|

Négyhajtóműves B-52-es? NEM!

Három nagy hajtóműgyártó küzdhet meg a B-52 Stratofortress típusú bombázók újrahajtóművezéséért.

Újra és újra felmerül az ősöreg típus újrahajtóművezésének lehetősége, de ezúttal a korábbi elképzelésektől kissé eltérőbben közelítenek a feladat felé. Eddig a nyolc öreg, nagy karbantartásigényű és fogyasztású Pratt&Whitney TF33 típusú hajtóművet négy darab nagy kétáramúsági fokú és gazdaságos(abb) erőforrásra cserélték volna le. Ez azonban a hajtóműfelfüggesztő pilonok átalakításával, adott esetben a szárnyak megerősítésével is járt volna, ráadásul a módosult volna a gép körüli áramláskép is, amely hatással lehetett volna a szárny alatti pilonra függeszthető nukleáris fegyverekre.

A B-52 Stratofortress 8 db Pratt & Whitney TF33-as hajtóművei közül kettő a jellegzetes páros elrendezésben. U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Benjamin Gonsier,

Az új koncepció szerint tehát továbbra is nyolc hajtóművel képzelik el a B-52-eseket, a 7700-8600 kilogramm tolóerejű erőforrást elsősorban a polgári piacról reméli a Boeing és az USAF, ahol fontos az alacsony karbantartási és üzemeltetési költség, valamint a kis fogyasztás.

A General Electric a TF34/CF34 típuscsaládból kínálná a CF-34-10 verziójú hajtóművet, melyet a brazil EMBRAER E-190, E-195 és Lineage 1000, valamint kínai COMAC ARJ21 típusú regionális utasszállító repülőgépekről ismerhetnek az Olvasók. A konstrukció kistesója, a TF34-100 hajtja egyébként a Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II csapásmérő repülőgépet is.

A Varacskos Disznó hajtóművei is a TF34/CF34 típuscsaládból származnak ,

A Pratt&Whitney elsősorban a jelenlegi TF33 erőforrás korszerűsítésében látja az utat, szerintük a kategóriában megtalálható hajtóművek nem rendelkeznek megfelelő rendszerekkel ahhoz, hogy megfelelően táplálják a B-52-esek elektronikai és hidraulikus rendszereit, valamint egy eltérő hajtómű kiterjedt integrációs és tesztprogramot igényelne. Emellett a kereskedelmi forgalomban is használt, digitális vezérlőrendszerrel ellátott erőforrásokat ellenállóvá kellene tenni a nukleáris robbanás okozta elektromágneses hullámokkal szemben.

Azt azért elismerik, hogy adott esetben fejlesztenének új erőforrást az USAF számára, mely sokkal kisebb fogyasztást eredményezne, a nagyobb megtakarítás mellett nőne a hatósugár, de csökkenne a karbantartási költség is.

A Gulfstream V magángép C-37A típusjelzéssel áll hadrendben | Fotó: Cory W. Watts ,

A Rolls-Royce a BR700 típuscsaládot ajánlja, mely nem ismeretlen az USAF számára, hisz a Gulfstream V/C-37A magángépeket, valamint a Bombardier E-11A harcászati légi kommunikációs központokat is a brit gyártó termékei emelik a levegőbe. Az igényelt teljesítménykategóriának a BR715 és BR725 is megfelel, de a vállalat nem közölte, melyikkel száll ringbe, de valószínűleg ők sem döntöttek, megvárják a tender kiírását és a leírt műszaki követelményeket.

A jelenleg szolgálatban álló 76 darab B-52H bombázóhoz 608 darab új erőforrásra lenne szükség, nem számolva a repülési tesztekhez szállított példányokat, valamint a tartalékhajtóműveket.

Fórum hozzászólások

  • gacsat
    Az áthajtóművezésüket meg húsz éve törölték. A nyolc ókori masina helyett ma már kettő elvinné.
    Persze erre néha lőnek is, úgyhogy a négy kisebb jobb lenne.
    Ám ahhoz - miként a 2 hajtóműveshez is - 1 újratervezett szárny kéne, ami már vastagon nem érné meg... :(
  • Pocok75
    Indulnak oroszokat ijesztgetni. :D

    Szerintem ez közel se olyan vicces. Ez olyan, mikor az egyszeri box-világbajnokot a kocsmában valaki viccből meg akarta ijeszteni, az meg tényleg megijedt, a vicceskedvűt meg vihették orvoshoz. Mi van ha csak egyszer is Szergejnek a piros gomb közelében kalandozó keze az ijesztgetéstől túlságosan reszketni kezd?!! Sokkal jobb lenne ha messzebbről ijesztgetnék a medvét, mert egy ősi erdélyi közmondás szerint a medve nem játék ...
  • formosa1
    Ám ahhoz - miként a 2 hajtóműveshez is - 1 újratervezett szárny kéne, ami már vastagon nem érné meg... :(
    Szerintem ebből a cseréből sem lesz semmi, egyébként meg kb. annyira ésszerű a B-52 örökké éltetése, mint az Iowák reaktiválása volt annó vagy az A-10 üzemben tartása. Vagy mint az oroszoknál a Medvéké. Kivéve esetleg a CM hordozói szerepkört (a Medvét nem is használják másra).
  • emel
    Szerintem ez közel se olyan vicces. Ez olyan, mikor az egyszeri box-világbajnokot a kocsmában valaki viccből meg akarta ijeszteni, az meg tényleg megijedt, a vicceskedvűt meg vihették orvoshoz. Mi van ha csak egyszer is Szergejnek a piros gomb közelében kalandozó keze az ijesztgetéstől túlságosan reszketni kezd?!! Sokkal jobb lenne ha messzebbről ijesztgetnék a medvét, mert egy ősi erdélyi közmondás szerint a medve nem játék ...
    Nyilván nem fognak rájuk lövöldözni, amíg nem sértenek légteret.
  • Nemzetközi légtérben repülnek bekapcsol transzponderrel. Mi ebben a fenyegető? Hidd el, ha volna pénzük, az oroszok is többet reptetnék a bombázóikat. Manapság már nem hiszem, hogy bármely épeszű orosz tábornok reszkető kézzel nyúl a piros gombhoz, ha valamelyik B-52 felszáll. Média vircsaft az egész szerintem.
  • emel
    Szerintem ez közel se olyan vicces. Ez olyan, mikor az egyszeri box-világbajnokot a kocsmában valaki viccből meg akarta ijeszteni, az meg tényleg megijedt, a vicceskedvűt meg vihették orvoshoz. Mi van ha csak egyszer is Szergejnek a piros gomb közelében kalandozó keze az ijesztgetéstől túlságosan reszketni kezd?!! Sokkal jobb lenne ha messzebbről ijesztgetnék a medvét, mert egy ősi erdélyi közmondás szerint a medve nem játék ...
    Békeidőben nem függesztenek rájuk semmit, ergo senki nem ijesztget senkit. Kivéve, ha elbasszák, bár indításról szó sem volt.
    https://en.wikipedia.org/wiki/2007_United_States_Air_Force_nuclear_weapons_incident

    gacsat
    Meg is érkeztek

    https://www.rt.com/news/454390-stra...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
    Nem vagyok biztos benne, hogy ez egyáltalán nukis képességű. Az Ostrava 2012-es beszámolóban látható elemek, amik ennek azonosítása céljából vannak nem látszanak.

    Pocok75
    Nemzetközi légtérben repülnek bekapcsol transzponderrel. Mi ebben a fenyegető? Hidd el, ha volna pénzük, az oroszok is többet reptetnék a bombázóikat. Manapság már nem hiszem, hogy bármely épeszű orosz tábornok reszkető kézzel nyúl a piros gombhoz, ha valamelyik B-52 felszáll. Média vircsaft az egész szerintem.
    Épp kérdezni akartam, hogy az USA partja előtti Tu-160 repkedés is mennyire fenyegető? Rutin. Ennyi.
  • molnibalage
    Békeidőben nem függesztenek rájuk semmit, ergo senki nem ijesztget senkit. Kivéve, ha elbasszák, bár indításról szó sem volt.
    https://en.wikipedia.org/wiki/2007_United_States_Air_Force_nuclear_weapons_incident


    Nem vagyok biztos benne, hogy ez egyáltalán nukis képességű. Az Ostrava 2012-es beszámolóban látható elemek, amik ennek azonosítása céljából vannak nem látszanak.


    Épp kérdezni akartam, hogy az USA partja előtti Tu-160 repkedés is mennyire fenyegető? Rutin. Ennyi.
    Ja, kivéve ha elkúrnak valamit ... amire már volt példa. Az meg hogy azonosítás céljából mi van rajta, az semmit se jelent, bármit fel lehet szerelni és le is lehet szerelni. Manapság már megint nincs bizalom a világban, kölcsönösen egymást köpködik hogy nem tartják be a fegyverkorlátozási szerződést aztán fel is mondják, sorra derülnek ki a nyilvánosság számára is mindkét oldalról milyen stikliket csináltak az első hidegháború alatt - szóval mitől is lenne bizalom?!! És ha az USA partok előtt is ugyanilyen gyakran repülnek Szergej bombázói az is ugyanilyen veszélyes (erről kevesebbet lehet olvasni, lehet, hogy kevesebb is az eset?). Ott is félreérthetnek dolgokat és lehet belőle végzetes reakció, aztán a túlélők mehetnek panaszkodni a Jóistenhez aki addig is nagyon törődött velük!? Saját különbejáratú véleményem, hogy nyugisabb lennék, ha minden nagykutya hazahúzna a saját kutyaóljába és azon túl nem védelmezné a saját érdekeit. Ugyanis a saját határain túl már csak másoknak vannak jogos érdekei. Az se tetszene, ha a magyarországi kínaiak vagy a kínai állam érdekeit a kínai hadsereg akarná védelmezni - Magyarországon.
  • fonak9
    Szerintem ebből a cseréből sem lesz semmi, egyébként meg kb. annyira ésszerű a B-52 örökké éltetése, mint az Iowák reaktiválása volt annó vagy az A-10 üzemben tartása. Vagy mint az oroszoknál a Medvéké. Kivéve esetleg a CM hordozói szerepkört (a Medvét nem is használják másra).
    Nem éltetik "örökké", de hülyeség lenne 3 féle bombázót hadrendben tartani. A B-52 vs. B-1B "versenyben" meg kétség kívül az előbbi a hatékonyabb, és arra kell kevesebb pénzt költeni. - Nyolc korszerű hajtóművel jelentősen nőne a hatótáv és csökkenne az üzemeltetési költség...
  • emel
    Ja, kivéve ha elkúrnak valamit ... amire már volt példa. Az meg hogy azonosítás céljából mi van rajta, az semmit se jelent, bármit fel lehet szerelni és le is lehet szerelni. Manapság már megint nincs bizalom a világban, kölcsönösen egymást köpködik hogy nem tartják be a fegyverkorlátozási szerződést aztán fel is mondják, sorra derülnek ki a nyilvánosság számára is mindkét oldalról milyen stikliket csináltak az első hidegháború alatt - szóval mitől is lenne bizalom?!! És ha az USA partok előtt is ugyanilyen gyakran repülnek Szergej bombázói az is ugyanilyen veszélyes (erről kevesebbet lehet olvasni, lehet, hogy kevesebb is az eset?). Ott is félreérthetnek dolgokat és lehet belőle végzetes reakció, aztán a túlélők mehetnek panaszkodni a Jóistenhez aki addig is nagyon törődött velük!? Saját különbejáratú véleményem, hogy nyugisabb lennék, ha minden nagykutya hazahúzna a saját kutyaóljába és azon túl nem védelmezné a saját érdekeit. Ugyanis a saját határain túl már csak másoknak vannak jogos érdekei. Az se tetszene, ha a magyarországi kínaiak vagy a kínai állam érdekeit a kínai hadsereg akarná védelmezni - Magyarországon.
    Ezért vagyunk NATO tagok. A legkisebb rossz.
  • gacsat
    Ezért vagyunk NATO tagok. A legkisebb rossz.
    Igen, hacsak bele nem rángatnak bennünket/ránk nem hoznak olyan szart, amibe magunktól nem szálltunk volna bele. Lásd VSz., 1968 Csehszlovákia inváziója, magunktól eszünkbe nem jutott volna. MEGGYŐZTEK (??!!) bennünket.
  • emel
    Igen, hacsak bele nem rángatnak bennünket/ránk nem hoznak olyan szart, amibe magunktól nem szálltunk volna bele. Lásd VSz., 1968 Csehszlovákia inváziója, magunktól eszünkbe nem jutott volna. MEGGYŐZTEK (??!!) bennünket.
    Az oroszok Afganisztánab se vittek el.
  • gacsat
    Az oroszok Afganisztánab se vittek el.
    Igen, mert valaki már korábban felvetette (a kínai határ-incidensek idején kérték "elvi" támogatásunkat Moszkvából) hogy az a VSz.-nek területen kívüli, mert nem Európa. Ahogy Afgánia sem ... viszont ahova akartak és mi nem tudtunk jogi/szerződéses alapon tiltakozni, odavezényeltek bennünket is ... lásd Csehszlovákia.
  • Ay USA visszahozta Davis-Monthan Air Force Base-en lévő repülőgéptemetőből és újra szolgálatba állította a 60-034 es sorozatszámú "Wise Guy" becenevű B-52H bombázó gépet.
    [​IMG]
    A 60-as szám a sorozatszámban azért érdekes mert azt mutatja hogy a gépet az 1960-as költségvetési évben rendelték meg. Az utolsó B-52H 1962-ben gördült le a szerelősorról, úgyhogy a most újra szolgálatba állított gép legkevesebb 57 éves és a soron következő komplett felújítás és korszerűsitést követően még vagy további 30 évig szolgálatban is marad.
    A gépet egy balesetben megsemmisült másik B-52 pótlására hozták vissza azért hogy meglegyen a START szerződésben engedélyezett 76 db-os keret.
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz