|

50 éves lett a legifjabb B-52-es

A Boeing a tegnapi nap folyamán rövidke sajtóanyaggal rukkolt elő, melyben emlékezteti a nagyérdeműt, hogy 2012. október 26-val a legifjabb Boeing B-52 Stratofortress bizony 50 éves lett. A szóban vasmadár, a 744. Buff egyébként nem más, mint a Boeing wichitai üzemében elkészült, 61-0040 sorozatszámú példánya a híres/hírhedt típusnak.

A 61-040 a Boeing Wichita-i gyártósorának épülete előtt 1962-ben. | Fotó: Boeing ,

A B-52 11 éves gyártási ciklusának utolsó munkaóráit megtestesítő B-52H változat, a Wichita-ban elkészült 467. gép (Seattle-ben „csak” 277 Stratofortress készült) 1962 júniusában gördült ki a gyártósornak otthont adó csarnokból, majd október 26-i átadását követően az észak-dakotai Minot légibázison állt szolgálatba – ami egyébként manapság is bázisául szolgál. (Azaz, ha valaki épp arra vonatozik az Amtrak Empire Builder-rel, nyugodtan szálljon csak le Minot-ban spotterkedni, hátha elkapja :) Persze ha épp nem Guamon „nyaral” a gép…)

Az utolsóként átadott B-52H

Történetünknek nem ez a gép a főszereplője, hiszen ez az utolsóként átadott, 61-0040 sorozatszámot viselő B-52H. Apropó USAF sorozatszámok, hátha valakinek új infó lesz. Az első 2 számjegy jelöli azt a költségvetési évet, mely által biztosított anyagiakból sor került az adott gép megrendelésére. A további 4 számjegy pedig azt, hogy adott évben hányadik megrendelt gépről van szó. Azaz a 61-0040-es sorozatszám egy, az 1961-es költségvetési év által biztosított pénzügyi keretből a negyvenedikként beszerzet vasmadarat takar, mely történetesen egy B-52, mégpedig a típus utolsóként átadott példánya. | Fotó: U.S. Air Force ,

A legifjabb B-52H itt éppen a guami Andersen légibázis betonján látható – a combos felbontású fotó 2012. május 4-én készült. A Boeing sajtóanyaga szerint ezen sárkányban immáron több mint 21 500 repült óra van. | Fotó: Carlin Leslie, USAF ,

23 hozzászólás “50 éves lett a legifjabb B-52-es”

  1. Az tuti hogy soha a büdös életbe nem fognak még egy olyan gépet csinálni ami csak megközelítene is BUFF élet tartalmát Valamit nagyon jól ősze rakhattak benne ha ilyen jól bírja Volt róla szó hogy lecserélik a hajtóműveket Abból lesz valami? Tud róla valaki valamit Apropó hajtómű Ilyen sok hajtómű van raktáron hogy még tudják potolni azokat amik kikopnak vagy újakat gyártanak hozzájuk? 2040 ig még nagyon sok fog kikopni szerintem

  2. Az tuti hogy soha a büdös életbe nem fognak még egy olyan gépet csinálni ami csak megközelítene is BUFF élet tartalmát

    Ez így nem pontos és nem is igaz, legfeljebb katonai gépre, de talán még így sem.

    Tudtommal a mai kereskedelmi gépek simán repülnek ennyit és ennél jóval többet is. Egy jó kihasználtságú kereskedelmi gép a nap 50-60%-át is a levegőben töltheti, ez évi 4000 óra feletti repidő. A „D check” 6-7 után esedékes a leginkább leterhelt gépek esetén, amit ~ 30 ezer órát jelent. (Az egyik fapados légitársaság úgy üzemelteti a flottát, hogy zsír új gépeket vesz, az első D checkig repülteti őket, mint állat, aztán szépen eladja őket.)

    Aerophyl és/vagy Allesmor mesélt már olyan hajtóműről a civil szférában, ami 30k órát elért úgy, hogy nem szedték le a gépről.

    Szóval nekem ebből az jön le, hogy a kereskedelmi gépeknél az óraszámra vetítve semmi különös nincs ekkora élettartamról. Az, hogy a vadászgépeknél nincs erre példa az az igen eltérő igénybevételből adódig. Ellenben katonai szállítógépek és tankerek lehet, hogy repülne ennyit.

  3. >Tudtommal a mai kereskedelmi gépek simán repülnek ennyit és ennél jóval >többet is.

    Így van. Az utasszállító gépekben ez a nagy dolog. Egyébként unalmasak, mert sok van belőlük és ugyanúgy néznek ki és mindig ugyanúgy repülnek. Még a 2010-es kecskeméti repülőnap után olvasgattam a élménybeszámolókat és a csak utasszállító gépeket ismerő/fotózók elámultak a C-17-es repülése láttán. Pedig a C-17 úgy is tud bemutatót repülni mint 2008-ban az amerikai demó csapat gépe. Az olasz C-27 demóról meg nem beszélve.

  4. Jancsiga az 50 évet azért megközelítik páran.
    Például ha jól tudom az észak-koreai mig-15-17 és 19-ek is hasonló korúak ,na meg a pár éve kivont albán mig-15ök is hasonló korúak lehetnek. A görög légierőben asszem még repülnek c-47-ek igaz kb 3 db.
    Vietnámban is vannak matuzsálemi korú gépek.
    De a legközelebbi példa a horvát mig-21-es amiből a legöregebb ugye 72-es gyártmányú tehát idén 40 éves!
    Az oroszok Be-12-eseit 1960-tól gyártották tehát azok is elmúltak 50 évesek!
    50 év nem teljesen példa nélkül álló de mindenképp tiszteletet parancsoló!

  5. Hajtóműveket honnan szereznek hozzájuk?

    A Davis Monthan-ról. A több száz kivont B-52-es alkatrészei az üzemidő végéig elegendőek, ezért is nem cserélték le a hajtóműveket korszerűbb típusra. A naptári üzemidő arrafelé nem nagyon számít.

  6. Csak érdekességként, ha már szóba került: Európában csak a kassai repülőmúzeumban látható Nanchang Q-5/A-5 Phantan.

    The Nanchang Q-5 (Chinese: 強-5; pinyin: Qiang-5; NATO reporting name: Fantan), also known as the A-5 in its export versions.