Döbbenetes elmúlt 120 év volt a előző sok ezerhez képest.
  • Ahogy látom ma is van két B52-es Ukrajna felett, borzolni a krími kedélyeket...
    Két RAF Sentinel hallgatózik közben a Fekete-tenger felett.

Ugrás a fórum topichoz