|

Egyre tisztább az USAF bombázóinak jövőképe

Az Amerikai Légierő hosszútávú tervei között az újrahajtóművezett B-52H Stratofortress nehézbombázók, valamint a Northrop Grumman által fejlesztés alatt álló B-21-es közepes bombázók szerepelnek, a B-1B Lancer és B-2A Spirit típusokat előbbi gyártásának felfuttatásával egy időben nyugdíjazni kívánják.

A Trump adminisztráció már javában dolgozik a jövő évi haditechnikai költségvetés részletein, melyben a kiszivárgott információk alapján azzal számolnak, hogy 2040 környékén már csak a B-52H és a B-21 képviseli majd az USAF-on belül a bombázóerőket. A légierő egyelőre nem hozta nyilvánosságra a két éve bemutatott B-21-es fejlesztés időtervét, így ismeretlen a szállítások, valamint a kezdeti műveleti képesség (Initial Operational Capabilities – IOC) elérésének időpontja, annyit közöltek, hogy valamikor a következő évtized közepén kapják meg az első példányokat. A várható darabszám 80-100 között alakul, ez megegyezik a leváltandó 20 darab B-2A és 61 darab B-1B mennyiségével. Ha a Kongresszus is rábólint, a bázisok, melyek most a bombázók otthonát képezik, a jövőben is megtarthatják szerepkörüket az új típussal.

Forrás: USAF ,

A B-52-esek megtartása a másik két jelenlegi bombázóval szemben már egy érdekes történet. A B-52H flotta 1962-ben vált bevethetővé, a legfiatalabb, 61-0040-es sorozatszámú Buff (a légierőn belüli beceneve) is 1962. október 26-án gurult le a gyártósorról, azaz már a hatodik X felé közelít. Ennek ellenére üzemeltetésük költségvetési szempontból továbbra is kedvezőbb a szuperszonikus B-1B-nél és a “lopakodó” képességekkel felruházott B-2A-nál, egyedül az öreg Pratt&Whitney TF33-P3-as sugárhajtóművek üzemképességének fenntartása jelent egyre nagyobb kihívást.

Évek óta téma a gépek újrahajtóművezése, azonban költségvetési okokból a terv mindig fennakadt a szitán. A nyolc erőforrás négy, nagyobb kétáramúsági fokúra való cserélése a hajtóműtartó pilonok átalakítását, adott esetben a szárnyak megerősítését igényelné. Emiatt tavaly új irányból próbálták megközelíteni a feladatot, és felmerült, hogy maradjon a nyolc hajtómű, ám azok a polgári piacról legyenek kiválasztva, ahol elvárás a minél kisebb üzemanyag fogyasztás és az alacsony üzemeltetési költségek.

A B-52 Stratofortress 8 db Pratt & Whitney TF33-as hajtóművei közül kettő a jellegzetes páros elrendezésben. U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Benjamin Gonsier,

Tavaly decemberben döntésre is jutottak, 76 darab B-52H újrahajtóművezésére írnak ki pályázatot, az új koncepciónak megfelelően. Kifejezetten új erőforrást szánnak a gépekre, melyek fogyasztása 20-40%-al kisebb a jelenleginél, tolóereje 7700-8600 kilogramm, emellett nem csökkenhet a felszálló teljesítmény, valamint a szárny alatti pilonokra függeszthető fegyverzet bevethetőségére sem lehet hatással. A legalább 608 darab erőforrás (és ebben még nincs benne a tartalék) eladása mindhárom nagy nyugati sugárhajtómű gyártó számára kecsegtető.

A General Electric Aviation a TF34/CF34 típuscsaládból kínálná a CF-34-10 verziójú hajtóművet, a Rolls-Royce a BR.700 családba tartozó BR.725-öt ajánlja. A Pratt&Whitney először a TF33-as modernizálásában látta a fantáziát, de mivel az USAF ezt a lehetőséget kizárta, így végül a PW800-as valamelyik verziójával pályázik. Az ütemterv szerint újrahajtóművezett B-52-esek a kezdeti műveleti képességet 2029-ben kell, hogy elérjék.

Fórum hozzászólások

  • Ay USA visszahozta Davis-Monthan Air Force Base-en lévő repülőgéptemetőből és újra szolgálatba állította a 60-034 es sorozatszámú "Wise Guy" becenevű B-52H bombázó gépet.
    [​IMG]
    A 60-as szám a sorozatszámban azért érdekes mert azt mutatja hogy a gépet az 1960-as költségvetési évben rendelték meg. Az utolsó B-52H 1962-ben gördült le a szerelősorról, úgyhogy a most újra szolgálatba állított gép legkevesebb 57 éves és a soron következő komplett felújítás és korszerűsitést követően még vagy további 30 évig szolgálatban is marad.
    A gépet egy balesetben megsemmisült másik B-52 pótlására hozták vissza azért hogy meglegyen a START szerződésben engedélyezett 76 db-os keret.
    [​IMG]
  • A videó nem mai, de borzalmas. Óvodás narrálás, többszörös ismétlés, bullshit hegyek, semmi részlet.
    Egy bombázó, ami környezetbarát, csendes, takarékos és hatékony lesz.
    Mindehhez polkorrekt, gendersemleges ábrázolásmód.
    Gyanítom, hogy ez a prezentáció a pénzügyeseknek, a fulfillment csapatoknak és a HR-nek készült...

  • Allesmor Obranna
    A videó nem mai, de borzalmas. Óvodás narrálás, többszörös ismétlés, bullshit hegyek, semmi részlet.
    Egy bombázó, ami környezetbarát, csendes, takarékos és hatékony lesz.
    Mindehhez polkorrekt, gendersemleges ábrázolásmód.
    Gyanítom, hogy ez a prezentáció a pénzügyeseknek, a fulfillment csapatoknak és a HR-nek készült...

    Az index és egy rakás más oldal színvonalához képest ez a videó egy mesterdarab. Egyébként legalább szám van benne több is,
  • molnibalage
    Az index és egy rakás más oldal színvonalához képest ez a videó egy mesterdarab. Egyébként legalább szám van benne több is,
    Ja, szám az van benne, kb pont semmi jelentőségük. :)
  • Allesmor Obranna
    Ja, szám az van benne, kb pont semmi jelentőségük. :)
    A kisebb fogyasztásnak nincs jelentősége, ha az -30%...?
    Ha neked -30% lenne a kocsid fogyasztása annak semmi jelentősége...?
    :confused::eek:

    Egy B-52-nél interkontinentális távon eggyel kevesebb tankolást jelent, vagy azonos távolságon ennyivel kisebb fogyasztást. Ha meglépték volna 25+ éve, akkor már régen megtérült volna.
  • molnibalage
    A kisebb fogyasztásnak nincs jelentősége, ha az -30%...?
    Ha neked -30% lenne a kocsid fogyasztása annak semmi jelentősége...?
    :confused::eek:

    Egy B-52-nél interkontinentális távon eggyel kevesebb tankolást jelent, vagy azonos távolságon ennyivel kisebb fogyasztást. Ha meglépték volna 25+ éve, akkor már régen megtérült volna.
    Na ezaz. High level bullshit az egész. Te se hiheted el, hogy egy ilyen bugyuta prezentációban rámondják, hogy 30 százalék, akkor az egy egzakt adat.
    Ezek tipikusan azok az egydimenziós prezentációs értékek, melyekkel a laikusokat meg lehet szédíteni.
    Egy nyolchajtóműves stratégiai csapásmérő repülőgép egyetlen gázturbinája ennél komplexebb egyenlet.
    Inkább a leendő típusokról kellett volna beszélni.
  • Kedden Avianoban a hazaindulásunk előtti utolsó percekben az éves spotter szerencsénket elhasználva beesett egy, az Astral Knight gyakorlaton amúgy részt sem vevő B-52-es:
    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    Na ezaz. High level bullshit az egész. Te se hiheted el, hogy egy ilyen bugyuta prezentációban rámondják, hogy 30 százalék, akkor az egy egzakt adat.
    Ezek tipikusan azok az egydimenziós prezentációs értékek, melyekkel a laikusokat meg lehet szédíteni.
    Egy nyolchajtóműves stratégiai csapásmérő repülőgép egyetlen gázturbinája ennél komplexebb egyenlet.
    Inkább a leendő típusokról kellett volna beszélni.
    Mi a bullshit? Ez egy átlagosan várható érték és ennyi. Komolyan mondom, hogy nem ismerek rá. Ennél végtelenül szarabb, orbitiális faszságokat tesznek ki n+1 oldalon, erre ekézel egy videót, ami az átlagpolgárnak elmagyarázza, hogy ez mire lenne jó.
    Egyeseknek folyamatosan az a baja, hogy túl magas szintű még a HTT is, az átlagember nem érti meg, erre te teljes erővel támadsz egy videót, amit az átlagpolgárnak elmagyarázza, hogy arányaiban miről van szó.

    Vagy akkor a te hajtóműves kommenteddel kéne elmagyarázni, hogy mi ez? Az átlagember abból mit értene?

    Komolyan mondom, hogy nem értelek, hogy miért és minek rugózol pont ezen a videón.
  • molnibalage
    Mi a bullshit? Ez egy átlagosan várható érték és ennyi. Komolyan mondom, hogy nem ismerek rá. Ennél végtelenül szarabb, orbitiális faszságokat tesznek ki n+1 oldalon, erre ekézel egy videót, ami az átlagpolgárnak elmagyarázza, hogy ez mire lenne jó.
    Egyeseknek folyamatosan az a baja, hogy túl magas szintű még a HTT is, az átlagember nem érti meg, erre te teljes erővel támadsz egy videót, amit az átlagpolgárnak elmagyarázza, hogy arányaiban miről van szó.

    Vagy akkor a te hajtóműves kommenteddel kéne elmagyarázni, hogy mi ez? Az átlagember abból mit értene?

    Komolyan mondom, hogy nem értelek, hogy miért és minek rugózol pont ezen a videón.
    Ne legyél már ennyire eszetlen. Ez a videó a Boeingtől szánalmas önlejáratás, ami háromszoros önismétléssel publikálja retardáltak szinjére lebutítva a környezetbarát és csöndes nukleáris nehézbombázót.
    Ez nem az a téma, ez nem egy új generációs B777-es.
    Idióta rajzfilm fejfájdító süket hablattyal.
    9 évig ilyen szarokat néztem, tudom, miről beszélek.
    Nézd meg a Boeing többi videóját, azok normális, érett gondolkodású felnőtteknek készült anyagok, melyek szakmailag is korrektek.
    Ez meg egy bugyuta infografika, valótlan számokkal.
  • weasel007
    Szinte teljesen biztos vagyok benne, hogy a kép nagyobb felbontásban készült :hadonaszos:
    Valóban, viszont szeretném a korlátlan terjedésének elejét venni a kicsinyített mérettel.
  • T.Tom
    Valóban, viszont szeretném a korlátlan terjedésének elejét venni a kicsinyített mérettel.
    Rendben, tudomásul vettem.
    [​IMG]
  • T.Tom
    Kedden Avianoban a hazaindulásunk előtti utolsó percekben az éves spotter szerencsénket elhasználva beesett egy, az Astral Knight gyakorlaton amúgy részt sem vevő B-52-es:
    [​IMG]
    Van ennek a hadgyakorlatnak valami különös jelentősége vagy magyar vonatkozása? Vagy miért mentetek? Ez volt közel vagy útba esett valahonnan valahová?

Ugrás a fórum topichoz